Розробка уроку
За програмою: «Досліджуємо історію і суспільство» 5-6 клас.
Автори: Пометун О. І., Ремех Т. О., Малієнко Ю. Б., Мороз П. В.
Тема. Як карти розповідають про минуле й сьогодення
Мета: формувати предметну компетентність учнів про значення карт як історичних джерел, розрізняти умовні позначки на географічній та історичній картах; застосовувати теоретичні знання на практиці, удосконалювати й корегувати вміння здійснювати пошук та працювати з історичними джерелами, з’ясувати відмінності між різними видами карт та їх характеристиками, розвивати вміння зіставляти і порівнювати, вміння робити висновки, висловлювати судження щодо значення карт для історичних досліджень, виховувати спостережливість і уважність, розуміння національних цінностей, ідентифікувати на різних картах кордони України та її сусідів.
Тип уроку: формування вмінь та навичок
Навчальне обладнання: підручник, робочий зошит, доступ до додаткових джерел інформації (інтернет), презентація, історична карта «Київська Русь», політична карта «Україна», глобус, контурні карти,атласи
Ключові компетентності: компетентність у галузі суспільних наук, просторова компетентністіь, вільне володіння державною мовою, інформаційно-комунікаційна, екологічна, навчання впродовж життя, соціальна та громадянська, культурна компетентності.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Любимо ми спостерігати
І новеньке пізнавати!
Разом тут подорожуєм,
гарний настрій подаруєм!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ І КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Об’єднання учнів в 3 групи, кожна отримує завдання і презентує їх.
1 група : Поясніть схему в підручнику на с. 28 « Вплив людини на природу»
2 група: Визначте і запишіть в зошит кілька причин, чому людська діяльність у минулому і сьогодні часто шкодить природі
3 група: складіть схему в зошиті «Взаємодія : я і природа !»
Після обговорення, учні разом складають правила дружньої поведінки до природи і роблять висновок
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ.
Завдання
Щоб дізнатись про тему уроку, розшифруйте слово, яке підкаже вам тему уроку
Гра « Дешифратор». Р А Т А К ( КАРТА)
Бесіда. З'ясувати, чи знають учні, що таке карта та яку роль вона відіграє в дослідженні історії
IV. МОТИВАЦІЯ УЧІННЯ ШКОЛЯРІВ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово
Відтоді, як люди почали пізнавати навколишній світ і подорожувати, вони створили карти — зменшене узагальнене зображення поверхні Землі або її частин на папері. Тож сьогодні ми будемо подорожувати історичним часом і допоможуть нам різні карти. Ми дізнаємось які карти бувають, чим вони відрізняються, навчимось їх читати, визначати кордони держав та позначати історичні події.
2. Первинне сприймання навчального матеріалу
Робота з підручником с. 29
Розгляньте малюнки і дайте відповідь на питання «Як знання про розу вітрів, компас та глобус можуть вам cтати у пригоді на уроці, присвяченому історичним картам?»
V. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Навіщо потрібні історичні карти?
Мозковий штурм
Відповіді учнів записуємо на дошці
Робота з презентацією
2. Завдання: розглянути слайди з різними видами карт – історичною, географічною, політичною. Знайти спільне та відміне, проаналізувати
Учні роблять висновок : Історичну та політичну карту створюють на основі географічної, поєднуючи історичний і географічний простори.
3. Поміркуйте що потрібно знати, щоб працювати з такою картою?
Історична карта має легенду — перелік умовних позначень ( символів) та текстових пояснень до них.
4. Завдання для учнів на дослідження карт, робота в парах
Роздивіться позначки, які можуть складати легенду історичної карти, та поясніть необхідність такої інформації для вивчення певної теми.
5. Практична робота з картами та атласами
Читання та аналіз історичних карт
Працюючи в парах, назвіть умовні позначки, використані в історичній карті «Русь-Україна». З’ясуйте, яку інформацію про нашу державу у давні часи можна отримати з позначок і легенди карти.
Запитання до учнів: "Які історичні події ви можете помітити на цих картах? Як ви визначаєте їх на часовій шкалі?"
Фізкультхвилинка
6. Розповідь учителя « Як зображено сучасну Україну на різних картах»
Бесіда «Пригадайте, що ви вже знаєте про нашу державу Україна, її зображення на карті?
7. Робота з підручником с. 30 «Інструмент для дослідження»
Учні об’єнуються в 3 групи. Рубрика«Дослідіть»:
1 група
Розглядаючи політичну карту України, послідовно відповідайте на запитання:
Як називається карта? Як називається зображена держава та її столиця (підказка: назва столиці набрана великим шрифтом)? З якими державами іпозначки складають легенду карти? Які події зображені?
(знайдіть відповідні позначки і опишіть події: що і коли відбулося)
2 група
Розгляньте географічну карту України
Опишіть Україну як знавці географічного простору (пам’ятай про річки, моря, гори, називайте їх відносно сторін світу).
3 група
Порівняйте політичну та географічну карти, зробіть висновки, що спільного та чим відрізняються
8. Робота з контурною картою
Позначте на карті кордони України, столицю, головну річку, моря. Напишіть назви держав, з якими Україна має спільні кордони.
VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Гра «Продовжіть речення»:
1. Карта – це…
2. Карти бувають…
3. Прочитати карту можна за допомогою…
4. Столицю міста позначають…
5. За допомогою легенди карти можна дізнатись про…
VІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. РЕФЛЕКСІЯ
- Що найбільше сподобалося на уроці?
- Чи правильно ми відповіли на поставлені запитання на початку уроку?
-Що дізнались нового на уроці?
Опрацювати § 5, виконати 1-2 пошуково-творчі завдання – із завдань №№4, 5 під рубрикою «Перевірте себе» та/або «А ще ви можете» (чи завдання під QR кодом), с.33, визначити географічне розташування та історичне походження свого села/селища/міста, позначити на карті.