Конспект уроку інтегрованого курсу «Громадянська освіта» у 10 класі з теми "Демократія"

Про матеріал

Мета: розкрити сутність поняття демократія, формувати вміння висловлювати власні судженя та ставлення до ключових понять: демократія, плюралізм, безпосередня демократія, представницька демократія, визначити основні компоненти та різновиди, проаналізувати рівень свободи особистості при демократичному політичному режимі; розвивати комунікативні здібності учнів, виховувати творчі здібності та критичне мислення учнів.

Перегляд файлу

РОЗДІЛ 4. ДЕМОКРАТИЧНЕ СУСПІЛЬСТВО ТА ЙОГО ЦІННОСТІ

 

 

 

 

Конспект уроку

інтегрованого курсу «Громадянська освіта»

у 10 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель громадянської освіти

Хлібодарівського НВК

Панасюк Г.В.

 

 

 

Тема: Демократія

Мета: розкрити сутність поняття демократія, формувати вміння висловлювати власні судженя та ставлення до ключових понять: демократія, плюралізм, безпосередня демократія, представницька демократія, визначити основні компоненти та різновиди, проаналізувати рівень свободи особистості при демократичному політичному режимі; розвивати комунікативні здібності учнів, виховувати творчі здібності та критичне мислення учнів.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент уроку

II. Мотивація навчальної діяльності

Ще у VI ст. до н. е. у Стародавній Греції відбулася розмова між рабом і рабовласником: «Чи знаєш ти, раб, що я можу вчинити з тобою так, як захочу?». «Так, — відповів раб, — я обплутаний кайданами рабства, але думки мої не знають пут». Історія не зберегла імені рабовласника, а ось ім’я мудрого раба залишила — Езоп.

Запитання

— Що мав на увазі Езоп?

Повідомлення теми та мети уроку.

III. Вивчення нового матеріалу

Визначте місце демократії у вашому житті

Дайте відповіді на запитання в таблиці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Якщо ви отримали більшість відповідей «так», то маєте високий рівень демократичного мислення та демократичне оточення, в якому перебуваєте. В іншому випадку будемо разом вчитися покращувати ситуацію.

Слово «демократія» походить від грецького слова «демос», що означає «народ», і «кратос», тобто «влада». Отже, під демократією ми розуміємо спосіб правління, який залежить від волі народу («владу народу»). Основою демократії є свобода і рівність усіх громадян. Передусім — це рівність перед законами, коли немає жодних особливих прав чи привілеїв для тих чи інших спільнот.

Важливою засадою демократії є наявність загальних рівних і вільних виборів. Вибори є демократичними лише тоді, коли вони передбачають альтернативу. У демократичному виборчому процесі необхідною є свобода висловлення своєї думки, різноманітність політичних пропозицій і програм

 

та право на участь у виборах для представників меншин і політичної опозиції.

Демократія — це організація та функціонування державної влади на засадах визнання народу джерелом державної влади, що передбачає забезпечення прав громадян, участі народу в управлінні державою.

Демократія (від грецьк. demos — народ + kratos — влада) — політичний режим, заснований на визнанні верховенства законів і народовладдя.

Гасло демократичного політичного режиму: «Дозволено все, що не заборонено законом».

Характерні ознаки режиму:

  • народ — джерело влади;
  • поділ влади (законодавча, виконавча, судова);
  • правова держава;
  • права особистості закріплені законом і гарантовані;
  • громадянське суспільство;
  • демократичні вибори до органів державної влади;
  • політичний плюралізм;
  • конкурентна багатопартійна система;
  • легальна опозиція;
  • ЗМІ вільні від цензури;
  • дії армії і спецслужб регулюються й обмежені законом;
  • підтримання правопорядку — функції міліції та суду;
  • відсутність офіційної ідеології;
  • церква відокремлена від держави.

Безпосередня демократія — це безпосереднє волевиявлення народу, що здійснюється шляхом референдумів, виборів, обговорення проектів нормативних актів; участі у виборах органів державної влади; загальних зборів громадян; мітингів, звітів депутатів і виконавчих органів влади перед населенням тощо.

Представницька демократія — це вираження волі громадян через обраних ними представників до органів державної влади — народних депутатів, президента, депутатів органів місцевого самоврядування.

 

Вправа безпосередня та представницька демократія

Розгляньте схему і доповніть її колонки конкретними прикладами. Обговоріть переваги і недоліки безпосередньої та представницької демократії. Яким чином названі вами приклади роблять демократичний устрій доступним для всіх членів суспільства?

 

 

 

 

 

 

 

Термін «демократія» використовується не лише для характеристики певної форми політичного устрою, але й визначає характер діяльності будь-якої організації, де забезпечується рівноправна участь її членів в управлінні та прийнятті рішень. У наш час сама по собі демократія є важливою й загальновизнаною цінністю. Але вона набирає справжньої сили тільки за умови, коли люди знають, за що вони цінують демократію, чого хочуть досягнути і що захищатимуть у разі необхідності.

Плюралізм — визнання рівноправності існування множинності інтересів, поглядів, переконань, ідеологій, партій, культурних цінностей тощо.

Демократичні цінності визначають універсальність демократії, пріоритетність її для більшості людей, те, заради чого демократію варто захищати.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ознаки демократії

Об’єднайтеся у групи. Розподіліть між групами по 2–3 ознаки демократії з переліку, поданого нижче. Обговоріть і презентуйте перед класом відповідну ознаку, пояснивши, як вона сприяє утвердженню демократії.

Використовуючи метод «вільного мікрофону», завершіть роботу короткими репліками: «Цінність демократії полягає …».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Вправа безпосередня та представницька демократія 1б
  2. Вправа ознаки демократії. 1б
  3. Демократія це? (народовладдя) 1б
  4. Ознаки демократичного режиму. (народ — джерело влади; поділ влади (законодавча, виконавча, судова, правова держава); права особистості закріплені законом і гарантовані; громадянське суспільство; демократичні вибори до органів державної влади; політичний плюралізм; конкурентна багатопартійна система; легальна опозиція; ЗМІ вільні від цензури) 1б
  5. Наведіть приклад безпосередньої демократії. (вибори, референдум,  1б
  6. Наведіть приклад представницької  демократії.(президент, депутати.1б

V. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 грудня 2018
Переглядів
9142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку