Тема уроку: Контрольна робота № 3 (тестові завдання). «Нова українська література (творчість І.П. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка)»
Мета: за пропонованими завданнями виявити рівень отриманих учнями знань, умінь та навичок із теми «Нова українська література (творчість І.П. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка)», закріпити їх; розвивати увагу, логічне мислення, спостережливість, пам’ять, уміння акумулювати здобуті знання, раціонально використовувати навчальний час; формувати світогляд учнів; виховувати наполегливість і працьовитість, пунктуальність, відповідальність.
Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів, корекції знань.
Обладнання уроку: дидактичний матеріал (тестові завдання).
Методика та прийоми проведення уроку: контроль і самоконтроль, самостійна робота, «вільний мікрофон».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Пояснення методики виконання контрольної роботи.
ІІІ. Проведення контрольної роботи (тестові завдання).
Учитель роздає учням завдання контрольної роботи і вони виконують тестові завдання.
Контрольна робота № 3
Нова українська література
(творчість І.П. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка)
Варіант 1
Початковий і середній рівні
1. «Енеїду» І. Котляревського вважають:
А найпізнішим твором давньої української літератури
Б першим драматичним твором нової української літератури
В зразком героїчного епосу українців
Г першим твором нової української літератури
2. Про кого ці рядки:
«Розкудкудакалась, як квочка,— / Енея не любила — страх; / Давно вона уже хотіла, / Його щоб душка полетіла / К чортам і щоб і духне пах».
А Енея Б Венеру
В Евріала Г Юнону
3. Кому належать слова про І.Котляревського:
«Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди.
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть!»
А Т. Шевченку. В Лесі Українці.
Б І. Франкові. Г П. Грабовському.
4. Визначте жанр «Енеїди»:
А класична поема
Б сатирична поема
В травестійно-бурлескна поема
Г соціально-побутова поема.
4. Вкажіть серед названих імен з «Енеїди» І. Котляревського земних героїв:
А Еол Б Дідона В Геба Г Борей
5. Кого характеризує Котляревський такими рядками в поемі «Енеїда»?
«...тоді кружав сивуху
І оселедцем заїдав.
Він , сьому випивши восьмуху,
Послідки з кварти випивав»?
А Енея Б Зевса В Нептуна Г Евріала.
6. Якою піснею починається п'єса І. Котляревського «Наталка Полтавка»?
А «Віють вітри, віють буйні...»
В «Всякому городу нрав і права»
Б «Ой я дівчина Полтавка»
Г Ой у полі криниченька»
7. Хто з героїв п'єси «Наталка Полтавка» І. Котляревського пропонує
останні гроші засватаній за багатія дівчині, щоб нелюб не докоряв
їй своїм багатством?
А Возний Б Петро В Виборний Г Микола.
8. Хто сказав про Наталку у п'єсі І. Котляревського: «Золото - не дівчина! Окрім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, - яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших, яка трудяща, яка рукодільниця: себе і матір свою на світі держить»?
А Возний Б Виборний В Петро Г Микола
9. І.Котляревський при написанні поеми «Енеїда» дотримується сюжету, запозиченого в античного письменника:
А Есхіла Б Гомера В Софокла Г Вергілія
10. «Маруся» - це повість:
А І. Котляревського Б Марка Вовчка
В Г. Квітки-Основ'яненка Г П. Куліша
11.У якому творі Квітки-Основ'яненка найяскравіше виявився сентименталізм в українській літературі?
А «Сватання на Гончарівці» В «Маруся»
Б «Конотопська відьма» Г «Салдацький патрет»
12. Рік виходу «Енеїди»:
А1778 Б 1772 В 1802 Г 1805 Д 1798.
Достатній рівень
13. Назвіть основні ознаки сентименталізму (на прикладі повісті Г. Квітки-Основ’яненка «Маруся»).
- зосередження уваги на внутрішньому світі людини (кохання з першого погляду Марусі та Василя, переживання Василя через розлуку з Марусею, відмова батька Марусі, душевна туга Василя після смерті Марусі);
- об’єкт зображення – події, які могли зворушити читача (відмова батька Василеві, смерть Марусі);
- головні герої ідеальні, позбавлені найменших негативних рис;
- Наум та Настя Дроти – вихідці з народу, селяни, до того ж не бідні, їхні страждання пов’язані не зі злиднями, а з душевними переживаннями;
- тон викладу – елегійний або меланхолійний;
- найхарактерніший художній засіб – літота (наявність великої кількості зменшено-пестливих слів);
- особливу роль у тексті відіграє пейзаж, він стає важливим засобом відтворення душевного стану героя, поглиблення відповідного настрою у творі;
- конфлікти переважно психологічного та побутового характеру: між інтересами панівних і середніх верств суспільства.
14. Бурлеск – це…
Бурлеск — це жанр гумористичної поезії. Комічний ефект досягається або тим, що героїчний зміст зображується в пародійному тоні, або тим, що про буденне говориться піднесено.
15. Характеристика образу Наталки Полтавки.
Високий рівень
16. Висловіть свої міркування щодо актуальності в наш час ідеї повісті «Маруся» Г. Ф. Квітки-Основ’яненка.
Контрольна робота № 3
Нова українська література
(творчість І.П. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка)
Варіант 2
Початковий і середній рівні
1. Г. Ф. Квітка-Основ’яненко заснував у новій українській літературі:
А жанр повісті
Б історичну повість
В сатиричну повість
Г роман як літературний жанр
2. Хто це з героїв «Енеїди»?
• «Розумна пані і моторна, / Для неї трохи син імен: / Трудяща, дуже працьовита, / Весела, гарна, сановита. / Бідняжка — що була вдова». А Венера В Юнона
Б Еней Г Дідона
3. Хто у п'єсі «Наталка Полтавка» співає пісню «Віють вітри, віють буйні...»?
А Горпина Терпилиха В Наталка
Б Возний Тетерваковський Г Петро Д Микола
4. Визначити тему п’єси "Наталка Полтавка" І.Котляревського:
А боротьба проти кріпосницького ладу;
Б змалювання долі жінки-покритки;
В зображення побутових суперечностей українського села та соціальної нерівності
Г змалювання сирітської долі
5. Про кого з героїв Г.Квітки-Основ'яненка сказано?
«На вулицю і не кажи, щоб коли з подругами пішла. ...Було, і других дівчат відводить, та аж плаче, та просить: «Будьте ласкаві, сестрички, голубочки, не ходіте на теє прокляте зборище!..»
А про сотника Забрьоху
Б про Марусю
В про Наума
Г про Василя
Д про Настю.
6. Наведені нижче рядки є описом:
Якусь особу мацапуру
Там шкварили на шашлику,
Гарячу мідь лили за шкуру
І розпинали на бику.
А раю Г острова Цирцеї В Риму
Б Трої Д пекла.
7. “Енеїда” І.Котляревського написана:
А старослов’янською мовою; Б народною українською мовою;
В польською мовою; Г російською
8. Повість «Маруся» Григорія Квітки-Основ’яненка характеризує автора як представника:
А класицизму.
Б сентименталізму.
В романтизму.
Г реалізму.
Д модернізму.
9. За жанром «Наталка Полтавка» І.Котляревського:
А сентиментально-реалістична драма Б родинно-побутова комедія
В гумористична п’єса Г соціально-побутова п’єса
10.Який народний звичай не описано в повісті «Маруся»?
А сватання В хрестини
Б весілля Г похорон
11. Фіналом п’єси «Наталка Полтавка» є:
А відмова Наталки одружитися з возним.
Б вдале сватання возного до Наталки.
В благородне зречення возним Наталки.
Г згода Наталки на шлюб із возним.
Д поява у селі Петра, коханого Наталки.
12. Прізвище Виборного:
А Возний В Макогоненко Д Віяловський.
Б Тетерваковський Г Терпиловський
Достатній рівень
13. Поясніть чому «Енеїду» І. Котляревського називають «енциклопедією життя українського народу».
Обряди. Еней поминає свого батька Анхіза («сороковини»). Звичаї. Так, ідучи в гостину, люди підносили господарям хліб і сіль. (Юнона — Еолові, посли Енея — Латину). Еней гостинному Ацесту «за хліб подякував, за сіль». При зустрічі герої, навіть незнайомі, «віддають поклон», Лавінія після смерті матері вбралася в чорний одяг. Ворожіння. Докладно розповідається, як у пеклі моторне дівча ворожить Енеєві на парі з киплячого горщика, в який закладено всілякі трави та гніздо ремеза. Народна медицина. Сівілла вміє «трясцю відганяти», «завушниці пошептати», «волос ізігнати», «переполохи виливати». Повір’я. У пеклі мучилися жінки, які «в комин літали», «їздили на упирях», «дощ продавали». Фольклор — важлива частина духовного життя нації. Крім численних прислів’їв і приказок у поемі названо пісні різних жанрів (історичні, козацькі, побутові, до танцю), а також фольклорні образи — персонажі та предмети (кобиляча голова, мавки, упирі, зцілюща вода, скатерть-самобранка, чоботи-скороходи тощо). Сівілла своїм зовнішнім виглядом, поведінкою, ворожбитськими вміннями близька до казкової Баби-Яги; автор часом так її і називає.
14. Алюзія – це…
Алюзія — художньо-стилістичний прийом, натяк на певний художній твір, сюжет чи образ.
15. Характеристика образу Марусі.
Високий рівень
16. Висловіть свої міркування «Що важливіше: гроші чи почуття?» (на прикладі п’єси І. Котляревського «Наталка Полтавка»).
Оцінювання: завдання 1-12 – 0,5 б. (6 б)., завдання 13-15 - 1 б. (3 б.), завдання 16 - 3 б.
ІV. Підсумок уроку.
V. Домашнє завдання.
1. Підготуватись до уроку позакласного читання.