Тема: Микола Гоголь. «Тарас Бульба». Остап і Андрій. Протиставлення життєвого вибору в долях синів Тараса Бульби
Мета:
Навчальна: формувати в учнів уміння узагальнювати матеріал з теми, охарактеризувати стиль життя запорожців, їхні звичаї, побут, порівняти бачення козацької доби різними митцями.
Розвивальна: розвивати навички порівняльної характеристики персонажів, переказу, виразного читання,усне зв’язне мовлення, усне словесне малювання; розвивати мовлення учнів, творчу уяву; формувати пізнавальну і соціальну компетентності, уміння робити аналіз прозового твору; розвивати уміння викладати свої думки аргументовано і лаконічно; розвивати вміння співставляти, досліджувати, узагальнювати.
Виховна: формувати почуття гордості за волелюбний український народ зі славними традиціями; виховувати любов до своєї батьківщини та почуття прекрасного.
Обладнання: портрет М. В. Гоголя,Остапа, Андрія, фрагмент фільму
В. Бортка «Тарас Бульба,презентація,.
Тип уроку: комбінований з елементами компаративістики.
Форма уроку: урок-відкриття.
Хто сказав, що мояВітчизна Україна?..
Хто дав мені її увітчизни?
Отчизна є те, чогошукає душа наша,
Що милішедля неї понад усе.
Андрій «Тарас Бульба»
Хід уроку
І. Підготовка до сприйняття навчальної теми
1. Місто, у якому Гоголь навчався у гімназії.(Ніжин)
2. Місто, у якому Гоголь мало не став професором історії.(Київ)
3. Містечко, де народився Гоголь, Великі …(Сорочинці)
4. Обласний центр регіону, що дав світу М.Гоголя. (Полтава)
5. Село, вечори якого описано у цікавій книзі.(Диканьки)
6. Містечко, що дало назву збірці повістей Гоголя. (Миргород)
7. Курортне місто на узбережжі Чорного моря, де відпочивав і лікувався Гоголь.(Одеса)
8. Народна назва академії, при якій навчалися Бульбенки.(Могилянка)
9. Батьківщина українського козацтва.(Запоріжжя)
10. Селище, у якому пройшло дитинство Гоголя, місце знаходження батьківського маєтку.(Васильківка)
11. Збірка, в яку входить повість «Тарас Бульба».(Миргород)
12. Хто вважав, що Гоголь був обдарований « найніжнішою любов’ю до людей»?(Шевченко)
Ключі:
1. « Міцні, здорові обличчя їхн ібули вкриті першим пухом волосся, якого ще не торкалася бритва». (Остап і Андрій)
2. « Це був один із тих характерів, які могли виникнути тільки в тяжке XV століття в напівкочовому кутку Європи, коли вся південна первобутна Росія, покинута своїми князями, булла спустошена, випалена дощенту невпинними наскоками монгольських хижаків». (Тарас Бульба)
3. «…вона дивилася на них уся, дивилася всіма почуттями, вся перетворилася в один зір і не могла надивитися». ( Мати, дружина Тараса)
4. « Був він суворий до інших спокус, крім війни та веселої гульні; принаймні ніколи майже про інше не думав. Він був прямодушний з рівними. Він був добрий у такій мірі, в якій тільки можна було бути з такою вдачею і в тодішній час». (Остап)
5. « Учився він охочіше і без напруження, з яким звичайно береться до науки важка й сильна вдача… Він теж кипів жадобою подвигу. Але разом з тим душа його булла приступна й для інших почуттів». ( Андрій )
6. « Все обличчя її було смагляве, змарніле від недуги; широкі вилиці дуже виступали над опалими під ними щоками; вузькі очі підіймалися дугастим розрізом догори». ( Татарка )
7. «…це булла красуня – жінка у всій розквітлій красі своїй. Повне почуття світилося в зведених очах, не натяки на почуття, а все почуття. Ще сльози не встигли в них висохнути і оповили їх блискучою вологою, що проймала душу». ( Полька )
8. « У пошані був він в усіх козаків; двічі вже обирали його на кошового, і на війні теж був добрий козак, але вже давно постарів і не бувавні в яких походах; не любив також і поради давати нікому, а любив старий воїн лежати на боці в козацькому колі, слухаючи оповідання про всяку бувальщину та козацькі походи».(КасянБовдюг )
9. « …вже встиг загнатися йому під серце спис перше, ніж відігнали ворогів, що обступили його. Тихо схилився він на руки козакам, які підхопили його, і ринула струменем молода кров». (Кукубенко )
2.Мотивація навчальноїдіяльності.
- Чи зраджували вас у житті?
- Хто такий зрадник?
- Які почуття викликає у вас зрадник?
Проблемнаситуація.
- Що таке Вітчизна?
- Чи потрібна людині Батьківщина?
- Чи може житии людина без свого коріння, без пам'яті про предків, без відповідальності перед народом і країною?
- Що означає слово «батьківщина» для вас?
- Чи любите ви свою землю? У чому виявляєтьсялюбов?
Вступне слово вчителя.
Поняття «Батьківщина» є центральним у повісті «Тарас Бульба». Можливо, саме тому Гоголь так часто йповертався до свого твору, переробляв його, бо не мігжити без вітчизни і йому хотілосяякнайкращевисловити своє ставлення до неї. Ставлення до батьківщини є критеріємоцінкигероїв. Так чи інакше, а всіперсонажівисловлюються словом чи ділом про свою землю. Ось, наприклад, Андрій, захопившисьвродоюпрекрасної полячки, промовляє: "Хто сказав, що мояВітчизна Україна?.. хто дав мені її у Вітчизни? Отчизна є те, чогошукає душа наша, що милішедля неї понад. Янкель, котрий перший розповівТарасові про зрадуАндрія, зовсім не засуджуєхлопця, говорячи: «Він перейшов з доброї волі. Чим людинавинна? Там йому краще, туди він і перейшов...» Коли він передав слова Андрія, що той буде битися проти козаків, а батько йому вже не батько, а брат - не брат, Тарас береться за шаблю, вітчизна–найсвятішепоняття. Остап не так часто говорить у повісті, як інші. Він не виголошуєпромов, але насправдічесноcлужитьвітчизні і, помираючи на чужині, не осоромиврідної землі, й згадав про батька, а значить і про батьківщину, в свійостанній час. Так само з думкою про вітчизнупомирають і славнікозаки - запорожці. То хто ж правийАндрій і Янкель чи козаки, котрі померли за батьківщину? Що ж такеВітчизна для людини? Над цим питанням ми будемопрацюватипротягом уроку, порівнюючиобрази Остапа і Андрія. Зіставляючицихгероїв, ми спробуємоз'ясувати, коли ж людинастаєзрадником, і в який момент вона переступає ту межу, з-за якої вже нема вороття, а яка людина може називатисяпатріотом?
ІІ. Оголошення теми уроку
Епіграф.
Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тількиБатьківщину. В. Симоненко
ІІІ. Формуванняновихзнань, вмінь та навичок.
1. Бесіда з учнями (Остап і Андрій в рідномудомі)
- Прочитайте перший опис Остапа і Андрія. Що спільного в їхзовнішності? Як характеризуєїх Тарас Бульба?
- Як він перевіряєфізичну силу синів? Хто з ним бився.
- Як Тарас оцінюєменшого сина?
- Яку «науку» єдиноправильною для синіввизнавав Тарас?
- Порівняйтеставлення батька й матері до своїхдітей. Хто кого більше любив?
2.Робота в зошитах.
(додати цитати)
1.Зовнішній виглядбратів.
2. Навчаннявбурсі.
3. Ставленнядо батька і матері.
4. Життя на ЗапорозькійСічі.
5. Поведінка в бою і в момент їхзагибелі.
6. Подвиг Остапа і зрадаАндрія.
7. Відношення автора до Остапа та Андрія.
8. Ваша оцінкагероївповісті.
Уявіть себе на місціАндрія, який йдевулицямиобложеного Дубно, а потімопиняється перед коханоюдівчиною, якій довелосяпережитистрашнідні. Прийміть за ньогорішення.
Проблема моральноговибору,
обов’язку й віри; проблемамужності і товариськості; вірності і зради; проблема батьків і дітей, жорстокості і милосердя, життя і смерті)
3.Узагальнення.
Методом «Кола Вена»
Остап
якості лева
отаманом
перед вітчизною,козаками
страждання перед смертю
Андрій
Спільне
4.Рефлексія. Сенкан.
Остап
Дужий, мужній .
Б’ється, нищить, перемагає .
Вірнийсин свого народу.
Андрій
Ніжний, гарний.
Навчається, мріє,закохується.
Лицар, слуга дамисерця
5. Навчальнагра «Якби...»
1. ЯкбиАндрій став зрадником...
2. Якби Тарас не вбивав свого сина...
3. Якби Остапа не взяли в полон...
4. Якби Тарас не загинув...
6. Заочназустріч з героєм.
Уявіть собі, що у вас з'явиласяможливістьзустрітися з героями «Тарас Бульба». Кого і про що ви запитали б?
Заключне слово вчителя.
Незважаючи на те, що Андрій мав обдаровану натуру, хист до службивСічі, він не став справжнім козаком, порушивши кодекс лицарськоїчесті, забувши про вітчизну й віру через любов до прекрасної полячки. Автор засуджуєзрадуАндрія й уславлює подвиг Остапа, як і інших козаків, які померли за вітчизну. Без вітчизнилюдинавтрачаєсвоюсутність, вона перестає бути людиною. Втратавітчизни - горе, а добровільнавідмова від неї – духовна смерть для людини. Гоголь утверджує ідею вірності Батьківщині, служіння їй, бо тільки це дає сенс життю особистості усьомународові.
8.Домашнє завдання.