Урок "Диво Різдва.Повість М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом»".

Про матеріал
Мета і завдання: висвітлити окремі факти життя й творчості М. Гоголя, поглибити поняття про повість, розвивати навички виразного читання та усного мовлення, логічного мислення,роботи в групі; познайомитися із видом народної творчості-скрапбуком; виховувати інтерес до постатті письменника ,захоплення книжкою та читанням; сприяти розвиткові творчої компетентності, вихованню в учнів морально-етичних принципів, любові до звичаїв і свят українського народу. Обладнання: підручник-хрестоматія, обладнання для перегляду презентації, матеріали для скрапбуку. Тип уроку: урок застосування знань,умінь,навичок.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Диво Різдва

Номер слайду 2

М. В. Гоголь. Повість «Ніч перед Різдвом»«Є темні сили на землі,але тим яскравішим здається світло». Ч. Діккенс

Номер слайду 3

Скрапбукінг,скрепбукінг (англ. Scrapbooking,буквально «Книга з вирізок». Він передбачає створення «альбому» з фотографіями,фотоколажами, який декоро-ваний картинками,малюнками,замітками,афоризмами та ін. Скрапбук

Номер слайду 4

Основна ідея-зберігати фото та інші пам’ятні речі .

Номер слайду 5

Історія. Збирання альбомів з вирізками та пам’ятними речами вперше згадується в 1598 р. У 1706р. з’явилися «книги друзів». Свою сучасну форму скрапбук прийняв у 19 ст.

Номер слайду 6

Цікаві факти з історії скрапбуку. Відомий американський письменник Марк Твен любив робити альбоми,в яких були лінії клею,щоб прикліплювати до них різноманітні дрібнички,що їх автор « Пригод Тома Сойєра» хотів залишити собі на згадку. До 1901р.він створив близько 57 таких альбомів.

Номер слайду 7

СтиліВінтажний. АмериканськийЄвропейський. Вільний стиль. Чисто та просто. Спадщина

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Марія Іванівна. Василь Опанасович1806-1858

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Сюжетний ланцюжок

Номер слайду 12

Як на Україні святкують Різдво?

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

М. В. Гоголь. Повість «Ніч перед Різдвом»«Є темні сили на землі,але тим яскравішим здається світло». Ч. Діккенс

Номер слайду 21

Номер слайду 22

М. В. Гоголь. Повість «Ніч перед Різдвом»«Є темні сили на землі,але тим яскравішим здається світло». Ч. Діккенс

Номер слайду 23

Номер слайду 24

М. В. Гоголь. Повість «Ніч перед Різдвом»«Є темні сили на землі,але тим яскравішим здається світло». Ч. Діккенс

Номер слайду 25

Реальні герої

Номер слайду 26

Фантастичні герої

Номер слайду 27

Асоціативні картинки

Номер слайду 28

Гра “Збери текст”Зі слів і словосполучень , поданих нижче, оформити висновок. Людина,отримає,завжди,в душіБога,щасливе життя,переможе диявола,яка має.

Номер слайду 29

Вільний мікрофон. Чого повість навчила вас особисто?

Номер слайду 30

Прийом «Кошик»Розподілити подані слова :егоїзм, кохання, доброта, корисливість, цілеспрямованість, зло,самовпевненість,самолюбство, гординя,хитрість,гостинність.

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Домашнє завдання. Скласти діалог. Про що могли поговорити Вакула з Духом Майбутнього Різдваз повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»?

Перегляд файлу

Тема уроку: Диво Різдва.Повість М.В.Гоголя «Ніч перед Різдвом».

Мета і завдання:

                           висвітлити окремі факти життя й творчості М. Гоголя,

                           поглибити поняття про повість,

                           розвивати навички виразного читання  та усного мовлення,

                           логічного мислення,роботи в групі;

                           познайомитися із видом народної творчості-скрапбуком;

                           виховувати інтерес до постатті письменника ,захоплення

                           книжкою та читанням;      

                           сприяти розвиткові творчої компетентності,

                           вихованню в учнів морально-етичних принципів,

                          любові до звичаїв і свят українського народу.

Обладнання:

                        підручник-хрестоматія,

                        обладнання для перегляду презентації,

                        матеріали для скрапбуку.

Тип уроку: урок застосування знань,умінь,навичок.

                                                               Є темні сили на землі,

                                                               але тим яскравішим здається світло.

                                                                                                                     Ч.Діккенс.

 

                                                           Хід уроку

 I Підготовка до сприйняття навчальної теми.

(Слайд 1)

Слово вчителя.

З усіх свят,що існують на землі,людям найбільше подобаються Різдво і Новий рік. Це світлі дні,що приносять добро в наші душі,яке так необхідне кожному. Англійський письменник Ч.Діккенс  писав: «Це радісні дні-дні милосердя,доброти,всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі,коли люди наче з мовчазної згоди,вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх,- навіть у тих,хто не має ні грошей,ні долі,- таких самих людей,як вони самі». У ці дні кожна людина очікує на диво,бо душа потребує його. Дорослі-здійснення мрій,задумів,побажань. Для дітей дивом буде омріяна іграшка,цікава книга,що здатна перенести нас в невідомі краї,подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме така і чекає нас сьогодні. Свій урок ми назвемо «Диво Різдва». А епіграфом уроку стануть слова Ч.Діккенса : «Є темні сили на землі,але тим яскравішим здається світло».

 II Оголошення теми і мети.

(Слайд 2)

Сл. вчителя.

На Різдво ми очікуємо і на подарунки. А найкращими  подарунками буде те,що зробимо своїми руками. Отже,на сьогоднішньому уроці ми не тільки перегорнемо сторінки улюбленого твору М.Гоголя «Ніч перед Різдвом» і проаналізуємо,які дива сталися напередодні  великого свята з героями,а ще навчимося складати скрапбук  про улюблений твір.

*Повідомлення учня про скрапбук (Слайди 3-8 )

 III Актуалізація опорних знань,умінь,навичок.

Перша сторінка нашого скрапбуку  присвячена М.В.Гоголю  (Слайд 9)

1.Виступ учня-біографа.

Усе життя Гоголя можна назвати дорогою. Лише в дорозі він заспокоювався,відчував натхнення,приплив нових сил. Дороги вели Гоголя до Москви,Петербурга, Рима і Парижа,Гамбурга і Єрусалима. Однак усі шляхи починалися з його рідного дому,з його України. Звідси він вирушав у свої мандри,сюди завжди повертався думкою і душею. Живучи в Петербурзі,в одному із листів до матері Гоголь пише: «Дорога моя матінко! Ви маєте тонкий ,спостережливий розум,ви багато знаєте про звичаїі ,про традиції малоросів. У наступному листі я чекаю від вас опису вбрання сільського дяка,від верхнього одягу до самих чобіт». У творчій уяві Гоголя народжувались сюжети «Вечорів на хуторі біля Диканьки» - твору,який зробив М.Гоголя відомим.

2.Сл. вчителя.

Справжнє диво створила з долею Гоголя збірка,яку він написав під впливом українських народних традицій, фольклору. У 23 роки став відомим. 1831р. вийшла перша частина збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки». Образ Диканьки стає у творах збірки символом України,рідною землею автора.

3.Теорія літератури        (Слайд 9)

-Що таке повість? Які різновиди повістей ви знаєте?

-Який різновид цієї повісті? (Казкова .Відбуваються чарівні явища,діють фантастичні персонажі.Є  красуня і герой,який прагне здобути її кохання.Красуня випробовує героя,він отримує важке завдання-піти туди,не знаю куди,принести черевички.Герой проявляє розум,кмітливість,винахідливість,наполегливість,щоб досягти свого щастя.

- Хто є  головними героями твору?

4.Інсценізація. Оксана і Вакула.

Творче завдання.

Сл.вчителя.   Наступну сторінку скрапбуку  «Сюжетний ланцюжок» про пригоди наших героїв складає   I  група.   Завдання:   Розташувати ілюстрації в правильній послідовності і підібрати цитати.

5.Бесіда з іншими учнями.

- Чи сподобалася вам повість?

- Якою інтонацією пронизаний твір?(багато веселих епізодів)

6.Мікрофон.Як на Україні святкують Різдво? (Слайди12-19)

- Які народні повір’я описав Гоголь? (В цю ніч активізується нечиста сила. Це магічний час. Здійснюються найзаповітніші бажання. Різдвяна ніч - дивна ніч).

(Слайд 20)

7.Бесіда на основі герменевтичних запитань.

-Виразно прочитайте перший  абзац повісті. Який світ постає у вашій уяві?Поміркуйте,чому автор починає опис ночі з неба?

(Сторінка «Сюжетний ланцюжок» готова).

8.Запитання до класу:

- Яким чином відьма,яка вилетіла із комина,доповнила картину чарівної ночі?

- Чому відьма починає збирати зірки з неба?Поміркуйте,що уособлюють зірки в Різдвяну ніч?

- Знайдіть опис чорта.У чому комічність цього образу?Поміркуйте,чому чорт не страшний ,а смішний?

-Чому чорт вкрав місяць?

9.Перегляд уривку з мультфільму (Слайд 21)

 *Валеохвилинка (Слайди22-23)

10.Творчі завдання (II  група і III  група)Складають наступні сторінки: «Герої повісті», «Асоціативні картинки».

11.Бесіда з  I групою:

- що повідомляє автор про Вакулу?

- Чи випадково такий побожний,добрий парубок є сином Солохи?

- Що дізналися про Оксану?

- Як ставиться Оксана до Вакули?

- Чому Вакула пішов до Пацюка?

- Чому чорту не вдалося перемогти Вакулу?

- Якою стає Оксана під кінець повісті?

12.Запитання до II  групи («Герої»)    (Слайди-25-26)

- Кого з героїв повісті можна віднести і до реальних, і до фантастичних?

13.Запитання до III  групи (“Асоціативні картинки»)  (Слайди 27)

- Що символізує нарциз?

- Символом чого є черевички?В якій казці?

-В якій казці зустрічається дзеркало?

- Чим закінчується повість? (Перемогою добра над злом,людини над силами зла).

    *  Гра «Збери текст».

  Яка головна думка твору? Завдання: зі слів і словосполучень,поданих нижче,оформити висновок.

(Людина,отримає,завжди,в душі Бога,щасливе життя,переможе диявола,яка має).

(Слайд 28).

  IV  Рефлексія .

1.Закінчити речення.

(Слайд 29).

- Історія Оксани і Вакули навчила нас…

 2.«Кошик».(Слайд 30). Завдання : розподілити подані слова між «смітником» і «валізою»:

егоїзм,кохання,доброта,корисливість,цілеспрямованість,зло,самовпевненість,самолюбство,гординя,

хитрість.

Заключне слово вчителя.

Ми перегорнули останню сторінку книги М.В.Гоголя «Ніч перед  Різдвом» ,склали скрапсторінки.

(Слайд 31)

В Різдвяну ніч відбуваються чудеса і виконуються найзаповітніші бажання,але для тих,хто заслуговує цього,тому що це ніч не тільки чудес,а й ніч справедливості.

    Цей святий вечір даний нам не тільки для того,щоб веселитися і очікувати виконання бажань,але щоб позбутися від усього непотрібного, відкрити душу доброму,чесному,справедливому,відкритися любові, з якою прийшло до нас  Божественне дитятко і яке перетворить світ і людину.

V  Самооцінювання.

VI  Домашнє завдання        ( Слайд 32).

Скласти діалог: «Про що могли б поговорити Вакула з Духом Майбутнього Різдва з повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»

 

                                                  Література

Гончарук Г. Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі».Микола Гоголь. «Ніч перед Різдвом».Фольклорні елементи у повістях.6 клас.//Всесвітня література в сучасній школі.-2015.-№2,с.22-23.

Машкара С. Микола Гоголь. «Ніч перед Різдвом».6 клас.//Всесвітня література в сучасній школі.-2015.-№4,с.35-36.

Міляновська Н. Світова література.6 клас.Посібник-хрестоматія.Т.:Астон,2015.-С.191-215.

Стельмах Л. Яке воно кохання? Тема кохання,образи Вакули і Оксани в повісті Миколи Гоголя «Ніч перед Різдвом».6 клас//Всесвітня література в сучасній школі.-2015.-№2,с.24-27.

Чередник Л. Зарубіжна література . 6 клас: розробки уроків/Л.А.Чередник.-Х.: «Ранок»,2015.-С.131-138.

                                Інтернет-ресурси:

  1. https://uk.wikipedia.org/wiki/
  2. http://zarlit19.blogspot.com/2014/11/blog-post_91.html
  3. https://www.youtube.com/watch?v=jo0ct1yni2g
  4. http://www.slideshare.net/bekeshnatalia/ss-16695134
  5. https://www.youtube.com/watch?v=6SEgF_mhSgQ

 

 

                                                 

                   

           

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Скрапбукінг,скрепбукінг (англ. Scrapbooking,буквально «Книга з вирізок». Він передбачає створення «альбому» з фотографіями,фотоколажами, який декоро-ваний картинками,малюнками,замітками,афоризмами та ін. Скрапбук

Номер слайду 2

Основна ідея-зберігати фото та інші пам’ятні речі .

Номер слайду 3

Історія. Збирання альбомів з вирізками та пам’ятними речами вперше згадується в 1598 р. У 1706р. з’явилися «книги друзів». Свою сучасну форму скрапбук прийняв у 19 ст.

Номер слайду 4

Цікаві факти з історії скрапбуку. Відомий американський письменник Марк Твен любив робити альбоми,в яких були лінії клею,щоб прикліплювати до них різноманітні дрібнички,що їх автор « Пригод Тома Сойєра» хотів залишити собі на згадку. До 1901р.він створив близько 57 таких альбомів.

Номер слайду 5

СтиліВінтажний. АмериканськийЄвропейський. Вільний стиль. Чисто та просто. Спадщина

Номер слайду 6

zip
Додано
7 жовтня 2020
Переглядів
1089
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку