Конспект уроку із зарубіжної літератури у 6 класі з теми для позакласного читання Міхаель Енде «Момо». Утвердження моральних цінностей людини у творі.

Про матеріал

Даний матеріал призначений для проведення уроку позакласного читання із зарубіжної літератури у 6 класі. Тема" Міхаель Енде «Момо». Утвердження моральних цінностей людини у творі".

Перегляд файлу

 

Тема.  Міхаель Енде «Момо». Утвердження моральних цінностей людини у творі.

Мета:

навчальна: познайомити учнів із сучасним німецьким писменником Міхаелем Енде та допомогти усвідомити ідейно-художні особливості повісті - казки «Момо», прочитаної самостійно: спонукати до зацікавленого читання творів писменника;

розвивальна: розвивати навички самостійного читання художньої літератури;

розширювати кругозір учнів, уміння виділяти головне, робити висновки;

виховна: прищеплювати любов до книги, загальнолюдських цінностей, які утверджуються у творах світової літератури, естетичний смак.

Теорія літератури: повість-казка, художні особливості, реальне  та фантастичне.

Обладнення: портрет письменника, видання його творів, ілюстрації до них; фрагменти мультфільму; ТЗН.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ.Оголошення теми і мети уроку.

Ми з вами вивчали і знайомилися з багатьма чудовими художніми   творами зарубіжної літератури та їхніми авторами, які є  представниками різних країн та часів.

А сьогодні на уроці будемо подорожувати в межах одного твору Міхаеля Енде “Момо.  Головна героїня повісті – маленька дівчинка по імені Момо. Вона живе одна у невеликому містечку, ніхто ніколи не бачив її батьків, ніхто не знає, хто вона і звідки прийшла. Але ця мудра дівчинка  наділена рідкісним даром - вмінням слухати інших. Саме Момо рятує своє місто від Сірих панів. Ця повість-казка наповнена нескінченною любовю до людей. Але спочатку ми познайомимось з автором Міхаелем Енде.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Життєвий шлях Міхаеля Енде (домашнє випереджальне завдання).

1.Біограф.

Міхаель Андреас Гельмут Енде (12 листопада 1929 р. – 28 серпня 1995 р.), німецький письменник, автор понад 30 книг, більшість з яких – для дітей, народився у містечку Гарміш-Партенкірхен у сім’ї художника-сюрреаліста Едгара Енде, виріс у Мюнхені.

У 1936 р. його батько підпадає під заборону творити як «художник дегенеративного напряму мистецтва». Матері Луїзі вдається закінчити курси з основ лікувальної гімнастики, що згодом допомагає їй утримувати сім’ю. Однак у сім’ї постійно спалахують конфлікти між батьками, і Міхаель це дуже важко переносить. Школа ще дужче гнітить хлопчика: він відчуває відразу до навчання, вчителів, які насаджують дидактичні методи виховання. Розраду знаходить у друзях: один із них, Віллі, син купця, став прототипом Бастіана у «Нескінченній історії».

2. Біограф.

Після закінчення початкової школи з 1940 р. навчається в гуманітарній гімназії Максиміліана в Мюнхені (1996 р. вона була перейменована на «Гімназію ім. Міхаеля Енде»), де йому знову ж таки не щастить із навчанням: його залишають на другий рік. Але у 1943 р. учнів евакуювали через бомбардування і відправили до місця для переховування дітей. Там він ближче познайомився і навіть зав’язав дружбу зі своїм однокласником, відмінником Матіасом (хоча навчаючись разом у гімназії, хлопці один одного дуже недолюблювали), який захоплюється читанням Шіллера, Новаліса і Гьольдерліна; класичною музикою, мистецтвом і театром.

Під впливом нового друга Міхаель починає писати вірші. Його перший вірш – «Молитва Апокаліпсису», у якому відображені жахи війни.У 1945 році юнак отримує припис про його призов до армії. Відтак дезертирує і долучається до організації «За свободу Баварії». Згодом знову зустрічається з другом Матіасом, співає в хорі. Коло друзів-інтелектуалів зростає. 1947-1948 закінчує школу Вальдорф у Штудгарті. У сімнадцять років здобуває стипендію на навчання в театральній школі (1948-1950). Разом з друзями відвідує бібліотеки, знайомиться з творами французьких екзистенціалістів.

3.Біограф.

На всю подальшу письменницьку творчість Міхаеля Енде мали великий вплив картини батька-сюрреаліста, літературні читання в товаристві Матіаса, а також вчення екзистеціоналіста Жана Поля Сартра.

Газети починають публікувати вірші Міхаеля; він сам грає у театрі, сам пише п’єси. У 1951 р. йому вручають диплом актора сцени. Але невдовзі юнак залишає театральну діяльність, щоб цілковито присвятити себе літературі. Працює кінокритиком на баварському радіо.

І ось одного разу, подорожуючи по Італії на замовлення радіо, він якось ввечері натрапляє на молодече товариство, що сидить на площі королівського замку і слухає історії, які переповідає один чоловік з книжки Олександра Дюма. Ця подія, а також зустріч із однокласником, який попросив написати кілька слів до дитячої книжки з малюнками, стали визначальними для Міхаеля Енде як дитячого письменника – з-під його пера замість «кількох слів» вийшов перший роман для дітей про Джиммі-Ґудзика на 500 сторінок (опублікований у 1960 р.): «Є щось таке як перша любов. Вона завжди є якимось особливим переживанням. Маємо пізніше, можливо, важливіші, або більш доленосні любові, але перша любов таїть якесь чудо, яке більше не повториться. Ось так у мене з «Джимом-Ґудзиком». Це була моя перша книга і мій перший успіх. Я тоді писав цю історію не переслідуючи певної мети. Я нічого собі тим не обіцяв, я писав книгу просто для себе» (Zeitmagazin, November 1994).

4. Біограф.

Енде стає успішним всесвітньовідомим (завдяки численним перекладам англійською, японською, італійською та багатьма іншими мовами світу) дитячим письменником, неодноразово нагороджений найвищими преміями за різні твори, серед яких особливе місце посідають «Момо» (1972) та «Нескінченна історія» (1979).

Письменник одружувався двічі. А 28 серпня 1994 р., через важку хворобу видатний письменник, відомий на весь світ класик літератури для дітей помер у Штудгарті. Як і заповідав сам автор, на його похороні звучала музика Моцарта, Глюка, а хор Державного театру виконав заключний акт з опери «Goggolori», до якої він написав і лібретто, і музику.

Робота над змістом твору М.Енде «Момо».

Евристична бесіда.

  • Ваші враження від прочитаної вдома повісті Міхаеля Енде «Момо».
  • Зачитати і прокоментувати початок твору.
  • Хто поселився на руїнах невеличкого амфітеатру?
  • Зачитати портретну характеристику Момо. Що в даному описі вас найбільше вразило?
  • Від імені Момо розповісти про допомогу мешканців міста маленькій дівчинці.
  • Який дар був у героїні? («По-справжньому слухати іншого вміє небагато хто»)
  • Складіть поради для тих, хто хотів би навчитися бути гарним слухачем.
  • Поясніть вираз, який став поширений у місті: «Піди до Момо».
  • Від імені Беппо-Підмітальника розповісти про своє життя і про життя Джіраломо (рольова гра).
  • Хто такі Сірі пани? Який колір автор використовує при описі Сірих панів? Чому?
  • Як змінилося життя перукаря Фузі після відвідин Сірого пана?
  • З якою метою викрадачі часу подарували Момо ляльку Бібігел?
  • Перегляньте епізод «Момо і лялька Бібігел» із мульфільму(2001р.). Співставте із відповідним епізодом тексту повісті-казки.
  • Чи можуть  іграшки замінити справжніх друзів? («Коло думок»)
  • Як змінилося життя людей  після того, як місто заполонили Сірі пани?
  • Чому найважче викрадачам часу доводилося боротися з дітьми.
  • Перекажіть найцікавіші епізоди з теми «Момо у гостях у Майстра Гори».
  • Як Момо перемогла Сірих панів?

Робота над образом Момо.

Скласти анкету-характеристику до образу Момо за схемою.

Імя – Момо.

Місце проживання – руїни старого амфітеатру.

Зовнішність «Вона була маленька й худенька, через те ніхто нізащо не вгадав би, чи їй тільки вісім, а чи всі дванадцять років. Вона мала буйні, смолянисто-чорні кучері, до яких, видно, зроду не торкались гребінець і ножиці. Мала величезні, прегарні й так само смолянисто-чорні очі і ноги тієї ж таки барви,- бо здебільшого бігала боса».

Риси характеру – смілива, рішуча, добра, справедлива.

Друзі – Беппо-Підмітальник, Джіджі, Майстер Гора, черепашка Кассіопея, діти.

Вороги – Сірі пани.

Захоплення -  вміння слухати і чути іншу людину,боротьба із Сірими панами.

«Один день із життя героя твору».

«Діти мої, а чим же вас згадати?» Ці рядки належать перу Ліни Костенко. Розкажіть про свій найпамятніший день. Чи був такий день у Момо? Чим він особливий?

Робота в групах (за жеребкуванням створити буквенні асоціативні характеристики з подальшим коментарем).

Д - добро                                                           М - миролюбність

Р - рішучість                     О - оптимізм

У - увага                    М - мужність

Ж - життєрадісність                             О - оригінальність

Б - благо

А - актуальність

 

      З - злостивість С - страх

     Л - лихо І - істеричність

     О - обмеженість Р - роздратування

                                                               І - інертність

      П - похмурість

      А - апатія                                                                               

    Н - ненависть    

  И -

Дослідницька робота.

  1. Довести, що «Момо» - повість-казка.
  2. Реальне і фантастичне у творі.

Цитатна доріжка.

     «Є на світі один важливий, але зовсім буденний секрет. Всі люди до нього причетні, кожен його знає, але мало хто про нього думають. Багато хто просто приймають його до відома, ні краплі йому не дивуючись. Секрет цей час. Для вимірювання часу створено календар і годинник, але від них мало користі, тому що кожен знає, що година може здатися вічністю і разом з тим промайнути як мить – дивлячись по тому, що за цей час пережито. Адже час – це життя. А життя живе в серці»

«Ніхто, здавалося, не помічав, що, економлячи час, він економить насправді щось зовсім інше. Ніхто не хотів визнати, що його життя ставало все біднішими, всі одноманітніше і холодніше. Ясно відчували це тільки діти, бо для дітей не залишалося більше часу ні в кого. Але час – це життя. А життя живе в серці. І чим більше люди заощаджували, тим бідніше вони ставали»

V. Підсумок.

Доведіть актуальність повісті «Момо» в наш час.

Як і будь-яка хороша дитяча книжка, «Момо»  цікава як дітям, так і дорослим. Питання, порушені автором, актуальні і зараз, адже в сучасному метушливому житті ми намагаємося встигнути все, а в результаті у нас не залишається часу для по-справжньому важливих речей: для розмов з друзями, для неспішних прогулянок, нарешті, для себе.

Це книга про те, що дитина може бути не менш мудрою, ніж доросла людина, тому що справа не в роках. Про те, що чудові здібності лежать на поверхні, і ніякі дипломи і заслуги не замінять такого простого на перший погляд вміння слухати і чути іншу людину.

VI. Домашнє завдання.

1. Намалювати ілюстрації до повісті-казки Міхаеля Енде «Момо».

2. Скласти вікторину за змістом твору.

 

                              Інтернет-ресурси:

1.http://starylev.com.ua/old-lion/author/ende-mihael

2.http://www.zarlit.com/textbook/6klas_2/64.html

3.https://books.google.com.ua/

4.http://www.ae-lib.org.ua/texts/ende__momo__ua.

 

docx
Додано
16 квітня 2018
Переглядів
5884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку