І.А.Крилов – видатний російський байкар. Байка «Вовк і Ягня»

Про матеріал

Авторська розробка уроку із зарубіжної літератури ( 6 клас)

Тема: І.А.Крилов – видатний російський байкар. Байка «Вовк і Ягня»

Мета: закріпити знання учнів про байку, алегорію, мораль; про творчість байкарів: Езопа, Федора, Лафонтена; ознайомити з творчістю російського байкаря І. Крилова; розкрити зміст та художні особливості байки; розвивати навички зіставлення творів , виразного читання, ; виховувати почуття відповідальності за свої слова і вчинки, доброзичливість, повагу до наймолодших.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, компаративний аналіз байок з використанням методу «Гронування», рольової гри «Інтерв'ю з письменником», Інсценування байки, дослідницької роботи

Перегляд файлу

Тема: І.А.Крилов – видатний російський байкар. Байка «Вовк і Ягня»

Мета: закріпити знання учнів про байку, алегорію, мораль;  про творчість байкарів: Езопа, Федора, Лафонтена; ознайомити з творчістю російського байкаря І. Крилова; розкрити зміст та художні особливості байки; розвивати навички зіставлення творів , виразного читання, ; виховувати почуття відповідальності за свої слова і вчинки, доброзичливість, повагу до наймолодших.

Обладнання: портрет І.Крилова, ілюстрації, збірки байок Крилова; сценічний реквізит до байки, роздатковий матеріал, виставка малюнків до байок, дерево світової байки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, компаративний аналіз байок.

Здається, байка просто бреше

А насправді – мудру правду чеше

(Л.Г. Глібов)

І Мотивація навчальної діяльності

1. Учитель:

- Добрий день любі друзі! Я рада усіх вас бачити на уроці. Діти, до нас сьогодні завітала байка і разом з нею шановні гості, тому давайте з ними привітаємося. Сідайте, будь ласка.

2. Повідомлення завдань уроку.

- Сьогодні на уроці ми закріпимо знання про байку, про творчість видатних байкарів, познайомимося з творчістю російського байкаря І.Крилова, порівняймо байки Крилова та Езопа.

Запишіть тему уроку

ІІ Актуалізація опорних знань.

1. Завдання

Перед вами Дерево світової байки. Зараз ви повинні пригадати імена видатних байкарів світу, з творчістю яких ви знайомі, і прикрасити гілки нашого дерева іменами байкарів. (Езоп, Федр, Лафонтен, Глібов).

      2. Бесіда

1. Хто вважається основоположниками байки?     (Езоп)

2. Звідки  прийшла байка?      (  з Давньої Греції. )

                                                                 Легенда про виникнення байки

Давно це було. В одному поселенні цвів льон блакитними квітами. Сонце зігрівало його, дощ поливав. І це льону дуже подобалося. Дуже багато історій судилося почути льонові. Їх він збирав докупи, наче своїх дітей. Одного разу з’явилися люди, схопити льон і вирвали з коренем. Боляче йому було. Потім поклали у воду, тримали над вогнем, потім потрапив він на ткацький верстат. І полотно, що потрапило в якийсь дім, різали, кроїли, кололи голками. Одного разу полотно потрапило у вогонь. Здається, все: пропав льон і не розповів жодної історії. Але у повітрі у веселому танку закрутилися крихітні невидимці, які  розповідали людям щось повчальне. Виявилось, це було не що інше, як байки.

3. Отже, що  таке байка?  

(Байка – це короткий, переважно віршований алегоричний твір повчального змісту)

5. Що називається алегорією?

(Алегорія – це спосіб художнього зображення одного явища, предмета чи істоти через інші)

6. З яких частин складається байка?     (З двох частин – оповідь та мораль)

 

3. Створення асоціативного куща (метод «Гронування» )

Завдання: запишіть слова, які  спадають вами на думку, пов’язані з цим словом «байка»

(спочатку учні працюють в парах, потім біля дошки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

1. Слово вчителя

- Давайте перенесемо свою уяву в ХІХ ст. в Росію. В цей період жив відомий російський байкар – Іван Андрійович Кирилов. У російську літературу Крилов  увійшов як творець байки. До нас завітав сам дідусь Крилов, як його ласкаво називали. І він готовий відповісти на ваші запитання. Уявіть себе журналістами популярних видань.

2. Завдання

слухаючи відповіді байкаря, вам необхідно заповнити анкету, яка знаходиться перед вами на партах. Отже, ваші запитання до байкаря.

3. Рольова гра «Інтерв’ю з письменником» 

1. Де і коли ви народилися? 

- Я народився у 1769 році у Москві, в сімї збіднілого дворянина. Коли батько помер, то він залишив мені у спадок сундук з книгами.

2. Де ви навчалися?

- Життя складалось так, що я сам вивчав математику, мови, читав книжки і став освіченою людиною. Я рано став працювати. 1783 сімя переїхала в Петербург. Після смерті батька наша сімя жила бідно,і я влаштувався на службу підканцеляристом. А в 1785 р. помирає моя мати.

3. Як розпочалася ваша літературна діяльність?

- Ще з юнацьких років я писав комедії, трагедії для театру, але ні одна з них тоді не була виконана на сцені. Потім в 1789 р. я випустив сатиричний журна «Почта духов» 1792 р. Журнал «Зритель» , який потім закрили. 1806 р. друкуюсь  в журналі «Московский зритель».

4. Чи пов’язана ваша творчість з Україною?

- 1797-1801 я перебував в Україні. Мені сподобалось Козацьке, Київ, українська природа  народні українські пісні народні традиції.

5. Ми знаємо Вас як творця байки ,коли ви почали писати байки і які байки ви написали?

- З 1805 р. я розпочав писати байки а в 1811р. виходить збірка «Нові байки Крилова». 1815р. виходять байки  в 3-х частинах я написав такі байки:

  • Стрекоза и Муравей
  • Волк и Ягненок
  • Лебедь, щука и рак
  • Ворона и Лисица
  • Слон и Моська
  • Мартишка и Очки
  • Лисица и Виноград
  • Квартет

Та багато інших які я вам раджу прочитати.

6. Скажіть, будь ласка, а чому ви почали писати саме байки?

- Як ви знаєте, байка має алегоричний зміст, тому за алегоріями можна надійно заховатися і тоді до байки важко причепитися, бо вона сама «кусається». А через  звірині маски можна передати риси характеру людей (осел – глупий, лисиця – хитра, вовк – хижий)

7 Чи маєте ви нагороди, якщо так, то які?

- 1820р. отримав орден святого Володимира 4 ступені.

1823р. Російська академія вручила мені Золоту медаль .

8. Де після вашої смерті був установлений пам’ятник?

В Санкт-Петербурзі в Літньому саду.

    4. Складання анкети

- Будь, ласка, зачитайте анкету, яку ви заповнювали під час інтерв’ю з поетом.

Анкета

Ім’я …………………………. Іван

Прізвище…………………… Крилов

Національність……………. росіянин

Рік народження……………. 1769

Місце народження………… Москва

Соціальне походження…… збіднілий дворянин

Захоплення………………… гра на скрипці,

                                                   малювання

Рід діяльності……………… письменник

Творчість…………………... комедії, байки

Які нагороди мав………….. Орден св. Володимира

Жанр, який прославив письменника ………. байка

5. Фізхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

І до сонця потягніться.

Веретеном покрутіться,

Землі нашій поклоніться

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

IV Художній аналіз байки «Вовк і Ягня»

1.  Слово вчителя.

- Сьогодні, діти, до нас у гості завітали персонажі байки Крилова «Вовк і Ягня». Давайте уважно прослідкуємо за подіями байки.

2. Інсценування байки « Вовк та Ягня»

3. Бесіда

- Яке враження справила на вас байка?

- Які герої діють у байці (Вовк і Ягня )

- Якою мовою написано твір? (віршованою)

 

4. Виразне читання байки ( у підручнику )

5 Бесіда за текстом

- З яких частин складається байка  (мораль та оповідь)

- Зачитайте слова, що є мораллю байки

- Як ви розумієте наступні три рядки моральної частини  (Крилов протиставляє свою байку справжній історії)

- Де відбувається дія твору і коли?

(на березі струмка, влітку)

- Як себе поводять герої?

 (кожен із персонажів намагається довести свою правду . Ягня виправдовується,Вовк звинувачує)

- Знайдіть у тексті фразу, що від підтверджують безневинність Ягняти. Яким ми бачимо Ягня ?

( безвинне, маленьке, слабеньке, беззахисне)

- Яким постає перед нами Вовк?

(страшний, здоровенній, голодний)

- Хто першим розпочав суперечку?

Вовк)

- Як поводився Вовк?

(нахабно)

- Яка його мова? Зачитайте

(мова груба)

- Як звучить перша репліка Ягня?

 (поважно звертається до Вока, голос тремтить, Ягня залякане, невпевнене, покірне)

- Чи змінюється мова Ягня в суперечці?!

(Так, чим далі, тим Ягня стає певнішою. Ягня вступає в суперечку з Вовком, розуміючи, що його вини немає ні в чому)

- У чому Вовк звинувачує Ягня?

тому, що саме воно трап трапилося йому на шляху, на його місці могло бути інше, а наслідок був би той самий)

- Чому Вовк одразу не з їв Ягня, а вступив з ним в суперечку?!

 (Вовк хитрий, підступний, він знає наперед, що чинить несправедливий, але хоче знайти виправдання своїм ділом)

- Хто перемагає в суперечці?

(У суперечці перемагає Ягня. Правда на його боці, але воно беззахисне. У Вовка немає ніякої правди, але в нього є сила й він застосовує її до слабшого)

- Яка головна думка байки? ( «У сильного всегда безсильний виноват»)

- Яких людей засуджує Крилов в образі Вовк

 (грубих, сильних, нахабних, жорстоких, несправедливих)

(Ягня  - людина бідна, що має відчуття власності гідності, але не здатна себе захистити: добра, розумна, беззахисна.)

- Чи зустрічаються такі люди в наш час? Наведіть приклад.

6 Робота з ілюстрацією до байки  Крилова

- Розгляньте ілюстрації до байок

- Чи вдалося художнику передати характери героїв? (Так)

7 Дослідницька робота

- Чи зустрічали ви раніше сюжет цієї байки у кого? (У Езопа)

- Прочитати байку Езопа «Вовк та Ягня» і порівняйте з байкою Крилова.

- Кому, на ваш погляд, вдалося найяскравіше передати мораль байки? Чому?

- Що спільне у байках Езопа та Крилова?

- Що відмінне?

8 Робота з таблицею

 

Езоп                                                       Крилов

 

 

Спільне

1. Місце дії

2. “Боротьба” між персонажами

3. Діалог між героями

4. Трагічна кінцівка байки

5. Мораль

Відмінне

 

1. Мова прозова                                          1. Мова віршована

2. Малий діалог                                           2. Розширений діалог

                              3. Мораль в кінці твору                             3. Мораль на початку твору

                             4. Відсутність художніх засобів                 4. Наявність художніх засобів

                            5. Конфлікт зла і справедливості              5. Конфлікт влади і залежності

 

 

V Узагальнення

  • Отже , що нового вніс Крилов у байку?! (віршова мова, розширив діалог, мораль на початку твору, проблема нерівності між багатими и бідними.
  • Ви задоволені своєю роботою?

VI Контрольний тест

- Тепер давайте  перевіримо ваші знання. Перед вами тести, на які ви повинні відповісти. Потім обміняйтеся зошитами з сусідами та  перевірте свої знання.

 

1. Засновником жанру байки вважається:

  а) Федр б) Езоп в) Лафонтен

2. Зміст байки характеризується означенням:

А) розважальний б) повчальний В) алегоричний Г) фантастичний

3. Славетними байкарями себе зарекомендували:

А) Лафонтен Б) Крилов В) Пушкін Г) Федр Д) Глібов

4) Частини, з яких складається байка:

А) розповідь,мораль Б) вступ, основна частина, висновок

5) Прозою байки писав:

А) Езоп  Б) Глібов В) Крилов

6) Повчальна частина байки

А) мораль Б) розповідь В) алегорія

7) Хто автор: ”У сильного всегда бес сильный виноват

А) Езоп Б) Лафонтен В) Крилов

8) Частина байки, в якій розповідається про події

А) вступна б) оповідна В) висновок

9) Відображення одного героя через іншого – це…

А) алегорія Б) гіпербола В) епітети

10) Хто написав перші віршовані байки

А) Езоп Б) Лафонтен В) Крилов

11) Літературний жанр, головним принципом якого є алегорія:

А) вірш Б) байка В) комедія

 

1 – б                     7 – в

2 – б,в                  8 – б

3 – а,б,г,д,           9 – а

4 – а                     10 – в

5 – а                     11 – б

6 – а

 

 

 

VIII Домашнє завдання

Високий рівень:

Порівняти однойменні байки Крилова та Глібова (ст.60 завдання №6)

Достатній рівень:

Підібрати крилаті слова, прислів'я до байки Крилова.

Всім учням:

 вивчити байку Крилова “Вовк і Ягня” напам'ять.

Намалювати малюнки до байки. 

 

***

Кто не слыхал его живого слова?

Кто в жизни с ним не встретился своей ?

Бессмертные творения Крылова

Мы с каждым годом любим всё сильней .

Со школьной парты с ними мы сживались

В те дни букварь постигшие едва,

И в памяти навеки оставались

Крылатые крыловские слова.

Сокровищница мудрости народной

В них людям открывалась до конца,

И голос их прямой и благородный

К добру и правде призывал сердца.

Всё знал и видел ум певца пытливый,

Всего сильней желая одного,

Чтоб жили  жизнью вольной и счастливой

Народ его  и  Родина его.

 

Авторська розробка уроку вчителя зарубіжної літератури

вищої категорії  « вчителя методиста»

Херсонської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №27

з поглибленим вивченням інформатики

та іноземних мов Херсонської міської ради

Шевченко Анжели Іванівни

 

 

docx
Додано
19 квітня 2018
Переглядів
3354
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку