Мета: ознайомити учнів з окремими фактами біографії Д. Дефо, з історією створення роману «Робінзон Крузо»; здійснювати між предметні зв'язки (література – географія – біологія); ознайомити з поняттями «пригодницька література», «прототип», «авантюризм»; з'ясувати значення терміну «робінзонада»;
викликати інтерес до книги та підготувати до сприйняття змісту роману; вчити відокремлювати головне з прочитаного, поєднувати читацький та життєвий досвід; розширювати кругозір та словниковий запас учнів; розвивати зв'язне мовлення, логічне та творче мислення;
формувати дослідницькі навички;
виховувати допитливість, кмітливість, розуміння ролі праці у житті людини.
Тип уроку – урок вивчення нового матеріалу.
Форма – урок - дослідження.
Конспект уроку світової літератури 14.01.2014 в 6 – А класі.
Тема. Роман Даніеля Дефо як започаткування «робінзонади». Історія створення роману.
Мета: ознайомити учнів з окремими фактами біографії Д. Дефо, з історією створення роману «Робінзон Крузо»; здійснювати між предметні зв’язки (література – географія – біологія); ознайомити з поняттями «пригодницька література», «прототип», «авантюризм»; з’ясувати значення терміну «робінзонада»;
викликати інтерес до книги та підготувати до сприйняття змісту роману; вчити відокремлювати головне з прочитаного, поєднувати читацький та життєвий досвід; розширювати кругозір та словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення, логічне та творче мислення;
формувати дослідницькі навички;
виховувати допитливість, кмітливість, розуміння ролі праці у житті людини.
Тип уроку – урок вивчення нового матеріалу.
Форма – урок - дослідження.
Обладнання: портрет письменника, мультимедійний матеріал – презентація, ілюстрації та малюнки до роману, карта Південної Америки.
Потрібно пройти скрізь випробування,
щоб зрозуміти, на що здатна людина.
Жуль Верн
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Якщо знання – всесвітній капітал, -
Заволодіти ними нам потрібно! (слайд 1-й)
ІІ. Установчо – мотиваційний етап.
1. Слово вчителя. В літературі є чимало творів, які переносять читачів в уявний чарівний і несподіваний світ. Скільки пригод і відкриттів чекає там кожного мандрівника!
Сьогодні на вас чекає зустріч з незвичайною людиною – письменником, фантазія якого вразила не тільки англійців, а увесь світ. Його літературна спадщина становить понад 400 творів. Одну єдину його книжку з захопленням читають і діти, і дорослі, яких, на жаль, вже дуже важко чимось вразити. Ось, наприклад…
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Скільки серед вас авантюристів! Цікаво, що в сучасному світі є ще багато безлюдних островів, наприклад, у Греції, Хорватії, Індонезії, а туристичні агенції багатьох країн пропонують подорожі й навіть відпочинок на таких островах для людей, які мріють усамітнитися, втекти від цивілізації та відчути себе «робінзонами».
А от герой роману Д. Дефо зовсім не мріяв потрапити на безлюдний острів. Але доля вирішила інакше. Вона зробила Робінзона Крузо героєм однієї з найулюбленіших дитячих книг.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Слово вчителя.
4. Індивідуальне повідомлення учня – біографа про життя та долю письменника (слайд 5 –й- портрет, 6-й – в 19 років втік з дому
та 7-й – Тл памфлет) .
5. Слово вчителя.
На могилу Дефо поклали білу плиту. З роками вона заросла, й, здавалось, що пам'ять про цю людину покрилася травою забуття. Минуло більше ста років. І час відступив перед його великими творами. Коли журнал «Крісчен уорд» звернувся до хлопчиків і дівчаток Англії з проханням надіслати гроші на спорудження нового пам’ятника на могилі Дефо, тисячі прихильників, у тому числі й дорослих, відгукнулися на цей заклик (слайд 8-й).
На гранітному монументі у Шотландії було висічено: «В пам'ять автора «Робінзона Крузо». І це справедливо: майже з п’ятиста творів славу йому принесла саме ця книга.
Перше видання (слайд 9-й) було надруковано в Лондоні 25 квітня 1719 року.
Перший переклад на російську мову з’явився … (слайд 10-й).
Дві титулки (слайд 11-й).
6. Виступ учня - мистецтвознавця.
Тарас Шевченко, згадуючи роман Дефо в автобіографічній повісті «Художник», назвав його «безсмертним творінням». Під враженням від роману поет створив малюнок «Робінзон Крузо» (слайд 12-й). А Іван Франко, рекомендуючи для читання твори, які пробуджують розум і облагороджують почуття, зазначав, що до них повною мірою належить «добре знаний усіма Робінзон…»
7. Виступ учня - історика.
Перше видання коштувало п’ять шилінгів (слайд 13-й).
Назва українською мовою (слайд 14-й) налічує 59 слів.
9.Слово вчителя.
10. Виступ учня – географа.
- А починалась вона з того, що якось до рук письменника потрапив щоденник відомого на той час мореплавця і пірата Вудза Роджерса. У ньому розповідалось про історію, яка сталася з шотландцем Олександром Селькірком, який прожив на острові Мас –а – Тьерра, біля узбережжя Чілі (слайд 18-й, 19 –й - карта) 4 роки й 4 місяці. Опинився боцман на острові не за своїм бажанням: не міг знайти спільної мови з капітаном, та й судно, на якому вони мандрували, було занадто старим і ненадійним. Науковці навіть стверджують, що знайшли печеру (слайд 20-й), у якій розташувався Робінзон
Парадокс (слайд 21-й) : острів, названий на честь героя, був, за задумом автора, зовсім в іншій географічній точці.
Словникова робота (значення слова «парадокс» - слайд 22-й).
Флора та фауна острова (слайд 23-й) – виступ дослідника – біолога.
Дефо припускається у романі неточності. Наприклад, на паралелі, де нібито розташований острів Робінзона (карта – слайд 24-й), не може бути ні тюленів, ні пінгвінів. Пінгвіни живуть лише в Південній півкулі. Дефо був обізнаною людиною, але помилявся разом із сучасним йому світом.
До речі, у 1960 році на честь літературного героя острів Ма – а – Тьерра перейменований в острів Робінзона Крузо.
У деяких куточках острова Робінзона Крузо досі водяться знамениті кози. У водах навколо острова багато морських черепах, морських левів, лангустів та морських риб. Дефо був обізнаною людиною, але помилявся разом із сучасним йому світом.
Слово вчителя.
ІІІ. Фізкультхвилинка (слайди 26, 27-й).
Рішуче підведися,
До неба дотягнися.
Раз - подивимось угору,
Два – нахилимось додолу.
Не згинайте, діти ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Щоб рукам роботу дати,
Ми не будемо махати, -
Ми зіграємо на флейті,
На роялі, на баяні.
Час спливає дуже швидко,
До роботи кличе нас.
ІV. Операційно – пізнавальний етап.
«Опинившись на березі живим і здоровим (слайд 29-й), я звів очі до неба й подякував Богові за порятунок, хоч декілька хвилин тому вже втратив останню надію…»
V. Етап творчого перенесення знань і навичок у нові ситуації
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (слайд 30-й).
- А що б ви відчули, якби опинилися у такій ситуації?
2. Рольова гра (слайд 31-й).
3. Які поради ви дали людині, яка опинилася у такому становищі?
Пам’ятка людині, яка опинилася у безнадійному стані. (слайд 32-й) Є така молитва: «Господи, дай мені сили знести те, що я не в змозі змінити. Господи, дай мені сили змінити те, що змінити в моїх силах. А головне – навчи перше відрізняти від другого».
VІ. Підсумки. Рефлексивно – оцінювальний етап (слайд 43-й).
VII. Домашнє завдання та інструктаж з його проведення (слайд 44-й).
Я чую, як крокує час,
До сьогодення кличе нас.
Ми острів Робінзона залишаємо,
І на перерву поспішаємо.