Конспект уроку Карти. Способи картографічного зображення. Практична робота №4.

Про матеріал
Конспект уроку "Карти. Способи картографічного зображення. Практична робота №4."
Перегляд файлу

Карти. Способи картографічного зображення. 

Практична робота №4.

 

Мета:

Дидактична –   сформувати поняття  про географічні карти, сформувати уявлення про картографічні проекції, ознайомити з класифікацією карт, навчити користуватися масштабами під час визначення відстаней, з’ясувати, які види умовних знаків використовують на фізичних картах.

Розвивальна –  розвивати вміння порівнювати, робити висновки, працювати з картами атласу, працювати з таблицями, контурною картою, підручником.

Виховна - виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища, інтерес до пізнання світу, інтерес до предмета, що вивчається.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта світу, атласи, підручник, структурно-логічні схеми, креслярське приладдя.

Використана література:

  1. Гриценко Г.О. – Географія 6 клас. Розробки уроків. І семестр: Методичний посібник. – Х.: Вид. група. «Основа», 2009. – 142, [2] с.: табл. – (Б-ка журн. «Географія»; Вип. 3 (63)).
  2. Довгань Г.Д. – Усі уроки географії у 6 класі. – Х.: Вид. група. «Основа», 2007. – 288 с..

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку.

Перевірка присутності учнів, їхня підготовка до уроку, організація уваги. Учитель перевіряє наявність в учнів на партах необхідного для уроку обладнання.

 

 

 ІІ. Перевірка засвоєних знань, умінь і навичок.

1. Географічний диктант

Розподіліть наведені характеристики (відповіді розмістити у два стовпчики)

І — план ІІ — карта

1) Креслення невеликої ділянки поверхні Землі.

2) Креслення ділянки поверхні Землі, де показані материки та країни.

3) Масштаб малий.

4) На кресленні майже всі об’єкти даються у масштабі.

5) Сторони горизонту визначають за меридіанами і паралелями.

6) Масштаб великий.

7) Напрям на північ — угору, на південь — униз, на схід — направо, на захід — наліво.

8) Масштаб 1 : 100.

9) Ураховується кривизна поверхні Землі.

10) Масштаб 1 : 10 000 000.

11) Не враховується кривизна поверхні Землі.

12) На кресленні міста позначаються кружечками.

(І — план: 1, 4, 6, 7, 8, 11, ІІ — карта: 2, 3, 5, 9, 10, 12).

2. Практичні вправи (перша виконується всіма учнями, а інші — трьома учнями на дошці)

1) Зобразіть відрізками в масштабах 1 : 2 000, 1 : 10 000, 1 : 20 000 відстань, що на місцевості становить 200 м.

2) Миколка домовився з Іванком піти на рибалку до одного з мальовничих озер біля р. Ветлуги. Іванко розповів Миколі, як іти, щоб потрапити прямо на озеро. Миколка пройшов від точки повороту до озера відстань 475 м, а на карті, яку він узяв із собою, було позначено три озера. До якого озера він підійшов, якщо до одного з них відстань на карті 26 мм, до другого — 24 мм, а до третього — 19 мм? Карта має масштаб 1 : 25 000 (До третього)

3) Хлопчику необхідно пройти від села Єльці до будинку лісника. На його карті ця відстань складає 84 мм, але та частина карти, де було зазначено масштаб, відірвалась. Хлопчик зателефонував товаришу, який визначив за своєю картою відстань від села до будинку лісника у 105 мм. Його карта мала масштаб 1 : 20 000. Який масштаб карти хлопчика? (1 : 25 000)

4) З південного заходу на південний схід через місцевість проходить шосе, по обидва боки якого розміщене невелике село. На півночі — колодязь. За 2 км на південь від села починається хвойний ліс, який тягнеться на схід від річки. У 3 км на північний схід від села шосе перетинає річку. Вона тече з південного сходу і повертає на північ. Через річку побудований дерев’яний міст. Нижче мосту за течією річки вздовж лівого берега тягнеться обрив, а вздовж правого — пісок. У 3 км західніше від лівого берега лежить озеро, північний берег якого заболочений. Між річкою та озером — луки. По обидва боки шосе — чагарники. Намалюйте план місцевості.

 

ІІІ. Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдань.

Вивчаючи особливості планів місцевості та відкриваючи таємниці картографів для їх складання, ви лише за кілька уроків пройшли шлях, який людство долало не одне століття, створюючи свій найбільший винахід — географічну карту. Точна дата появи перших карт невідома. У Давньому Єгипті існували плани земельних ділянок у долині Нілу, які згодом послужили основою для складання карти всієї держави. У Китаї вже в 1125 р. до н. е. існувала карта всього царства, яка була побудована з використанням астрономічних методів. Першим «навчив говорити» карту мовою масштабу грецький учений Анаксімандр, який жив у VII–VI ст. до н. е. В центрі його карти розташовувалась Греція, оточена вже відкритими землями Європи й Азії. Згадки про карти є навіть у Біблії.

 

Розвиток знань про землю, відкриття нових земель призвели до необхідності створення карт великих територій, а такі карти мали обов’язково враховувати кулястість Землі. Пошук нових, точних способів складання карт дав поштовх розвитку складної, але цікавої географічної науки — картографії. Середньовічні карти коштували дуже дорого, в їх оформленні брали участь відомі художники, знатні громадяни прикрашали такими картами стіни своїх будинків. Сьогодні такі карти зберігаються в музеях світу та є дуже цінними експонатами.

 

Складний і тривалий шлях розвитку пройшла наука картографія до сучасних карт, які ви бачите перед собою. Однак учені й сьогодні перебувають у постійному пошуку найбільш точних та інформативних способів відбиття особливостей земної поверхні. На допомогу їм приходить космічна та електронна техніка. Яких лишень карт вони не створили!

Є навіть карти поверхні Марсу! Можливо, через деякий час вони знадобляться вам. Але перш ніж вирушати до Марсу або просто в далеку подорож, потрібно навчитися «читати» карту, вміти знаходити інформацію, яку містить карта. Давайте переконаємось у справедливості твердження, що «карта — це найбільший винахід людства».

Отже, сьогодні ми поговоримо про різноманіття карт.

Записуємо тему уроку.

 

ІV. Формування і засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Як відомо, карта виникла ще до нашої ери. З тих пір географія на ній закріплює нагромаджені відомості. Інформація на карті “записана” по-особливому. Картографічна мова – це мова різних за формою, розміром і кольором позначень-символів. Вона дає змогу передати географічні факти, описи, закономірності коротко, графічним способом. Але це не заважає карті бути зручною для відкриттів – для розуміння розміщення об’єктів у просторі. Так карти “розказують” про будову земної кори, поширення тварин, розміщення промисловості. Тому їх називають другою мовою географії. Мову карти розуміють без перекладу люди, що розмовляють різними мовами. Будь-яке географічне дослідження місцевості починається з ретельного вивчення її за картами. Ось чому географу необхідно їх добре розуміти. Так само важливо навчитися читати карту і кожній освіченій людині, щоб вміти користуватися нею для своїх потреб.

 

На відміну від аерофотознімка і плану, на карті показують великі частини Землі або всю її поверхню. Щоб на аркуші паперу помістити зображення таких великих територій, доводиться давати його в сильно зменшеному вигляді. Тому масштаби карт, порівняно з планами, значно дрібніші (в 1 см – десятки і сотні кілометрів). Через це на карті неможливо дати такі подробиці й деталі, як на плані. При сильному зменшені вони просто пропадають, зникають. Отже, відмінності карти і плану витікають із величини зображуваної поверхні.

Суттєві відмінності є й між картою та глобусом. Якщо глобус дає об’ємне зображення Землі, то карта – пласке. Недоліком глобуса є те, що на ньому видно тільки ту частину, яка повернута до спостерігача. Карта ж показує всю поверхню Землі одночасно. Карта докладніша за глобус. На ній можна відтворити окремі великі ділянки земної поверхні (наприклад, материк або океан, країни або навіть її частину). Отже, географічна карта – зменшене й узагальнене зображення земної поверхні на площині, складене в певному масштабі за допомогою умовних знаків. І план місцевості, і географічна карта, і глобус – моделі земної поверхні.

 

Отже, повторимо  карта — зменшене узагальнене зображення земної поверхні на площині, створене на певній математичній основі.

 

Питання. Які найдавніші карти ви знаєте?

Які території було зображено на карті Ератосфена Птолемея?

«Карта є «альфа і омега» (початок і кінець) географії. Від карти будь-яке географічне дослідження виходить і до карти приходить, з карти починається і картою закінчується»,— сказав Микола Миколайович Баранський.

 

Завдання. Використовуючи підручник, розкажіть про історію створення карти. Які карти називаються портоланами?

На сучасних картах ураховується кулястість Землі, однак повністю відобразити форму нашої планети на них не можна. Тому що неможливо розгорнути поверхню кулі без розривів і складок.

 

Робота з атласом

Відкрийте,будь ласка, атлас на стор. 7.

 

Було створено багато способів зображення кулястої поверхні Землі на площині. Кожний із таких способів називається картографічною проекцією.

Заповнення таблиці

 

За способом використання допоміжної поверхні проекції бувають:

 

Циліндричні

Конічні

Азимутальні

Точки земної поверхні переносяться на умовний циліндр

Точки земної поверхні переносяться на умовний конус

Точки земної поверхні переносяться на площину

Заповнення таблиці

Залежно від характеру і розмірів спотворень проекції поділяють на:

 

Рівнокутні

Рівновеликі

Довільні

Без спотворень кути, спотворюються довжини ліній, площі (для прокладання маршрутів суден, літаків)

Не спотворюють площ, спотворені кути, форми (для визначення розмірів морів, материків)

Усі види спотворень незначні (для загального ознайомлення з територією)

 

Заповнення таблиці

Різноманітні об’єкти на картах показують за допомогою умовних знаків. Вони можуть бути вираженими в масштабі, а можуть бути позамасштабними. Масштабні умовні знаки передають дійсні розміри об’єктів (контур лісу, болота). Позамасштабні застосовують для об’єктів, які не виражені в масштабі (населені пункти, родовища корисних копалин, електростанції).

Способи зображення об’єктів на карті:

 

Значки

Лінійні знаки

Знаки руху

Спосіб ареалів

Пошарове розфарбування

Корисні копалини

Дороги, річки, кордони

Маршрути експедицій, морські течії

Поширення певних видів тварин, рослин

Нерівності місцевості

 

Робота зі словником. Сукупність умовних знаків карти з їх поясненням називається легендою карти.

 

На картах зображають ділянки земної поверхні різних розмірів. Існує певна залежність між розмірами місцевості, показаної на карті, й масштабом. Для зображення більшої площі потрібен дрібніший масштаб.

 

Питання. Що таке масштаб? Які види масштабів ви знаєте?

 

http://subject.com.ua/lesson/geographic/klas6/klas6.files/image004.jpg

 

 

 

V. Систематизація і узагальнення засвоєних знань, умінь і навичок.

Робота з атласом. За допомогою атласу наведіть приклади різних за масштабом карт.

Завдання

• Визначити, до яких видів карт за масштабами відносяться карти в масштабі:

а) 1 : 100 000; б) 1 : 25 000 000; в) 1 : 200 000; г) 1 : 75 000; д) 1 : 5 000.

• Визначити масштаби планів, карт за даними:

а) 100 м на місцевості відповідають 10 см на плані;

б) 700 км на місцевості відповідають 20 см на карті.

Для визначення довжини об’єкта або відстаней між об’єктами на планах використовують усі види масштабів. Під час визначення відстаней за числовим та іменованим масштабом потрібно виміряти відстань на плані чи карті лінійкою чи вимірювальним циркулем. Одержане число помножити на знаменник числового або показник іменованого масштабу. Потім перевести цю відстань у метри чи кілометри.

 

Робота з картою. Використовуючи фізичну карту України, визначити відстань між Києвом та Полтавою, Києвом та Луганськом.

Під час визначення відстаней на плані найзручніше користуватися лінійним масштабом. Для цього потрібно циркулем-вимірювачем виміряти відстань між двома точками. Потім цю відстань перенести на лінійний масштаб так, щоб розхил циркуля вміщав ціле число великих і малих поділок.

 

Робота з планом місцевості. Використовуючи план місцевості, визначити відстань від вітряка на висоті 151,8 до окремого дерева на висоті 148,1.

Під час вимірювання довжин кривих ліній (річки, дороги, кордону) застосовують спеціальний прилад — курвиметр або звичайну нитку.

 

 

VI. Застосування засвоєних знань, умінь і навичок.

Виконання практичної роботи № 4

I-й варіант

1. Визначити масштаби планів за даними:

а) 250 м на місцевості відповідають 5 см на плані;

б) 4 см на плані відповідають 80 м на місцевості.

2. Визначити масштаби карт за даними:

а) 500 км на місцевості відповідають 20 см на карті;

б) 3 см на карті відповідають 7 500 км на місцевості.

3. На карті між двома населеними пунктами 5,2 см. Яка відстань у дійсності, якщо масштаб карти 1 : 100 000?

4. Дійсна відстань вулиці 4 км, а на плані міста вона має довжину 20 см. Яким є масштаб карти?

5. За фізичною картою України визначити відстань між Києвом та Полтавою.

6. Знайдіть площу саду прямокутної форми, якщо на плані масштабом 1 : 10 000 він має довжину 3 см, ширину — 2 см.

 

II-й варіант

1. Визначити масштаби планів за даними:

а) 25 м на місцевості відповідають 5 см на плані;

б) 4 см на плані відповідають 400 м на місцевості.

2. Визначити масштаби карт за даними:

а) 500 км на місцевості відповідають 5 см на карті;

б) 3 см на карті відповідають 2 100 км на місцевості.

3. На карті між двома населеними пунктами 7,2 см. Яка відстань у дійсності, якщо масштаб карти 1 : 100 000?

4. Дійсна відстань вулиці — 4 км, а на плані міста вона має довжину 10 см. Яким є масштаб карти?

5. За фізичною картою України визначити відстань між Одесою та Полтавою.

6. Знайдіть площу лісу прямокутної форми, якщо на плані масштабом 1 : 20 000 він має довжину 4 см, ширину — 2 см.

 

 

 

VII. Організація домашньої роботи.

• Опрацювати 15 параграф у підручнику.

• Доробити практичну роботу № 4.

 

 

VIII. Підсумок уроку.

Учитель аналізує відповіді учнів, виставляє оцінки.

 

 

docx
Додав(-ла)
Ярмакова Аліна
Додано
24 жовтня 2023
Переглядів
1099
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку