Конспект уроку з формування медіаграмотності .
Тема " Узагальнення знань за темою «Українська державність у 1917—1921 рр.».
Інформація, яку одержують учні із різних медіа-джерел, на відміну від учбового матеріалу , володіє рядом привабливих для учнів властивостями: вона емоційно забарвлена, актуальна, доступна для розуміння, не вимагає заучування, не підлягає оцінюванню. Але водночас і містить багато ризиків .
Одне з завдань педагогів -навчити працювати з будь-яким джерелом інформації, розвивати здібності інтерпретувати повідомлення засобів масової інформації, розуміти різні медіа тексти, розвивати навички самостійної творчої роботи, пов'язаної з пошуком, обробкою і презентацією інформаційного матеріалу
Використані методи - словесні, наочні, практичні, метод групової роботи –«спільний проект» (рішення всіма групами однієї проблеми, але кожна група розв'язує її певний аспект), який формує уміння працювати колективно, допомагати один одному, робити висновки.
ПРИКЛАД УРОКУ «ІСТОРІЯ УКРАЇНИ» З ФОРМУВАННЯ МЕДІА ГРАМОТНОСТІ
Тема: Узагальнення знань за темою «Українська державність у 1917—1921 рр.».
Мета: розвивати вміння використовувати знання про розвиток української державності в 1917—1921 рр. для набуття нових знань, систематизації та поглиблення існуючих, вчити працювати самостійно з підручником, історичними документами, електронними носіями, візуальними джерелами;
формувати в учнів якості полемістів, співрозмовників, які мають навички доводити, аргументувати, відстоювати власну точку зору формувати навички виконання випереджаючих й пошукових завдань, вміння з’ясовувати значення понять і термінів, аналізувати і критично оцінювати факти, події, діяльність політичних осіб на основі отриманих знань;
виховувати почуття патріотизму, інтерес і повагу до історичного минулого України, сприяти вихованню в них толерантного ставлення й поваги до думок своїх опонентів.
Очікувані результати:
1.Аналізувати й оцінювати історичні умови та обставини революційні події в Україні 1917-1921рр.
2. На основі аналізу різних джерел інформації:
а)визначати причинно-наслідкові зв’язки між подіями, явищами та процесами періоду української революції;
б) робити висновки, захищати власну точку зору,
3.Давати визначення ряду нових понять і термінів, розуміти їх зміст, використовувати їх в усній мові.
4. Знаходити правильну відповідь на проблемне питання уроку, робити узагальнення та висновки.
5. Сформулювати власне уявлення і вміння давати оцінку вивченим подіям, діяльності історичним діячам.
6. Відчувати почуття національної гідності
Обладнання: підручник, ектронні карти, документи, що використовувалися впродовж вивчення теми, матеріали для проведення дидактичної гри, архівні документи сайту Українського інституту національної пам’яті.
Методи,які використовувалися під час проведення уроку –словесні, наочні, практичні, метод групової роботи –«спільний проект» (рішення всіма групами однієї проблеми, але кожна група розв’язує її певний аспект), який формує уміння працювати колективно, допомагати один одному, робити висновки.
Основні поняття і терміни: визвольні змагання, гетьманат, Директорія УНР, отаманщина, ЗУНР, УГА, «червоний терор», воєнний комунізм, продовольча диктатура, продрозкладка, комнезами, націоналізація, соборність, махновщина, білий рух, ревком.
Персоналії : М.Грушевський, П.Скоропадський, В.Винниченко, С.Петлюра.
Тип уроку: закріплення набутих учнями знань, умінь та навичок з елементами інтерактивних технологій.
Форма проведення: дидактична гра.
Вид уроку : відеоурок
ХІД УРОКУ
Учитель оголошує учням тему, завдання уроку та інформує про заплановані форми роботи.
Мотивація навчальної діяльності: пояснення важливості теми, представлення її змісту та очікуваних результатів.
ІІІ. Ведучий (його роль виконує вчитель)
Усім відомий вислів: «Історія не має умовного способу». Але всупереч цьому твердженню спробуймо поміркувати, використовуючи як завжди сайт Український інститут національної пам’яті,( http://www.memory.gov.ua/) , складіть розповідь про декларовані рефори Української Центральної Ради, спираючись на Уріверсали УЦР.
Але перш ніж готуватися до обговорення, переглянемо навчальний фільм за темою уроку.
https://www.youtube.com/watch?v=3TnLmkvp-lc
Виступ першої команди доповідачів-істориків.
І учень
23 (10) червня 1917 р. в останній день Всеукраїнського військового з'їзду В. Винниченко, за дорученням УЦР, оголосив універсал Української Центральної Ради «До українського народу на Україні й поза нею сущого», названий пізніше І Універсалом. У ньому явочним порядком проголошувалася автономія України.
Робота з документом сайту Інституту національної пам’яті
Витяг із І Універсалу:
«Хай буде Україна вільною. Не одділяючись від усієї Росії, не розрива-
ючи з державою Російською, хай народ український на своїй землі має
право сам порядкувати своїм життям. Хай порядок і лад на Вкраїні дають вибрані вселюдним, рівним, прямим і тайним голосуванням Всенародні українські збори (Сойм). Всі закони, що повинні дати той лад тут у нас, на Вкраїні, мають право видавати тільки наші українські збори». Українська Центральна Рада. Документи
і матеріали. – Т. 1. – К., 1996. – С. 101.
У І Універсалі Центральна Рада оголошувалася органом, правомочним приймати акти конституційного значення – універсали. Висловлювалася надія на співпрацю з іншими народами, які живуть в Україні. Українським організаціям доручалося прийти до згоди з демократичними організаціями інших національностей.
ІІ учень
Уривок з тексту ІІ Універсалу:
«Ми, Центральна Рада, яка завжди стояла за те, щоб не одділяти Укра-
їну од Росії, щоб вкупі з усіма народами її прямувати до розвитку та до-
бробуту всієї Росії і до єдності демократичних сил її, з задоволенням при-
ймаємо заклик правительства до єднання… Ми рішуче ставимось проти
замірів самовільного здійснення автономної України до Всеросійського
Учредительного зібрання».
Українська Центральна Рада. Документи і матеріали. – Т. 1. – К., 1996. – С. 164-165. У ІІ Універсалі від 16(3) липня 1917 р. зазначалося, що Центральна Рада мала поповнитися представниками інших народів і стати єдиним найвищим органом революційної демократії України. Відповідальний перед Радою виконавчий орган, Генеральний секретаріат, мав бути представлений на затвердження Тимчасовому урядові. У згоді з національними меншинами Центральна Рада мала підготувати закон про автономний устрій України для його подальшого затвердження Установчими зборами. При кабінеті військового міністра, генеральному штабі і верховному головнокомандуючому Росії Рада повинна була мати своїх представників, які зайнялися б комплектуванням окремих військових частин виключно українцями.
Разом з тим Центральна Рада зробила істотні поступки Тимчасовому урядові. Вона зобов’язувалася самочинно не проголошувати автономії України. Не окреслювалася територія, на яку поширювалася влада Ради та Генерального секретаріату. Не уточнювалися повноваження Генерального секретаріату, особливо у відносинах з органами влади Тимчасового уряду.
ІІІ учень
За ІІІ Універсалом, 20 (7) листопада 1917р., Україна проголошувалася Українською Народною Республікою.
Робота з документом сайту Інституту національної пам’яті
Уривок з тексту ІІІ Універсалу:
«Віднині Україна стає Українською Народною Республікою. Не відділяючись від республіки Російської і зберігаючи єдність її, ми твердо станемо на нашій землі, щоб силами нашими помогти всій Росії, щоб вся республіка Російська стала федерацією рівних і вільних народів... Іменем Народної Української Республіки в федеративній Росії ми, Українська Центральна Рада, кличемо всіх до рішучої боротьби зі всяким безладдям і руїнництвом».
Українська Центральна Рада. Документи і матеріали. -Т.1.- К., 1996. - С. 398-401.
До Установчих зборів уся влада в Україні переходила до УЦР і Генерального Секретаріату.
Територія УНР визначалася в межах Київщини, Поділля, Волині, Чернігівщини, Полтавщини, Харківщини, Катеринославщини, Херсонщини, Таврії (без Криму). Остаточні кордони УНР, а також приєднання частини Курщини, Холмщини, Воронежчини та суміжних областей, де більшість населення українське, «має бути встановлене по згоді зорганізованої волі народів».
Скасовувалося право власності на землю поміщиків та інших нетрудових господарств, а також на удільні, монастирські, кабінетні та церковні.
Земля проголошувалася власністю народу та передавалася йому без викупу; УЦР зобов'язувалася негайно прийняти закон про порядок користування земель обраними Земельними комітетами до Українських Установчих зборів.
Установлювався 8-годинний робочий день для робітників. Запроваджувався державний контроль над продукцією в Україні, її виробництвом і розподілом.
Давалася обіцянка негайно розпочати мирні переговори: «Через Центральний уряд примусити й спільників, і ворогів негайно розпочати мирні переговори». Проголошувалося скасування смертної кари.
Надавалася повна амністія всім політичним в'язням і засудженим. Декларувалася реформа судочинства: «привести його до згоди з правними поняттями народу».
Закріплювалися й поширювалися права місцевого самоврядування. Проголошувалися свободи слова, друку, віросповідань, зібрань, страйків, недоторканність помешкання, можливість уживання різних місцевих мов у відносинах з усіма установами. Надавалася національно-персональна автономія росіянам, євреям, полякам тощо.
Приділялася особлива увага проблемам продовольства. Днем виборів до Українських Установчих зборів призначалося 9 січня 1918 р. (27 грудня 1917 р.), їх скликання — 22 (9) січня 1918 р.
Таким чином, ІІІ Універсал, крім проголошення УНР та визначення її території, устрою, оприлюднював і програму соціально-економічних перетворень.
ІV учень
22 (9) січня 1918 р. відбулося закрите засідання Малої Ради, на якому було затверджено IV Універсал.
Робота з документом сайту Інституту національної пам’яті
Уривок з IV Універсалу:
«Однині Українська Народна Республіка стає самостійною, ні від кого не залежною, вільною, суверенною державою українського народу. Зо всіма сусідніми державами, як-то: Росія, Польща, Австрія, Румунія, Туреччина та інші, ми хочемо жити в згоді й приязні, але ні одна з них не може втручатися в життя самостійної Української Республіки. Влада у ній буде належати тільки народові України, іменем якого, поки зберуться Українські Установчі збори, будемо правити ми, Українська Центральна Рада, представництво робочого народу, селян, робітників і солдатів та наш виконавчий орган, який однині матиме назву - Рада народних міністрів».
Українська Центральна Рада. - К., 1997. -Т.2.-С. 103
В умовах війни 22 січня 1918 р. з'явився ГУ Універсал УЦР, який проголошував Українську Народну Республіку.
Текст Універсалу було розроблено на основі проектів М. Грушевського, В. Винниченка, М. Шаповала.
Проголошувалося також, що влада в Україні належатиме тільки її народові, від імені якого виступатимуть Українські Установчі збори. До їх зібрання мала правити Українська Центральна Рада та її виконавчий орган, який дістав назву Ради Народних Міністрів.
Одним із найголовніших завдань, які потребували розв'язання в найближчий час і знайшли своє відображення в IV Універсалі, було укладення миру з Німеччиною та її союзниками. Для цього в Брест була відправлена мирна делегація.
Крім того, в універсалі містилася низка соціально-економічних положень. Щодо аграрного питання повідомлялося: «Земельна комісія... вже виробила закон про передачу землі трудовому народу без викупу, прийнявши за основу скасування власності і соціалізацію землі». Проект закону планувалося розглянути та прийняти на найближчому засіданні УЦР, «щоб передача землі в руки трудящих неодмінно відбулася ще до початку весняних робіт». Усі ліси, води й надра конфісковувались у попередніх власників і переходили у власність держави. Уряду приписувалося «приступити до переведення всіх заводів і фабрик на мирний стан, на вироблення продуктів, потрібних насамперед трудящим масам».
У IV Універсалі також ішлося про необхідність ужити термінових заходів щодо ліквідації безробіття, матеріального забезпечення інвалідів, сиріт, людей похилого віку й усіх тих, хто постраждав від війни. Проголошувалася націоналізація «найважливіших галузей торгівлі», установлювалася монополія держави на зовнішню торгівлю. Усі банки мали контролюватися державою.
Підтверджувалися всі демократичні права і свободи громадян, рівність представників різних націй УНР. Усвідомлюючи нестійкість і непевність свого становища, УЦР проголошувала: «Все, чого не встигнемо зробити ми, те довершать, справлять і до останнього порядку приведуть Українські Установчі збори».
Прийняття IV Універсалу стало визначною подією в житті українського народу. Тривалий шлях боротьби завершився логічним результатом — проголошенням незалежності. Хоча в той час не вдалося відстояти самостійну Українську державу і сприятлива нагода відродження й закріплення своєї державності зазнала краху, але ідея самостійної соборної України жила в головах кращих представників українського народу, надихала їх на боротьбу за незалежну Україну. Саме в цьому полягає головне історичне значення IV Універсалу Центральної Ради.
Ведучий.
Назвіть найвідоміших діячів сього періоду і їх здобутки.
Виступ другої команди доповідачів-істориків.
І учень
Грушевський Михайло - Громадсько-політичний і державний діяч, історик. Очолював кафедру історії Львівського університету.
Був одним з керівників Товариства українських поступовців.
Стояв у витоків національно – визвольного руху на Україні.
З березня 1917 по квітень 1918 р. – голова Української Центральної Ради.
Все своє життя присвятив ідеї – обєднання українських земель в єдину незалежну Україну.
Перший президент України.
ІІ учень
Винниченко Володимир
Український політичний діяч, письменник.
Від 1901 р. займався революційною діяльністю, за яку неодноразово був заарештований. Після Лютневої революції 1917 р. повернувся до України і взявся до активної політичної роботи. Перший голова Генерального секретаріату УЦР, голова Директорії. Автор майже всіх декларацій і законодавчих актів УНР.
ІІІучень
Павло Скоропадський (1873—1945 рр.) — військовий, державний і політичний діяч. Нащадок славного козацького роду Скоропадських. Здобув військову освіту. Брав участь у російсько-японській війні (1904— 1905 рр.), де отримав чин полковника й у нагороду золоту георгієвську зброю. Далі П. Скоропадський швидко просувався службовими сходами.
Революція 1917 р. круто змінила долю генерала. Він став командувачем першого Українізованого корпусу російської армії, що став найбільш боєздатною частиною армії. Саме частини цього корпусу врятували УЦР від наступу збільшовизованих частин на Київ. Дії П. Скоропадського сприяли зростанню його авторитету. У жовтні 1917 р. на з'їзді Вільного козацтва його було обрано гетьманом Вільного козацтва, яке стало вагомим чинником політичного життя.
П. Скопадський був прихильником ідеї відновлення Української держави, формування українського війська. За допомогою та підтримки німецького командування П. Скоропадський здійснив переворот і став гетьманом проголошеної Української Держави. Проте за дев'ять місяців свого правління він не зумів створити міцну опору своєму режиму, який був повалений у результаті повстання, організованого Директорією.
ІV учень
Симон Петлюра — громадсько-політичний, військовий і державний діяч.
Займав посаду голови Генерального Військового Комітету, що був створений при Центральній Раді. Після більшовицького жовтневого перевороту в Росії УЦР призначає його міністром військових справ. На цій посаді він розгорнув активну роботу з розбудові української армії.
Через розбіжності з В. Винниченком та протестуючи проти Брестського миру, С.Петлюра, як прихильник Антанти, подає у відставку.
Після повалення гетьманату , а він був одним із керівників повстання і членом Директорії , він знову очолив армію УНР. 11 лютого 1919 р. після відставки В. Винниченка С. Петлюра стає головою Директорії, а згодом — головним отаманом. С.Петлюра підписав угоду з Ю. Пілсудським про спільну боротьбу проти більшовиків – Варшавська угода у квітні 1920 р.
3. Ведучий.
Чим відзначився П.Скоропадський в ідеї відродження української держави?
Виступ третьої команди доповідачів-істориків.
Внутрішня політика гетьмана характеризувалася широкою реформаторською діяльністю. За час існування гетьманату було підготовлено понад 400 законодавчих актів, які стосувалися всіх сфер життя. Одним із найважливіших став закон про громадянство, який набирав чинності від 1 липня 1918 р. Згідно з ним громадянами України визнавалися «всі російські піддані», що перебували наїї території на час ухвалення документа. Керуючись «територіальним», а не «національним» розумінням держави, П. Скоропадський ліквідував закон про національно-персональну автономію національних меншин.
Важливим у діяльності гетьмана стало формування вертикалі влади. Створений ним уряд очолив полтавський поміщик Ф. Лизогуб. Особливість уряду гетьмана полягала в тому, що він формувався не за партійною, а за професійною ознакою, а у своїх діях керувався не програмно-політичними або ідеологічними міркуваннями, а реальними потребами часу.
Головним завданням було створення дієздатної державної адміністрації, ліквідація анархії, налагодження державного життя. У проведенні цих заходів П. Скоропадський спирався на заможні верстви суспільства: поміщиків, промисловців, заможних селян.
Усі державні службовці складали урочисту обітницю, у якій присягалися «вірно служити державі Українській, визнавати державну владу, виконуючи її закони, і всіма силами охороняти інтереси й добробут».
Великої уваги П. Скоропадський приділив формуванню місцевих органів влади. Замість комісарів УЦР призначалися старости, які очолювали місцеві адміністрації. Але на місцевому рівні став розгортатися конфлікт із місцевими органами самоврядування — земствами та міськими зібраннями, які доволі часто саботували дії центральної влади з різних причин. Спробу реформувати ці органи влади реалізувати не вдалося.
Одним з елементів, який мав підтримати реалізацію внутрішньополітичної лінії на місцях, сприяти дотриманню законності та правопорядку, стала Державна варта (створена у травні 1918 р.), яка виконувала поліційні функції.
Керуючись прагненням створити на селі прошарок землевласників середньої руки, які мали б стати опорою режиму, П. Скоропадський намагається реалізувати аграрну реформу. У її основу було покладено прагнення відновити приватну власність на землю й увести її в товарно-грошові відносини. Для підготовки реформи на місцях створювалися земельні комісії, які усували земельні комітети, створені УЦР.
8 червня 1918 р. було схвалено закон, згідно з яким Державний земельний банк дістав необмежене право придбання земель для їх продажу селянам на виплат. Розмір приватного землеволодіння обмежувався 25 десятинами на одну особу. Після жнив 1918 р. передбачалося провести перерозподіл землі, щоб у 1919 р. кожний господар уже працював на власній землі. До проведення реформи земля залишалася власністю колишніх господарів.
На момент приходу П. Скоропадського до влади українська промисловість уже майже занепала. Війна, революція, більшовицька окупація, розрив економічних зв'язків спричинили різке падіння продуктивності праці, зниження рівня промислового виробництва. У повному занепаді перебував залізничний транспорт. Працювали лише поодинокі промислові об'єкти. Виплавка чавуну порівняно з 1913 р. скоротилася в 11 разів, сталі — у 13 разів, видобуток залізної руди — у 17 разів, вугілля — у три рази. Із 63 доменних печей працювали лише дві, а зі 107 мартенівських — лише сім. Масового характеру набуло безробіття. Так, на криворізьких рудниках безробітними стали 90 % робітників. Процвітали спекуляція та дефіцит.
Уряд гетьмана намагався відновити роботу промисловості. Першочерговими були заходи з налагодження трудової дисципліни, які вилилися уфактичне скасування всіх соціальних завоювань робітництва. Робочий день було збільшено до 12 годин, заборонялися страйки та профспілки, ліквідовувався робітничий контроль, поверталися колишні власники, скорочувалася заробітна плата. Поряд із цим запроваджувалися нові норми виробітку, нові тарифи оплати праці, якими згодом користувалися всі наступні режими, що існували в Україні.
Суворими заходами вдалося стабілізувати ситуацію в промисловості. Цьому також сприяв і приплив капіталів в Україну з Росії. Заможні люди тікали від більшовицької влади. Проте цей капітал переважно вкладався в індустрію розваг та торговельно-закупівельні операції, які давали швидкі прибутки.
Стабілізації ситуації сприяла й удала валютно-фінансова політика. Була створена національна банківська система, а грошова одиниця — карбованець — виявилася досить стабільною (основним забезпеченням карбованців став цукор, який був стратегічним товаром у воєнний час, а також інші ресурси). Гетьман залишив своїм наступникам повну державну скарбницю. Сприятливою виявилася й торговельна політика з країнами Четверного союзу. У вересні був укладений новий торговельний договір. Переважно з Австрії до України постачалися промислові товари (щоправда, третина їх так і не досягла пункту призначення).
Політика гетьмана майже на рік відтягнула крах економіки України.
П. Скоропадський багато уваги приділяв розбудові армії, але його широким планам не судилося здійснитися. Формуванню українських військових сил перешкоджала Німеччина, яка боялася створення сильної української армії. Щодо планів створення 300-тисячної армії, оснащеної за останнім словом техніки, удалося реалізували лише незначну частину. Загалом сили гетьмана налічували близько 60 тис. осіб — Запорізька, Синьожупанна (була розпущена німцями), Сірожупанна, Сердюцька дивізії, бригада січових стрільців та окремі офіцерські дружини.
Сердюцька дивізія мала стати національним формуванням. Згідно зі статутом дивізії передбачалося, що бійці «повинні бути набрані із селян- хліборобів, які мають велике земельне господарство... усі повинні бути українцями, православними».
Головним резервом армії, опорою режиму, за задумом гетьмана, мав стати козацький стан. Формування козацтва відбувалося на основі розпущеного Вільного козацтва. На кінець існування гетьманського режиму в стадії формування перебувало вісім кошів козаків.
Більш успішною виявилася національно-культурна політика П. Скоропадського. Хоча не все позитивне, що було здійснено, удалося зберегти у майбутньому.
У зовнішньополітичній діяльності Українська Держава мала значні обмеження. Незважаючи на це, уряд П. Скоропадського головним завданням зовнішньої політики ставив подальше налагодження відносин із державами світу. Він установив дипломатичні відносини, крім Німеччини та Австро-Угорщини, зі Швейцарією, Болгарією, Польщею, Фінляндією, Туреччиною й навіть із більшовицькою Росією. Завдяки дипломатичним зусиллям до Української Держави було приєднано: Гомельський повіт Моги- левської губернії, Путивльський і Рильський повіти Курської губернії — до Чернігівщини (Суданський, Гайворонський, Білгородський, Корочанський), а також Валуйський повіт Воронезької губернії до Харківської губернії. Рі- чицький, Пінський і Мозирський повіти Мінської губернії було об'єднано в окремий округ (староство) у складі Української Держави. Також до неї увійшли Холмщина, Підляшшя, 12 повітів Берестейщини.
Було розв'язано територіальну суперечку із Донським урядом — до України відійшов Маріуполь з околицями.
Завдяки активній політиці гетьманату юридично було оформлено входження до складу України Криму, проте остаточно гетьманська влада там не закріпилася через загострення військово-політичної ситуації. Налагодився українсько-румунський діалог щодо розв'язання проблем, пов'язаних з українськими землями Бессарабії, окупованими Румунією. Розроблялися проекти входження Кубані до складу Української Держави.
Робота з документом сайту Інституту національної пам’яті
«ФЕДЕРАТИВНА ГРАМОТА» ГЕТЬМАНА П. СКОРОПАДСЬКОГО
(14 листопада 1918 р.)
На... принципах федеративних повинна бути відновлена давня могутність і сила всеросійської держави. В цій федерації Україні належить зайняти одне з перших місць, бо від неї пішов порядок і законність в краю, і в її межах перший раз свобідно віджили всі принижені і пригноблені більшовицьким деспотизмом громадяни бувшої Росії. На тих принципах, які — я вірю — поділяють усі союзники Росії, Держави Згоди (Антанта), а також яким не можуть не співчувати без винятку інші народи не тільки Європи, але й усього світу, повинна бути збудована майбутня політика нашої України. Їй першій належить виступити в справі утворення всеросійської федерації, якої конечною метою буде відновлення великої Росії. В осягненні цієї мети лежить як запорука добробуту всієї Росії, так і забезпечення економічно-культурного розвитку цілого українського народу на міцних підставах національно-державної самобутності.
Ведучий
Чи можна стверджувати, що цією грамотою П. Скоропадський зрікся ідеї незалежної України?
Прогнозована відповідь
Проголосивши можливість федерації з небільшовицькою Росією в майбутньому, П. Скоропадський сподівався перехитрити як союзників, так і проросійські сили в Україні, і таким чином зміцнити незалежність України ще до того, як Росія позбудеться більшовиків. Але допомоги від Антанти та проросійських сил так і не надійшло.
13 грудня 1918 р. гетьман змушений був зректися влади.
Ведучий
Про що йшлося у Варшавській угоді?
Виступ четвертої команди доповідачів-істориків.
Весною 1920 р. за дорученням С. Петлюри дипломатична місія УНР у Варшаві вела переговори про формування спільного антибільшовицького фронту в Україні. 21 квітня між Польською Республікою і Українською Народною Республікою було підписано політичну і торговельно-економічну конвенції.
Робота з документом сайту Інституту національної пам’яті
ПОЛІТИЧНА КОНВЕНЦІЯ МІЖ ПОЛЬСЬКОЮ РЕСПУБЛІКОЮ ТА УКРАЇНСЬКОЮ НАРОДНОЮ РЕСПУБЛІКОЮ (ВАРШАВА, 21 квітня 1920 р.)
Уряд Речі Посполитої Польської, з одного боку, й уряд Української Народної Республіки, з другого, у глибокому переконанні, що кожний народ має природне право на самостійне вирішення своєї долі та визнання своїх відносин із сусідами, однаково натхненні бажанням утвердити принцип миролюбного, дружнього співіснування з метою благополуччя й розвитку обох народів, погодилися на такі рішення:
1. Визнаючи право України на незалежне державне існування в кордонах, які на півночі, сході й півдні визначаються на основі договорів між УНР і відповідно сусідами, що з нею межують, Річ Посполита Польська визнає верховною владою УНР Директорію незалежної Української Народної Республіки з головним отаманом паном Симоном Петлюрою на чолі.
8. Договір залишається таємним.
Польський уряд визнав право УНР на незалежне існування. Кордони між Польщею і УНР встановлювалися по лінії, яку вже зайняли війська Ю. Пілсудського. У межах Польщі залишалися Холмщина, Підляшшя, Посяння, Лемківщина, Західна Волинь, частина Полісся до Збруча та Горині і вся Галичина. Одночасно Польща відмовлялася від претензій щодо розширення своєї території до кордонів Речі Посполитої 1772 р.
С. Петлюра заявив про відсутність претензій УНР на західноукраїнські землі. Для польської сторони це мало принципове значення: адже окупована в 1919 р. Східна Галичина не належала Польщі, а мала статус «міжнародної території», визначений після війни державами Антанти. Відмова ж уряду Ю. Пілсудського від історичних прав на частину українських земель натомість була суто символічною.
Згідно з військовою конвенцією 24 квітня збройні сили УНР підпорядковувалися польському командуванню. Утримання польських військ на території України покладалося на український уряд, а озброєння петлюрівських дивізій - на польський. Крім того, С. Петлюра давав згоду на підпорядкування польському уряду українських залізниць. Підписані конвенції складали Варшавську угоду. Вона трималася в таємниці і не підлягала ратифікації.
ІЗ ВІЙСЬКОВОЇ КОНВЕНЦІЇ МІЖ ПОЛЬЩЕЮ ТА УНР (ВАРШАВА, 24 квітня 1920 р.)
6. Із метою початку спільних дій проти більшовиків український уряд зобов'язується постачати продукти польській армії, яка оперує на українській території. У разі ненадання українським урядом необхідної продукції цивільний комісар України за домовленістю з інтендантом дивізії (армії) здійснює реквізицію продуктів у місцевого населення.
Ведучий
Чи можна вважати Варшавську угоду, укладену С. Петлюрою, зрадою інтересів України?
Прогнозована відповідь
Залежність УНР від Варшави засуджувалася багатьма українськими політичними партіями та діячами. У травні ЦК партії есерів прийняв постанову, в якій спроба відновити українську державність за допомогою Польщі оголошувалася такою, що не відповідала інтересам українського народу і могла привести до катастрофи. Підписані С. Петлюрою акти визнавалися недійсними і необов'язковими для виконання, «як такі, що розділяють українську територію та порушують єдність її трудових мас». М.Грушевський теж визнав Варшавську угоду не правочинним актом.
Виступ п’ятої команди доповідачів-істориків.
Команда рецензентів дає оцінку виступів команд доповідачів-істориків, і підбивая підсумки обговорення робе висновки.
Визвольні змагання українського народу 1917—1920 рр. завершилися поразкою. Державну незалежність, здобуту внаслідок національно- демократичноїреволюції 1917 р., зберегти не вдалося. Утрачено було й певні соціальні здобутки, залишилися нерозв'язаними найважливіші соціально-економічні проблеми.
Історичне значення визвольних змагань 1917—1921 рр. полягає в тому, що було збережено й поглиблено процес українського державотворення, який бере початок від часів Київської Русі. Українці знову нагадали всьому світу про себе як про окрему націю, що має повне право на власну державу. Українській Народній Республіці та Західноукраїнській Народній Республіці не судилося відстояти та зміцнити незалежність і стати до лав європейських держав. Набутий досвід та уроки стали надбанням наступних поколінь борців за Українську державу.
Боротьба українського народу за незалежність засвідчила, що однієї ідеї проголошення самостійності недостатньо. Потрібна єдність усіх політичних сил, якої завжди бракувало в Україні. Сходячись у головному, національні сили різної орієнтації боролися між собою. Невміння захищатися від зовнішніх ворогів, пошуки опори за межами України, боротьба за владу та внутрішні чвари, неефективна соціально-економічна політика, байдужість частини населення до долі держави призвели до поразки Української революції.
1. Підготувати індивідуальні роботи «Лідери Української революції».
2. Випереджальне завдання. Підготуйте доповіді за темами «Воєнний комунізм (причини впровадження, зміст, наслідки)», «Селянський повстанський рух у 1918—1920 рр.».