Конспект уроку на тему: Історія, як наука про розвиток людства
Мета:
Тип уроку: комбінований
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Навчально-методичне забезпечення:
1.Вступ до історії: підручник для 5 класів загальної середньої освіти/ О.В.Гісем. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018. – 144 с.
2.Мультимедійна презентація «Історія – наука про минуле людства»
3. Ілюстрації, роздатковий матеріал
Поняття та терміни: історія, історик, підручник з історії, історія України, історична подія.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання. Заслуховування прислів’їв та приказок про історію та минуле людства.
Бесіда за запитаннями:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: А тепер погляньмо на екран і визначмо, який з крилатих висловів закодовано в хмаринці слів. Що означає цей вислів і яке значення науки історії він розкриває?
ІV. Вивчення нового матеріалу
План уроку:
1. Історія – як наука про розвиток людства
2. Професія «історик» й «історикиня»
3. Історія людини й родини – частина історії України
Вчитель: Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нового навчального предмета, який називається «історія». Предмет для вас новий, але саме слово «історія» ви чули, мабуть, не раз. Певні історичні знання отримали ще в початковій школі, коли вивчали курс «Я досліджую світ».
Хтось, можливо, читав енциклопедію з історії, хтось переглядав історичний фільм, а хтось ходив у музей і розглядав там давні речі. Але це лише фрагменти історичної науки. Від сьогоднішнього дня ви розпочинаєте новий і цікавий етап у своєму житті – будете пізнавати таємниці історії. А надійним помічником і порадником у цьому буде ваш підручник з історії. Що ж таке історія?
Історія – це наука про життя людей у минулому. Вона вивчає події від появи первісних людей до сьогодення. Те, що відбувалося вчора, – це вже теж історія. Слово «історія» має грецьке походження й дослівно означає «оповідь, переказ про відоме, досліджене минуле».
Історія – дивовижна й багатоманітна. Завдяки цій науці ви зможете мандрувати в часі й просторі, дізнаватись, як упродовж століть і тисячоліть змінювався зовнішній вигляд людей, їхні заняття й уподобання, чому вони воювали між собою, які відкриття змінювали їхній світогляд, які твори мистецтва вони створювали. Історична мандрівка відбуватиметься різними континентами, але найголовніше – ви вивчатимете історію своєї Батьківщини.
Робота зі схемою:
Відповіді на ці запитання формують уявлення про історичний простір (де?), історичний час (коли?), історичні події та явища (як жили? що робили? як діяли?).
Вчитель: А зараз до нас в гості знову завітала покровителька історії Кліо. І принесла вам завдання. Але для того, щоб його виконати вам необхідно об’єднатись в пари.
Перед переглядом відео вам потрібно буде знайти відповіді на ваші персональні запитання:
1 ряд: Що таке історичні події?
2 ряд: Що таке історичне явище?
3 ряд: Що таке дата та історичний простір?
Перегляд відеофрагменту https://www.youtube.com/watch?v=zw3i-AwHDeI
Обговорення в групах.
Хвилинка відпочинку:
https://www.youtube.com/watch?v=0a7dfpihN6s руханка за посиланням
Вчитель: У школі ви вивчаєте чимало навчальних предметів, а є люди, для яких наука стала змістом їхнього життя, професією. Тих, хто досліджує рослинний і тваринний світ, називають біологами й біологинями; тих, хто вивчає планети і космос, – астрономами й астрономками; а тих, хто вивчає минуле людства, називають істориками й історикиннями.
Робота з підручником: (с.17-18).
Вчитель: Готуючись до уроку наша Кліо написала чотири твердження. Прочитайте в парах інформацію про українських істориків й історикинь. На основі прочитаного доведіть чи спростуйте твердження Кліо. (слайд 10)
1. Дослідниками української історії були тільки науковці-чоловіки.
2. Діяльність істориків й історикинь пов’язана виключно з Київським університетом Святого Володимира.
3. Результатом діяльності науковців є видані ними історичні праці.
4. Історики й історикині брали участь в археологічних розкопках.
Обговорення в групах.
Вчитель: Кажуть, хто не знає минулого, той не має майбутнього. Важливо вивчати історію своєї країни, свого народу. Часто історія однієї родини відтворює історію цілого народу, тому важливо почати дослідження історії зі своєї родини. Ви народились у вільній незалежній Україні, є очевидцями тих подій, які відбуваються в нашій державі.
Ваші батьки, дідусі й бабусі живуть значно довше, а отже, побачили й пережили на своєму життєвому шляху різні історичні події, їхнє життя вже є частиною історії. Думаємо, вам цікаво дізнатися більше про свою сім’ю й родину. Тому пропонуємо вам створити родинне дерево. За бажанням ви можете дослідити родовід видатних історичних постатей. Вибір історичної постаті ви можете зробити самостійно, порадитися зі вчителем чи вчителькою, або ж укласти родинне дерево, наприклад, Шефіки Гаспринської, Олени Степанів, Павла Скоропадського чи Євгена Коновальця. (слайд 11)
V. Закріплення та узагальнення знань.
Завдання «Логічні пари» (Слайд 12)
Гра «оплески»
Учитель називає поняття, терміни, прізвища. Якщо поняття або термін використовувались на уроці, учні підтверджують це оплесками, якщо ні — мовчанням: історіянаука, історія капітана Гранта, літопис, математика, М.Грушевський, зірка, народ, літописець, оповідь про події, квітка, Нестор Літописець, визначні постаті.
VІ. Подача домашнього завдання.
1. Опрацювати § 1, с.4-6
2.Створити родове дерево, фотоколаж. (на вибір)