Як карти розповідають про минуле й сьогодення

Про матеріал
Розробка уроку: "Як карти розповідають про минуле й сьогодення" За програмою: «Досліджуємо історію і суспільство» 5-6 клас. Автори: Пометун О.І., Ремех Т.О., Малієнко Ю.Б., Мороз П.В.; НУШ
Перегляд файлу

Розробка уроку

За програмою: «Досліджуємо історію і суспільство» 5-6 клас.

Автори: Пометун О. І., Ремех Т. О., Малієнко Ю. Б., Мороз П. В.

Тема.  Як карти розповідають про минуле й сьогодення

Мета: формувати предметну компетентність учнів про значення карт як історичних джерел, розрізняти умовні позначки на географічній та історичній картах; застосовувати теоретичні знання на практиці, удосконалювати й корегувати вміння здійснювати пошук та працювати з історичними джерелами, з’ясувати відмінності між різними видами карт та їх характеристиками, розвивати вміння зіставляти і порівнювати, вміння робити висновки,  висловлювати судження щодо значення карт для історичних досліджень, виховувати спостережливість і уважність, розуміння національних цінностей, ідентифікувати на різних картах кордони України та її сусідів.

Тип уроку: формування вмінь та навичок

Навчальне обладнання: підручник, робочий зошит, доступ до додаткових джерел інформації (інтернет), презентація, історична карта «Київська Русь», політична карта «Україна», глобус, контурні карти,атласи

Ключові компетентності: компетентність у галузі  суспільних наук, просторова компетентністіь, вільне володіння державною мовою, інформаційно-комунікаційна, екологічна, навчання впродовж життя, соціальна та громадянська, культурна компетентності.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

    Любимо ми спостерігати

    І новеньке пізнавати!

    Разом  тут подорожуєм,

    гарний настрій подаруєм!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ І КОРЕКЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Об’єднання учнів в 3 групи, кожна отримує завдання і презентує їх.

1 група : Поясніть схему в підручнику на с. 28 « Вплив людини на природу»

2 група: Визначте і запишіть в зошит кілька причин, чому людська діяльність у минулому і сьогодні часто шкодить природі

3 група: складіть схему в зошиті «Взаємодія : я і природа !»

Після обговорення, учні  разом складають правила дружньої поведінки до природи і роблять висновок

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ.

Завдання

Щоб дізнатись про тему уроку, розшифруйте слово, яке підкаже вам тему уроку     

Гра « Дешифратор». Р А Т А К ( КАРТА)

Бесіда. З'ясувати, чи знають учні, що таке карта та яку роль вона відіграє в дослідженні історії

IV. МОТИВАЦІЯ УЧІННЯ ШКОЛЯРІВ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово

Відтоді, як люди почали пізнавати навколишній світ і подорожувати, вони створили карти — зменшене узагальнене зображення поверхні Землі або її частин на папері. Тож сьогодні ми будемо подорожувати історичним часом і допоможуть нам різні карти. Ми дізнаємось які карти бувають, чим вони відрізняються, навчимось їх читати, визначати кордони держав та позначати історичні події.

2. Первинне сприймання навчального матеріалу

Робота з підручником с. 29

Розгляньте малюнки і дайте відповідь на питання «Як знання про розу вітрів, компас та глобус можуть вам cтати у пригоді на уроці, присвяченому історичним картам?»

V. СПРИЙМАННЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Навіщо потрібні історичні карти?

Мозковий штурм

Відповіді учнів записуємо на дошці

Робота з презентацією

2. Завдання: розглянути слайди з різними видами карт – історичною, географічною, політичною. Знайти спільне та відміне, проаналізувати

Учні роблять висновок : Історичну та політичну карту створюють на основі географічної, поєднуючи історичний і географічний простори.

3. Поміркуйте  що потрібно знати, щоб працювати з такою картою?

Історична карта має легенду — перелік умовних позначень ( символів) та текстових пояснень до них.

4. Завдання для учнів на дослідження карт, робота в парах 

Роздивіться позначки, які можуть складати легенду історичної карти, та поясніть необхідність такої інформації для вивчення певної теми.

5. Практична робота з картами та атласами

Читання та аналіз історичних карт

Працюючи в парах, назвіть умовні позначки, використані в історичній карті «Русь-Україна».               З’ясуйте, яку інформацію про нашу державу у давні часи можна отримати з позначок і легенди карти.

Запитання до учнів: "Які історичні події ви можете помітити на цих картах? Як ви визначаєте їх на часовій шкалі?"

Фізкультхвилинка

6. Розповідь учителя « Як зображено сучасну Україну на різних картах»

Бесіда  «Пригадайте, що ви вже знаєте про нашу державу Україна, її зображення на карті?

7. Робота з підручником с. 30 «Інструмент для дослідження»

Учні об’єнуються в 3 групи. Рубрика«Дослідіть»:

1 група

Розглядаючи політичну карту України, послідовно відповідайте на запитання:  

Як називається карта?  Як називається зображена держава та її столиця (підказка: назва столиці набрана великим шрифтом)?  З якими державами іпозначки складають легенду карти?  Які події зображені?

(знайдіть відповідні позначки і опишіть події: що і коли відбулося)

2 група   

Розгляньте географічну карту України

Опишіть Україну як знавці географічного простору (пам’ятай про річки, моря, гори, називайте їх відносно сторін світу).

3 група  

Порівняйте політичну та географічну карти, зробіть висновки, що спільного та чим відрізняються

8. Робота з контурною картою

Позначте на карті кордони України, столицю, головну річку, моря. Напишіть назви держав, з якими Україна має спільні кордони.


VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Гра «Продовжіть речення»:

1. Карта – це…

2. Карти бувають…

3. Прочитати карту можна за допомогою…

4. Столицю міста позначають…

5. За допомогою легенди карти можна дізнатись про…

VІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. РЕФЛЕКСІЯ

- Що найбільше сподобалося на уроці?

- Чи правильно ми відповіли на поставлені запитання на початку уроку?

-Що дізнались нового на уроці?

Опрацювати § 5, виконати 1-2 пошуково-творчі завдання – із завдань №№4, 5 під рубрикою «Перевірте себе» та/або «А ще ви можете» (чи завдання під QR кодом), с.33, визначити географічне розташування та історичне походження свого села/селища/міста, позначити на карті.

docx
Додано
30 липня 2023
Переглядів
458
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку