Конспект уроку із історії України 11 клас

Про матеріал
Конспект уроку із історії України для 11 класу "Початок перебудови в СРСР і УРСР" містить інтерактивні вправи та активні посилання на інтернет-ресурси.
Перегляд файлу

 Гаркава Н. І., викладач історії Тальнівського будівельно-економічного коледжу УНУС

 Історія України. 11 клас.

Конспект заняття.

Розділ 4: Відновлення незалежності України

Тема заняття: Початок перебудови в СРСР і УРСР

Мета заняття: Формувати компетентності

Компетентності, що формуються:

- ключові: спілкування державною мовою (розрізняти техніки переконування та маніпуляції); обізнаність та самовираження у сфері культури (виявляти вплив культури на особу та розвиток цивілізації); математична компетентність (оперувати цифрами, даними, математичними поняттями для пізнання та пояснення минулого й сучасних суспільних подій, явищ і процесів); формувати громадянську свідомість та повагу до історичного минулого своєї держави;

- предметні: хронологічна компетентність (виявляти зміни й тривалість життя суспільства); інформаційна компетентність (виявляти різні точки зору, визнавати та сприймати таку різноманітність); просторова компетентність (розглянути територіальні зміни на карті в хронологічній послідовності); логічна компетентність (розкриття внутрішніх мотивів дій, створення політичних та історичних портретів); аксіологічна компетентність (оцінювати вплив гласності на життя суспільства).

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності:

- розуміти передумови, протиріччя політики перебудови і гласності в УРСР;

- вміти  встановлювати хронологічну послідовність і синхронність подій періоду перебудови.

Тип заняття:  заняття формування компетентностей.

Обладнання: підручники, зошити, мультимедійна презентація, відеоматеріали, роздатковий та наочний матеріал, історична карта, атласи.

 Хід заняття

І Організаційний момент

ІІ Вступне слово викладача

Оголошення теми заняття, його план, мету, завдання та форми роботи.

ІІІ Актуалізація знань

Фронтальна бесіда

  •          У чому проявлялася криза радянської моделі розвитку?
  •          Які прояви цієї кризи були в Україні?
  •          Які, на вашу думку, потрібно було здійснювати заходи для їх вирішення?

ІV Вивчення нового матеріалу

  1. Зміни у вищому партійно-державному керівництві після смерті Л. Брежнєва:

Робота з підручником. Опрацювати текст підпункту 1 параграфа.

Випишіть в конспект імена наступників Л. Брежнєва на посаді генсека ЦК КПРС в хронологічній послідовності.

З’ясуйте значення терміну «геронтократія», виконавши вправу з покликанням           https://learningapps.org/watch?v=prtwdu0fk24 (Слайд 3)

 Використовуючи інформацію із інтернету, скласти коротку біографічну довідку про Михайла Горбачова за запитаннями:

  – Ким був? – Що зробив? – Яким був?

 

2. Початок «перебудови» в СРСР:

Які аналогії із сучасністю у вас викликає дана діаграма? ( Слайд 4)

Коментоване читання підпункту 2 і дати відповіді на запитання:

Що Горбачов та його прихильники вкладали в поняття «перебудова»?

(поліпшення управління господарським механізмом ( Слайд 5)

Що стало першим кроком  в реалізації цієї політики?

( антиалкогольна кампанія) ( Слайд 6)

В чому керівництво КПРС вбачало успіх політики «перебудови»?

( впровадження досягнень НТР у виробництво)

Які обставини негативно впливали на реалізацію цього курсу?

(командно-адміністративна система)

Робота з поняттями ( Слайд 5)

Перебудова (рос. перестройка) – політичний курс радянського керівництва з 1985 по 1991року – на оновлення життя в країні, реформи в усіх сферах суспільного життя, модернізацію суспільства, корінні змін в економіці, політиці, національних відносинах, соціальному побуті.

Прискорення – за часів перебудови спроба реконструювати промисловість та підвищити якість виробленої продукції.

Гласність – політика партійно-радянського керівництва у сфері інформації в  умовах відсутності  свободи преси, яка передбачала подання населенню ідеологічно спрямованої дозованої інформації про злочини в історії СРСР і невинних жертв цих злочинів. ( Слайд 7-8)

3.Чорнобильська катастрофа

Перегляд відео. Вправа «5 фактів». Під час перегляду відео виписати 5 фактів про аварію на Чорнобильській АЕС ( Слайд 9)

https://www.youtube.com/watch?v=UhgXiUf9vX8

Вправа «Фішбоун». На основі тексту підпункту 3, проаналізувати Чорнобильську катастрофу.( Слайд 10)

 https://images.app.goo.gl/QtLCN1KT986ZUCwx5 

Вправа «Займи позицію». Використовуючи матеріал параграфа або інформацію з додаткових джерел, вислови свою думку: Чи можна було уникнути аварії на Чорнобильській АЕС?

4. Політичні та економічні реформи

Робота з підручником. Опрацювати підпункти 4 і 5 підручника . Навести приклади які підтверджують або спростовують основні напрямки реформ М. Горбачова. ( Слайд 11)

Основні напрямки політики реформ Горбачова:

  •          Демократизація суспільства. Створення правової держави;
  •          Гласність;
  •          Реабілітація незаконно засуджених і репресованих за роки радянської влади; 
  •          Зміна керівних кадрів;
  •          Скасування статті 6 Конституції СРСР;
  •          Формування багатопартійності;
  •          Політика нового мислення у зовнішній політиці;
  •          Впровадження елементів ринкової економіки; 
  •          Введення госпрозрахунку;
  •          Боротьба з нетрудовими доходами;

Вправа «Прес». У листопаді 1986 року був прийнятий закон « Про індивідуальну трудову діяльність», а в червні 1987 року закон «Про державне підприємство». Використовуючи текст підпункту 5, з’ясуйте яку мету ставило перед собою радянське керівництво, приймаючи ці законопроєкти? Чи відбулися позитивні зрушення в економіці завдяки цим документам? Відповіді аргументуйте.  ( Слайд 12)

IV Узагальнення і систематизація знань

Особливості процесів перебудови в Україні:

Виконайте онлайн вправу за лінком https://wordwall.net/uk/resource/81201827 (Слайд 13)

Правильні відповіді:

  •          Уповільнений темп розвитку;
  •          Порівняно низький рівень активності населення;
  •          Збереження при владі старої брежнєвської еліти;
  •          Відсутність відвертого насилля як засобу вирішення внутрішніх проблем;
  •          Чорнобильська трагедія як екологічний чинник змін в політичному житті суспільства.

Рефлексія
Вправа «3, 2,1»: Назвіть три події, дві історичні особи, один історичний процес, про які ви дізналися на занятті.

V Домашнє завдання

Скласти  по 2 пізнавальні загадки ( хмаринки слів) (Слайд 14)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1.Концепція «Нової української школи» URL.:  http://mon.gov.ua/

2.Навчальні програми з історії України  закладів загальної середньої освіти URL.:  https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv

3. Використання інтерактивних методів навчання https://vseosvita.ua/library/embed/01004h1q-e29f.docx.html

4.  Матеріали підручника https://uahistory.co/pidruchniki/gisem-ukraine-history-11-class-2019-profile-level/23.php

5.  Матеріали із Вікіпедії https://images.app.goo.gl/7h95QnYpR1RQzPt7A

6. Матеріали до уроку https://naurok.com.ua/urok-pochatok-perebudovi-135718.html

https://naurok.com.ua/prezentaciya-perebudova-v-srsr-ta-ukra-ni-91640.html

docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.)
Додано
5 листопада
Переглядів
273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку