___-___ ______ р. Українська література 9 клас
Урок № 38
Тема: Колізія морального і національно-культурного вибору в образах синів Тараса Бульби. Вплив творчості М. Гоголя на розвиток українського письменства
Мета (формувати компетентності): предметні: уміння характеризувати образи синів Тараса Бульби (Остапа й Андрія), розкривати силу характеру Остапа й причини трагедії Андрія; виразного читання, усного зв’язного мовлення, усного словесного малювання; ключові: розвиток навичок порівняльної характеристики персонажів; інформаційну: уміння працювати з текстом, знаходити потрібну інформацію; громадянську: почуття гордості за волелюбний український народ, повагу до історичної спадщини країни; формування громадянської позиції школярів.
Тип уроку: урок-дослідження
Обладнання: портрети письменника; тексти повісті «Тарас Бульба»; ілюстрації до твору; репродукція картини М. Дерегуса «Загибель Остапа»; художній фільм «Тарас Бульба».
Це поема, сповнена трагічної сили, трагічної величі, картин сильних характерів, сильних пристрастей.
В. Белінський
У кожного своя доля і свій шлях широкий…
Т. Шевченко
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
|
Ключ 1.Повернення синів додому 2.Поїздка на Січ 3.Спогади братів про навчання в академії 4.Життя на Січі 5.Облога Дубна 6.Друга зустріч Андрія з дочкою польського воєводи 7.Вибір Андрія 8.Жорстокий бій 9.Смерть Андрія 10.Мужність і витримка Остапа під час катування 11.Помста батька 12.Загибель Тараса Бульби |
Автор |
|
|
Назва |
|
|
Рік написання |
|
|
Тема |
|
|
Ідея |
|
|
Проблематика |
|
|
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Бесіда з учнями
2. Оголошення теми і мети уроку
Кожна людина хоча б раз у житті стоїть перед вибором. Він може бути різним. Найчастіше стосується честі, совісті, друзів, кохання, Вітчизни… М. Гоголь у повісті «Тарас Бульба» теж порушує ці питання на образах Остапа та Андрія. Відомий український поет Т. Шевченко писав: «У кожного своя доля і свій шлях широкий».
Яку долю оберуть для себе Остап та Андрій, що стане для них головним у момент вибору, ми і з’ясуємо сьогодні на уроці.
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
«Чому така різна доля у двох рідних братів?
Розгляньте репродукції картин Є. Кірбика. Чи співпадає авторське уявлення з уявленням митця образотворчого мистецтва? (Співпадає. Ми бачимо мужній і задуманий погляд Остапа, у Андрія – погляд замріяний і на вустах ледь помітна посмішка).
3. Цитатна характеристика героїв «Про кого сказано»
1. «Так, він добре б’ється! – сказав Бульба, зупинившись. Їй Богу добре. Гарний буде козак» .
2. «О, та ти мазунчик, як я бачу – сказав Бульба. Не слухай, синку, матері: вона – баба, вона нічого не знає. А бачиш ось цю шаблю? Оце ваша матір. А те, чим вам набивають голови: в академії, в книжках, букварі, філософії – все це – казна що, наплювати на все це».
3. «Добре синку, ось так і колоти всякого, як мене вовтузив; нікому не спускай! А все ж таки, на тобі смішне вбрання: що це за вірьовка висить?»
4. «А ти, Бейбас, чого стоїш і руки опустив? – говорив він, звертаючись до сина; що ти, собачий сину, не колотиш мене?»
5. «Ну, що ж ми тепер будемо робити? – сказав Тарас, дивлячись прямо йому в очі. Ну що, синку, допомогли тобі твої ляхи? Стій і не ворушись! Я тебе породив, я тебе і в’ю!»
6. «Не здавайся!.. – кричав Тарас. А на нього вже вдруге наскочило шестеро, але не в добрий час. Добре, синку! – кричав Тарас».
4. Робота в групах
Колективне складання плану порівняльної характеристики.
Риси характеру
Навчання в бурсі.
Ставлення до батька й матері, Вітчизни
Прийняття власної смерті
6. Порівняльна характеристика братів Бульбенків «Кола Вена»
7. Мистецькі паралелі.
Перегляд уривків з фільму В. Бортка «Тарас Бульба» (смерть синів Тараса Бульби)
8. Обговорення проблемного запитання
Микола Гоголь наділяє Остапа богатирськими рисами. Він — продовжувач батьківської справи. Для Остапа немає нічого дорожчого за Вітчизну, заради неї він готовий разом з усіма перенести нестерпні муки і смерть.
У сцені страти Остап, що піддається нелюдським тортурам, не втрачає мужності, знаючи, що загибель не марна.
Андрій закохався в молоду польську панночку і перейшов на сторону ворогів, зрадивши батьківщину і батька, і товаришів своїх. Ставши на шлях зради, Андрій «пропав для всього лицарства козацького».
Образи двох братів — це два можливих людських життєвих шляхи. Це або безсмерття в ім’я народного щастя, або безславна смерть зрадника.
Вибір завжди робити важко, особливо коли йдеться про почуття і обов’язок.
Однозначної відповіді на описані Гоголем питання немає і не може бути. Є над чим розмірковувати ще довго.
9. Прослуховування уривків з опери М. Лисенка «Тарас Бульба» (за вибором учителя)
V. Підсумок уроку
Слово вчителя. М. Гоголь всотав досягнення двох культур, він став прикладом чудового «наповнення», взаємозбагачення української і російської. Однак він ніколи не забував про своє коріння, про рідну землю.
Яскравим доказом цього були сотні листів, які він посилав матері і сестрам у Василівку, його замальовки рідного будинку, а головне — його твори, у яких відтворено сам дух української історії, українського народу.
Пишучи російською мовою про Україну, Гоголь сам уперше викликав інтерес до української культури в Росії та в інших країнах. Він мав великий вплив на розвиток української літератури.
Взірцем для наслідування для багатьох українських письменників, наприклад, П. Куліша, М. Костомарова, Є. Гребінки, М. Старицького стала повість М. Гоголя «Тарас Бульба», у якій, як ви вже знаєте, він відтворив широку картину національно-визвольної боротьби українського народу проти польської шляхти. Ця повість — це пристрасний гімн батьківщині, це геніальна пісня про любов до рідного народу та ненависть до її ворогів.
Своєю творчістю митець прославив свій народ, його самобутню культуру, розкрив перед нами, читачами, духовно багатий його внутрішній світ, поривання до вільного і щасливого життя.
VІ. Домашнє завдання
Написати твір-роздум «Що таке зрада і яка за неї розплата».