Тема. «Дорога до щастя» (за твором Моріса Метерлінка «Синій птах»)
Мета: познайомити з життєвим шляхом М.Метерлінка,його творчістю;
розкрити філософський зміст твору «Синій птах»;
сприяти виробленню в учнів уміння працювати з додатковою літературою та інтернет – ресурсами;
характеризувати героїв твору,аналізувати художні засоби;
формувати комунікативну та мотиваційну компетенцію,ціннісне ставлення до людей і до себе;
виховувати розуміння того,що щастя може бути поруч,лише треба його побачити;
сприяти вихованню моральних чеснот.
Обладнання: тексти п’єси-феєрії,інтерактивний плакат (http://edu.glogster.com/glog/glog10/2jqs07cid43), роздатковий матеріал(робоча картка уроку).
Тип уроку: урок позакласного читання.
Потрібно вірити в можливість щастя,
аби бути щасливим
Л.Толстой
Хід уроку
І.Організаційна частина.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Вчитель (звучить музика Е.Гріга «Ранок»)
Найчастіше ми один одному бажаємо щастя. Мріємо про щастя. А що таке щастя? Яким воно буває?Як його досягти? Як залишитися щасливим? Над цими питаннями роздумують вже більше 100 років читачі та глядачі феєрії М.Метерлінка «Синій птах».
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Робота з картками (повторення понять: «символістська драма», «п’єса-феєрія»).
2.Запитання до учнів
-В чому, по-вашому ,полягає суть назви цього твору?
- Які б ви інші назви придумали до цієї п’єси?(«Подорож за щастям», «Дорога до щастя»…)
Так і назвемо наш урок (оголошення теми , мети та завдань уроку).
ІV. Сприйняття нового матеріалу.
1.Слово вчителя. Цю п’єсу про щастя придумав для дітей і дорослих бельгійський драматург Моріс Метерлінк. Чи був щасливий він сам?
2.Індивідуальна робота учнів.
- Журналістське розслідування . «Перехресна дискусія».
(Не був щасливий. Дитячі роки. Освіта. Робота. Життя під час Світових воєн. Жив фантазіями.
Так, він був щасливий. Оптиміст. Не цікавило матеріальне існування. Він був розвинутий духовно. В ньому було щось дитяче,наївне. І це допомагало жити в світі,що руйнується. Він вірив в світле майбутнє,бачив це щастя,цього «синього птаха»).
-Дослідник. «Чому птах синій? Дослідження синьго кольору».
(Презентація)
3. Робота з твором.
-Слово вчителя.
Символістська драма «Синій птах» - лірична оповідь про пошуки щастя,пошуки істини.
Сюжет твору на перший погляд здається нескладним – пошуки героями загадкового птаха.Конфлікт- боротьба добра і зла,світла і пітьми.
Складається з 6 дій, 12 картин.
-Завдання. На робочих картках встановити правильну послідовність картин у п’єсі, проставляючи відповідну нумерацію.
-Слово вчителя.
Кожна наступна картина розкриває специфічне бачення письменником світу, його розуміння моральних обов’язків людей.
4.Перегляд фрагмента фільму.
5.Бесіда:( Презентація «Де і які істини відкриваються дітям?» )
В хатині Дроворуба.(Слайд 3)
-Що відбувається в хатині Дроворуба?
-Чому діти вирушають на пошуки Синього птаха?
-Які істини відкриваються дітям у батьківському домі?
Країна Спогадів.(Слайд 4)
-Яке уявлення про щастя померлих? Прочитайте.
-В чому полягає мудрість першої подорожі?
(«Вивчай і поважай минуле»)
Палац Ночі (Слайд 5.)
-Що сховано і живе в цьому Палаці?
-Чому ніщо не може зупинити Тільтіля?
-Сині птахи виявилися мертвими.Чому?
Який урок другої дороги? («Сміливо долайте перешкоди»)
Ліс (Слайд 6)
-Про що заставляють нас задуматися події, які відбулися в Лісі?
-Чому Тварини,Дерева не хочуть віддати людині свою таємницю?
-Чому Тільтіль виявляється сильнішим від мешканців Лісу?
-Який урок третьої дороги? («Людина повинна жити у злагоді з оточуючим світом»)
На Кладовищі
(Цитата про живих,квіти і мертвих,яких немає)
-Чи є смерть на землі в розумінні автора феєрії?
Чарівні Сади Блаженства(Слайд 7)
-Чи випадково поруч із Садами Блаженства знаходиться Печера Нещасть?
-Що стоїть за всіма цими Блаженствами ? Духовні чии моральні блага?
-Про що заставили вас задуматися епізоди з Блаженствами і з Радостями? Зачитати цитати.
6.Мікрофон.Які істині Блаженства ви відчуваєте? Повторити по пам’яті.
7.Слово вчителя.
В п’єсі йде мова про любов.Яку?(Діти постійно відчувають Материнську Любов,але просто її не помічають.Вони привикли до материнської ласки,турботи.)
8.Перегляд фрагменту фільму «Синій птах».
-Пояснити репліку Материнської Любові «Там , у нас,я дуже зайнята,мені завжди ніколи.Проте і недомовлене можна почути.»Про що недомовлене йде мова?
-Що здивувало Тільтіля в матері ?(Цитата).
-Чи завжди ви бачите істину красу своєї мами?Задумайтеся над тим.
-Який урок винесли діти,побувавши в Садах Блаженства? (Треба насолоджуватися істиними блаженствами і цінувати їх. Це просто – вони завжди поряд. Це природа,любов до рідних і близьких.
Царство Майбутнього (Слайд 8)
-Поясніть прихований зміст картини.
-Від кого залежить прихід майбутніх винахідників, Учених, філософів, які зуміють ощасливити людство?
-В чому полягає мудрість Царства Майбутнього? Як назвете цю дорогу?
(Це гімн Людині,її безмежниим і прекрасним можливостям,це віра в те, що Людина зуміє розкрити таємниці природи і зробити життя щасливим.В думки і дух.
9.Перегляд фрагменту фільму. (Кожна людина приходить на світ, щоб зробити життя кращим,а людство щасливішим.)
10. Слово вчителя. Щоб бачити суть речей,людині необхідно духовний зір.
Епізод Повернення
-Що зрозуміли діти? В чому полягає щастя?
-Чим закінчується твір?
11.Перегляд фрагменту фільму.
-Чи марні були пошуки дітей?
-Чому полетіла горлиця (Синій птах)? Чи означає це те,що шастя неможливо втримати? Чи може щось інше?
-Як , на ваш погляд, розуміє щастя Моріс Метерлінк?( В останній картині п’єси драматург наголошує на наближеності казкових ідеалів до повсякденного життя. Щастя, стверджує Метерлінк,полягає не лише в пізнанні природи і світу, в осягненні істини, воно – в добрих справах, допомозі нужденним.)
V. Узагальнення та систематизація знань.
1.Проблемне питання
-А як розумієте поняття «щастя» ви?
2. «Гронування».
Щастя це :( здоров’я, мирне небо, життя з батьками,дружна сім’я, гарно вчитися і одержувати більше знань, мати багато друзів,мандрувати,займатися улюбленою роботою…)
- Тема щастя,пошуки дороги до щастя хвилювало не одне покоління.А які твори на цю тему ви пригадаєте? (Байка Ж.де Лафонтена «Шукачі фортуни», А.де Сент-Екзюпері «Маленький принц», Леся Українка «Лісова пісня»…)
3.Коментар вчителя.(Слайд 9, 10 і 11)
Синій Птах Щастя дійсно живе в кожному домі.За ним не треба далеко мандрувати – вирушати в путь треба, щоб зрозуміти і оцінити свій дім. Тідьки його не можна тримати в клітці, бо Щастя, Добро, Любов приходить тільки до вільних,незаздрісних, щирих серцем людей. Це і складає символіку п’єси, глибокий сенс твору.
4.Індивідуальні повідомлення. « Дослідження образів-символів п’єси».
5.Дискусійна питання
-Хто щасливіший – Кішка чи Собака?
VІ.Рефлексія.
1. Недоказане речення
-Я зрозумів(ла)…
-З героїв мені найбільше сподобався (лась)…
-Мені запало в душу…
-Я відчув(ла)…
-Я взнав(ла)…
-Я бажаю всім…
(Діти підписують заздалегать підготовленні витинанки, орігамі і дарують один одному )
Звернення до епіграфа уроку : «Потрібно вірити в можливість щастя,аби бути щасливим».
(Слайд 12.)
VII. Оцінювання.
VIIІ.Домашнє завдання.
Створити плейкаст,або кроссенс за п’єсою М.Метерлінка.
Переглянути інтерактивний плакат можна за посиланням
http://edu.glogster.com/glog/glog10/2jqs07cid43