Тема 1: Генріх Гейне «Задзвени із глибини…». Втілення краси весняної природи у вірші. Зв’язок із фольклором (пісня). (5 клас)
Тема 2: Гуляю між квітками, і сам між них розквітну… Генріх Гейне
Мета навчальна: простежити віхи життя і творчості Г. Гейне; досліджувати особливості поетичного твору «Задзвени із глибини…»; розкривати образи та художню своєрідність лірики; охарактеризувати весну в зображенні німецького поета Г. Гейне; визначити фольклор основним джерелом поезії митця.
Мета розвивальна: розвивати навички вдумливого виразного читання, елементів аналізу поетичних творів, висловлення своїх думок і вражень; асоціативне та логічне мислення, творчу уяву.
Мета виховна: виховувати, інтерес до творчості Г. Гейне; любов до поезії, естетичні смаки; відповідальне ставлення до фольклорної спадщини кожного народу та любов до народної пісні.
Компетентності:
ключові:
предметні:
Тип уроку: урок вивчення художнього твору.
Обладнання: портрет Г. Гейне, презентація «Короткі відомості із життя та творчості Г. Гейне», таблиця-опора «Особливості використання художніх тропів у вірші «Задзвени із глибини …» Г. Гейне», таблиця «Ми це знаємо», відео матеріал «Звуки скрипки», відеофрагмент «Життєвий та творчий шлях митця».
Зміст уроку
І. Актуалізація опорних знань
1.1. Робота із таблицею «Ми це знаємо»
Таблиця «Ми це знаємо» |
|
ВІРШ – це… |
|
ТЕМА – це… |
|
ІДЕЯ – це… |
|
ПЕЙЗАЖ – це… |
|
ЕПІТЕТ – це… |
|
МЕТАФОРА – це… |
|
1.2. Виразне читання уривку із поезії Надії Красоткіної вчителем
«Природа — диво! Це великий зодчий!
Вона творити може чудеса.
Людина — мандрівник, до див охочий,
Пізнати хоче землю й небеса,
Щоб і собі творити, будувати.
Красою дивуватись кожну мить».
1.3. Бесіда на сприймання прослуханого
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
2.1. Вступне слово вчителя
Світ навколо нас такий чарівний, такий квітучий та радісний! Ми – невід’ємна частинка матінки – природи. Мабуть, найбільшу насолоду і радість у нас викликає спілкування з природою. Вона завжди хвилювала та хвилює, чарувала та чарує нас. Багато поетів зверталися до теми природи у своїх творах.
Тема нашого уроку, Генріх Гейне «Задзвени із глибини…». Втілення краси весняної природи у вірші. Зв’язок із фольклором (пісня).
Творчість німецького поета Г. Гейне давно вже подолала кордони і відома у всьому світі. І сьогодні ми відкриємо чарівну сторінку його поезії, і на крилах його лірики перенесемося в романтичний світ переживань, прагнень, кохання і гармонії.
Ми розглянемо вірш «Задзвени із глибини», спробуємо зрозуміти, в чому бачив красу і неповторність поет, які художні засоби використовує автор для того, щоб досягти гармонії у передачі побаченого та відчуємо мелодійність поезій Гейне.
ІІІ. Сприймання та усвідомлення нового навчального матеріалу
3.1. Робота з портретом
Погляньте на портрет німецького поета. Роздивіться уважно портрет Г. Гейне.
3.2. Читання статті з підручника
Читання статті «На крилах пісні полину» з підручника (с. 126-129)
3.3. Бесіда за змістом прочитаної статті (відповіді)
1. Розкажіть про юнацькі роки Гейне. (У 22 роки став студентом. Навчався в університетах Бонна, Геттінгена і Берліна. Вивчав юридичні науки, філософію, літературу. У 1825 році одержав диплом доктора прав.)
2. Назвіть збірку, яка принесла поетові світову славу. («Книга пісень»)
3. Що змусило Гейне залишити батьківщину?
4. Яке культурне значення мала літературна діяльність митця в Парижі?
5. Назвіть особливості поезій Гейне. (Музичність творів, )
6. Чим поетичний твір відрізняється від прозового?
3.4. Рольова гра «Зустріч з поетом». (Демонстрування мультимедійної презентації)
(виступає учень, підготовлений раніше)
Я народився 13 грудня 1797 року в м. Дюссельдорфі в родині небагатого єврейського купця. Після поразки Наполеона моє рідне місто відійшло до Пруссії, відомої національною нетерпимістю. Це мало для мене фатальні наслідки.
- Якою була ваша родина?
Батько був добродушною, скромною, інтелектуально нерозвинутою людиною. Моїм вихованням серйозно займалася мати. Вона була більш освіченою і прагнула дати мені добру освіту.
- Де ви здобували освіту?
У 22 роки я став студентом. Навчався в університетах Бонна, Геттінгена і Берліна. Вивчав юридичні науки, філософію, літературу. У 1825 році одержав диплом доктора прав.
Мої ліричні вірші раннього періоду ввійшли до збірки «Книга пісень». У 1844 році побачила світ моя друга поетична збірка «Нові поезії». На уроці ви ознайомитеся з віршем із цієї збірки. Багато моїх віршів було покладено на музику. Мої книжки блискавично розкуповувались у Німеччині, моє ім'я було широковідоме, але я страждав від образ і приниження. Це підштовхнуло мене до рішення залишити батьківщину. У травні 1831 року я переїхав до Парижа.
Мої вірші перекладають французькою мовою, часто друкують. Водночас у Німеччині мої нові книжки потрапляють під заборону. У 1845 році моє здоров'я різко погіршилося. Я поступово втрачав здатність ходити і говорити. Почався трагічний період, який тривав майже вісім років. Проте я не переставав працювати. Поряд зі мною постійно була кохана дружина Матильда.
3.4. Доповнення вчителя про Г. Гейне
Видатний поет Г. Гейне помер 17 лютого 1856 року. Похований у Парижі. На могилі встановлено пам'ятник, на плиті якого викарбовано лише два слова: «Heinrich Heine». (Генріх Гейне)
У своїх віршах поет оспівував природу, яка притишувала його сердечні страждання. Його поезія успадкувала мелодійність і ніжність народної пісні.
3.5. Завдання «Поміркуй»
Поміркуйте над висловлюваннями поета. Яким ви уявляєте його як людину?
• «Чим більше я пізнаю людей, тим більше мені подобаються собаки».
• «Алмаз запишався б. якби поет порівняв його з людським серцем».
• «Усі здорові люди люблять життя».
3.6. Читання напам’ять вірша вчителем «Задзвени із глибини…» Г. Гейне під музичний супровід (звуки скрипки)
3.7. Словникова робота
Линь, линути - плавно, легко летіти.
3.8. Повторне читання вірша «Задзвени із глибини…» Г. Гейне учнями
3.9 Бесіда за змістом вірша Г. Гейне «Задзвени із глибини…» (відповіді)
3.10. Робота в парах
|
3.11. Робота з таблицею
Особливості використання художніх тропів у вірші Г.Гейне «Задзвени із глибини …»
Тропи |
Цитата з твору |
Коментар вчителя |
Епітети |
“мила пісенька весни” |
Образ весняної пісеньки увиразнюється, набуває нового смислового значення: це пісенька радості, життя, нових надій і сподівань; достатньо одного епітета для того, щоб в уяві читача виник образ ніжної, ліричної пісеньки весни |
“сад зелений” |
Образ саду набуває яскравих рис. Цей епітет, а також прийом інверсії (непрямий порядок слів) дає можливість автору ще раз підкреслити красу весни як пору пробудження й цвітіння всього живого; сад – символ самого життя |
|
Персоніфікація |
“тиха печаль” |
Абстрактний образ печалі, наче оживає, а душевний стан ліричного героя настільки увиразнюється, що читач щиро співпереживає герою |
3.12. Творча вправа
Охарактеризуйте ліричного героя.
ІV. Узагальнення і систематизація набутих знань
4.1.
V. Підведення підсумків. Оцінювання.
5.1. Підсумкове слово вчителя
Природа у творчості поета перетворюється на багатозначний символ, стає співучасницею його переживань: квіти і дерева, хмари і зірки, сонце і місяць, солов'ї і лебеді разом з поетом сміються і плачуть, радіють і сумують, розмовляють з ним, співчувають йому. Його хвилюють теми кохання, свободи, зв'язку з природою, суспільні проблеми. Тому кожен із нас знаходить в поезіях Г. Гейне близьке власній душі.
5.2. Оцінювання
VІ. Осмислення домашнього завдання
1. Вивчити напам’ять вірш Г. Гейне «Задзвени із глибини».
2.* Намалювати малюнок до вивчених поезій на тему «Краса природи» або переглянути відеоматеріал про життєвий та творчий шлях митця (посилання на відеоматеріал: https://www.youtube.com/watch?v=7IJQ qsun4Rw ) і презентувати набуті знання за допомогою написання твору на тему «Г. Гейне – великий поет, філософ, політичний діяч» за бажанням