Нині папір оточує нас усюди, щороку завойовуючи все нові і нові сфери застосування. Саме тому так важливо пам’ятати, що виготовляється він з дерев — лісових ресурсів, яких з кожним роком на планеті катастрофічно меншає. Дбайливо ставитись до книг, економно використовувати папір, здавати макулатуру, посадити нове дерево — найменше, що може зробити кожен задля збереження лісів.
З часом люди на письмі почали використовувати постійнімалюнки-знаки — ідеограми — що позначали цілі слова. Так сформувалося ідеографічне письмо. У деяких народів знаки письма, що позначають окремі звуки чи навіть цілі слова, називають ієрогліфами, а письмо — ієрогліфічним. Навіть у наш час у Китаї, Японії, Кореї послуговуються ієрогліфічним письмом.
Близько 15 ст. до н. е. з’явилася абеткова писемність, де один знак передає один звук. Батьківщиною цього виду письма є Близький Схід, де жили семітські народи (євреї, фінікійці та інші). Важливим їхнім заняттям була торгівля, що потребувало ведення чіткого обліку товарів. Для швидких записів було винайдено просте й зручне письмо. Фінікійська абетка
Пишемо історію з усмішкою. Розгляньте приклади різних видів писемності і виконайте завдання до ілюстрацій.1. Ознайомтеся із таблицею відповідності ідеографічних і буквенних знаків давніх писемностей. Назвіть українські літери, які відповідають літерам грецького алфавіту.2. Об’єднайтеся у творчі групи і напишіть короткі повідомлення.3. Зіграйте з однокласниками в гру «Дешифратор» — розкодуйте послання інших груп у класі.
Книгодрукування на теренах України започаткував Іван Федорович. Спочатку у Львові він надрукував «Апостол» і «Буквар». Згодом на замовлення князя Василя-Костянтина Острозького видав Острозьку Біблію. На могилі першодрукаря у Львові викарбували пам’ятний напис: «Друкар книг, перед тим небачених».
ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТАПам’ятка «Як працювати з текстом історичного документа»1. Прочитайте документ.2. Чи відомо, хто є його автором?3. Про яку історичну подію або явище розповідає документ?4. Чи відома нам дата його написання?5. Чи має документ конкретного адресата?6. Визначте в тексті джерела: про що дізналися; що найголовніше втексті; що слід запам’ятати.7. Складіть запитання до тексту історичного джерела, починаючи їх словами «чому», «з якою метою», «як».8. Зробіть висновки.Із «Повісті минулих літ» (1113 рік)Нестора-літописця про Ярослава Мудрого«…любив Ярослав книги, читав їх часто і вдень, і вночі. І зібрав скорописців багато, і перекладали вони з грецького на слов’янське письмо. Написали книг вони велику силу, ними повчаються віруючі люди і тішаться плодами глибокої мудрості. Начебто один хтось зорав землю, а другий посіяв, а інші жнуть і споживають багато поживи. Велика бо користь від учіння кожного. Книги, мов ріки, які наповнюють собою увесь світ, це джерело мудрості, в книгах бездонна глибина, ми нимивтішаємося в печалі, в книгах — світило мудрості. І якщо старанно пошукати в книгах мудрості, то знайдеш велику втіху і користь для своєї душі».