1. Уважно розгляньте джерело історичної інформації і встановіть, до якого виду історичних джерел воно належить.2. Визначте, яку інформацію про минуле повідомляє дане історичне джерело. Гребінь з кургану Солоха — відомий у світі витвір ювелірного мистецтва грецьких ремісників на скіфську батальну тему. Зберігається в музеї Ермітаж.
Для того щоб правдиво відтворити картину минулого, історики/історикині звертаються по допомогу до різних наук. ГУМАНІТАРНІ ДИСЦИПЛІНИ:культурологія наука про розвиток і взаємозв’язок матеріальної і духовної культури спільнотлітературознавство наука про художню літературукраєзнавство збір і накопичення різноманітної наукової інформації про певну територіюсоціологія наука про розвиток суспільства і різних людських спільнот
ВИКОРИСТАННЯ ПРИРОДНИЧИХ НАУКІз середини ХХ ст. в археології застосовується метод «радіовуглецевого датування». Як працює радіовуглецевий метод?Учені з’ясували, що люди і рослини зазнають нешкідливого впливу космічної радіації, яка потрапляє в атмосферу Землі. Під час цієї дії утворюється елемент вуглець-14. Під час взаємодії вуглецю-14 з киснем утворюється вуглекислий газ, який поглинається рослинами. Підчас вживання в їжу рослин вуглець-14 потрапляє в організм людей і тварин. Коли вони гинуть, то вуглець-14 залишається у їхніх рештках. Цей елемент називають радіовуглецем. Досліджуючи рештки рослин і живих організмів, учені за кількістю радіовуглецю можуть встановити час життя істоти. Цей метод має похибку в кілька століть, тому надзвичайно корисний переважно під час вивчення найдавнішої історії людства.
Велике зацікавлення в шукачів давніх скарбів та істориків викликають монети. Монети — це особливі речові джерела, які дають змогу дізнатися про розвиток торгівлі та торговельні зв’язки між різними народами. Завдяки написам, зображенням на монетах, учені встановлюють імена правителів, період їхнього перебування при владі, особливості природи й життя людей у різних країнах. Київська гривня — грошова одиниця Русі-України, якою користувалися длярозрахунків з 11 (ХІ) ст. На київську гривню княжої доби можна було придбати хутір на п’ять-сім дворів, десять коней, 20 корів. Срібник князя Володимира — монета, що карбувалася за часів правління князя. Володимира Великого. На цій монеті бачимо зображення одного із національних символів України — тризуба.
Щоб отримати нові знання, історики досліджують і пізнають факти, події, речі, явища. Під час дослідження вони використовують певні методи, які довели свою корисність й ефективність. Метод – це сукупність кроків, необхідних для дослідження певного явища у природі чи в суспільному житті.
МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРІЇзастосовують історики при вивченні народів, які в сучасному світі живуть відокремлено й не користуються благами цивілізації. Їхнє життявідтворює життя людей у далекому минулому. Дослідник чи дослідниця спостерігає за заняттями, спілкуванням, звичками народів, не здійснюючи втручання чи впливу. Результати почутого й побаченого записує на диктофон,відеокамеру, фотоапарат. МЕТОД СПОСТЕРЕЖЕННЯ
МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРІЇЗалучення усних свідчень людей, які бачили події на власні очі, а то й приймали в них участь. Цікаво, що свідчення очевидців про одну й ту ж подію часто єрізними. Це вказує на відмінне сприйняття події представ-никами різних вікових, соціальних, етнічних груп тощо. УСНА ІСТОРІЯ
МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРІЇКоли в результаті розкопок археолог знаходить давню річ, то намагається якомога більше дізнатися про свою знахідку. Зокрема, вивчає матеріал, зякого вона виготовлена, з’ясовує, ким і для чого використовувалася, визначає її приблизний вік. Інакше кажучи, науковці застосовують метод аналізу. МЕТОД АНАЛІЗУ
МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРІЇЦей метод допомагає встановити спільні й відмінні риси між певними речами, подіями, явищами. Порівняльним методом часто користуються в археології. Якщо раніше знайшли скіфський золотий гребінь і визначили, що він був створений 2500 років тому, то скіфськійзолотій пекторалі, ймовірно, стільки ж років. Метод спостереження
МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРІЇПолягає в тому, що історик наоснові загальної інформації будує висновки про конкретний предмет чи явище. Зокрема: «У добу кам’яного вікузнаряддя праці й зброю первісні люди виготовляли з каменю чи кісток тварин, оскільки ще не знали металів. Мідь і залізо – метали. Отже, знаряддя праці і зброя із міді та заліза були виготовлені не в добу кам’яного віку, апізніше». МЕТОД ДЕДУКЦІЇ