"Контрольна робота за темою "Реалізм" (Творчість Оноре де Бальзака та М.Гоголя). Різнорівневі тести і завдання. Пропонується виконати після вивчення творчості письменників.
Епіграфом до уроку звучать слова: Жан Жака Руссо "Працюй для того, щоб насолоджуватися".
Клас: 9
Тема: Контрольна робота за темою «Реалізм» (комбінована робота)
Мета: формування предметних компетентностей: визначити роль письменників у розвиткові та втіленні реалізму і романтизму; охарактеризувати вивчені твори як вершинні добутки світової літератури; уміти узагальнювати та співставляти героїв, їх вчинки, психологічний; розвивати словниковий запас учнів, навички зв’язного мовлення, критичного мислення, компаративного аналізу художніх творів; виховувати наполегливість, прагнення до самовдосконалення; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та аналітичне, критичне мислення учнів, уміння систематизувати й узагальнювати; комунікативної: формувати навички аналізу художніх творів, толерантного висловлення думок і почуттів, оцінних тверджень; інформаційної: формування вміння виділяти головне та художні деталі; загальнокультурної: виховувати естетичний смак, читацькі інтереси; розширювати кругозір учнів.
Тип уроку: контроль і корекція знань, умінь і навичок.
Обладнання: різнорівневі тести і завдання.
Епіграф уроку: Працюй для того, щоб насолоджуватися.
Жан Жак Руссо
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Робота над темою уроку
Обговорення епіграфу уроку. Інструктаж до написання контрольної роботи за варіантами. Кожен рівень оцінюється у 3 бали.
І варіант
Початковий і середній рівні
А) Микола Гоголь написав повісті «Портрет», «Ніс», «Мертві душі», «Людська комедія», «Ревізор», «Невський проспект».
Б) Робочий день у Оноре де Бальзака починався опівночі. Убраний у білий халат він писав по 16 годин поспіль. Працював при свічках ці вдень і вночі, зачинивши віконниці. Перерви робив для того, щоб випити одну з незліченних філіжанок чорної кави.
В) М.Гоголь народився на Полтавщині в містечку Великі Сорочинці, у 19 років переїхав до Петербурга, де й зайнявся літературною діяльністю. Свою знамениту епічну поему «Мертві душі» скупив усі примірники і викинув їх. Його повісті можна умовно поділити на «петербурзькі», «кримські».
А) Творча спадщина Оноре де Бальзака складає близько ста романів і повістей, більшість з яких увійшла до епопеї «Людська комедія».
Б) Бальзак став відомим завдяки у тридцять років, завдяки творам: роман «Шагренева шкіра», «Сцени приватного життя», «Шуани, або Бретань 1799 року», посібник для чоловіків «Фізіологія шлюбу».
В) У творі «Людська комедія» автор зображує різні верстви французького суспільства, з метою виявити всі його вади.
Г) Усе життя Бальзак жив у достатку, але поруч завжди мандрували фінансові інтриги й спекуляції. Ці проблеми змусили письменника написати повість «Гобсек».
3. Засудження чиновників-хабарників, службовців, невігласів, використання службового становища зображено у творі:
А) М. Гоголь «Шинель».
Б) М. Гоголь «Ревізор».
В) Оноре де Бальзак «Гобсек».
Г) Оноре де Бальзак «Людська комедія».
4. Повість М. Гоголя «Шинель» належить до:
А) «Українських повістей».
Б) «Малоросійських повістей».
В) «Фантастичних повістей».
Г) «Петербурзьких повістей».
5. У фіналі повісті «Шинель» відбувається дивовижа – привид зриває з перехожих шинелі. Це відбувається тому що:
А) Дрібний чиновник утратив свою мрію – щойно пошиту шинель.
Б) Дрібний чиновник потребує розплати за своє приниження.
В) Дрібний чиновник прагне наказати генерала, бо він украв шинель.
Г) Дрібний чиновник не зумів зробити кар’єру.
6. Авторський стиль Оноре де Бальзака можна впізнати за:
А) Зображенням незвичайних героїв у незвичайних обставинах.
Б) Дотриманням правил «трьох єдностей».
В) Докладними описами персонажів та інтер’єрів.
Г) Пишністю, метафоричністю, алегоричністю творів.
Достатній рівень
7. Знайди цитату слів героя (тести на відповідність):
1. Гобсек А «Усього боїшся: усякий втручається, усякому
хочеться показати, що він теж розумна людина».
2. Акакій Акакійович Б «Це не моя (монета)! Золото? У мене? Та якби
я був багатий, то хіба жив би так, як живу?»
3. Дервіль В «Людина проста: якщо помре, то й так помре;
якщо видужає, то й так видужає».
4. Артемій Пилипович Земляника Г «Облиште мене, навіщо ви мене
кривдите».
5. Лука Лукич Хлопов Д «Ви розорили своїх дітей…. Ці документи
забезпечували їм спадщину».
Дайте поширену відповідь
8. Схарактеризуйте образ Акакія Акакійовича з повісті М.Гоголя «Шинель». Як доля «запрограмувала» головного героя бути «маленькою людиною»?
Високий рівень
9. Напишіть твір-роздум на одну із запропонованих тем:
А) «Вплив грошей, багатства на людину в часи Бальзака та наш час» (За повістю «Гобсек» Оноре де Бальзака).
Б) «Образ «маленької» людини у творчості письменників. Як стати великим. Пошуки самовдосконалення»(За повістю «Шинель» М.Гоголя).
ІІ варіант
Початковий і середній рівні
А) Микола Гоголь написав повісті «Нотатки божевільного», «Шинель», «Гобсек», «Тарас Бульба», «Ганц Кюхельгартен».
Б) Оноре де Бальзак був невисокого зросту, гладкий, виглядав не надто привабливо. Його нігті часто були брудними, іноді на публіці міг колупатися в носі, але як починав говорити, то співрозмовник опинявся в полоні його чарів. Був енергійним, а найбільшу увагу привертали очі, «які виражали все так само ясно, як слово». Мав неабиякий успіх у жінок, добре їх розумів. Був закоханий у Евеліну Ганську, з якою одружився через 17 років знайомства.
В) М.Гоголь захоплювався англійським романтизмом, був потяг до містики, фольклору. Тому письменника і споріднювали з Гофманом, братами Грімм та Джонатаном Свіфтом.
А) Бібліографи, жартуючи, подейкували, що Оноре де Бальзак єдиний письменник, який помер від зловживання кавою, а не від інших надмірностей.
Б) Роман-епопея «Людська комедія» складається з трьох частин, зведених «у вигляді ярусів, що височітимуть один над одним».
В) Літературне визнання не розвязало матеріальних проблем письменника, але і слава не запаморочила голови, як то сталося з багатьма його сучасниками. Щороку публікував від трьох до шести книжок. І порівнював себе з генералом-республіканцем, який іде в наступ без хліба й чобіт».
Г) Оноре де Бальзак з семи до чотирнадцяти років став пансіонером Ванмодського коледжу, намагався двічі зробити політичну кар’єру, батько відмовився утримувати його за умови, що Оноре матиме справжній талант письменника, друкував свої твори під псевдонімом Орас де Сент-Обен.
3. У якому творі висловлюється ідея, що будь-яка пристрасть, наприклад, жага до збагачення знищує особистість:
А) М. Гоголь «Шинель».
Б) М. Гоголь «Ревізор».
В) Оноре де Бальзак «Гобсек».
Г) Оноре де Бальзак «Людська комедія».
4. Темою повісті М.Гоголя «Шинель» є:
А) Життя і страждання бідного чиновника.
Б) Поширення злочинності в Петербурзі.
В) Доля солдата царської армії.
Г) Байдуже ставлення до працівника департамента.
5. «Німа сцена» в комедії «Ревізор» відбулася в :
А) Експозиції повісті.
Б) Розвитку дії повісті.
В) Зав’язці повісті.
Г) Розв’язці повісті.
6. Акакій Акакійович із повісті «Шинель» М.В.Гоголя мав єдине захоплення:
А) Вести ділові розмови з Кароліною Іванівною.
Б) Вдома на самоті читати улюблену книжку.
В) Малювати карикатури з колег.
Г) Переписувати папери.
Достатній рівень
7. Знайди цитату слів героя (тести на відповідність):
1. Гобсек А «Без чинів, прошу сідати. Я не люблю церемонії…
Та мене вже скрізь знають… З гарненькими
актрисами знайомий».
2. Дервіль Б «Я начебто передчував: сьогодні мені цілу ніч
снилися якісь два незвичайні щури».
3. Акакій Акакійович В «Я відмовляюся складати угоду… Вам
доведеться повернути власникові діаманти,
віддані вам у заставу, адже в угоді буде вказано їхню
вагу, вартість і грань».
4.Хлестаков Г «Щоб пролити свою кров, хлопче, треба мати її, а
в тебе в жилах багно замість крові».
5.Городничий Д «Ні, краще дайте я перепишу що-небудь».
Дайте поширену відповідь
8. Схарактеризуйте образ Гобсека з однойменної повісті Оноре де Бальзака. Дослідіть внутрішній і зовнішній світ героя. Докладніше вказуйте на портретні деталі.
Високий рівень
9. Напишіть твір-роздум на одну із запропонованих тем:
А) «Його вважали маленьким, і він був таким. А потім з’явився Привид…» (За повістю «Шинель» М.Гоголя).
Б) «Україна і Оноре де Бальзак. Незвичність і схожість письменника з його героями» (Напишіть листа письменнику, опираючись на біографічні дані).
ІV. Підбиття підсумків уроку
Обговорення спірних питань
Незакінчене речення
Під час виконання контрольної роботи я з’ясував(ла), що…
Я глибоко був(-ла) зворушений(-на) тим, що не звернув(-ла) уваги на такі дрібниці…
Сьогоднішній урок спонукав до …
Ключі відповідей:
І варіант
1 – Б
2 – Г
3 – Б
4 – Г
5 – А
6 – В
7 – 1Б, 2Г, 3Д , 4В, 5А
ІІ варіант
1 – Б
2 – В
3 – В
4 – А
5 – Г
6 – Г
7 – 1Г, 2В, 3Д, 4А, 5Б