Тема уроку: Диво Різдва.Повість М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом».
Мета і завдання:
висвітлити окремі факти життя й творчості М. Гоголя,
поглибити поняття про повість,
розвивати навички виразного читання та усного мовлення,
логічного мислення,роботи в групі;
познайомитися із видом народної творчості-скрапбуком;
виховувати інтерес до постатті письменника ,захоплення
книжкою та читанням;
сприяти розвиткові творчої компетентності,
вихованню в учнів морально-етичних принципів,
любові до звичаїв і свят українського народу.
Обладнання:
підручник-хрестоматія,
обладнання для перегляду презентації,
матеріали для скрапбуку.
Тип уроку: урок застосування знань,умінь,навичок.
Є темні сили на землі,
але тим яскравішим здається світло.
Ч.Діккенс.
Хід уроку
I Підготовка до сприйняття навчальної теми.
(Слайд 1)
Слово вчителя.
З усіх свят,що існують на землі,людям найбільше подобаються Різдво і Новий рік. Це світлі дні,що приносять добро в наші душі,яке так необхідне кожному. Англійський письменник Ч.Діккенс писав: «Це радісні дні-дні милосердя,доброти,всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі,коли люди наче з мовчазної згоди,вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх,- навіть у тих,хто не має ні грошей,ні долі,- таких самих людей,як вони самі». У ці дні кожна людина очікує на диво,бо душа потребує його. Дорослі-здійснення мрій,задумів,побажань. Для дітей дивом буде омріяна іграшка,цікава книга,що здатна перенести нас в невідомі краї,подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме така і чекає нас сьогодні. Свій урок ми назвемо «Диво Різдва». А епіграфом уроку стануть слова Ч.Діккенса : «Є темні сили на землі,але тим яскравішим здається світло».
II Оголошення теми і мети.
(Слайд 2)
Сл. вчителя.
На Різдво ми очікуємо і на подарунки. А найкращими подарунками буде те,що зробимо своїми руками. Отже,на сьогоднішньому уроці ми не тільки перегорнемо сторінки улюбленого твору М.Гоголя «Ніч перед Різдвом» і проаналізуємо,які дива сталися напередодні великого свята з героями,а ще навчимося складати скрапбук про улюблений твір.
*Повідомлення учня про скрапбук (Слайди 3-8 )
III Актуалізація опорних знань,умінь,навичок.
Перша сторінка нашого скрапбуку присвячена М.В.Гоголю (Слайд 9)
1.Виступ учня-біографа.
Усе життя Гоголя можна назвати дорогою. Лише в дорозі він заспокоювався,відчував натхнення,приплив нових сил. Дороги вели Гоголя до Москви,Петербурга, Рима і Парижа,Гамбурга і Єрусалима. Однак усі шляхи починалися з його рідного дому,з його України. Звідси він вирушав у свої мандри,сюди завжди повертався думкою і душею. Живучи в Петербурзі,в одному із листів до матері Гоголь пише: «Дорога моя матінко! Ви маєте тонкий ,спостережливий розум,ви багато знаєте про звичаїі ,про традиції малоросів. У наступному листі я чекаю від вас опису вбрання сільського дяка,від верхнього одягу до самих чобіт». У творчій уяві Гоголя народжувались сюжети «Вечорів на хуторі біля Диканьки» - твору,який зробив М.Гоголя відомим.
2.Сл. вчителя.
Справжнє диво створила з долею Гоголя збірка,яку він написав під впливом українських народних традицій, фольклору. У 23 роки став відомим. 1831р. вийшла перша частина збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки». Образ Диканьки стає у творах збірки символом України,рідною землею автора.
3.Теорія літератури (Слайд 9)
-Що таке повість? Які різновиди повістей ви знаєте?
-Який різновид цієї повісті? (Казкова .Відбуваються чарівні явища,діють фантастичні персонажі.Є красуня і герой,який прагне здобути її кохання.Красуня випробовує героя,він отримує важке завдання-піти туди,не знаю куди,принести черевички.Герой проявляє розум,кмітливість,винахідливість,наполегливість,щоб досягти свого щастя.
- Хто є головними героями твору?
4.Інсценізація. Оксана і Вакула.
Творче завдання.
Сл.вчителя. Наступну сторінку скрапбуку «Сюжетний ланцюжок» про пригоди наших героїв складає I група. Завдання: Розташувати ілюстрації в правильній послідовності і підібрати цитати.
5.Бесіда з іншими учнями.
- Чи сподобалася вам повість?
- Якою інтонацією пронизаний твір?(багато веселих епізодів)
6.Мікрофон.Як на Україні святкують Різдво? (Слайди12-19)
- Які народні повір’я описав Гоголь? (В цю ніч активізується нечиста сила. Це магічний час. Здійснюються найзаповітніші бажання. Різдвяна ніч - дивна ніч).
(Слайд 20)
7.Бесіда на основі герменевтичних запитань.
-Виразно прочитайте перший абзац повісті. Який світ постає у вашій уяві?Поміркуйте,чому автор починає опис ночі з неба?
(Сторінка «Сюжетний ланцюжок» готова).
8.Запитання до класу:
- Яким чином відьма,яка вилетіла із комина,доповнила картину чарівної ночі?
- Чому відьма починає збирати зірки з неба?Поміркуйте,що уособлюють зірки в Різдвяну ніч?
- Знайдіть опис чорта.У чому комічність цього образу?Поміркуйте,чому чорт не страшний ,а смішний?
-Чому чорт вкрав місяць?
9.Перегляд уривку з мультфільму (Слайд 21)
*Валеохвилинка (Слайди22-23)
10.Творчі завдання (II група і III група)Складають наступні сторінки: «Герої повісті», «Асоціативні картинки».
11.Бесіда з I групою:
- що повідомляє автор про Вакулу?
- Чи випадково такий побожний,добрий парубок є сином Солохи?
- Що дізналися про Оксану?
- Як ставиться Оксана до Вакули?
- Чому Вакула пішов до Пацюка?
- Чому чорту не вдалося перемогти Вакулу?
- Якою стає Оксана під кінець повісті?
12.Запитання до II групи («Герої») (Слайди-25-26)
- Кого з героїв повісті можна віднести і до реальних, і до фантастичних?
13.Запитання до III групи (“Асоціативні картинки») (Слайди 27)
- Що символізує нарциз?
- Символом чого є черевички?В якій казці?
-В якій казці зустрічається дзеркало?
- Чим закінчується повість? (Перемогою добра над злом,людини над силами зла).
* Гра «Збери текст».
Яка головна думка твору? Завдання: зі слів і словосполучень,поданих нижче,оформити висновок.
(Людина,отримає,завжди,в душі Бога,щасливе життя,переможе диявола,яка має).
(Слайд 28).
IV Рефлексія .
1.Закінчити речення.
(Слайд 29).
- Історія Оксани і Вакули навчила нас…
2.«Кошик».(Слайд 30). Завдання : розподілити подані слова між «смітником» і «валізою»:
егоїзм,кохання,доброта,корисливість,цілеспрямованість,зло,самовпевненість,самолюбство,гординя,
хитрість.
Заключне слово вчителя.
Ми перегорнули останню сторінку книги М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом» ,склали скрапсторінки.
(Слайд 31)
В Різдвяну ніч відбуваються чудеса і виконуються найзаповітніші бажання,але для тих,хто заслуговує цього,тому що це ніч не тільки чудес,а й ніч справедливості.
Цей святий вечір даний нам не тільки для того,щоб веселитися і очікувати виконання бажань,але щоб позбутися від усього непотрібного, відкрити душу доброму,чесному,справедливому,відкритися любові, з якою прийшло до нас Божественне дитятко і яке перетворить світ і людину.
V Самооцінювання.
VI Домашнє завдання ( Слайд 32).
Скласти діалог: «Про що могли б поговорити Вакула з Духом Майбутнього Різдва з повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»
Література
Гончарук Г. Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі».Микола Гоголь. «Ніч перед Різдвом».Фольклорні елементи у повістях.6 клас.//Всесвітня література в сучасній школі.-2015.-№2,с.22-23.
Машкара С. Микола Гоголь. «Ніч перед Різдвом».6 клас.//Всесвітня література в сучасній школі.-2015.-№4,с.35-36.
Міляновська Н. Світова література.6 клас.Посібник-хрестоматія.Т.:Астон,2015.-С.191-215.
Стельмах Л. Яке воно кохання? Тема кохання,образи Вакули і Оксани в повісті Миколи Гоголя «Ніч перед Різдвом».6 клас//Всесвітня література в сучасній школі.-2015.-№2,с.24-27.
Чередник Л. Зарубіжна література . 6 клас: розробки уроків/Л.А.Чередник.-Х.: «Ранок»,2015.-С.131-138.
Інтернет-ресурси: