14 травня о 18:00Вебінар: Закордонний досвід: принципи взаємодії батьків, вчителів та учнів у закладах освіти (на прикладі школи «Британніка», м. Будапешт)

Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу за темою ": Брати Я. і В. Грімм. «Пані Метелиця». Значення діяльності братів Грімм у збиранні й збереженні фольклору"

Про матеріал

Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5 класу за темою : "Брати Я. і В. Грімм. «Пані Метелиця». Значення діяльності братів Грімм у збиранні й збереженні фольклору. Моральні цінності в казках. Характеристика образів персонажів"

Перегляд файлу

5 клас

Зарубіжна література

Тема: Брати Я. і В. Грімм. «Пані Метелиця». Значення діяльності братів Грімм у збиранні й збереженні фольклору. Моральні цінності в казках. Характеристика образів персонажів

Мета: допомогти учням глибше усвідомити значення моральних цінностей, уславлених у казці, художні особливості твору; розвивати навички переказу твору, виділення ключових епізодів, художніх засобів та їх коментування; вміння характеризувати героїв, висловлювати свою думку про них; виховувати кращі моральні якості – працьовитість, скромність, товариськість, готовність допомогти іншим.

Тл: герой художнього твору, тема,головна думка, антитеза.

Хід уроку

І. Оголошення теми, мети уроку

II. Актуалізація опорних знань

  1. «Мозковий штурм»
  • -  Хто такі брати Грімм?
  • - Яка їхня заслуга у формуванні культурної спадщини Німеччини?

- Навіщо люди читають книжки?

- Яку функцію виконує книжка?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

  1.   Словникова робота

Пасербиця — нерідна дочка для одного з подружжя;

• гидка — негарна;

• попелюшка — та, що виконує найбруднішу роботу в домі;

• починок — намотані на паличку нитки;

• мачуха — нерідна мати, дружина батька;

• лаяти на всі заставки — дуже голосно й образливо;

• знепритомніла — втратила свідомість;

• відлягло від серця — заспокоїлася;

• пряжене — тушковане, приготовлене на слабкому вогні;

• бракує — не вистачає;

• брама — ворота з надбудовою;

• цямрина — частина колодязя, що виступає над землею;

• терен — колючий чагарник;

• загадувати роботу — давати завдання щось зробити;

  1. Слово вчителя

З давніх-давен люди розуміли, що невтомна праця — це джерело їхнього добробуту, самого життя. Тому змалку привчали дітей до праці. Спочатку за допомогою казок, ігор, а потім і доручаючи виконувати різні нескладні господарські справи. Прикладом такої навчальної казки є «Пані Метелиця», з якою ви познайомилися. Оскільки ми вивчаємо художній твір, то на сьогоднішньому уроці спробуємо визначити своєрідність його конфлікту, охарактеризувати образи героїв і дати відповіді на запитання, чому для дочки та пасербиці одна й та сама пригода закінчилася зовсім по-різному.

- Сьогодні на уроці ми маємо опрацювати зміст казки «Пані Метелиця», охарактеризувати персонажів, що у ній діють та визначити, які моральні цінності порушено у творі. Але спочатку давайте перевіримо, наскільки уважно та вдумливо ви читали казку. Для цього ви повинні вміти переказати прочитаний текст. Щоб чітко і змістовно відтворити прочитане, треба скласти до нього план. Для цього слід поділити казку на смислові частини (нерідко вони відповідають абзацові) й дати їм заголовки. У плані бажано не вживати поряд однакові слова, пункти плану не мають збігатися із заголовком твору. Речення повинні бути невеликими, але змістовними, відображати суть того, про що йдеться у відповідній частині тексту. Вони будуть слугувати вам опорою під час переказу твору.

- На скільки частин можна поділити весь текст казки?

Колективне складання плану казки

Орієнтовний план

1) Удова та дві її доньки.

2) Праця пасербиці.

3) Покарання мачухи.

4) Допомога печі та яблуні.

5) Служба у пані Метелиці.

6) Винагорода за працю.

7) Шлях ледащиці до пані Метелиці.

8) Заздрісна сестра на службі.

      9) Заробіток ледачої дочки.

 

4. Перегляд буктрейлеру

5. Стислий переказ змісту казки учнями

6. Розподільний диктант (самостійна робота)

Рідна дочка

Пасербиця

Мачуха

Гидка, лінива, заздрісна, груба, байдужа, жадібна

Гарна, роботяща, безкорислива, добра, чесна, ввічлива, милосердна, щира, відверта, любить свій дім, край

Зла, груба, несправедлива, недобра, заздрісна

  • Знайдіть цитати з тексту на підтвердження характеристик героїв.

7. Складання діаграми Венна (характеристика пасербиці і рідної доньки)

 

 

8. – Давайте поговоримо про дорослих персонажів казки. Давайте спробуємо охарактеризувати образ мачухи і пані Метелиці. (усно)

9. Слово вчителя.

Діти, ми з вами щойно говорили про головних героїв казки. А як ми поділили?  (пасербиця – рідна донька, мачуха – пані метелиця). Що ми робили з цими образами? (порівнювали). Чи однакові героїні казки?

Отже, у літературі таке протиставлення називається антитезою (запис до зошитів).

10. Евристична бесіда

  • Як починається казка “Пані Метелиця”?
  • Яке магічне число зустрічається в казці?
  • Для чого повторюються події?
  • Коли на світі йшов сніг?
  • Що подарувала пані Метелиця працьовитій дівчині?
  • Хто першим сповіщав про повернення дівчат та їхні успіхи?
  • Чому пасербиця вирішила піти від пані Метелиці, хоч їй було добре в неї?
  • Коли рідна дочка почала лінуватися на службі в пані Метелиці?

 

11.Поєднайте означення з особами та предметами, які вони характеризують:

zarubizna_literatura_5_klas_5

12. Визначення моральних цінностей, порушених у казці.

13. Давайте пофантазуємо

ІУ. Узагальнення опрацьованого

14. Слово вчителя

- Отже, мої любі п*ятикласники, сьогодні ми з вами доторкнулись до цікавої і незвичайно казкової минувшини німецького народу. Ми опрацювали зміст казки, навчились аналізувати вчинки героїв, характеризувати їх. Навіть змогли пояснити, які ж моральні цінності порушено у творі. Як підсумок уроку, я б хотіла поставити вам ось таке цікаве питання. Мені хотілося б, щоб кожен з вас дав на нього відповідь.

Проблемне питання.

У.  Домашнє завдання.

УІ. Оцінки.

УІІ. Підсумок уроку.

Вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

  • Мені сподобалась казка “Пані Метелиця” тим, що …
  • Казка “Пані Метелиця” навчає нас …
  • Тепер я розумію, що треба бути …

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 квітня 2018
Переглядів
4858
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку