5 липня о 18:00Вебінар: «Щоденні-3» та «Щоденні-5»: незамінна частина уроку в Новій українській школі

Конспект уроку "Із народної мудрості. Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту й форми загадок. Види загадок"

Про матеріал

Тема. Із народної мудрості. Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту й форми загадок. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослин, тварин)

Мета: ознайомити із загадками як видом усної народної творчості, поняттям метафори, розвивати допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; формувати комунікативну компетентність через розвиток мовлення учнів, самоосвітню компетентність через самостійну роботу учнів, інформаційну через використання комп'ютера та складання схем і таблиць, компетентність продуктивної творчої діяльності через виконання творчих завдань; виховувати повагу до усної народної творчості

Формування ключових компетентностей: мовна та мовленнєва компетентності, інформаційно-комунікаційна компетентність, соціальна компетентність, загальнокультурна та творча компетентності

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздатковий і дидактичний матеріали

Методи та прийоми: ребус, кросворд, групова робота, бесіда, кроссенс

Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Клас: 5

Присутні учні:____________________

Урок №___ Дата: ___________

Учитель: Кулик І.Ю.

 

Із народної мудрості. Загадка як вид усної народної творчості.  Розгляд змісту й форми загадок. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослин, тварин)

Мета: ознайомити із загадками як видом усної народної творчості, поняттям метафори, розвивати допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; формувати комунікативну компетентність через розвиток мовлення учнів, самоосвітню компетентність через самостійну роботу учнів, інформаційну через використання комп’ютера та складання схем і таблиць, компетентність продуктивної творчої діяльності через виконання творчих завдань; виховувати повагу до усної народної творчості

Формування ключових компетентностей: мовна та мовленнєва компетентності, інформаційно-комунікаційна компетентність, соціальна компетентність, загальнокультурна та творча компетентності

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, роздатковий і дидактичний матеріали Методи та прийоми: ребус, кросворд, групова робота, робота в парах, бесіда, кроссенс Епіграф: 

Все пухнастим снігом вкрила

Луки, річку, гай, дома...

Білий ліс і поле біле —

Значить, вже прийшла ...  

Усна народна творчість

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (1-2 хв.)

Перевірка присутніх, перевірка готовності до уроку. Привітання

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ (2-3 хв.)

1.2. Розгадування ребусу

(СЛАЙД 2)

 

Учні, розгадавши ребус, визначають тему заняття, записують у зошит. (СЛАЙД 3) Учитель

Епіграфом до нашого уроку є загадка, давайте її відгадаємо. Відповіді учнів

Учитель

На сьогоднішньому уроці ми з вами попрацюємо над гагадками, а враховуючи те, що зараз у нас зима, тематика уроку відповідно буде зимовою. 

Девізом уроку буде вислів:

Думати добре, а відгадувати краще (народна мудрість)

Загадки створювалися дуже давно і були пов’язані із щоденним життям людей. Загадки охоплюють господарське, виробниче життя людини, майже весь людський світ, усю природу.

Умінню відгадувати загадки колись надавали великого значення. Вони були мірилом мудрості й розуму. Від цього вміння залежала подальша доля людини.

— Пригадайте прочитані народні казки, де персонажі рятують когось або себе від лиха, відгадуючи поставлені їм загадки. («Мудра дівчина» («Що на світі найпрудкіше?», «Що на світі найситніше?», «Що на світі наймиліше?»), «Летючий корабель»)

Загадки народ складав для розваги, тренуючи в такий спосіб розум, розвиваючи спостережливість, кмітливість і творчу уяву. В основі загадок лежить опис зовнішнього вигляду предмета чи його дії, порівняння з іншим, схожим предметом. Опис зазвичай є точним, вказує на одну чи кілька ознак, за якими знаходимо відгадку. 

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (2-3 хв.) Учитель

Для чого, діти, нам  потрібні знання теми сьогоднішнього уроку? 

Відповіді учнів (Щоб бути сьогодні успішною людиною, ми повинні бути грамотними, мати гарний словниковий запас, уміти спілкуватися, логічно викладати думки). (СЛАЙД 4) Учитель

А зараз зверніть увагу, що у кожного з вас на парті лежать кольорові сигнальні картки  (за принципом світлофора). Зелений колір – налаштований на навчання та працю, жовтий – байдуже налаштований, червоний – негативно налаштований, бо боюся, що нічого не зрозумію. Також протягом уроку ви будете отримувати за свої правильні відповіді бали-сніжинки, які підрахувавши перетворимо в оцінку.

Візьміть сигнальні картки та просигналізуйте, як ви налаштовані до уроку. 

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (5-7 хв.) Бесіда

-                       Давайте пригадаємо, що таке фольклор?

-                       Хто є автором творів, що належать до усної народної творчості?

-                       Які види усної народної творчості ми з вами  вже вивчали в 5 класі? (міфи, легенди, казки)   

-                       Як ви гадаєте, чому загадки мають саме таку назву?  

-                       Від якого слова вона походить? (Від слова «гадати» — думати, здогадуватися) Загадка є свідченням гостроти розуму людей, яскравого, образного сприйняття й розуміння ними світу. Саме слово загадка вказує на те, що цей вид фольклору апелює до людської думки — гадки. Умінню відгадувати загадки колись надавали великого значення. Воно було мірилом мудрості й розуму. Від цього вміння залежала подальша доля людини.

-                       Які художні засоби вам відомі? (епітет, порівняння)   

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (15-20 хв.)                                                         09.40 Учитель

Сьогодні ми познайомимося з загадкою як видом усної народної творчості, а для цікавішої роботи я поділю вас на дві команди. Розглянемо види загадок, іх форми, вигляд, а також художні засоби, які використовуються в загадках, познайомимося з новим для вас художнім засобом, а яким саме ви дізнаєтеся трішечки пізніше.

5.1 Опорний конспект у вигляді схеми (СЛАЙД 6)

Види загадок

 

Природа    Рослини   Тварини Людина   Побут людини   Мистецтво   Наука

Форми загадок

Прозова Віршована

 

5.2. Візитівка загадки (СЛАЙД 7)

Учитель

У кожного з вас є по 1-й загадці, потрібно визначити її вид за тематикою та формою. Кожен має


можливість заробити 2 бали.

Природа

Всі мене чекають, а приходжу – ховаються ( Дощ) Червоне коромисло через річку повисло (Веселка)

Тварини

Повзун повзе, на базар голки везе.

(Їжак)  Рослини

Сидить баба на грядках вся закутана в хустках. (Капуста)

Людина

Завжди в роті, а не проковтнеш.(Язик)

 

Побут Потрапило наше тісто У гаряче місце.

Попало - не пропало,

Рум'яної булкою стало. (Піч)

Мистецтво

Як смичок струни торкнеться, вона піснею озветься. Дуже ніжну душу має,

що сміється і ридає.(Скрипка)

Наука

Десять десятків, роман і „я” – 

Науку про зорі складе ця сім’я. (Астрономія)


5.3. Кросворд (робота в групах)  (СЛАЙД 8)

У наступному завданні ви маєте розгадати кросворд із загадками. Якщо правильно заповните кросворд, то відгадаєте назву тропу, який ми сьогодні почнемо вивчати та заробите ще по 2 бали. 

Учитель

Метафора – це перенесення ознак одного предмета чи явища на інший за подібністю, схожістю.

(запис у зошити)

Відгадайте загадку: скатертина біла весь світ накрила (сніг).  

Діти, подумайте, чи схожий сніг, коли вкриє всю землю, на білу скатертину?

Отже, ця загадка містить метафору.

Відгадайте ще одну загадку:  Прийшла до нас бабуся у білому кожусі.

Поля причепурила – Пухнастим снігом вкрила. Відгадайте, хто вона,

Ця бабуся чепурна? (Зима) 

- З ким і чим тут порівнюється зима? (з людиною, з її одягом). Це також метафора.

5.4. Знайди метафору

(СЛАЙД 9)

 

 

бал

Діти, щоб отримати наступний , вам необхідно правильно назвати загадки, у яких є метафора, а у яких – ні.

Як цей білий цукор зветься?

 

Що із хмар взимі трясеться? (сніг)

У зимову веселу пору

                                                                                               М                              Ми – кращі друзі дітвори.

                І в огні не горить, і в воді не тоне. (Лід)                          Вивозять діти нас на гору,

Їжачок на неї схожий,           А ми веземо їх з гори. (Санчата) На ній листя не знайдеш.  Зроблений зі снігу, Як красуня, струнка,  Не ніс, а морквинка.

                А на Новий рік – важлива. (Ялинка) М                           Нас розвеселяє

                Схожий на скло, але не вставиш у вікно                         Він біля будинку. (Сніговик)

(лід) М                                                                                             Невеличкі дві хатинки,

                      Ой, за лісом за пралісом біла сукня                            В них м'які і теплі спинки. 

висить. (сніг) М                                                                              По п'ять братиків малих

Заховались в хатках тих.(Рукавички) М

5.5. Кроссенс – 2 бал (СЛАЙДИ 10-18) 5.6. Відгадування звукових загадок (СЛАЙДИ 21-25)

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ (5-6 хв.) 10.00              

6.3. Бліц-тест 4 бали (СЛАЙД 19-20) 6.4. Узагальнювальна бесіда  - Що таке загадка?

-  Як поділяються загадки за тематикою?

-  Що вміють загадки?

-  Хто є автором загадок?

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ (2-3 хв.)   

7.1. Виставлення та коментування оцінок.

7.2. Підбиття підсумків заняття, рефлексія.

Учитель

Зелений колір – знаю, вмію, можу допомогти. Жовтий – знаю, проте відчуваю деякі труднощі.

Червоний – потребую допомоги.

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (1-2 хв.) (СЛАЙД 26)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Всі мене чекають, а приходжу – ховаються

 

Червоне коромисло через річку повисло

 

 

Повзун повзе, на базар голки везе.

 

 

Сидить баба на грядках вся закутана в хустках.

 

 

 

Завжди в роті, а не проковтнеш.

 

 

Потрапило наше тісто

         У гаряче місце.

Попало - не пропало,

 Рум'яної булкою стало.

 

 

   Як смичок струни торкнеться,    вона піснею озветься.    Дуже ніжну душу має,    що сміється і ридає.

 

 

 

Десять десятків, роман і „я” –

  Науку про зорі складе ця сім’я.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Варіант 1

1.     Чи є в даній загадці метафора Їжачок на неї схожий,  На ній листя не знайдеш.  Як красуня, струнка,  А на Новий рік – важлива.

А Так  Б Ні

2.     Чи є в даній загадці метафора І в огні не горить, і в воді не тоне.

А Ні  Б Так

3.    Відгадай загадку і запиши відповідь Сам маленький, а шуба дерев’яна.

________________________________

Зранку ходить на чотирьох, вдень на двох, увечері на трьох.

________________________________

 

Варіант 2

                1.    Чи є в даній загадці метафора

Невеличкі дві хатинки, В них м'які і теплі спинки. 

По п'ять братиків малих

Заховались в хатках тих.

А Так  Б Ні

2.     Чи є в даній загадці метафора І в огні не горить, і в воді не тоне.

А Ні  Б Так

3.    Відгадай загадку і запиши відповідь Сам маленький, а шуба дерев’яна.

________________________________

Зранку ходить на чотирьох, вдень на двох, увечері на трьох.

________________________________

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Павлова Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
22 грудня 2018
Переглядів
1919
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку