Конспект уроку «Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором геро

Про матеріал
Удосконалювати навичкихарактеризувати образи персонажів (Остапа, Соломії), дослідити, як кохання стає непереможною силою, гартує характер людини; розвивальна:розвиватинавичкироботи з тексом, спостережливість, логічнемислення, вмінняробитивисновки та аналізувативчинкигероїв; виховна: виховуватиповагу до красиглибокогопочуттякохання, любов до художнього слова.
Перегляд файлу

Тема:«Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв .»

 Мета:

 (Остапа, Соломії), дослідити, як кохання стає непереможною силою, гартує характер людини;

  • розвивальна:розвиватинавичкироботи з тексом, спостережливість, логічнемислення, вмінняробитивисновки та аналізувативчинкигероїв;
  • виховна: виховуватиповагу до красиглибокогопочуттякохання, любов до художнього слова.

 

Методи, прийоми та форми роботи: бесіда, робота з підручником, проблемний виклад, усна зв’язна розповідь, виразне читання, метод «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ», Діаграма Вена.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Міжпредметні зв’язки:  світова література

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація.

 

Хід  уроку

І.  Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності

  1. Поетична «п’ятихвилинка» ( учитель читає вірш)

Пора настала справжньої любові,

Й прийшов той час, який буває раз.

Коли для двох все ніжне в кожнім слові,

І вірне, й тепле навіть від образ.

Їх почуття завжди такі гарячі,

А їх серця від радості тремтячі…

Так у житті буває кожен раз,

Коли приходить ніжності той час,

Що в небі хмурнім навіть сонце світить

Для них обох.

Й ніхто так не помітить,

Як вони вдвох

Щасливі у житті ту мить,

Коли вони прощатися не хочуть

Що їм окремо вже й не існувати

Що в них в душі – то їм це тільки знати –

Про їх кохання, що прийшло ще на зорі,

У цій ранковій молодій порі.

Перевірка домашнього завдання

 

 

Учитель. Головні герої повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною»: волелюбні, чисті серцем і помислами. На цьому складному шляху до волі гартуються характери героїв, залежно від обставин вони роблять життєво важливий вибір. Придивімось, якими змалював своїх героїв автор, якими вони постали перед нами.

Прочитайте акровірш і дайте відповідь, що за слово-відгадка має незбагненну силу, яка керує нашими героями.

Коли приходить вірності той час,

Обоє все прощатися не хочуть

Хай у житті буває кожен раз,

А їх уста нехай завжди шепочуть:

Навіки разом, крізь усе життя

Нести крізь біль і радість ніжне почуття,

Яке ми називаємо…

 

Отже, я думаю ви зрозуміли, що на уроці ми говоритимемо про щире і велике почуття – кохання та стосунки між Остапом і Соломією.

Тож тема нашого уроку:«Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною».Непереможна сила кохання, що рухає вчинками, поведінкою і вибором героїв .»

Протягом уроку ми з вами будемо:

  • удосконалювати навички характеризувати образи персонажів (Остапа, Соломії), досліджувати, як кохання стає непереможною силою, гартує характер людини;
  • розвиватинавичкироботи з тексом, спостережливість, логічнемислення, вмінняробитивисновки та аналізувативчинкигероїв;
  • виховуватиповагу до красиглибокогопочуттякохання, любов до художнього слова.

 Кохання двох... Таємниця життя.  Сумна  чи  весела, історія кохання – найзахоплююча  з усіх історій. Мабуть, кожен із нас впевнений, що стовідсотково знає, що це таке… Кохання… Найкраще у світі почуття, яке показують по телевізору, описують в книгах, оспівують в музиці. Почуття, яке може пройти крізь усі перешкоди і випробування… Почуття, яке здатне розтопити навіть крижане серце… Найсильніше у світі почуття… Кохання – це не просто почуття, це щось набагато сильніше. Це побудований двома закоханими людьми цілий світ, їхній власний світ, що існує довжиною в життя, довжиною в цілу вічність. Кохання – це одне ціле двох двох люблячих людей. Кохання – це коли все разом… Це коли не вона заради нього, а він заради неї… Це коли вони одне з одним, одне за одного, одне одного… Це коли їх двоє, а серце одне, одна історія, одна доля, одне життя…

III. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель. Перевіримо ті знання, уміння і навички, яких ми набули на попередніх уроках. 

  1. Вправа «Незакінченеречення»

 

1) Тема повісті «Дорогою ціною — ... (боротьба проти кріпацтва, нездоланне прагнення здобути волю, і вічна тема кохання).

2) У творі порушено проблеми... (людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби).

3) Остап утік із села, тому що... (пан мав віддати його в некрути).

4) Соломія пішла з Остапом через те,.. (що кохала його).

5) Перша спроба потрапити за кордон була... (зірвана).

6) Під час другої спроби перетнути ріку Остап був... (поранений).

7) Коли Соломія пішла шукати дорогу й людей, до Остапа... (прийшов вовк).

8) У цей час у плавнях трапилася... (пожежа).

9) Соломія знайшла циган і... (врятувала Остапа).

10) Цигани виявилися... (злодіями).

11) Остап потрапив у в’язницю, тому що... (через поранення дізнались, що він втікач).

12). Головна думка твору — ... (уславлення самовідданої боротьби українського селянства за волю).

 

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Робота  з  текстом  твору.

А  зараз   звернімося  до  змісту повісті.

  • Якими  ж були  Остап  і  Соломія, ці  молоді  люди,  які  так   віддано  і  щиро  кохали?

Остап: а) мужній і бунтар;

б) ненавидів  панів;

в) щирий і добрий;

г) рішучій і винахідливий;

д) здатний до ризику;

е) терпеливий і волелюбний;

є) ніжний і чуйний у ставленні до Соломії;

ж) вірний у коханні;

з) працьовитий, любов до землі;

и) оптимістичний, життєлюбний.

Соломія: а) мужня і відважна;

б) вірна і самовіддана;

в) волелюбна і ненавидить  гнобителів;

г) любов до життя;

д) здатна на самопожертву;

е) щира і душевна;

є) оптимістична та енергійна.

 

  • Як ви вважаєте, хто головний герой повісті — Остап чи Соломія?
  • Що‌ таке кохання?(щастя,радість, родина, діти, серце, вірність, самопожертва)

           Запишіть, будь ласка,  ваші асоціації до слова кохання?

 

 

 

 

 

  • Чи‌ щире кохання головних героїв? Свою думку доведіть. 
  • Про‌ що мріяли Остап і Соломія?

 

Складіть сюжетний маршрут персонажів «Шлях до волі»

Прагнення до волі втеча з рідного краю      переправа через річку

поранення Остапа      пожежа у плавнях        арешт Остапа     

прагнення Соломії врятувати коханого    загибель Соломії     дорога воля

 ( перевдягається в чоловічий одяг, обстригає своє волосся, ховає Остапа в плавнях, шукає вихід із ситуації, щоб урятувати Остапа, гине у водах Дунаю, рятуючи Остапа).

  • Як  характеризують  героїню  ці вчинки?

- Охарактеризуйте думки Соломії, коли вона залишила Остапа самого й пішла шукати виходу з плавнів.

- Виразно прочитайте уривок, як Соломія заблукала в плавнях (Голос її прогучав глухо…до І вона заплакала…)

- Про кого думає Остап, коли залишився на самоті ?

- Зачитайте цитату, де зображено думки Остапа, коли він думає про смерть. Чому він хоче жити?

- Знайдіть і зачитайте епізод, коли до Остапа прийшов вовк. Прокоментуйте майстерність Коцюбинського в змалюванні цієї напруженої сцени.

 - Що давало сили героям долати такі великі труднощі?

- Який спосіб придумала Соломія, щоб сповістити Остапа про їхній напад на турецький човен?

- Що трапилося із Соломією?

-  Дійсно, кохання – це  вірність  і  відданість, взаємодопомога  і  взаєморозуміння, саме  вони  допомагають  долати  будь - які  перешкоди. Багато  з  цих  рис  притаманні  і  нашим героям. І  зараз  я  пропоную  вам обрати   із  запропонованих  рис  ті, які  притаманні  кожному  з  героїв, а  також  ті, що  є  для них  спільними.   

Остап Соломія

- Сміливість

- Рішучість

- Патріотизм

- Пошана традицій

- Повага до діда

- Товариськість

- Жертовність

-  Відчайдушність

- Відданість

- Упевненість

- Прагнення до волі

- Взаємодопомога

- Сила  волі

- Оптимізм

- Вірне і щире кохання   

 

 

Діаграма Вена

 

 

 

 

 

 

Отже, ви помітили, що у Остапа і Соломії багато спільного. Мабуть тому їм так добре було разом, а їхнє почуття було таким щирим.
Можливо, почуття героїв Коцюбинського вам не до кінця зрозумілі, але у світовій літературі є приклади, коли справжнє почуття кохання переживають і ваші однолітки, саме воно допомагає закоханим долати усі перешкоди, і хоч і дорогою ціною, але здобувати перемогу. Здогадалися, про кого я говорю? … Так, це славнозвісні Ромео і Джульєтта Шекспіра.

 

V. Закріплення знань, умінь та навичок

  • А чи знайшли наші герої своє щастя? Чи збулися їхні мрії? (Ні, адже не були разом, а така жадана воля дісталася Остапові занадто «дорогою ціною»)
  • Фінал повісті трагічний. Гине Соломія, Остап залишається самотнім. Але чи обривається зі смертю Соломії їхнє кохання? (Кохання залишається жити в Остапові)

- Чи до кінця свого життя Остап зберіг вірність? Зачитайте останні монологи Остапа. Чим він живе?

- Що чує в душі все своє життя Остап?(Поклик Соломіїної душі)

- Назвіть три ключових слова, які можуть презентувати повість «Дорогою ціною».

Відповідь: воля, кохання, боротьба.

Отже, ми можемо зробити висновок, що кохання непереможне, воно виявляється сильнішим за смерть.

            Рефлексія.

          Експрес-мікрофон

Продовжте думку: «На уроці я переконався (переконалася), що кохання…»

або

     «Мене вразило, що…»

Домашнє завдання.

  1. Написати власне висловлювання« Кохати – значить жити»(10-12б.)
  2. Виписати цитати із пейзажом (7-9б.)
  3. Дібрати прислів’я та приказки про волю. (4-6б.)

 

 

docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
12789
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку