Конспект уроку на тему "Музика, театр, образотворче мистецтво, архітектура наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст." Методична мета уроку: використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі інтерактивного навчання на уроці з метою підвищення продуктивної діяльності учнів. Педагогічні прийоми та методи навчання: інтерактивні вправи «історичний кросинг», «знайдіть помилку», «знайдіть зайве», «кластер», дидактична гра «аукціон» «мозковий штурм», евристична бесіда, проектна робота, метод проблемного навчання, групова робота.
Управління освіти та науки
Виконавчого комітету Бердичівської міської ради
Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 5
Методична розробка уроку
«Музика, театр, образотворче мистецтво, архітектура наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.
9 клас
Підготувала вчитель
історії та правознавства
Доманська Марина Іллівна
Бердичів
2016
Розділ ІІІ. Культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст.
Тема уроку: Музика, театр, образотворче мистецтво, архітектура.
Мета уроку:
Методична мета: використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі інтерактивного навчання на уроці з метою підвищення продуктивної діяльності учнів.
Тип уроку: комбінований.
Педагогічні прийоми та методи навчання: інтерактивні вправи «історичний кросинг», «знайдіть помилку», «знайдіть зайве», «кластер», дидактична гра «аукціон» «мозковий штурм», евристична бесіда, проектна робота, метод проблемного навчання, групова робота.
Міжпредметні зв’язки: українська література, художня культура, музичне мистецтво, інформатика.
Обладнання: підручники, атласи, карта, мультимедійне забезпечення, роздавальний матеріал, презентаційні матеріли досліджень малих груп.
Основні терміни і поняття: кобзарі, бандуристи, лірники, троїсті музики, аматорські театри, класицизм, графіка, офорт.
Основні дати та події: 1818-1821 рр. – діяльність Полтавського театру; 1802 р. – закладено парк «Софіївка» в Умані.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: визначати особливості музичного, театрального, образотворчого мистецтва та архітектури; називати, розпізнавати та описувати найвидатніші пам’ятки архітектури і образотворчого мистецтва наприкінці ХVІІІ – на поч. ХІХ ст.; застосовувати історичну термінологію, знати її походження; висловлювати та аргументувати власну точку зору.
ПЛАН УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів
ІІІ. Оголошення теми, визначення очікуваних результатів уроку; мотивація навчальної діяльності.
ІV. Вивчення нового матеріалу
А) Музичне мистецтво;
Б) Театральне мистецтво;
В) Образотворче мистецтво;
Г) Розвиток архітектури.
V. Закріплення нових знань та вмінь учнів
VІ. Підсумки уроку. Оцінювання
VІІ. Домашнє завдання.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Взаємне привітання та організація уваги учнів.
Перевірка готовності учнів до уроку. Клас попередньо отримав завдання «домашнім» групам підготувати проекти за певною темою.
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів
Перш ніж розпочати роботу над новим матеріалом, пропоную кожній команді завдання на повторення попереднього матеріалу.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Орієнтовні відповіді учнів:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Орієнтовна відповідь учнів:
Назва кросингу: Кирило-Мефодіївське братство
1) Праця «Історія Русів» вийшла друком у 1846 р. – 2) у цьому ж році виникло Кирило-Мефодіївське братство, символом якого був золотий перстень з іменами слов’янських просвітителів Кирила та Мефодія – 3) Пантелеймон Куліш – 4) Тарас Шевченко – 5) Василь Білозерський – 6) Микола Костомаров пов’язані між собою як члени товариства – 7) Микола Костомаров був автором «Книги буття українського народу» - програмних положень братства – 8) Карта розселення слов’ян, бо у програмі братства йшлось про створення демократичної федерації слов’янських християнських республік – 9) Кирило та Мефодій – слов’янські просвітителі.
Ключове поняття «Розвиток літератури наприкінці ХVІІІ – на поч. ХІХ ст.»
Правильний кластер:
ІІІ. Оголошення теми, визначення очікуваних результатів уроку; мотивація навчальної діяльності.
Евристична бесіда:
Проблемне питання уроку:
Які явища в українському мистецтві істотно впливали на формування національної самосвідомості?
V. Опрацювання нового навчального матеріалу. Формування та вдосконалення вмінь та навичок
Мозковий штурм: В яких історичних умовах розвивалась українське мистецтво наприкінці ХVІІІ – на поч. ХІХ ст?
Орієнтовні відповіді учнів:
Робота з таблицею. Заповнення таблиці здійснюється під час презентації проектів груп і перевіряється наприкінці уроку.
Презентація результатів дослідження малих груп
На попередньому уроці серед учнів було сформовано чотири групи, які отримали завдання підготувати проекти за певними темами:
Обговорення учнівських проектів.
Узагальнююча бесіда з класом:
Учні відповідають на запитання, аргументуючи свої думки, стосовно презентацій.
Обговорення результатів роботи учнів.
VІ. Закріплення нових знань, умінь та навичок
Перевірка заповнених учнями таблиць.
Орієнтовна таблиця:
Галузь мистецтва |
Представники |
Їхні досягнення |
Музичне мистецтво |
Й. Витвицький |
Музичний твір «Україна» (1836) |
А. Єдлічка |
Композитор, професійний музикант і педагог, працював на Полтавщині |
|
І. Вітковський |
Композитор-виконавець, викладач Харківського університету |
|
М. Вербицький
|
Один з перших українських композиторів-професіоналів у Галичині. Написав хори «Заповіт», «Поклін», 11 симфоній-увертюр, солоспіви, музику для драматичних вистав (мелодрама «Підгоряни») |
|
Остап Вересай |
Кобзар. Виконував народні думи «Про втечу трьох атів з города Азова», «Невольницька», «Дума про бурю на Чорному морі», «Про бідну вдову і трьох синів». |
|
Театральне мистецтво
|
І. Котляревський |
Автор п'єс «Наталка Полтавка», «Москаль-чарівник» |
М. Щепкін |
Актор, став першим виконавцем ролі виборного в п'єсі «Наталка Полтавка» та Чупруна в «Москаль-чарівник» І. Котляревського |
|
Г. Квітка-Основ'яненко |
Був директор, режисером, актором професійного театру в Харкові. Автор п'єс «Сватання на Гончарівці», «Шельменко денщик» |
|
К. Соленик |
Славетний український актор, виступав Харківському, Полтавському, Київському, Одеському театрах |
|
Образотворче мистецтво |
В. Тропінін |
Був кріпаком майже 30 років. Зображував краєвиди Поділля, колоритні образи українських селян. «Портрет українця», «Дівчина з Поділля», портрет У. Кармелюка. |
В. Боровиковський |
«Портрет княжни Ганни Гаврилівни Гагаріної та княжни Варвари Гаврилівни Гагаріної» |
|
І. Сошенко |
«Жіночий портрет», «Портрет бабусі», «Продаж сіна на Дніпрі». Відомий як автор реалістичних портретів людей із народу. |
|
Т. Шевченко
|
Цикл малюнків «Притча про блудного сина», серія полотен «Мальовнича Україна», акварельні картини «Пожежа в степу», «Катерина», «Селянська родина». Автор серії перших в українській графіці офортів «Живописна Україна». |
|
Архітектура
|
Ж. Тома де Томон |
За його проектом у 1809 р. було споруджено оперний театр в Одесі |
В. Беретті |
За його проектом у 1837—1843 рр. збудовано приміщення Київського університету та Інститут шляхетних дівчат |
|
А. Меленський |
За його проектом було збудовано церкву-мавзолей на Аскольдовій могилі (1810), перший у Києві театр на Хрещатику |
|
Є. Васильєв, О. Тон |
За їх проектом було збудовано високу дзвіницю Успенського собору в Харкові |
|
Ф. Боффо |
За його проектом були споруджені Воронцовський палац, Потьомкінські сходи в Одесі |
Кросворд (По вертикалі вийде слово «театр»)
1) Прізвище автора «Енеїди». (Котляревський)
2) Прізвище найвідомішого актора кріпосного театру. (Щепкін)
3) Ім'я найвідомішого українського кобзаря першої половини XIX ст. (Остап)
4) Прізвище архітектора, який спроектував Київський університет. (Беретті)
5) Прізвище автора портрету У. Кармалюка (Тропінін)
Дидактична гра «Аукціон». Учням пропонується умовно придбати твори художньої літератури, архітектури, образотворчого та музичного мистецтва. Лотами аукціону є ілюстрації та репродукції пам’яток мистецтва. Щоб не піти з аукціону з пустими руками, учням необхідно якомога більше розповісти про певний лот. Лот належатиме тому, хто зробить останнє суттєве доповнення.
Т. Шевченко «Селянська родина» 1843 р. |
Парк «Софіївка» в Умані 1802 р. |
Кобза |
Маєток Галаганів у Сокиринцях |
Тропінін «Дівчина з Поділля» |
Церква-мавзолей на Аскольдовій могилі в Києві. В. Беретті |
VІ. Підсумки уроку . Оцінювання
VІІ. Домашнє завдання.
|
|
|
|
|
|
|
|
|