Конспект уроку для 6 класу на тему "Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменники загальні і власні, конкретні та абстрактні. Велика буква та лапки у власних назвах."
Тип уроку: урок-гра вивчення нового матеріалу з елементами дослідження.
Тема: Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменники загальні і власні, конкретні та абстрактні. Велика буква та лапки у власних назвах.
Мета: поглиблювати знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні; формувати уявлення про функціонування іменників - назв істот/неістот, власних і загальних, конкретних та абстрактних іменників; розвивати творчі вміння, дослідницький інтерес, усне та писемне мовлення; виховувати повагу до рідного слова.
Тип уроку: урок-гра вивчення нового матеріалу з елементами дослідження.
Обладнання: підручники, зошити, презентація, комп'ютер.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно усміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок.
Посмішка може зігріти своїм теплом всіх, хто вас оточує, покращити настрій. Посміхніться один одному і долоньками своїми зігрійте один одного. З цим прекрасним настроєм я пропоную розпочати наш урок. Нехай він принесе нам усім радість спілкування. Успіхів вам та удачі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.
Учитель: Є така китайська мудрість: «Скажи мені, і я забуду. Покажи мені, і я запам’ятаю. Дай можливість діяти, і я навчуся!» (слайд з висловом) Отож, сьогодні на уроці будемо вчитися працювати, і не просто працювати, а досліджувати. А в процесі дослідження здобудемо нові знання.
Слайд (зоряне небо, Чумацький Шлях, музика).
Учитель: Уявіть літню ніч, зоряне небо. Мружать очі міріади золотих іскорок. Місяць-пастух гуртує їх по безкраїх небесних просторах. Що це за хмара? (Чумацький Шлях). Вражає Чумацький Шлях, білою сіллю притрушений. Придивіться пильно, чи не побачите там невтомних зоряних трудівників-чумаків, які везли і везуть на скрипучих возах все, чим багатий наш український народ. Сьогодні ми з вами побудемо тими трудівниками-чумаками і продовжимо подорожувати Королівством частин мови - країною під назвою Морфологія, будемо досліджувати одне з міст цієї країни. На парту кожному із вас може впасти зірка. За допомогою цих зірочок ми визначимо в кінці уроку найактивнішого учня – найяскравішу зірку. Отож, вирушаймо!
Та для початку пригадаймо карту країни Морфологія і назви її міст. (слайд Частини мови)
Бесіда:
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Отже, розпочинаємо наше дослідження. Виконаймо завдання і дізнаємось, до якого міста ми сьогодні завітаємо.
Лінгвістична гра «Естафета»(слайд)
(Кожна група учнів отримує завдання записати на дошці у колонку слово, що позначає:
назви дерев лісу - ____________________________________
назви квітів - ________________________________________
назви домашніх тварин - ___________________________________
назви птахів - ______________________________________________
Кожна група, записавши завдання, прикріплює аркуш до дошки)
Подивіться уважно на слова, які ви записали і скажіть, яку частину мови будемо досліджувати. Так, іменник.
Який співець, поет, який письменник
Уперше слово вигадав – іменник?
Іменник взяв собі на плечі
Велике діло визначати речі…(слайд)
Розгорніть зошити і запишіть тему уроку: Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменники загальні і власні, конкретні та абстрактні. Велика буква та лапки у власних назвах. (слайд)
IV. Сприймання і усвідомлення учнями навчального матеріалу.
Вправа «Парк Істот та музей Неістот» (Слайд)
І ось ми завітали в місто іменник, а тут нас чекає парк Істот та музей Неістот. Поки ми з вами пригадаємо, що означають ці поняття, хтось із вас піде до парку і з’ясує, які істоти там знаходяться, а потім цю інформацію передасть нам. Для цього треба прочитати уривок із вірша «Алфавіт», написаний для сина Олександром Олесем, і вибрати назви істот, які можуть бути у цьому парку. (Один учень працює біля дошки).
…Ведмеді вулика знайшли,
Вовки під деревом лягли.
Грак сидить на димарі,
Голуб в'ється угорі.
Дельфін живе в морях,
Дракон — лише в казках.
Жук до себе лізе в нірку.
Жабка плигає на гірку.
Зайчик вибіг із лісочку.
Зебра стала на горбочку….
А ми завітаємо до прекрасного музею. Розімнемо трішки свої руки: плескайте в долоні, коли чуєте назву неістоти.
Годинник, дівчина, олівець, мама, учень, дзеркало, гребінець, кіт, зошит, парта.
Учитель. На які питання відповідають іменники назви істот / неістот?
Галерея МАЛО – БАГАТО
Вибірковий диктант (слайд)
Подорожуємо далі і завітаємо до галереї Мало – багато.
Із запропонованих слів виписати іменники: стояти, зелений, качка, небо, читав, діти, учень, книги, від, на, мама, вулиці, сміятись.
Самоперевірка (слайд). Визначити чи всі слова вжиті в однині. Зробити висновок про число іменників.
Робота в парах
Один учень називає іменник в однині, інший – утворює множину.
Цікаве місто? Продовжуємо досліджувати його? А що це за площа з цікавою назвою? Площа Наш славний рід (слайд). Завітаємо сюди???
Лінгвістичне дослідження (слайд).
Пояснити, що є спільного для кожного стовпчика слів (слайд)
Гусак – гуска – гусеня
Вовк – вовчиця – вовченя
Кіт – кішка – кошеня
Кріль – кролиця - кроленя
Правильно рід. Отже, іменники можуть змінюватись за родами.
Хвилинка-цікавинка (слайд)
Терміни «чоловічий», «жіночий», «середній» рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст. до н.е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на три роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Аристотель запропонував замінити останній термін – «середній рід».
Гра “Знайди зайве слово”
Знайди, підкресли та поясни зайве слово (слайд)
Сонце, небо, батько.
Земля, Україна, поле.
Герб, прапор, пісня.
Жінка, калина, дуб.
Розподільно-перекладний диктант (слайд)
Завдання: згрупуйте слова, продиктовані англійською мовою, за родами. Іменники яких родів ви записали?
a pen, a bag, a map, a puppy, a pencil, a classroom, the sky, a blackboard, a day-book, a book, a word).
Ч.р. Ж.р. С.р.
Портфель ручка цуценя
Олівець карта небо
Пенал дошка слово
Клас книжка
щоденник
Чарівний будинок запитань (слайд)
Робота біля дошки
Хвилинка-цікавинка (слайд)
Іменник має 7 відмінків. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.
Редакція “Роман написав роман” (слайд)
Пояснювальний диктант
Записати речення, визначити іменники, пояснити правопис, зробити висновок.
Синок Омелько стояв біля матері. Мала Оленка побувала в Чернівцях.
Коментар учителя: Іменники можуть позначати власні та загальні назви. Загальний іменник – це узагальнене найменування предмета, що належить до певного класу подібних йому предметів (людей, тварин, явищ, речей). Наприклад: робітник, звір, веселка.
Власний іменник – це індивідуальна назва окремої особи чи одиничного предмета, наприклад: Україна, Коваленко, газета «Березанські відомості». Між власними й загальними іменниками немає постійної межі. Приналежність деяких іменників до розряду власних чи загальних назв визначається тільки в контексті. Наприклад: Земля (планета), земля (грунт); Орел (місто), орел (птах).
Пошуково-дослідницька робота (слайд)
Ви повинні до об’єктів дібрати власні назви, які бачите на дошці, та записати повні назви.
Банк Дніпро
річка Троїцький
храм «Аваль»
вулиця Адмірала Петренка
газета «Вовк та ягня»
байка «Голос України»
Виставка “Конкретність та абстрактність” (слайд)
Коментар учителя: Іменники поділяються на конкретні та абстрактні. Це постійні граматичні ознаки. Конкретні іменники називають предмети, явища, які пізнаються органами чуття людини (книга, олівець, нога, вітер, цукор, зоря).
До абстрактних належать іменники, що називають поняття, властивості й ознаки, явища, почуття, одиниці міри та ваги, які не мають конкретного предметного значення (інтеграл, хоробрість, радість, цінність, кохання, гнів, тонна, грам, вольт).
Мовна гра-розминка (слайд)
Хлопці – конкретні іменники, дівчата – абстрактні іменники, коли чуємо іменник своєї групи – присідаємо.
Деревій,крик, барвінок, гнів, ромашка, радість, вишня, плач, кохання, калина, мак).
Іменникова школа (слайд)
Визначити синтаксичну роль іменників у реченнях:
За річкою, за Дунаєм козаченько пісню грає.
Вишивала молоденька мати вишиванку.
Мова – краса спілкування.
Товариство юних поетів (слайд)
І на завершення нашого уроку я пропоную вам уявити себе в ролі поетів.
Завдання: додати іменники, утворивши вірш (слайд).
Людина починається з д……,
Із ласки і великої л…..,
Із батьківської хати і т….,
З поваги, що звучить у кожнім с…..
Знайдіть іменники, визначте їх рід, число, відмінок, вид за функціонуванням (істота/ неістота, власні/загальні, абстрактні/конкретні).
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
Вивчити правила; виконати вправу за підручником.
VIІ. Оцінювання.
Вправа «Створи зоряне небо» (повернення до слайду №1)
Візьміть свої зірочки і підніміть їх угору. Утворимо своє зоряне небо, приєднаємося до зоряного шляху. Подивіться, як вони яскраво палахкотять. Кажуть люди: кожна падаюча зірка приносить людині щастя. Тож нехай ваше життя буде вічним зорепадом. Дякую за плідну роботу на уроці.
Додаток 1
Що означає? |
На які питання відповідає? |
Які має морфологічні ознаки? |
Яку синтаксичну роль виконує? |
|
|
|
|
Що означає? |
На які питання відповідає? |
Які має морфологічні ознаки? |
Яку синтаксичну роль виконує? |
Предмет |
Хто? Що? |
Істоти і неістоти Число, рід,відмінки Загальні й власні назви, |
Підмет, присудок, інші члени речення |