Розробка уроку для учнів 5 класу на тему "Ідея радості й відкриття світу у творі Е. Портер «Полліанна»". Розроблено відповідно до нової програми
Тема. Ідея радості й відкриття світу у творі Е. Портер «Полліанна»
Мета: узагальнити знання учнів про твір, його ідейно-хуложні особливості, естетичну цінність; збагачувати світ власної духовності; розвивати мовлення учнів, позитивне мислення, читацьку нам'ять, уміння висловлювати та аргументувати власну точку зору; виховувати доброзичливість, взаєморозуміння та взаємоповагу
Обладнання: книги Е. Портер "Полліанна", виставка ілюстрацій до сюжетів з книги, портретів головного героя - Полліанни, картки, фільм «Полліанна», презентація.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.
Ми всі повинні знайти свій сенс життя -
великий він чи малий. Окрім того, кожен
несе в собі добре світло, треба тільки вміти
відкрити свою душу і подарувати це світло людям.
Е. Портер
Хід уроку
І. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя:
Є книжки, які обов'язково треба прочитати в дитинстві. А от книжку, за якою ми працюємо з вами декілька уроків, обов'язково треба прочитати не тільки дітям, а й дорослим. Це книжка, що може змінити не тільки нас самих, а й наше ставлення ло навколишнього світу. Роман Е. Портер «Полліанна» обійшов половину земної кулі. Американська письменниця стала відомою завдяки тому, що навчила представників різних країн і національностей «грати в радість», вселила віру у свої сили і спонукала замислитися над тим, як ставитися до самих себе, до труднощів у житті й до людей, які тебе оточують.
Пропоную вам послухати музику і поміркувати, який настрій вона створює і до яких дій спонукає (На уроці доречно заслухати 3-4 відповіді.)
Звучить музика Людвіга ван Бетховена «Ода до радості».
2. Бесіда.
• Що такс позитив? (Позитивні емоції)
• Давайте разом пограємо в гру в радість. "Що це таке?" — запитаєте ви. Всі ми час від часу сумуємо, і іноді важко помітити щось позитивне в житті. Гра в радість — це коли в будь-якій ситуації потрібно знайти щось, чому можна порадіти. І пам'ятайте: чим менше причин для радості, тим цікавіше грати.
3. Ситуації
Учитель пропонує учням витягнути листочки з ситуаціями, у яких потрібно відшукати щось радісне.
Ситуації:
• Весь тиждень йде дощ…
• Мені не купили шоколадку...
• Краща подруга (друг) поїхала на канікули до бабусі...
• Хочу подивитися довгоочікуваний фільм по телевізору, але потрібно погуляти з молодшим братом...
• Мама заборонила дивитися телевізор…
• Не працює інтернет…
III. Актуалізація опорних знань.
1. Створення асоціативного куща «Гронування».
- Діти, які асоціації виникають у вас зі словом "Палліанна"?
СОНЦЕ
ПОСМІШКА РАДІСТЬ
ЛЮБОВ ПОЛЛІАННА ДОБРО
ВИНАХІДЛИВІСТЬ ОПТИМІЗМ
СПРАВЖНІЙ ДРУГ
VI. Повідомлений теми і мети уроку.
(Учні записують до зошитів тему й епіграф) Робота з епіграфом до уроку.
- Як ви розумієте вислів Е. Портер взятий епіграфом до уроку?
І це «дивне світло», діти, яке освітило життя маленького містечка, несла в собі героїня письменниці - Полліанна. Це світло протягом життя відкриваємо у собі й ми.
V. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ і НАВИЧОК
1. Розповідь учителя
Ми говорили про те, що твір Е. Портер «Полліанна» за жанром — великий прозовий твір, який має сюжет — художню послідовність подій. Його ми простежували за допомогою «сюжетного ланцюжка». Сюжет має свої складові, які й спробуємо визначити.
Експозиція (пролог) — розмова старого садівника місіс Поллі Гар-рінгтон Тома та її служниці Ненсі про господиню, про очікування приїзду її маленької племінниці, яка залишилася сиротою та яку господиня бере до себе лише з обов'язку. (Таким чином читачі дізнаються про героїв, які діятимуть у творі.)
Зав 'язка (початок дії) — приїзд Полліанни, її знайомство з Ненсі та тіткою. (Від цього моменту розпочинається дія у творі.)
Розвиток дії — це знайомство Полліанни із жителями Белдінтсвіля, вплив на їхнє життя за допомогою гри в радість, налагодження стосунків із тіткою, з'ясування давніх історій кохання Джона Пендлтона, лікаря Чилтона та інших геров, нещасний випадок із Полліанною. (Для нас розкриваються характери героїв через стосунки одне з одним, їх вчинки, дії, роздуми; стає зрозумілою ідея актора.)
Кульмінація (момент найвищого напруження) —найнапруженіший момент у творі. Це, безперечно, та ситуація, коли Полліанна, яка сподівалася на швидке одужання, дізналася про вирок лікаря Міда — ходити вона більше не зможе. Дівчинку охопив страшний відчай. (Це переломний момент у житті героя: від того, як він упорається із ситуацією, залежить його майбутнє та розв'язка твору.)
Після кульмінації ще можливий розвиток дії — лікар Чилтон через свого друга, фахівця із подібних травм, хоче допомогти Полліанні, але тітка Поллі чомусь не погоджується, Джиммі береться її умовити, і йому це вдається.
Розв 'язка (кінець дії) — Полліанну відвозять на лікуватшя, вона стає на ноги й пише оптимістичного листа своїм рідним та близьким людям.
2. Презентація «Портрет Иолліанни»
У романі «Полліанна» є й позасюжетні елементи — це різні види описів — портрет, пейзаж; діалоги; лист та ін.
3. Словникова робота.
Діти записують в зошити визначення поняття «радість»
Радість — одна з основних позитивних емоцій людини, внутрішні:
відчуття задоволення і щастя.
Існує радість від споглядання, радість від радості, радість від смутку,
радість спілкування, радість пізнання, радість краси, радість життя, є
безпричинна радість.
4. Інсценізація «Гра в « Радість»».
Багато хто з вас говорив, що хоче навчитись грати в цю гру теж.
Давайте згадаємо, хто започаткував «гру в радість»? Від слів «Того ж вечора...» (ст. 192) до слів «... із сумнівом мовила Ненсі.» (ст. 194)
5. Проблемне питання:
— Як особливості сприйняття світу впливають на характер людини, її настрій?
(Відповіді учнів.)
6. Творча робота (у групах)
Діти об'єднуються в групи. Представники груп беруть зі столу предмети (або аркушики з їх назвами, малюнками — по два; пояснюють, порадившись у групах, кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби як ліки проти негараздів). На столі вчителя лежать предмети, що їх представники груп можуть узяти на власний розсуд, але не більше двох.
Завдання для груп.
Пояснити, кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби як ліки від негараздів.
Очікувані результати.
• Крем проти ластовиння. (Для Полліанни.)
«тримати скелета у шафі».)
• Різнобарвні клубочки вовни. (Місіс Сноу.)
• Бейджик з написом «Твоє ім'я - найкраще». (Ненсі.)
• Біблія із червоною закладкою на проповіді «Радійте всі!» (Священику
Полу Форду.)
7. Слово вчителя.
Як ми побачили, від усіх негараздів можна знайти ліки, потрібно лише мати бажання.
8. Постановка та розв'язання проблемною питання
- Що, на вашу думку, можна вважати найтяжчим випробуванням у долі людини? (Смерть рідних, каліцтво, самотність )
9. Робота в зошитах.
- Що пропонує у таких випадках Полліанна? (Смерть рідних: вірити у те,
що вони на небесах, живуть доти, доки ти їх пам'ятаєш. Каліцтво: не можеш ходити — роби щось руками, будь корисним людям. Самотність: шукайте причину в собі: гординя, відсутність комунікабельності, любові до людей. Видатний український письменник, філософ Григорій Савич Сковорода говорив: «Хочеш, щоб тебе любили, полюби перший сам,,,»),
10. Перегляд фрагмента кінофільму «Полліанна», 2003 рік, Великобританія, режисер Сара Хардінг, у головній ролі Аманда Бертон.
11. Робота з підручником.
Учитель. Спробуйте знайти переглянутий фрагмент у тексті твору. Зачитайте його (Розділ 26 «Прочинені двері»).
- Що допомогло героїні пережити складний момент в житті?
12. Проект "Рецепт радості".
Зараз ми спробуємо з'ясувати, як музика, смак, запах, колір можуть змінювати настрій людини. Пропоную вам придумаш рецепт гарного настрою і радості. Для цього заповніть таблицю. (Учням роздаться листочки з таблицею.)
№ |
Стан |
Рекомендовані процедури |
|||
смак |
запах |
колір |
звук |
||
1. |
Коли мені сумно |
|
|
|
|
2. |
Коли мені страшно |
|
|
|
|
3. |
Коли я збуджений |
|
|
|
|
4. |
Коли я лінуюся |
|
|
|
|
5. |
Коли я втомився |
|
|
|
|
Презентація проектів «Рецепт радості», обговорення (по 1 роботі з групи)
ІЗ. Порівняльна робота. «Кола Вена»
Учитель. Головна героїня твору Е. Портер Полліанна — неповторна, але в багатьох творах світової дитячої літератури ми знаходимо подібні за
світовідчуттям образи, наприклад Том Сойєр, Пеппі Довга Панчоха та інші. Порівняймо образи Полліанни й Тома Сойєра.
Полліанна Том Сойєр
Спільне:
Діти приблизно одного віку, життєрадісні, вигадливі, совісливі, доброзичливі, сміливі, відповідальні, щирі
Відмінне:
Прагне допомогти всім людям, знає, як це зробити, спостережлива, розбирається в психології людини
де зробити,
Як хлопчик, прагне до пригод, по стійно потрапляв у небезпечні ситуації, не завжди думає про спокій своїх близьких.
VI. Рефлексія.
1. Групивн робота.
- Пропоную не менш цікаві завдання за вибором; написати або «Сенкан», або девіз життя Полліанни, або есе про прочитаний твір (в групі}
Сенкан
Полліанна
Мудра, весела.
Живе, радіє, допомагає.
Навчає у радість грати.
Оптиміст
Девіз: « Жити - життю радіти!», «Радієш ти. радію я - радіє вся наша Земля!», «Придивись, навколо так багато РАДОСТІ! Живи і радій!».
Есе: ця книга - гімн оптимістів. Е. Портер написала її для песимістів, щоб ті подивились на світ іншими очима, наповненими радості, почали радіти і творити прекрасне. (Думкадитини)
2. Прийом "Букет настрою".
На екрані — шість букетів різних кольорів.
- Який букет ви візьмете сьогодні з уроку, чому?
(Жовтий букет— світлий, приємний настрій.
Чорний букет — сумний настрій.
Зелений букет —душевний настрій.
Синій букет — спокійний настрій.
Червоний букет— активний творчий настрій. Фіолетовий букет— натхненний настрій.)
- Сподіваюся, що чорний букет не обрав ніхто.
VII. Підбиття підсумків уроку. Інтерактивна вправа «Займи позицію»
1.Вважаю, що грав радість може щось змінити в нашому сучасму житті.
Так Можливо Ні
2. Оцінювання навчальних досягнень учнів
VІ. Домашні завдання.
Розповісти про іру в радість своїм близьким, знайомим, друзям і записати їх думку про це (або взяти інтерв'ю).