Конспект уроку з української літератури для 9 класу "Микола Гоголь."Тарас Бульба".Остап та Андрій. Протиставлення життєвого вибору в долях синів Тараса Бульби.

Про матеріал
Мета: Навчальна: формувати в учнів уміння узагальнювати матеріал з теми, охарактеризувати стиль життя запорожців, їхні звичаї, побут, порівняти бачення козацької доби різними митцями. Розвивальна: розвивати навички порівняльної характеристики персонажів, переказу, виразного читання,усне зв’язне мовлення, усне словесне малювання; розвивати мовлення учнів, творчу уяву; формувати пізнавальну і соціальну компетентності, уміння робити аналіз прозового твору; розвивати уміння викладати свої думки аргументовано і лаконічно; розвивати вміння співставляти, досліджувати, узагальнювати. Виховна: формувати почуття гордості за волелюбний український народ зі славними традиціями; виховувати любов до своєї батьківщини та почуття прекрасного.
Перегляд файлу

Тема: Микола Гоголь. «Тарас Бульба». Остап  і Андрій. Протиставлення життєвого вибору в долях синів Тараса Бульби

Мета:

Навчальна: формувати в учнів уміння узагальнювати матеріал з теми, охарактеризувати стиль життя запорожців, їхні звичаї, побут, порівняти бачення козацької доби різними митцями.

Розвивальна: розвивати навички порівняльної характеристики персонажів, переказу, виразного читання,усне зв’язне мовлення, усне словесне малювання; розвивати мовлення учнів, творчу уяву; формувати пізнавальну і соціальну компетентності, уміння робити аналіз прозового твору; розвивати уміння викладати свої думки аргументовано і лаконічно; розвивати  вміння  співставляти, досліджувати, узагальнювати.

Виховна: формувати почуття гордості за волелюбний український народ зі славними традиціями; виховувати любов до своєї батьківщини та почуття прекрасного.

Обладнання: портрет М. В. Гоголя,Остапа, Андрія, фрагмент фільму

 В. Бортка «Тарас Бульба,презентація,.

Тип уроку: комбінований з елементами компаративістики.

Форма уроку: урок-відкриття.


Хто сказав, що мояВітчизна Україна?..
Хто дав мені її увітчизни? 
Отчизна є те, чогошукає душа наша,
Що милішедля неї понад усе.
Андрій «Тарас Бульба»


Хід уроку

І. Підготовка до сприйняття навчальної  теми

  • Ліратурний диктант (коротко про Миколу Гоголя)

1. Місто, у якому Гоголь навчався у гімназії.(Ніжин)

 2. Місто, у якому Гоголь мало не став професором історії.(Київ)

 3. Містечко, де народився Гоголь, Великі …(Сорочинці)

 4. Обласний центр регіону, що дав світу М.Гоголя. (Полтава)

 5. Село, вечори якого описано у цікавій книзі.(Диканьки)

 6. Містечко, що дало назву збірці повістей Гоголя. (Миргород)

 7. Курортне місто на узбережжі Чорного моря, де відпочивав і лікувався Гоголь.(Одеса)

 8. Народна назва академії, при якій навчалися Бульбенки.(Могилянка)

 9. Батьківщина українського козацтва.(Запоріжжя)

 10. Селище, у якому пройшло дитинство Гоголя, місце знаходження батьківського маєтку.(Васильківка)

11.  Збірка, в яку входить повість «Тарас Бульба».(Миргород)

12. Хто вважав, що Гоголь був обдарований « найніжнішою любов’ю до людей»?(Шевченко)

 

  • Що ж слугує відтворенню в повісті духу й колориту епохи?
  •  Звичайно, події та герої.
  • Пригадаємо їх, розташовуючи події повісті в правильному порядку.
  • Облога Дубна
  • Повернення синів додому
  • ВибірАндрія
  • Поїздка наСіч
  • Помста батька
  • Мужність і витримка Остапа під час катування
  • Життя наСічі
  • Друга зустріч Андрія з дочкою польського воєводи
  • Загибель Тараса Бульби
  • Жорстокий бій
  • Смерть Андрія
  • Спогади братів про навчання в академії

 Ключі:

  1. Повернення синів додому
  2. Поїздка на Січ
  3. Спогади братів про навчання в академії
  4. Життя наСічі
  5. Облога Дубна
  6. Друга  зустріч Андрія з дочкою польського воєводи
  7. ВибірАндрія
  8. Жорстокий бій
  9. Смерть Андрія
  10. Мужність і витримка Остапа під час катування
  11. Помста батька
  12. Загибель Тараса Бульби

 

  • Упізнай героя «Цитатна доріжка» (за поданою цитатою назвати героя)

  1. « Міцні, здорові обличчя їхн ібули вкриті першим пухом волосся, якого ще не торкалася бритва». (Остап і Андрій)

  2. « Це був один із тих характерів, які могли виникнути тільки в тяжке XV століття в напівкочовому кутку Європи, коли вся південна первобутна Росія, покинута своїми князями, булла спустошена, випалена дощенту невпинними наскоками монгольських хижаків». (Тарас Бульба)

3. «…вона дивилася на них уся, дивилася всіма почуттями, вся перетворилася в один зір і не могла надивитися». ( Мати, дружина Тараса)

4. « Був він суворий до інших спокус, крім війни та веселої гульні; принаймні ніколи майже про інше не думав. Він був прямодушний з рівними. Він був добрий у такій мірі, в якій тільки можна було бути з такою вдачею і в тодішній час». (Остап)

5. « Учився він охочіше і без напруження, з яким звичайно береться до науки важка й сильна вдача… Він теж кипів жадобою подвигу. Але разом з тим душа його булла приступна й для інших почуттів». ( Андрій )

6. « Все обличчя її було смагляве, змарніле від недуги; широкі вилиці дуже виступали над опалими під ними щоками; вузькі очі підіймалися дугастим розрізом догори». ( Татарка )

7. «…це булла красуня – жінка у всій розквітлій красі своїй. Повне почуття світилося в зведених очах, не натяки на почуття, а все почуття. Ще сльози не встигли в них висохнути і оповили їх блискучою вологою, що проймала душу». ( Полька )

8. « У пошані був він в усіх козаків; двічі вже обирали його на кошового, і на війні теж був добрий козак, але вже давно постарів і не бувавні в яких походах; не любив також і поради давати нікому, а любив старий воїн лежати на боці в козацькому колі, слухаючи оповідання про всяку бувальщину та козацькі походи».(КасянБовдюг )

9. « …вже встиг загнатися йому під серце спис перше, ніж відігнали ворогів, що обступили його. Тихо схилився він на руки козакам, які підхопили його, і ринула струменем молода кров».  (Кукубенко )

 

 

2.Мотивація навчальноїдіяльності.

-                                 Чи зраджували вас у житті?

-                                  Хто такий зрадник?

-                                   Які почуття викликає  у вас зрадник?
 

Проблемнаситуація.
- Що таке Вітчизна?

               - Чи потрібна людині Батьківщина?

                 - Чи може житии людина без свого   коріння, без пам'яті про предків,  без відповідальності перед народом і країною?

                -  Що означає слово «батьківщина» для вас?

                - Чи любите ви свою землю? У чому виявляєтьсялюбов?


Вступне слово вчителя.
Поняття «Батьківщина» є центральним у повісті «Тарас Бульба».  Можливо, саме тому Гоголь так часто йповертався до свого твору, переробляв його, бо не мігжити без вітчизни і   йому хотілосяякнайкращевисловити своє ставлення до неї. Ставлення до батьківщини  є  критеріємоцінкигероїв. Так чи інакше, а всіперсонажівисловлюються словом чи ділом про свою землю. Ось, наприклад, Андрій,  захопившисьвродоюпрекрасної полячки,  промовляє: "Хто сказав, що мояВітчизна Україна?.. хто дав мені її у Вітчизни? Отчизна є те, чогошукає душа наша, що милішедля неї понад. Янкель, котрий перший розповівТарасові про зрадуАндрія, зовсім не засуджуєхлопця, говорячи: «Він перейшов з доброї волі. Чим людинавинна? Там йому краще, туди він і перейшов...» Коли він передав слова Андрія, що той буде битися проти козаків, а батько йому вже не батько, а брат - не брат, Тарас береться за шаблю, вітчизна–найсвятішепоняття. Остап не так часто говорить у повісті, як інші. Він не виголошуєпромов, але насправдічесноcлужитьвітчизні і, помираючи на чужині, не осоромиврідної землі, й згадав про батька, а значить і про батьківщину, в свійостанній час. Так само з думкою про вітчизнупомирають і славнікозаки - запорожці. То хто ж правийАндрій і Янкель чи козаки, котрі померли за батьківщину? Що ж такеВітчизна  для  людини?  Над  цим  питанням  ми  будемопрацюватипротягом уроку, порівнюючиобрази Остапа і Андрія. Зіставляючицихгероїв, ми спробуємоз'ясувати, коли ж людинастаєзрадником, і в який момент вона переступає ту межу, з-за якої вже нема вороття, а яка людина може називатисяпатріотом?


ІІ. Оголошення теми уроку

 

 

Епіграф. 

Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тількиБатьківщину.                                                                                                                                                                                                                     В. Симоненко 

      
ІІІ. Формуванняновихзнань, вмінь та навичок.
1.    Бесіда з учнями (Остап і Андрій в рідномудомі)
-    Прочитайте перший опис Остапа і Андрія. Що спільного в їхзовнішності? Як характеризуєїх Тарас Бульба?
-    Як він перевіряєфізичну силу синів? Хто з ним бився.
-    Як Тарас оцінюєменшого сина?
-    Яку «науку» єдиноправильною для синіввизнавав Тарас?
-    Порівняйтеставлення батька й матері до своїхдітей. Хто кого більше любив?

2.Робота в зошитах.

  • Колективне складання плану порівняльної характеристики.

(додати цитати)

1.Зовнішній виглядбратів.

2. Навчаннявбурсі.

3. Ставленнядо батька і матері.

4.  Життя на ЗапорозькійСічі.

5.  Поведінка в бою і в момент їхзагибелі.

6.  Подвиг Остапа і зрадаАндрія.

7.  Відношення автора до Остапа та Андрія.

8.  Ваша оцінкагероївповісті.

 

  • Евристична бесіда.
  1. Якими зображує автор Остапа та Андрія? Знайдіть та зачитайте їхні описи. Зробіть висновок.
  2. Розкажіть про їхні роки навчання. У чому полягає відмінність у характерах двох рідних братів? Чия вдача вам більше до  вподоби?
  3. Охарактеризуйте ставлення до Остапа та Андрія батька і матері. А як сини ставляться до них? Підтвердіть свою відповідь рядками з тексту.
  4. У чому Тарас Бульба вбачаєпокликаннясвоїхсинів?
  5. Як автор характеризуєвійськовувправність Остапа та Андрія? У чому полягаєвідмінністьміждвомабратамизапорожцями?

 

  • Прийом «Увійди в образ».

Уявіть себе на місціАндрія, який йдевулицямиобложеного Дубно, а потімопиняється перед коханоюдівчиною, якій довелосяпережитистрашнідні. Прийміть за ньогорішення.

  1. Доведіть, що юнак психологічно був готовий до зради.
  2. Чи мігАндрійповернутися у свійтабір? Чим він пожертвувавзаради панночки?
  3. Як Остап став отаманом і чи добре він справлявсязісвоїмиобов’язками?
  4. Розкажіть, як зустрілисяпід час бою Тарас та Андрій. Що найбільше обурило старого козака в поведінці сина?
  5. Як описує автор Андріяпід час битви та при зустрічі з

 

Проблема моральноговибору,

обов’язку й віри; проблемамужності і товариськості; вірності і зради; проблема батьків і дітей, жорстокості і милосердя, життя і смерті)

C:\Users\Люда\Desktop\270px-Venn0001.svg.png

3.Узагальнення.

 Методом «Кола Вена»


 

 


Остап   

  • Стриманість
  • Сила і міць
  • Не бажаввчитися
  • Надійнийтовариш
  • Брав вину на себе
  • Суворий до спокус
  • Прямодушний
  • Рицарськіякості -

якості лева

  • Осмисленадіяльність
  • Став новообраним

отаманом

  • Понадусе - обов’язок

  перед вітчизною,козаками

  • Мужньо переносить

страждання перед смертю


 


 


 

Андрій

  • Ніжність
  • Мазунчик
  • Легко вчився
  • Винахідливий
  • Хитрий
  • Прагнувкохання
  • Запальний
  • Прекраснеобличчярицаря
  • Бездушність і гарячковість у вчинках
  • Став зрадником
  • Понадусе - особистещастя, кохання
  • Сприймає смерть як заслужену кару за зраду
  • Безславна смерть

 


 

Спільне

  • Дужі;
  • Гарні;
  • Люблять батьків і рідний край;
  • Отрималиоднаковуосвіту;
  • Мужнізапорожці

 

4.Рефлексія. Сенкан.


Остап

Дужий, мужній .

Б’ється, нищить, перемагає .

Вірнийсин свого народу.

 

Андрій

Ніжний, гарний.

Навчається, мріє,закохується.

Лицар, слуга дамисерця


5.    Навчальнагра «Якби...»
1.    ЯкбиАндрій став зрадником...
2.    Якби Тарас не вбивав свого сина...
3.    Якби Остапа не взяли в полон...
4.    Якби Тарас не загинув...

6.    Заочназустріч з героєм.
Уявіть собі, що у вас з'явиласяможливістьзустрітися з героями «Тарас Бульба». Кого і про що ви запитали б?

Заключне слово вчителя.
Незважаючи на те, що Андрій мав обдаровану натуру, хист до службивСічі, він не став  справжнім козаком, порушивши кодекс лицарськоїчесті, забувши про вітчизну й віру через любов до прекрасної полячки. Автор засуджуєзрадуАндрія й уславлює подвиг Остапа, як і інших козаків, які померли за вітчизну. Без вітчизнилюдинавтрачаєсвоюсутність, вона перестає бути людиною. Втратавітчизни - горе, а добровільнавідмова від неї – духовна смерть для людини. Гоголь утверджує ідею вірності  Батьківщині, служіння їй, бо тільки це дає сенс життю особистості усьомународові.

8.Домашнє завдання.

  1. Підібрати цитати до характеристики образу Тараса .
  2. Підготувати повідомлення «Захар Беркут і Тарас Бульба – захисники рідної землі»

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Квашенко Ірина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
30984
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку