Гаркава Н. І., викладач історії Тальнівського будівельно-економічного коледжу УНУС
Історія України. 11 клас.
Конспект заняття.
Розділ 4: Відновлення незалежності України
Тема заняття: Початок перебудови в СРСР і УРСР
Мета заняття: Формувати компетентності
Компетентності, що формуються:
- ключові: спілкування державною мовою (розрізняти техніки переконування та маніпуляції); обізнаність та самовираження у сфері культури (виявляти вплив культури на особу та розвиток цивілізації); математична компетентність (оперувати цифрами, даними, математичними поняттями для пізнання та пояснення минулого й сучасних суспільних подій, явищ і процесів); формувати громадянську свідомість та повагу до історичного минулого своєї держави;
- предметні: хронологічна компетентність (виявляти зміни й тривалість життя суспільства); інформаційна компетентність (виявляти різні точки зору, визнавати та сприймати таку різноманітність); просторова компетентність (розглянути територіальні зміни на карті в хронологічній послідовності); логічна компетентність (розкриття внутрішніх мотивів дій, створення політичних та історичних портретів); аксіологічна компетентність (оцінювати вплив гласності на життя суспільства).
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності:
- розуміти передумови, протиріччя політики перебудови і гласності в УРСР;
- вміти встановлювати хронологічну послідовність і синхронність подій періоду перебудови.
Тип заняття: заняття формування компетентностей.
Обладнання: підручники, зошити, мультимедійна презентація, відеоматеріали, роздатковий та наочний матеріал, історична карта, атласи.
Хід заняття
І Організаційний момент
ІІ Вступне слово викладача
Оголошення теми заняття, його план, мету, завдання та форми роботи.
ІІІ Актуалізація знань
Фронтальна бесіда
ІV Вивчення нового матеріалу
Робота з підручником. Опрацювати текст підпункту 1 параграфа.
Випишіть в конспект імена наступників Л. Брежнєва на посаді генсека ЦК КПРС в хронологічній послідовності.
З’ясуйте значення терміну «геронтократія», виконавши вправу з покликанням https://learningapps.org/watch?v=prtwdu0fk24 (Слайд 3)
Використовуючи інформацію із інтернету, скласти коротку біографічну довідку про Михайла Горбачова за запитаннями:
– Ким був? – Що зробив? – Яким був?
2. Початок «перебудови» в СРСР:
Які аналогії із сучасністю у вас викликає дана діаграма? ( Слайд 4)
Коментоване читання підпункту 2 і дати відповіді на запитання:
Що Горбачов та його прихильники вкладали в поняття «перебудова»?
(поліпшення управління господарським механізмом ( Слайд 5)
Що стало першим кроком в реалізації цієї політики?
( антиалкогольна кампанія) ( Слайд 6)
В чому керівництво КПРС вбачало успіх політики «перебудови»?
( впровадження досягнень НТР у виробництво)
Які обставини негативно впливали на реалізацію цього курсу?
(командно-адміністративна система)
Робота з поняттями ( Слайд 5)
Перебудова (рос. перестройка) – політичний курс радянського керівництва з 1985 по 1991року – на оновлення життя в країні, реформи в усіх сферах суспільного життя, модернізацію суспільства, корінні змін в економіці, політиці, національних відносинах, соціальному побуті.
Прискорення – за часів перебудови спроба реконструювати промисловість та підвищити якість виробленої продукції.
Гласність – політика партійно-радянського керівництва у сфері інформації в умовах відсутності свободи преси, яка передбачала подання населенню ідеологічно спрямованої дозованої інформації про злочини в історії СРСР і невинних жертв цих злочинів. ( Слайд 7-8)
3.Чорнобильська катастрофа
Перегляд відео. Вправа «5 фактів». Під час перегляду відео виписати 5 фактів про аварію на Чорнобильській АЕС ( Слайд 9)
https://www.youtube.com/watch?v=UhgXiUf9vX8
Вправа «Фішбоун». На основі тексту підпункту 3, проаналізувати Чорнобильську катастрофу.( Слайд 10)
https://images.app.goo.gl/QtLCN1KT986ZUCwx5
Вправа «Займи позицію». Використовуючи матеріал параграфа або інформацію з додаткових джерел, вислови свою думку: Чи можна було уникнути аварії на Чорнобильській АЕС?
4. Політичні та економічні реформи
Робота з підручником. Опрацювати підпункти 4 і 5 підручника . Навести приклади які підтверджують або спростовують основні напрямки реформ М. Горбачова. ( Слайд 11)
Основні напрямки політики реформ Горбачова:
Вправа «Прес». У листопаді 1986 року був прийнятий закон « Про індивідуальну трудову діяльність», а в червні 1987 року закон «Про державне підприємство». Використовуючи текст підпункту 5, з’ясуйте яку мету ставило перед собою радянське керівництво, приймаючи ці законопроєкти? Чи відбулися позитивні зрушення в економіці завдяки цим документам? Відповіді аргументуйте. ( Слайд 12)
IV Узагальнення і систематизація знань
Особливості процесів перебудови в Україні:
Виконайте онлайн вправу за лінком https://wordwall.net/uk/resource/81201827 (Слайд 13)
Правильні відповіді:
Рефлексія
Вправа «3, 2,1»: Назвіть три події, дві історичні особи, один історичний процес, про які ви дізналися на занятті.
V Домашнє завдання
Скласти по 2 пізнавальні загадки ( хмаринки слів) (Слайд 14)
Список використаних джерел
1.Концепція «Нової української школи» URL.: http://mon.gov.ua/
2.Навчальні програми з історії України закладів загальної середньої освіти URL.: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv
3. Використання інтерактивних методів навчання https://vseosvita.ua/library/embed/01004h1q-e29f.docx.html
4. Матеріали підручника https://uahistory.co/pidruchniki/gisem-ukraine-history-11-class-2019-profile-level/23.php
5. Матеріали із Вікіпедії https://images.app.goo.gl/7h95QnYpR1RQzPt7A
6. Матеріали до уроку https://naurok.com.ua/urok-pochatok-perebudovi-135718.html
https://naurok.com.ua/prezentaciya-perebudova-v-srsr-ta-ukra-ni-91640.html