Конспект уроку із зарубіжної літератури для 9 класу на тему " Тема кохання в ліриці О.С. Пушкіна"

Про матеріал

Конспект комплексно - хвильового уроку із зарубіжної літератури на загальну тему " Вогонь". Розробка поєднує в собі відомість про творчість О.С. Пушкіна з душевним вогнем

Перегляд файлу

Комплексно – хвильовий урок із зарубіжної літератури в 9 класі

Тема:  Тема кохання в ліриці О.С. Пушкіна

Мета: знати твори різних жанрів О.С. Пушкіна, уміння характеризувати твори митця, визначення ролі поета в його поезіях; розвивати навички виразного читання, мислення, вміння викладати власні думки, наводити приклади із творів автора; виховувати естетичний смак, читацькі інтереси, толерантне ставлення до думок оточуючих.

Тип уроку: урок – поетична вітальня

Обладнання: портрет Пушкіна О.С., текст твору « Євгеній Онєгін»,  ілюстрації до твору, епіграф, роздатковий матеріал,  дидактичний матеріал, проектор, ватман, фломастери, стрічки.

                                                    ХІД   УРОКУ

Я створював лише те,

 що палило мене

 зсередини й вимагало втілення.

                                ( Й. В. Гете)

 

 

І. Організаційний момент

 

1. Слово – привітання вчителя

 ( вірш О. Олеся)

Я молодість люблю! Вона, як хвиля, лине

І грудьми в скелі гострі б’є,

І хай вона розіб’ється і згине,

Ще зграя хвиль за нею йде.

 

Я молодість люблю! Вся зіткана з любові,

Вона в негоди злі літа

І всюди крилами, гарячими від крові,

З землі туман і тьму зміта.

 

Я молодість люблю! Вона людського духу,

Що нивам спаленим роса,

Не будь її, давно було б життя без руху

І жити б стратилась краса.

 

2. Вступна бесіда

- Що, вас, сучасну молодь хвилює в сьогоденні? Чим ви живете?

- Яким є сьогоднішнє покоління? ( Створіть асоціативний кущ)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                            інформаційне

Сучасне                                                     далекоглядне

покоління                                                              

 

                                                                « зачаровані» віртуальною реальністю

                                          Креативне, енергійне

 

  • Як ви вважаєте, чи може вам у житті допомогти духовний досвід попередніх поколінь?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

3. Слово вчителя

 О.С.Пушкін створив своєрідний портрет покоління 30-х років ХІХ ст. В.Г. Белінський навіть назвав твір О. Пушкіна « Євгеній Онєгін» «енциклопедією російського життя». Одна з центральних тем роману – життя « молодого покоління».

 О.С.Пушкін – супутник багатьох поколінь людей упродовж двох століть. За словами О. Блока, « наша пам'ять зберігає з малоліття веселе ім’я Пушкін. Це ім’я, цей звук сповнює собою багато днів нашого життя. Пушкін так легко й весело міг нести свою творчу ношу, незважаючи на те, що роль поета не легка і не весела; вона трагічна». Пройдемо й ми життєво - ліричними  шляхами знаменитого поета, дізнаємося про кохання О.С. Пушкіна.

 

4. Перевірка домашнього завдання

- Вашим д/з було підготувати віртуальну подорож найпотаємнішими душевними шляхами Пушкіна.

( Презентація домаш. роботи)

 СЛ. 1 ЖІНКИ ПУШКІНА О. С., ЯКІ НАДИХНУЛИ І ОСПІВАНІ ПУШКІНИМ

Олександр Пушкін - людина, яка увійшла в історію як найбільший російський поет. Але сучасникам геній показав себе і в інших ролях. Він прославився як картяга, гульвіса, дуелянт і, звичайно ж, завойовник жіночих сердець. Непоказна зовнішність не заважала творцеві спокушати прекрасну стать..

 

СЛ.2 ПЕРШЕ КОХАННЯ

Скільки жінок було у Пушкіна? Чи хтось зможе назвати точну цифру. Однако ім’я дівчини, з  якої почалася «романтична» частина життєпису поета встановити не вдалося. Перше кохання прийшло до Олександра в 14-річному віці до  Наталії Кочубей. Юну графиню він зустрів, прогулюючись по Царскосільскому парку. З першого подиву йому сподобалось у ній усе, починаючи від посмішки і закінчуючи ходою.

 

Сл. 3 КАТЕРИНА БАКУНІНА

Трохи довше проіснувала любов Олександра Сергійовича до іншої загадкової красуні. Катерина Бакуніна була рідною сестрою одного з приятелів поета, що зберігав дружні стосунки з Пушкіним з часів навчання. Молода жінка блищала на ліцейських балах. Вона служила фрейліною при дворі, де Пушкін серйозно захоплювався живописом, беручи уроки у відомого художника Брюллова.

           СКАНДАЛЬНА ЛЮБОВ

  Пушкін закохувався не лише у вільних від шлюбних пут дівчат. Багато жінок, що залишили відбиток у його душі, були заміжними жінками. Одна з них - Єлизавета Воронцова, що походила зі знатної родини, яка була дружиною генерал-губернатора.

Олександр и Ліза познайомилися в Одесі, де подружжя Воронцових перебралася після отримання чоловіком посади губернатора Новоросійського краю. Пушкін оспівав образ своєї нової музи в безлічі своїх творінь. Саме про неї він згадував, пишучи «спалений лист», «Талісман». Розсерджений губернатор подбав про те, щоб коханого його йружини заслали до Михайлівська.

 

Сл. 4 ШВИДКОПЛИННЕ БАЧЕННЯ

Деякі жінки, оспівані Пушкіним, залишали слід в історії кохання лише завдяки його вічним віршованим творам.   Анна Керн. Саме цій дивовижній жінці присвятив автор твір «Я помню чудное мгновенье». Анну Пушкін зустрів, перебуваючи в Петербурзькому будинку власної тітки. З першого подиву непоказний молодий чоловік не зацікавив красуню, проте його поезія змусила її передумати. Їхні стосунки були особливі, пронизані іронією й гумором. Відомо, що Керн тісно спілкувалася з сім`єю того, для кого вона стала музою.

 

Сл. 5 ПРООБРАЗ ТЕТЯНИ ЛАРІНОЇ

Деякі жінки Пушкіна залишили слід в історії тільки завдяки його вічним віршованим творам. У їх число входить і нічим, на перший погляд, непримітна Анна Олексіївна Оленіна. З цією дамою творець познайомився ще в дитинстві, так як її родина володіла маєтком у його рідному Михайлівську.

Дослідники досі не прийшли до єдиної думки, чи дійсно сусідка Олександра Сергійовича стала тією жінкою, з якою він списав образ Ларіної, або її переплутали з іншою панянкою. Відомо лише те, що протягом усього життя поет залишався з нею в теплих дружніх відносинах, постійно обмінювався листами.

 

Сл. 6 ДРУЖИНА ПОЕТА

Розповідаючи про те, ким були жінки Олександра Сергійовича Пушкіна, не можна обійти увагою його єдину законну дружину. Багато шанувальників генія переконані, що саме Наталія Гончарова зіграла фатальну роль у його житті. Існує думка, що дуель з Дантесом, що перервала життя великого творця, стала результатом її легковажної поведінки.

Як і всі жінки Олександра Пушкіна, Гончарова протягом певного часу була для нього джерелом натхнення.Саме до своєї дружини звертався поет, коли писав «я закоханий, я зачарований». Наталя народила йому чотирьох дітей: двох синів і двох дочок.

 

 Сл.7 ВИСНОВОК

Дослідники досі не прийшли до єдиної думки про те, хто були 4 жінки Пушкіна, яких він любив більше всіх. Кожна з дам, перерахованих вище, заслужила безліч хвилюючих віршованих зізнань. Не виключено, що вибрати найважливіших з них не зміг би і сам Олександр Сергійович, так як кожна з них зіграла певну роль у різних періодах його життя.

 

  • Одне з таких  Пушкінських зізнань нам презентує учень …

( Вірш « Я вас кохав…)

 

5. Розповідь учителя

Індійська мудрість стверджує, що життя без кохання схоже на засохле дерево на каменистому ґрунті. Таїна кохання завжди хвилюватиме, вимагатиме свого осмислення.

Вічне диво кохання, його небесний вогонь ніколи не згасає. І ніхто не в змозі буде до кінця пояснити, що ж це таке?

( А як ви гадаєте, чим є кохання для людини? Підберіть асоціації до слова «кохання»

 

 

 

 

 

6. « Асоціативний кущ»

 

                                  Ніжність            ревнощі              печаль

 

 

 

 

 

Самопожертва                           К о х а н н я                               щастя

 

 

 

 

 

 

              Життя                         вогонь душі              гаряче серце

 

 

7. Виразне читання поезії про кохання

(А от Пушкін О.С. змальовує своє кохання так…)

Кохання мова балаклива

В одвертій простоті своїй,

Неначе проза недбайлива,

Тебе дратує, друже мій.

Але чарує серце діви

Солодкозвучний Аполлон;

Їй любі лагідні мотиви

І мирних рим співучий тон.

Страшне тобі палке признання,

Листа любові ти порвеш,

Але віршоване послання

Увагою не проминеш.

Благословен хай буде нині

Моєї долі скромний дар,

Що досі в життєвій пустині,

Розпалюючи серця жар,

На мене накликав покари,

………………………………

Чи клевету, чи темні хмари

І тільки часом похвалу.

 Сл. 8 ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

( запис у зошити)

Сл. 9 - Давайте ознайомимося з планом нашого сьогоднішнього уроку. Отож, ми вже перевірили д/з, потім переглянемо інсценізацію – мініатюру ( уривок із « Євгенія Онєгіна»), далі попрацюємо в групах, захистимо творчі роботи, далі відпочинемо, послухаємо поезію митця, попрацюємо в парах, підіб’ємо підсумки уроку, отримаємо Д/З , дізнаємось оцінки.

А тепер ми відправляємося в епоху створення роману О.С. Пушкіна « Євгеній Онєгін».

 

ІV. Основний зміст уроку

Сл. 10  8. Розповідь учителя

Роман « Євгеній Онєгін» - головний твір Пушкіна. Цьому роману, від задуму до окремого видання, поет присвятив 13 років свого життя. Зрозуміло, що за цей час змінився і сам Пушкін, і російське світське товариство, і духовна атмосфера країни. Роман розвивавсь та зростав разом з автором, тому історія його створення відбиває історію духовного сходження поета. Твір незвичайний: за жанром – роман у віршах, написаний онєгінською строфою. Схема строфи у вас на партах( розгляд схеми, запис у зошити).

 

9. Інсценізація – мініатюра

- Онєгінську строфу ми зможемо простежити за інсценізацією уривка  з роману 

О. С. Пушкіна « Євгеній Онєгін».

( звучить мелодія)

10. Бесіда за змістом роману

1). З якою метою автор на початку листа Тетяни Ларіної  використовує питальне речення?

2).У чому полягає незвичайний вчинок Тетяни?

3).Як він її характеризує? - Чому вона так повела себе? Знати відповідні цитати – відповіді 4).Як вона сприймає Онєгіна?

5).Чому саме Євгена покохала Тетяна, а не Ленського, наприклад?

6). Чому Євген тільки після смерті Ленського зрозумів, що палко кохає Тетяну? Адже минуло 2 роки.

 

11. Робота в групах « Акварелі душі».

- Охарактеризувати образи головних героїв

( Тепер ви попрацюєте в групах. Перша група з блакитними стрічками – стіл « Є. Онєгіна», а друга – з рожевими стрічками займає стіл « Т. Ларіної». Ваше завдання : охарактеризувати образи головних героїв, презентувати свою роботу)

 

12. Метод « Даймонт». Презентація – захист творчих колективних робіт учнів

Сл. 11. 1-ша група

Сл. 12. 2 – га група

Сл. 13. Спільне

 

Сл. 14  ( відео) 13. Хвилина релаксації

 

14. Виразне читання вірша О. Пушкіна « Я мить чудову пам’ятаю».

- Є у творчості О.С.Пушкіна поезія, яка є шедевром палкого кохання « Я мить чудову пам’ятаю».

 

15. Бесіда за поезією

1).Із чим асоціюється в поета сучасний світ? А з чим – його палке кохання та кохана?

2).Розкажіть про біографічні обставини, за яких створено вірш « Я мить чудову пам’ятаю».  Про яке вигнання говорить поет?

3).Чи можна цю поезію порівняти з полум’ям? Чому?

 

16. Робота в парах

Сл. 15 1).« Розгадування кросворда»

- Як ми бачимо Пушкін міг і може запалити вогонь кохання. Та такий, що тяжко загасити. Тож я вам пропоную продовжити підкидати « хмиз знань» у вогнище нашого уроку.

Ваше завдання розгадати кросворд і визначити ключове слово.

  1. Що відчувала Тетяна від Євгена?( відчуження)
  2. Що відчув Онєгін у кінці роману? ( кохання)
  3. Палким коханням Тетяни було до …? ( Онєгіна)
  4. Один із жанрів літератури ( роман)
  5. Автор « Євгенія Онєгіна»? ( Пушкін)
  6. Як звали молодшу сестру Тетяни? ( Ольга)

 

 

В

і

д

ч

у

ж

е

н

н

я

к

О

х

а

н

н

я

 

о

н

є

Г

і

н

а

 

р

О

м

а

н

 

п

у

ш

к

і

Н

 

 

 

 

 

о

л

Ь

г

а

 

 

 

 

- Символом сьогоднішнього уроку є ВОГОНЬ, вогонь душевний. Чи правильно його обрано ключовим словом до нашого кросворду? Аргументуйте свою відповідь

 

2). « Сенкан»

До розгаданого ключового слова « ВОГОНЬ» складіть сенкан, але врахуйте, що вогонь у нас душевний.

 

V. Підсумок уроку

 Сл. 16 17. « Рефлексивний екран»

- Отже, чи вдалося нам із вами на сьогоднішньому уроці запалити вогонь у своїх серцях до ліричного літературного світу?

(Учні по черзі одним реченням висловлюють враження від уроку, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрана.)

— На уроці я дізнався...

— На уроці я навчився...

— На уроці було цікаво...

— На уроці в мене вийшло...

— На уроці було важко...

— На уроці я зміг...

— На уроці я спробував...

— На уроці я зрозумів, що...

— Тепер я можу...

— На уроці я відчув, що...

— Мене здивувало...

— На уроці я отримав...

 

 

 

18. Метод « Кошик»

- Перед вами знаходиться вогнище рівня зацікавленості сьогоднішнього уроку. Якщо вам було цікаво , то прикріпіть червону жаринку, якщо не дуже – жовтогарячу, а якщо не цікаво – жовту( учні виходять і прикріплюють жаринки - побажання).

            Нехай підносяться наші щирі побажання якнайвище й здійснюють усі мрії!

Нехай палає у ваших серцях вогонь відваги, честі, душевної гідності, пломеніє щире кохання і завжди сяє жаринка сердечної надії!

            Візьміть із собою вогонь кохання, віри, який ніколи не згасає в душах людських. На згадку про цей урок я пропоную на палаючих серцях написати слова дружньої любові і обмінятися ними з товаришем по – парті ( учні пишуть слова, обмінюються).

 

VІ. Оцінювання учнів

 

Сл. 17 19. Робота з епіграфом

- А підвести підсумки уроку хотілося б словами Й. Гете                            

                                                                                               Я створював лише те,

 що палило мене

 зсередини й вимагало втілення.

  • Як ви їх розумієте?

 

 

 

 Сл. 18 VІІ. Домашнє завдання ( різнорівневе)

Високий і достатній – написати есе « Вогонь мого серця»

C:\Users\user\Pictures\Новая папка\24131302_178734242709300_4357802596479773651_n.jpgСередній і початковий – дати відповідь на запитання на ст. 115

 ( кож ному роздається на карточці)                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\user\Pictures\Новая папка\24232528_178734326042625_1304493719175603963_n.jpg

C:\Users\user\Pictures\Новая папка\24312475_178734606042597_6292956630146903020_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\user\Pictures\Новая папка\24174207_178734276042630_5942232897904739143_n.jpg

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
3 січня 2018
Переглядів
5732
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку