Конспект уроку із зарубіжної лтератури для 6 класу за темою: "Роман Даніеля Дефо як започаткування "робінзонади". Історія створення роману".

Про матеріал

Мета: ознайомити учнів з окремими фактами біографії Д. Дефо, з історією створення роману «Робінзон Крузо»; здійснювати між предметні зв'язки (література – географія – біологія); ознайомити з поняттями «пригодницька література», «прототип», «авантюризм»; з'ясувати значення терміну «робінзонада»;

викликати інтерес до книги та підготувати до сприйняття змісту роману; вчити відокремлювати головне з прочитаного, поєднувати читацький та життєвий досвід; розширювати кругозір та словниковий запас учнів; розвивати зв'язне мовлення, логічне та творче мислення;

формувати дослідницькі навички;

виховувати допитливість, кмітливість, розуміння ролі праці у житті людини.

Тип уроку – урок вивчення нового матеріалу.

Форма – урок - дослідження.

Перегляд файлу

              Конспект уроку світової літератури 14.01.2014  в 6 – А класі.

Тема. Роман Даніеля Дефо як започаткування «робінзонади». Історія створення роману.

Мета: ознайомити учнів з окремими фактами біографії Д. Дефо, з історією створення роману «Робінзон Крузо»; здійснювати між предметні зв’язки (література – географія – біологія); ознайомити з поняттями «пригодницька література», «прототип», «авантюризм»; з’ясувати значення терміну «робінзонада»;

викликати інтерес до книги та підготувати до сприйняття змісту роману; вчити відокремлювати головне з прочитаного, поєднувати читацький та життєвий досвід; розширювати кругозір та словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення, логічне та творче мислення;

формувати дослідницькі навички;

виховувати допитливість, кмітливість, розуміння ролі праці у житті людини.

 

Тип уроку – урок вивчення нового матеріалу.

Форма – урок - дослідження.

Обладнання: портрет письменника, мультимедійний матеріал – презентація, ілюстрації та малюнки до роману, карта Південної Америки.

 

                                                                      Потрібно пройти скрізь випробування,

                                                                      щоб зрозуміти, на що здатна людина.

                                                                                                  Жуль Верн

 

                                   Хід уроку

І. Організаційний етап.

                         Якщо знання – всесвітній капітал, -

                         Заволодіти ними нам потрібно! (слайд 1-й)

ІІ. Установчо – мотиваційний етап.

1. Слово вчителя. В літературі є чимало творів, які переносять читачів в уявний чарівний і несподіваний світ. Скільки пригод і відкриттів чекає там кожного мандрівника!

  • Відчуваєте? Вітер змін та  пригод кличе й нас стати на шлях досліджень. Вирушаймо?

Сьогодні  на вас чекає  зустріч з незвичайною людиною – письменником, фантазія якого вразила не тільки англійців, а увесь світ. Його літературна спадщина становить понад 400 творів. Одну єдину його книжку з захопленням читають і діти, і дорослі, яких, на жаль, вже дуже важко чимось вразити. Ось, наприклад…

 

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  • Чи хотіли б ви потрапити на безлюдний острів? Чому?

  Скільки серед вас авантюристів!  Цікаво, що в сучасному світі є ще багато безлюдних островів, наприклад, у Греції, Хорватії, Індонезії, а туристичні агенції багатьох країн пропонують подорожі й навіть відпочинок на таких островах для людей, які мріють усамітнитися, втекти від цивілізації та відчути себе «робінзонами».

   А от герой роману Д. Дефо зовсім не мріяв потрапити на безлюдний острів. Але доля вирішила інакше. Вона зробила Робінзона Крузо героєм однієї з найулюбленіших дитячих книг.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Слово вчителя. Машина часу знову переносить нас у 17 століття.
  2. Індивідуальне повідомлення учня про основні риси доби Просвітництва літературознавця (слайд 2-й), який звертає увагу учнів на те, що у добу Просвітництва поміркованість сприймалася як чеснота, цінувався Розум.                                                                                                          Просвітителі стверджували, що світ улаштований гармонійно й раціонально, людина – досконала істота, бо вона володіє найважливішою природною цінністю – розумом. Людина єдина здатна досліджувати світ і змінювати його на розумних началах.           Література оголошується суттєвим засобом перебудови суспільства.                                      17 століття називають Віком Книги. Читання стало головною розвагою освічених людей. Виникла журналістика, яка зробила інформацію доступною широкому колу читачів. Зростає популярність пригодницької літератури.
  3. Інсценування (поява представника королівського суду з державною постановою на розшук (слайд 3-й).

Слово вчителя.

  • На жаль, нам нічого відомо про цю людину, але ми спробуємо про неї дещо дізнатись. Таким чином, нас цікавить … (слайд 4-й – мета уроку)

 

4. Індивідуальне повідомлення учня – біографа про життя та долю письменника (слайд 5 –й- портрет, 6-й – в 19 років втік з дому

 та 7-й – Тл памфлет) .

 

5.  Слово вчителя.

На могилу Дефо поклали білу плиту. З роками вона заросла, й, здавалось, що пам'ять про цю людину покрилася травою забуття. Минуло більше ста років. І час відступив перед його великими творами. Коли журнал «Крісчен уорд» звернувся до хлопчиків і дівчаток Англії з проханням надіслати гроші на спорудження нового пам’ятника на могилі Дефо, тисячі прихильників, у тому числі й дорослих, відгукнулися на цей заклик (слайд 8-й).

   На гранітному монументі у Шотландії було висічено: «В пам'ять автора «Робінзона Крузо». І це справедливо: майже з п’ятиста творів славу йому принесла саме ця книга.

 

   Перше видання (слайд 9-й) було надруковано в Лондоні 25 квітня 1719 року.

Перший переклад на російську мову з’явився  … (слайд 10-й).

Дві титулки (слайд 11-й).

 

  6. Виступ учня - мистецтвознавця.

 Тарас Шевченко, згадуючи роман Дефо в автобіографічній повісті «Художник», назвав його «безсмертним творінням». Під враженням від роману поет створив малюнок «Робінзон Крузо» (слайд 12-й). А Іван Франко, рекомендуючи для читання твори, які пробуджують  розум і облагороджують почуття, зазначав, що до них повною мірою належить «добре знаний усіма Робінзон…»

7.  Виступ учня - історика.

Перше видання коштувало п’ять шилінгів (слайд 13-й).

Назва українською мовою (слайд 14-й) налічує 59 слів.

 

9.Слово вчителя.

  • Зверніть увагу на виділені слова (учитель знайомить учнів з літературознавчим поняттям «пригодницька література» слайд 15-й , учні роблять необхідні записи у зошиті ).
  • Прототипом (робота з літературознавчим терміном «прототип» - слайд16-й) Робінзона Крузо був шотландський матрос  Олександр Селькірк (слайд 17-й).

 

 

 

10. Виступ учня – географа.

- А починалась вона з того, що якось до рук письменника потрапив щоденник відомого на той час мореплавця і пірата Вудза Роджерса. У ньому розповідалось про історію, яка сталася з шотландцем Олександром Селькірком, який прожив на острові Мас –а – Тьерра, біля узбережжя Чілі (слайд  18-й,  19 –й - карта) 4 роки й 4 місяці. Опинився боцман на острові не за своїм бажанням: не міг знайти спільної мови з капітаном, та й судно, на якому вони мандрували, було занадто старим і ненадійним. Науковці навіть стверджують, що знайшли печеру (слайд 20-й), у якій розташувався Робінзон

   Парадокс (слайд 21-й) : острів, названий на честь героя, був, за задумом автора, зовсім в іншій географічній точці.

   Словникова робота (значення слова «парадокс» - слайд 22-й).

 

Флора та фауна острова (слайд 23-й) – виступ дослідника – біолога.

   Дефо припускається у романі неточності. Наприклад, на паралелі, де нібито розташований острів Робінзона (карта – слайд 24-й), не може бути ні тюленів, ні пінгвінів. Пінгвіни живуть лише в Південній півкулі. Дефо був обізнаною людиною, але помилявся разом із сучасним йому світом.

   До речі, у 1960 році на честь літературного героя острів Ма – а – Тьерра перейменований в острів Робінзона Крузо.

У деяких куточках острова Робінзона Крузо досі водяться знамениті кози. У водах навколо  острова багато морських черепах, морських левів, лангустів  та морських риб. Дефо був обізнаною людиною, але помилявся разом із сучасним йому світом.

 

Слово вчителя.

  • підведемо підсумки тій інформації, яку отримали завдяки нашім дослідникам (складання підсумкової таблиці у зошиті – порівняння фактів з життя прототипу та літературного героя слайд 25-й).

 

ІІІ. Фізкультхвилинка (слайди 26, 27-й).

Рішуче підведися,

До неба дотягнися.

Раз  - подивимось угору,

Два – нахилимось додолу.

Не згинайте, діти ноги,

Як торкаєтесь підлоги.

Щоб рукам роботу дати,

Ми не будемо махати, -

Ми зіграємо на флейті,

На роялі, на баяні.

 

Час спливає дуже швидко,

До роботи кличе нас.

 

ІV. Операційно – пізнавальний етап.

  1. Робота з текстом. «Той, хто ніколи не бував у такому становищі (слайд 28-й), навряд чи уявить наш відчай. Ми не знали, де ми, до якої землі нас прибило, острів це чи материк, заселений він чи ні. Ми не мли надії, що наше судно продержиться навіть декілька хвилин, не розбившись ущент…»                                                                                                                                                                      

«Опинившись на березі живим і здоровим (слайд 29-й), я звів очі до неба й подякував Богові за порятунок, хоч декілька хвилин тому вже втратив останню надію…»

 

V. Етап творчого перенесення знань і навичок у нові ситуації

1. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (слайд 30-й).

- А що б ви відчули, якби опинилися у такій ситуації?

2. Рольова гра (слайд 31-й).

3.  Які поради ви дали людині, яка опинилася у такому становищі?

Пам’ятка людині, яка опинилася у безнадійному стані. (слайд 32-й)                                         Є така молитва: «Господи, дай мені сили знести те, що я не в змозі змінити. Господи, дай мені сили змінити те, що змінити в моїх силах.                                               А головне – навчи перше відрізняти від другого».

  1. Робота з текстом - спостереження (стор. 102 – 103 за підручником під редакцією Ю.І. Ковбасенко – «Добро – Зло»).
  2. Тест «Уважний читач» (слайд 33-й) . –Як назвав спочатку цей острів Робінзон? (стор. 104 «Щоденник»).
  3. Інтерактивна вправа «Дерево питань» (слайд  34-й).                                                            - Які навички були у Робінзона до того, як він потрапив на острів?                                                      - Завдяки чому витримав усі негаразди і залишився людиною (слайд 35, 36-й)?                                          - Що навчився робити під час перебування на острові ? (слайди 38-й, 39-й, 40-й))
  4. «Мозковий штурм» - риси характеру Робінзона.                                                                           – Спробуйте підібрати до кожної з перелічених рис характеру героя предмет або річ, які, на вашу думку, свідчать  про наявність саме цієї риси характеру.                           Наприклад, працелюбність – хліб, винахідливість – пліт та одяг, терпіння – стілець та кошик, розум –огорожа та парасолька, віра - човен .
  5. Слово вчителя. Інформація щодо значення літературознавчого терміну «робінзонада» (слайд 41-й) та популярності «робінзонади» (слайд 42-й).

 

VІ. Підсумки. Рефлексивно – оцінювальний етап (слайд 43-й).

 

VII. Домашнє завдання та інструктаж з його проведення (слайд 44-й).

Я чую, як крокує час,

 До сьогодення кличе нас.

Ми острів Робінзона залишаємо,

І на перерву поспішаємо.

 

 

doc
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
2808
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку