Зарубіжна література
6 клас
Розділ. Людина та її світ
Автор: Марціяш Ольга Іванівна,
вчитель зарубіжної літератури Тернопільської
спеціалізованої школи І-ІІІ ст.№7,
вчитель вищої кваліфікаційної категорії
Тема уроку. Яким буде майбутнє?(новела Р.Бредбері «Усмішка»)
Мета уроку:навчальна: зацікавити учнів біографією і творчістю Р.Д.Бредбері;
ознайомити з відомостями про Леонардо да Вінчі та його картину «Джоконда»;
закріпити знання про особливості жанру новели;
розвивальна: розвивати почуття прекрасного, навички виразного читання,вміння висловлювати свої думки, аргументувати їх;
виховна: виховувати повагу до шедеврів як вищих проявів людського духу.
Обладнання: текст новели «Усмішка»,поезія Ліни Костенко «Вже почалось, мабуть, майбутнє…», роздатковий матеріал «Дорожня карта», плакат «Шлях у щасливе майбутнє», інтерактивний плакат (переглянути плакат можна за посиланням http://edu.glogster.com/glog/olga-glog2/2jsmibiffhx )
Епіграф:
Майбутнє створюється нами тепер.
Кожної хвилини, яку ми проживаємо,
нам надається можливість творити його.
Рей Бредбері
І.Організація класу.
Привітання. Емоційне налаштування класу.
ІІ. Мотивація. Оголошення теми і мети.
Готуючись до нашої зустрічі,я теж з приємністю згадала день,коли мені випала нагода відвідати музей Шопена у Варшаві. Це був не звичайний музей,а інтерактивний.
Тож давайте і ми уявімо собі,що перебуваємо у Лос -Анджелісі в інтерактивному музеї письменника-фантаста Рея Дугласа Бредбері з нагоди святкування 65 річниці друку новели «Усмішка».
Протягом нашої зустрічі ми проведемо аналітичне дослідження тексту новели «Усмішка», проаналізуємо образ головного героя твору,подумаємо,як нам з вами будувати майбутнє,щоб воно було світлим,радісним і щасливим.
(Запис теми )
Щоб ми не загубилися під час подорожі в просторі і часі,на ваших партах лежать «Дорожні карти».
(Див. додаток)
ІІІ. Сприйняття нового матеріалу.
І станція «Біографічна»
1.Слово вчителя.
Наша подорож розпочинається зі станції «Біографічна». Очікує на нас «біограф»,який познайомить з особистістю Р.Д.Бредбері,дасть відповідь,чому цей письменник-фантаст сьогодні один із найпопулярніших.
2.Виступ «біографа»,демонстрація ролика про життя Бредбері.
3.Гра «Фанти» .
Запитання:
1.Пояснити,чому Р.Бредбері називають письменником-фантастом?
2.Яку і де освіту здобув майбутній письменник?
3.На творчості яких письменників виховувався майбутній фантаст?
4.Які твори запам’ятали?
5.Який твір є автобіографічним?Яка б квітка стала символом письменника?
ІІ станція «Книжкова»
1.Слово вчителя.
Коли ми говоримо про майбутнє,то завжди уявляємо якісь фантастичні споруди,незнайомі машини,роботів і багато чудес. Мало хто замислюється про те,що своїми справами і думками ми вже наближаємо його. Адже майбутнє – це завтрашній день.
До цієї теми зверталися багато письменників-фантастів,створюючи у своїх творах цей незвичайний світ. Лише деякі з них закликають нас робити зараз навколишній світ кращим,щоб узяти це зі собою у завтрашній день і не допускати зла у світ,аби наші нащадки не дорікали нам.
Питання добра і зла,екологічні проблеми , проблеми бездуховності людини піднімає у новелі «Усмішка» Р.Д.Бредбері.
Отже ми на станції «Книжкова» . Щоб потрапити у світ новели,нам потрібно виконати завдання теоретичного характеру.
2.Завдання:
1.Пригадайте,що таке новела?
2.На картках підкресліть ті словосполучення,що притаманні новелі.
3.Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
- Які враження залишила у вас новела?
- Що здалося вам дивним,незрозумілим?Що шокувало?
- Де відбуваються події?Чому місто не має назви?
- Із тексту виберіть слова і словосполучення для опису світу,до якого потрапляє читач.
- Опишіть людей у черзі . Чому автору важливо показати саме таку картину читача ? Обгрунтуйте свою відповідь цитатами із тексту.
4.Перегляд фрагменту фільму.
- Чому плівка чорно-біла?
- Які стосунки між людьми?
5. 65 років тому Бредбері написав цей твір-попередження. Америка в цей час вже випробувала ядерну зброю,яка принесла страждання. Але чи отямилися люди?
6.Індивідуальна робота
(Виступ учня-дослідника на тему «Міста-примари»)
Отже люди і надалі ведуть нерозумну політику щодо знищення цивілізації.
7.В наш час шанувальники живопису стають у черги на світанку,щоб ,простоявши кілька годин,отримати хвилинну можливість подивитися на рідкісний шедевр.
(Перегляд презентації «Наш час. Черги шанувальників мистецтва»)
- Що спільного і що відмінного між чергою до музею в наш час та чергою,в якій стояв Том?
- Хто така «Вона» про яку говорять у черзі?
ІІІ станція «Вернісаж»
1.Сл.вчителя.
Говорячи про прекрасне,Рей Бредбері не випадково звертається до твору,що написаний 500 років тому,але не перестає хвилювати серця справжніх шанувальників живопису донині . Адже «Мона Ліза» - незрівнянне втілення Краси і Сили мистецтва в усьому світі,тому автор і обрав цей шедевр центральним образом-символом для відродження цивілізації.
2.Індивідуальна робота
(Виступ учениці - «мистецтвознавця»,відео про Джоконду).
IV. Перегляд фільму.
- Як поводиться натовп під час знищення картини?
- Як поводиться Том?Що побачив в Усмішці? Чи залишає надію автор на щасливе майбутнє?
Валеохвилинка .
(Малюнок 1) .
(Пропоную послухати уривок із музичного твору норвезького композитора
Е. Гріга «Ранок»).
-Подумайте, з яким уривком новели він співзвучний?Чому автор закінчує твір описом ранку?
Висновок. Бредбері впевнений – якщо у людства є надія,то є й майбутнє.
IV. Узагальнення та систематизація знань.
V станція «Сенкан».
1.Завдання: скласти сенкан за темою «Усмішка».
2.Філософський сенс.
«Усмішка» - великий неспокій за майбутнє людства,глибока віра у хвилюючу красу великих шедеврів,що знаходять стежку до дитячого серця – бо хто ж інакше врятує світ?
3.Учень читає вірш Ліни Костенко «Вже почалось,мабуть,майбутнє…».
- Як ви вважаєте,що спільного у творах Костенко і Бредбері? (Порушують проблему бездуховності суспільства в якому люди,втративши почуття прекрасного,залишили тільки ненависть до всього і у такий спосіб знищують самі себе).
4.Звернення до епіграфа.
5. «Мікрофон».
- Яким ви бачите своє майбутнє?
6.Завдання:
- укладіть « Стежинку до щасливого майбутнього».
Слово вчителя.
Нехай ваша душа не буде черствою,а буде в ній панувати добро;серця будуть не байдужими,а співчутливими,щоб вони прискорено билися від зустрічі з прекрасним,щоб ви цінували,творили прекрасне,бо,як говорив великий російський письменник Ф.Достоєвський, «краса врятує світ».
Ви творці майбутнього. І яким воно буде,залежатиме від вас.
V.Оцінювання.
VІ.Домашнє завдання.
В музеї знаходиться «Книга відгуків». Поділіться враженнями про почуте,побачене,прочитане на сьогоднішній зустрічі з книгою Р.Д.Бредбері «Усмішка».
Література
Волощук Є.В. Світова література:підруч.для 6-го кл.загальноосвіт.навч.закл.
/Євгенія Волощук.-К.:Генеза,2014.-С.208-216
Міляновська Н. Світова література.6 клас.Посібник-хрестоматія.Т.:Астон,2015.
Чередник Л. Зарубіжна література . 6 клас: розробки уроків/Л.А.Чередник.-Х.: «Ранок»,2015.
Інтернет-ресурси:
https://www.youtube.com/watch?v=d_knEejU13s
https://www.youtube.com/watch?v=j96AJaP-p4s https://www.youtube.com/watch?v=6n41kxhkZDs