«Науки – помічниці історії», презентація до уроку історії у 5 класі за підручником І. Я. Щупака.

Про матеріал
Презентація до уроку історії у 5 класі на тему «Науки – помічниці історії» розроблено за підручником «Вступ до історії України та громадянської освіти» для 5 класу закладів загальної середньої освіти / І. Я. Щупак, О. В. Бурлака, І. О. Піскарьова, А. С. Посунько. — Київ : УОВЦ «Оріон», 2022. — 256 с.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Науки-помічниці історії5 клас. Урок №4.

Номер слайду 2

Визначте назви історичних джерел.

Номер слайду 3

ПИСЕМНІ

Номер слайду 4

Етнограф Френсіс Денсмор записуєна фонограф пісню вождя індіанського племені Чорноногих (1916 р.)УСНІ

Номер слайду 5

ЕТНОГРАФІЧНІ

Номер слайду 6

ВІЗУАЛЬНІ

Номер слайду 7

1. Уважно розгляньте джерело історичної інформації і встановіть, до якого виду історичних джерел воно належить.2. Визначте, яку інформацію про минуле повідомляє дане історичне джерело. Гребінь з кургану Солоха — відомий у світі витвір ювелірного мистецтва грецьких ремісників на скіфську батальну тему. Зберігається в музеї Ермітаж.

Номер слайду 8

Яка з картинок є зайвою? Поясніть свою думку?

Номер слайду 9

Яка з картинок є зайвою? Поясніть свою думку?

Номер слайду 10

Яка з картинок є зайвою? Поясніть свою думку?

Номер слайду 11

Для того щоб правдиво відтворити картину минулого, історики/історикині звертаються по допомогу до різних наук. ГУМАНІТАРНІ ДИСЦИПЛІНИ:культурологія наука про розвиток і взаємозв’язок матеріальної і духовної культури спільнотлітературознавство наука про художню літературукраєзнавство збір і накопичення різноманітної наукової інформації про певну територіюсоціологія наука про розвиток суспільства і різних людських спільнот

Номер слайду 12

ВИКОРИСТАННЯ ПРИРОДНИЧИХ НАУКІз середини ХХ ст. в археології застосовується метод «радіовуглецевого датування». Як працює радіовуглецевий метод?Учені з’ясували, що люди і рослини зазнають нешкідливого впливу космічної радіації, яка потрапляє в атмосферу Землі. Під час цієї дії утворюється елемент вуглець-14. Під час взаємодії вуглецю-14 з киснем утворюється вуглекислий газ, який поглинається рослинами. Підчас вживання в їжу рослин вуглець-14 потрапляє в організм людей і тварин. Коли вони гинуть, то вуглець-14 залишається у їхніх рештках. Цей елемент називають радіовуглецем. Досліджуючи рештки рослин і живих організмів, учені за кількістю радіовуглецю можуть встановити час життя істоти. Цей метод має похибку в кілька століть, тому надзвичайно корисний переважно під час вивчення найдавнішої історії людства.

Номер слайду 13

Георадар — прилад, який дозволяє досліджувати ґрунт на глибину 20–30 метрів без буріння і розкопування. Використання георадара під час археологічних розкопок

Номер слайду 14

ФІЗКУЛТХВИЛИНКААрхеолог ось з'явився-Все уважно роздивився,Повернувся, потягнувся, одягнувся й швидко взувся;Заступом став працювать,Щоб скарби з землі дістать. Він копав, копав, копав,Та втомився і сказав: "Зараз трошки відпочину та цю справу не покину!"

Номер слайду 15

Завдяки співпраці з біологами історикам вдається встановити, що саменаші предки їли, чим хворіли, як довгожили. Стрімкий розвиток інформаційнихтехнологій дає змогу швидко оброблятивеличезні масиви історичної інформації.

Номер слайду 16

Допоміжні (спеціальні) історичні дисципліни. Вивчає життя людей у давнину. Дослідженням археологів є посуд, зброя, прикраси, житла, поховання та інші залишки людської діяльності. АРХЕОЛОГІЯ

Номер слайду 17

Допоміжні (спеціальні) історичні дисципліни. Досліджує, як і на чому люди писали в минулому, які засоби використовували для цього, чим оздоблювали рукописні й друковані книги. ПАЛЕОГРАФІЯ

Номер слайду 18

Допоміжні (спеціальні) історичні дисципліни. Вивчає історію виникнення власних назв географічних об’єктів, зокрема міст, сіл, річок, озер, морів. ТОПОНІМІКА

Номер слайду 19

Допоміжні (спеціальні) історичні дисципліни. Досліджує походження різних народів, напрямки розселення, особливості побуту та культури, їхню своєрідність. ЕТНОГРАФІЯ

Номер слайду 20

Допоміжні (спеціальні) історичні дисципліни. Встановлює точні дати історичних подій, вивчає, як здійснювали відлік часу різні народи та які календарі використовували. ХРОНОЛОГІЯ

Номер слайду 21

Допоміжні (спеціальні) історичні дисципліни. Досліджує гроші й нагороди. НУМІЗМАТИКА

Номер слайду 22

Велике зацікавлення в шукачів давніх скарбів та істориків викликають монети. Монети — це особливі речові джерела, які дають змогу дізнатися про розвиток торгівлі та торговельні зв’язки між різними народами. Завдяки написам, зображенням на монетах, учені встановлюють імена правителів, період їхнього перебування при владі, особливості природи й життя людей у різних країнах. Київська гривня — грошова одиниця Русі-України, якою користувалися длярозрахунків з 11 (ХІ) ст. На київську гривню княжої доби можна було придбати хутір на п’ять-сім дворів, десять коней, 20 корів. Срібник князя Володимира — монета, що карбувалася за часів правління князя. Володимира Великого. На цій монеті бачимо зображення одного із національних символів України — тризуба.

Номер слайду 23

Допоміжні (спеціальні) історичні дисципліни. Досліджує створення прапорів, значення їхніх кольорів та симолів. ВЕКСИЛОЛОГІЯ

Номер слайду 24

Допоміжні (спеціальні) історичні дисципліни. Досліджує закономірності складання і використання гербів. ГЕРАЛЬДИКА

Номер слайду 25

Допоміжні (спеціальні) історичні дисципліни. Допоміжна історична дисципліна, яка вивчає печатки, їхпоходження, час їхнього виготовлення, справжність. СФРАГІСТИКА

Номер слайду 26

Щоб отримати нові знання, історики досліджують і пізнають факти, події, речі, явища. Під час дослідження вони використовують певні методи, які довели свою корисність й ефективність. Метод – це сукупність кроків, необхідних для дослідження певного явища у природі чи в суспільному житті.

Номер слайду 27

МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРІЇзастосовують історики при вивченні народів, які в сучасному світі живуть відокремлено й не користуються благами цивілізації. Їхнє життявідтворює життя людей у далекому минулому. Дослідник чи дослідниця спостерігає за заняттями, спілкуванням, звичками народів, не здійснюючи втручання чи впливу. Результати почутого й побаченого записує на диктофон,відеокамеру, фотоапарат. МЕТОД СПОСТЕРЕЖЕННЯ

Номер слайду 28

МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРІЇЗалучення усних свідчень людей, які бачили події на власні очі, а то й приймали в них участь. Цікаво, що свідчення очевидців про одну й ту ж подію часто єрізними. Це вказує на відмінне сприйняття події представ-никами різних вікових, соціальних, етнічних груп тощо. УСНА ІСТОРІЯ

Номер слайду 29

МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРІЇКоли в результаті розкопок археолог знаходить давню річ, то намагається якомога більше дізнатися про свою знахідку. Зокрема, вивчає матеріал, зякого вона виготовлена, з’ясовує, ким і для чого використовувалася, визначає її приблизний вік. Інакше кажучи, науковці застосовують метод аналізу. МЕТОД АНАЛІЗУ

Номер слайду 30

МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРІЇЦей метод допомагає встановити спільні й відмінні риси між певними речами, подіями, явищами. Порівняльним методом часто користуються в археології. Якщо раніше знайшли скіфський золотий гребінь і визначили, що він був створений 2500 років тому, то скіфськійзолотій пекторалі, ймовірно, стільки ж років. Метод спостереження

Номер слайду 31

МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРІЇПолягає в тому, що історик наоснові загальної інформації будує висновки про конкретний предмет чи явище. Зокрема: «У добу кам’яного вікузнаряддя праці й зброю первісні люди виготовляли з каменю чи кісток тварин, оскільки ще не знали металів. Мідь і залізо – метали. Отже, знаряддя праці і зброя із міді та заліза були виготовлені не в добу кам’яного віку, апізніше». МЕТОД ДЕДУКЦІЇ

Номер слайду 32

Розгляньте ілюстрацію. Висловте припущення про те як жили і чим займалися слов'яни?

Номер слайду 33

Домашнє завдання. Параграф 4. Завдання на ст. 30.

pptx
Додано
1 серпня 2023
Переглядів
709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку