Урок на тему "Іменник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменники - назви істот та неістот".

Про матеріал

Розробка уроку української мови для 6 класу на тему "Іменник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Іменники - назви істот та неістот".

Перегляд файлу

Тема. ІМЕННИК: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ. ІМЕННИКИНАЗВИ ІСТОТ ТА НЕІСТОТ.

Мета: систематизувати здобуті учнями в попередніх класах знання про іменник як частину мови, удосконалювати вміння розпізнавати іменники, визначати їх морфологічні ознаки, з’ясовувати синтаксичну роль, розпізнавати іменники – назви істот та неістот; розвивати логічне мислення, усне й писемне мовлення; виховувати почуття дружби.

Соціокультурна лінія. Світ розкривається через слово. Я і колектив

Тип уроку: комбінований урок

Обладнання: підручник «Українська  мова. 6 клас» О.Глазової, Ю.Кузнецова, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

"Психологічна настанова". ("До успіху")

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб упоратися на уроці із завданнями, будьте старанними й слухняними.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

На минулому уроці ми говорили про розділ мовознавчої науки «Морфологію», про частини мови, які в ній вивчаються. Тому зараз прошу розшифрувати цифрову схему.

 

 

Проблемне запитання

Діти, якою частиною мови є подані слова, що утворилися від дієслів:

міркування (міркувати), вибори (вибирати), читання (читати)?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

Оголошення епіграфа уроку

Діти, ми живемо з вами в соціумі, тобто серед інших людей, кожного дня спілкуємося з батьками, рідними, друзями, однокласниками, учителями, знайомими. Наш клас – це колектив, і я впевнена, що кожному з нас хочеться, щоб ми були однією сім’єю. А для цього необхідно вміти товаришувати, спілкуватися один з одним.

У товаристві лад — усяк тому рад.

Народна творчість

А також під час уроку ми з’ясуємо, які якості властиві справжнім друзям.

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Опрацювання матеріалу підручника.

2. Заповнення таблиці.

Статична таблиця

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Робота біля мультимедійної дошки та на картках.

(1 учень пише на мультимедійній дошці, інші учні виконують завдання на картках, виписують іменники в зошити)

Прочитайте текст. Чи однакові за значенням слова друг і товариш? Уставте, де потрібно, пропущені літери та розділові знаки. Випишіть іменники з поданих речень. Визначте рід, число, відмінок кожного іменника.

Товаришуван..я, дружба — взаємини між людьми, які народжуют..ся міцніють на основі спіл..ного навчан..я інтересів уподобань. Товаришувати можна з багатьма ровесниками.. а дружити — лише з одним чи кількома. Друзів пов'язує в..лика повага один до одного, пр...нц..повіс..ть у взаєминах, с..мпатія, взаємодопомога.

Робота зі словником

Принциповий. Який керується певними принципами у своїх думках і діях; безкомпромісний. || Непохитний у своєму ставленні до основ, суті чого-небудь. || Який виключає будь-які відхилення.

4. Бесіда

- Які іменники є назвами істот? Наведіть приклади.

- На які питання відповідають іменники – назви неістот?

5. Вибірково-розподільний диктант

Прочитайте текст. Якими нам потрібно бути, щоб радісно жити в колективі?

Товариськість, дружба — важливі показники вихованості учнів. У колективі треба бути скромним. Легко, радісно жити пліч-о-пліч із тими, хто не акцентує уваги на невдачах інших, не хизується своїми успіхами, а найгірше — авторитетом, службовим становищем батьків, престижними речами (модним одягом, магнітофоном, фотокамерою тощо).

Випишіть іменники, поставивши їх у формі називного відмінка та розподіливши на назви істот та неістот. Обгрунтуйте їх розподіл.

Які з поданих іменників є абстрактними назвами, а які – конкретними?

Самоперевірка

 До істот чи неістот належать слова: домовик, небіжчик, колектив?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок.

6. Релаксація

Учениця читає напам’ять вірш

 

Справжні подруги

П'ятикласниця Людмила

вранці мамі заявила:

— Все! До школи я не йду!

Я не стерплю цю біду.

Щастя скінчено моє,

адже в Рити джинси є!

І тепер зі мною Рита

відмовляється дружити…

Здивувалась мама дуже:

— Ви ж були найкращі друзі!?

— Так. Але сказала Рита,

поки буду я ходити

не у джинсах, а в спідниці,

їй не хочеться й дивиться,

бо вона вважає: жінці

для краси потрібні джинси...

Мамо!

Дружбу виручай.

Джинси і мені придбай!

Мама спершу подивилась

на похнюплену Людмилу,

а потім мовила:

— Діла-а...

Ви — спра-а-вжні

подруги!..

Й пішла...

А ви, що скажете мені:

це  справжні подруги чи ні?

А. Костецький

Як ви вважаєте: справжніми подругами є Рита й Людмила чи ні? Чому?

7. Завдання на встановлення відповідності

(1 учень поєднує стрілками частини прислів’їв та приказок на мультимедійній дошці, інші учні записують їх у зошити).

Поясніть значення прислів’їв та приказок.

 

1. Дружба —

 

а той, хто правду каже.

 

2. Не той друг, хто медом маже,

 

так і люди до нас.

 

3. Сукно вибирай цвітом,

 

ніж поганий супутник.

 

4. Як ми до людей,

 

найбільший скарб.

 

5. Лагідні слова роблять приятелів,

 

а гострі слова — завзятих ворогів.

 

6. Краще погана дорога,

 

а приятеля — привітом

 Визначте рід, число, відмінок іменників, їх синтаксичну роль.

В останньому реченні зробіть розбір за будовою іменників.

  1. Робота в групах.

Завдання: з поданих слів скласти строфу вірша; визначити відмінки іменників.

1 група

знають, коли, є, всі, друг,

навкруг, світлішає, все,

сам, не підведеш, якщо,

ти, друзів, знайдеш, більше

 

сонце, і,дружать, земля

і, луки, поля, дружать

на, дружать, землі,діти

і, і, малі,великі.

 

гурток, на, разом, ходим,

каток, на, поспішаєм,

незгоди не, нам, страшні,

з, весело,другом, мені

 

всіх, єднає, дружба, де

сміх, лунає, пісня й, там,

дім, свято, нам, у, несуть,

весело, усім, весело.

 

 

Перевірка

Знають всі: коли є друг,

Все світлішає навкруг,

Якщо сам не підведеш,

Друзів більше ти знайдеш,

 

Приспів:

Дружать сонце і земля,

Дружать луки і поля,

Дружать діти на землі

І великі, і малі.

 

Разом ходим на гурток,

Поспішаєм на каток.

Нам незгоди не страшні,

З другом весело мені.

 

Приспів.

 

Де єднає дружба всіх,

Там лунає пісня й сміх.

Свято нам несуть у дім,

Буде весело усім.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

- Діти, якою ж частиною мови є подані слова, що утворилися від дієслів:

міркування (міркувати), вибори (вибирати), читання (читати)? Обгрунтуйте.

- Яка частина мови називається іменником?

-Які якості властиві справжнім друзям? Побудуйте відповідь, використовуючи лише іменники. (Вірність, взаємодопомога, щирість, чесність, повага…)

Оцінювання

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

153_1Підготувати усну розповідь про іменник за узагальнюючою таблицею.

Виписати з художньої літератури 5 речень

АБО

написати твір-мініатюру «Мій найкращий друг».

Визначити рід, число іменників, назвами істот

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку