Всесвітня історія 10 клас ________
Тема. Провідні держави світу в міжвоєнний період
Тема уроку: Італія та Німеччина в міжвоєнний період
Цілі уроку: сформувати в учнів уявлення про Італію та Німеччину після Першої світової війни; створити умови для розуміння причин та наслідків приходу до влади фашистів та нацистів; проаналізувати внутрішню політику тоталітарних режимів Муссоліні та Гітлера; визначати особливості тоталітарного режиму в Італії та Німеччині; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичним матеріалом та історичною картою; формувати повагу та толерантне ставлення до історичного минулого.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття та терміни: коопоративна держава. тоталітаризм, фашизм, нацизм, антисемітизм.
Основні дати та події:
жовтень 1922 р. – прихід Б. Муссоліні до влади
1926 р. – ухвалення надзвичайних законів
31 липня 1919 р. – утвердження Веймарської конституції
8 листопада 1923 р. – нацистський путч у Мюнхені
30 січня 1933 р. – призначення Гітлера канцлером Німеччини
Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, контурна карта, ілюстративний матеріал.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
Учитель. Уявіть, що ваша голова перетворилась на велетенську шафу, в якій є безліч шухляд для збереження певної інформації. Віднайдіть історичну поличку і підготуйте її, щоб дістати потрібне з вивченого вже раніше матеріалу та покласти туди нову інформацію.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Робота з карикатурою.
Що хотів показати автор?
Робота з історичною картою.
Проаналізуйте історичну карту.
Покажіть на карті території Італії та Німеччини.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Робота з ілюстрацією.
Вправа «Вірю – не вірю».
Позначте правдиві, на вашу думку, твердження зеленим кольором, хибні – червоним.
ІV. Представлення теми та очікуваних навчальних результатів
V. Опрацювання нового навчального матеріалу
1. Наслідки Першої світової війни для Італії та Німеччини.
Учитель. Італія вийшла з Першої світової війни такою ослабленою, що на її територіальні домагання країни Антанти майже не звертали уваги. Настрої реваншу і ураженого національного самолюбства були важливим чинником розвитку політичного життя в країні. Самі італійці з гіркотою називали свою країну «переможеною серед переможців». Через брак валюти для закупівлі сировини і палива різко знизилося промислове виробництво. Скоротилися посівні площі, упала врожайність, зменшилося поголів’я худоби. Фінансова система країни розбалансувалась, посилилася інфляція. Відносини Італії із союзниками різко загострилися через небажання Великої Британії, Франції і США задовольнити значні територіальні домагання Італії, зокрема на адріатичний порт Фіуме (Рієку) і Далмацію. Прагнення Італії захопити ці території зі слов’янським населенням утягнуло її в гострий конфлікт з утвореним у 1918 р. Королівством сербів, хорватів і словенців. Різке падіння обсягів промислового виробництва переросло в 1920 р. в економічну кризу. Розпочалися звільнення робітників на заводах і фабриках. Складну моральну і матеріальну кризу переживали середні верстви населення, дрібні власники. З падінням курсу ліри на примару перетворювалися накопичені заощадження, здобуте становище і прибутки. На цьому тлі розпочалося піднесення робітничого руху. У робітничому русі визначальна роль належала ліворадикальним елементам, які висували гасла про встановлення диктатури пролетаріату за радянським зразком. Німеччина за умов несправедливого Версальського договору опинилась у складних економічних умовах. Цей чинник, а також національне приниження сприяли піднесенню реваншистських і шовіністичних настроїв у суспільстві.
Завдання.
І варіант: Охарактеризуйте наслідки Першої світової війни для Італії трьома словами.
ІІ варіант: Охарактеризуйте наслідки Першої світової війни для Німеччини трьома словами.
2. Італія та Німеччина у 1920-х роках
Робота в парах.
Користуючись матеріалом підручника, заповніть таблицю.
|
Робітничий рух в Італії |
Селянський рух в Італії |
Листопадова революція у Німеччині |
Рушійні сили |
|
|
|
Хронологічні межі |
|
|
|
Вимоги |
|
|
|
Територія |
|
|
|
Результати |
|
|
|
Перегляд відеороликів.
Перегляньте відеоролик «Диктатори. Беніно Муссоліні»:
https://www.youtube.com/watch?v=4sS4rrJ9Ty0
Перегляньте відеоролик «Диктатори. Адольф Гітлер»:
https://www.youtube.com/watch?v=Fv_rwmMwMsA
Робота над формуванням понять і термінів.
Слово «фашизм» походить від італійського слова «фашио» (іноді «фаши»), що означає «зв’язування», «пучок». Слово «фашио» (іноді його розуміють як «пучок лозин») було в Італії (та й в інших народів) символом єдності. Таємні союзи, які виникали в минулому в Італії, іноді називали себе фашистськими. Коли після закінчення Першої світової війни Б. Муссоліні почав створювати в Італії свої збройні банди, вони також стали називатися фашиями, а їхні члени — фашистами.
Антисемітизм — форма національних і релігійних забобонів і нетерпимості, вороже ставлення до євреїв.
VІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Робота з історичною картою.
VIІ. Підсумки уроку
Вправа «Вірю – не вірю».
Перевірте, чи правильно ви позначили твердження на початку уроку.
Вправа «Фразеологізм або прислів'я».
Підберіть вираз, відповідний вашому сприйняттю уроку.
VIІІ. Домашнє завдання