За допомогою тестування, різних інтерактивних форм роботи, використовуючи уривки художнього фільму "Тарс Бульба" пропонується продовжити роботу над повістю М.В.Гоголя “Тарас Бульба”, прослідкувати зображення історичних подій в Україні, побуту та звичаїв Запорізької Січі; показати протиставлення життєвого вибору в долях синів Тараса Бульби: вчити уважно читати текст, зупиняючись на деталях, обґрунтовувати свої думки прикладами з твору і логічно їх викладати; розвивати навички аналізу літературного персонажа; виховувати людяність, гуманізм, любов до України, повагу до її захисників; формувати громадянську позицію учнів.
Тема. М.В. Гоголь «Тарас Бульба». Сини Тараса.
Мета: продовжити роботу над повістю М.В.Гоголя “Тарас Бульба”, прослідкувати зображення історичних подій в Україні, побуту та звичаїв Запорізької Січі; показати протиставлення життєвого вибору в долях синів Тараса Бульби: вчити уважно читати текст, зупиняючись на деталях, обґрунтовувати свої думки прикладами з твору і логічно їх викладати; розвивати навички аналізу літературного персонажа; виховувати людяність, гуманізм, любов до України, повагу до її захисників; формувати громадянську позицію учнів.
Тип уроку: урок-дослідження
Обладнання: портрети письменника; тексти повісті «Тарас Бульба»; ілюстрації до твору; репродукція картини М. Дерегуса «Загибель Остапа»; художній фільм «Тарас Бульба» ,запис опери М.В.Лисенка «Тарас Бульба».
Епіграф
« ...Життя людини цінується не за тривалістю, а за змістом. Важливо не те, чи довго, а чи правильно ти прожив...Будемо вимірювати його вчинками, а не часом.»
(Давньоримський філософ Сенека.)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Уважно придивіться до цих портретів. Тут Гоголь ще молодий, він тільки-но розпочав свій життєвий шлях. А тут він уже на схилі літ, задумливий і серйозний.
Про що ж думав Гоголь, автор повісті «Тарас Бульба»? Що хвилювало його душу? Чи дивився він лише у минуле, чи вдивлявся в майбутнє? Вітчизна? Батьківщина? Чи може жити людина без свого коріння, без пам‘яті про предків, без відповідальності перед народом і країною? Що ж таке вітчизна для людини?
Над цими питаннями ми будемо працювати протягом усього уроку, розглядаючи образи повісті.
Зіставляючи героїв, ми з‘ясуємо, коли ж людина переступає ту межу, із-за якої вже нема вороття, а яка може називатися патріотом своєї країни.
Як і колись, так і тепер, на порозі третього тисячоліття, розуміння якостей справжньої людини не змінилося.
1 До якого літературного жанру належить твір?
2 Що таке повість?
3 Чому повість М. Гоголя «Тарас Бульба» можна назвати історичною?
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.
ІV. Дослідження навчального матеріалу.
Слово вчителя.
Кожна людина хоча б один раз в житті стоїть перед вибором. Він може бути різним, та найчастіше стосується честі, совісті, друзів, кохання, вітчизни.
Давньоримський філософ Сенека сказав: « ...Життя людини цінується не за тривалістю, а за змістом. Важливо не те, чи довго, а чи правильно ти прожив...Будемо вимірювати його вчинками, а не часом.» Мабуть, ці слова з повним правом можна віднести до моменту життєвого вибору. А це справа відповідальна і серйозна. Уся наша подальша доля, наша заповітна мрія може змінитися за дуже коротку мить завдяки лише одному велінню серця.
Свій життєвий вибір зробили обоє із синів Тараса. Як ви до цього ставитися? Де оті першопричини різкого повороту їхнього життя? Давайте ми поміркуємо над цим.
І почнемо з дитинства та юності Остапа і Андрія. Зараз перша та друга групи виконують тестове завдання за комп’ютером, щодо перевірки знань про життя синів Тараса Бульби. А третя та четверта групи попрацюють в групах і згадають все, що асоціюється з іменами Остапа та Андрія, а потім поміняються місцями і відповідно виконанням завдань.
Працюючи в групах пригадайте правила поведінки, які необхідно дотримуватися під час виконання завдань.
Завдання для кожної групи знаходиться у вас на столах в конверті № 1.
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Тест «Що ти знаєш про синів Тараса Бульби?»
1. Де навчалися Остап і Андрій?
А) у Київській академії;
Б) у Полтавському училищі;
В) у Ніжинській гімназії.
2. Скільки років їм було, коли їх віддали навчатися?
А) 11;
Б) 10;
В) 12.
3. Як сини добиралися додому на канікулах?
А) їхали верхи на конях;
Б) пішки, так як школярам заборонялося їздити верхи;
В) у бричках, запряжених кіньми.
4. Коли Тарас дав коней синам?
А) по закінченню навчання;
Б) під час навчання;
В) коли сини їхали отримувати освіту.
5. Кому належать слова: «За кривду не подивлюся й не поступлюся ні перед ким»?
А) Остапу;
Б) Андрію;
В) Тарасу.
6. Про кого старий Тарас сказав: «Добрий буде козак!»?
А) про Андрія;
Б) про обох синів;
В) про Остапа.
7. Кого Тарас називав «мазунчиком»?
А) Андрія;
Б) Остапа;
В) Янкеля.
8. Де Тарас поклав синів спати, коли вони повернулися з навчання?
А) в будинку;
Б) в сараї;
В) надворі.
9. Через скільки днів Остап і Андрій поїхали на Січ?
А) наступного дня;
Б) через два дні;
В) через тиждень.
10. Як Тарас ставиться до своїх синів-козаків?
А) з недовірою, вважає їх хитрунами;
Б) з гордістю спостерігає за їхнім становленням;
В) вважає їх матусиними синами.
11. Чи однаково Тарас приймає синів?
А) так, він вважає їх гарними козаками;
Б) ні, любить обох, але помічає, що Остап кращий козак;
В) ні, любить обох, але помічає, що Андрій кращий козак.
12. З яким настроєм Андрій і Остап покидають домівку?
А) їхали засмучені, ледь стримували сльози;
Б) їхали веселі адже вони тепер справжні козаки;
В) їхали веселі, але сумували, що знов лишають домівку.
Метод «Мозковий штурм»
І завдання.
Характеристика героя |
Персонаж |
1. «Так, він добре б’ється! – сказав Бульба, зупинившись. Їй Богу добре. Гарний буде козак» . 2. «О, та ти мазунчик, як я бачу – сказав Бульба. Не слухай, синку, матері: вона – баба, вона нічого не знає. А бачиш ось цю шаблю? Оце ваша матір. А те, чим вам набивають голови: в академії, в книжках, букварі, філософії – все це – казна що, наплювати на все це». 3. «Добре синку, ось так і колоти всякого, як мене вовтузив; нікому не спускай! А все ж таки, на тобі смішне вбрання: що це за вірьовка висить?» 4. «А ти, Бейбас, чого стоїш і руки опустив? – говорив він, звертаючись до сина; що ти, собачий сину, не колотиш мене?» 5. «Ну, що ж ми тепер будемо робити? – сказав Тарас, дивлячись прямо йому в очі. Ну що, синку, допомогли тобі твої ляхи? Стій і не ворушись! Я тебе породив, я тебе і в’ю!» 6. «Не здавайся!.. – кричав Тарас. А на нього вже вдруге наскочило шестеро, але не в добрий час. Добре, синку! – кричав Тарас». |
|
Метод «Асоціативний кущ»
ІІ завдання.
- Згадайте все, що асоціюється з іменами Остапа та Андрія, пригадуючи дитячі та юнацькі роки?
Метод «Мозковий штурм»
ІІІ завдання
Як ви думаєте, чи однаково батьки ставилися до своїх синів.( Наведіть приклади цитат з тексту). Чому?
Слово вчителя.
Слово вчителя.
А зараз попрацюємо в групах. У Вас на партах, в конвертах, знаходиться завдання, на виконання якого у Вас 3 хвилини.
Метод «Акваріум»
І група. Перебуваючи в бурсі, Остап і Андрій по-різному ставляться до навчання, неоднаково – й до самого життя. Можна когось із них назвати позитивним героєм?
(Відповідь: ми вважаємо, що ставлення до навчання – це не привід називати когось позитивним чи негативним персонажем. Та моральні якості Андрія й Остапа, які виявилися під час навчання в академії, в дорослому житті, зробили з Остапа героя, а з Андрія – зрадника. Пригадайте, Остап ніколи не видавав товаришів, мовчки терпів покарання. А Андрій – хитрував, викручувався аби уникнути неприємності чи покарань).
ІІ група. Обидва Бульбенки прийняті козаками як рівноправні. Але бачать, усе, що відбувається в Запорозькій Січі, по-різному! Чому?
(Відповідь: Брати мають кожен свій характер. І все, що відбувається на Січі, сприймають по-своєму. Наприклад, покарання за зраду (розповісти про покарання на Січі). Андрій негативно ставиться до сурових покарань, Остап же мовчки реагує на звичаї і вважає їх правильними).
ІІІ група. Чим пояснити рішення Тараса зробити із синів козаків?
(Відповідь: Тарас сам був козаком, тому і вважав, що на Січі, сини стануть справжніми чоловіками. Адже Січ – це школа і лише там можна набратися розуму).
Слово вчителя.
Давайте згадаємо, як Андрій зустрівся з прекрасною полячкою на Січі.
(Андрій пробирається до покоїв панночки, для того, щоб принести їй хліба, адже вона декілька днів уже голодувала).
Панночка: Я не в силах нічим віддячити тобі, великодушний лицарю. Один Господь може віддячити тобі.
(Заходить служниця, заносить піднос з хлібом. Панночка звертається до неї).
Панночка: А мамі? Ти віднесла їй?
Служниця: Вона спить.
Панночка: А батькові?
Служниця: Віднесла. Він сказав, що сам прийде дякувати лицареві.
(Панночка їсть хліб із жадібністю. Андрій дивиться і любується нею).
Андрій: Досить! Не їж більше! Ти так довго не їла, для тебе хліб тепер буде отруйним.
(Панночка кладе хліб на блюдо й дивиться на Андрія).
Андрій: Цариця! Що тобі треба? Чого ти хочеш? Накажи мені. Постав мені завдання найскладніше. І я побіжу виконувати його. Накажи мені зробити те, що не в силах зробити жодній людині. Я зроблю, я згублю себе.
Згубити себе заради тебе, присягаюся Святим Хрестом, мені так приємно. У мене три хутора, все, що принесла батьку мати моя, що навіть від нього приховала – все моє. Я від всього відмовлюся, кину, спалю, якщо ти вимовиш одне слово.
Бачу, що ти творіння Боже, ніж всі ми, і далеко від тебе усім іншим боярським дружинам. Нам не гоже бути твоїми рабами, лише небесні ангели можуть служити тобі.
(Панночка помовчала, прикусила нижню губу і сказала…)
Панночка: Не обманюй, лицарю, ні себе, ні мене. Знаю я добре, на превеликий жаль, знаю дуже гарно, тобі неможна кохати мене. Тебе кличе батько, товариші, Вітчизна, а ми – ми вороги твої. Повернися,поки ще є час.
Андрій: А що мені батько, товариші і Вітчизна? Немає в мене нікого! Хто сказав, що моя Вітчизна – Україна? Вітчизна моя – ти! Ось, що Вітчизна! І все, що є віддам, продам, погублю за таку Вітчизну.
Слово вчителя.
Давайте пригадаємо зустріч Тараса з Андрієм. (Перегляд уривку з кінофільму «Тарас Бульба»).
(За законами воєнного часу це було правильне рішення. Зрадника вбивали).
(Андрій здатний на сильні почуття, вірний у коханні, співчуває голодуючим. Та разом з тим, він – зрадник).
Видатний український композитор Микола Віталійович Лисенко написав оперу до відомої повісті «Тарас Бульба». Тож, давайте зараз прослухаємо арію Остапа, де він звертається до померлого брата Андрія (звучить уривок арії).
(Він був хоробрим козаком, рвався в бій).
(Він, ніби ястриб, що ширяє в небі. А це сильний і могутній птах).
(Обирають за отамана замість загиблого Бородатого).
(Зрадів і дякував усім за честь, якою вшанували син).
(Перегляд уривку із кінофільму «Тарас Бульба»).
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
VІІ. Оцінювання якості засвоєних знань учнів.
Підсумок вивченого.
Метод «Мікрофон».
. VІІІ. Домашнє завдання.
І група.
«Мозковий штурм»
1. Остап та Андрій навчалися… (у Київській академії);
2. «За кривду не подивлюся і не поступлюся ні перед ким –, сказав …» (Остап);
3. Тарас Бульба вважав за найголовнішу науку для синів – … (Запорізьку Січ);
4. Тарас називає Андрія … (мазунчиком);
5. Повернувшись з навчання додому, Тарас положив синів спати … (на дворі);
6. Тарас любить обох синів, але помічає що … (Остап кращий козак);
7. Покидаючи домівку, їдучи на Січ, Андрій та Остап були … (засмучені, ледь стримували сльози);
8. Повернувшись з навчання додому Остап та Андрій їдуть на Січ … (наступного дня).
ІІ група.
Характеристика героя |
Персонаж |
1. «Так, він добре б’ється! – сказав Бульба, зупинившись. Їй Богу добре. Гарний буде козак ». 2. «О, та ти мазунчик, як я бачу – сказав Бульба. Не слухай, синку, матері: вона – баба, вона нічого не знає. А бачиш ось цю шаблю? Оце ваша матір. А те, чим вам набивають голови: в академії, в книжках, букварі, філософії – все це – казна що, наплювати на все це». 3. «Добре синку, ось так і колоти всякого, як мене вовтузив; нікому не спускай! А все ж таки, на тобі смішне вбрання: що це за вірьовка висить?» 4. «А ти, Бейбас, чого стоїш і руки опустив? – говорив він, звертаючись до сина; що ти, собачий сину, не колотиш мене?» 5. «Ну, що ж ми тепер будемо робити? – сказав Тарас, дивлячись прямо йому в очі. Ну що, синку, допомогли тобі твої ляхи? Стій і не ворушись! Я тебе породив, я тебе і в’ю!» 6. «Не здавайся!.. – кричав Тарас. А на нього вже вдруге наскочило шестеро, але не в добрий час. Добре, синку! – кричав Тарас». |
|
ІІІ група.
- Згадайте все, що асоціюється з іменами Остапа та Андрія, пригадуючи дитячі та юнацькі роки?