Автор та засновниця літературної студії – вчитель української мови, літератури та зарубіжної літератури Канівської спеціалізованої школи
І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням іноземних мов Канівської міської ради ОТГ Черкаської області
МОРОКОВА Ольга Іванівна
Відкриття літературної студії
«СЛОВО-ЗБРОЯ»
(Ніжна вальсова фонова музика, учні передають осіннє листя і діляться враженнями від поезії, природи і …війни)
Учениця 1: Під шум гармат і стогони тривог
Осінній лист у танці закружляє.
Учень 1: Де всі ми рівні, поряд з нами Бог…
Ця осінь нам всі плани поміняє.
Учениця 2: Іде війна, у кожного свій фронт,
А осінь нас усіх наздоганяє.
Учень 2: Курличуть журавлі серед дощів й тривог…
І осені тут спокою немає.
Учениця 3: Запеклий бій - жадобні вороги…
Навіть листок оцей запам’ятає.
Учень 3: А ти відчуй – твори, пиши й твори.
Ця осінь нас усіх перевіряє.
Учениця 4: Палкі слова в запеклому бою -
У осені своя на них картина.
Учень 4: Життєвий бій, де всі ми за одну –
За перемогу - з нами осінь-днина.
Учень 5: Пишіть, творіть, записуйте, кажіть,
А зараз просто тихше, помовчіть.
Учениця 5: Згадаймо тих, хто осінь нам подарував,
А сам на полі бою твердо впав.
(хвилина мовчання)
Учениця 1: Але сьогодні все життя іде…
Ми щиро воїнам подякуєм за це.
Учень 1: Оскільки наша зброя – слово золоте!
Від нього жоден ворог не втече!
(Герої сідають)
Вчитель-ведуча: Саме тому ми вирішили теж підсилити свій фронт – створити літературну студію – місце сили, наснаги і творчого терпіння. Взявши до рук свою лексичну зброю, ми щохвилини підтримуватимемо наших захисників і словом, і думкою, і поезією.
Для чого? Що? Як? Чому? Відповіді на всі ці питання ви зараз побачите і почуєте, а головне – частково приєднаєтесь до нас, адже творити може кожен, якщо є бажання та воля.
Учениця 2: Воля, свобода - це все для творця?
Правда тяжка дуже ноша ось ця?
Ти за свободу воюєш, печеш
Від рідного слова повік не втечеш.
Ось так сьогодні думаю вже я
А що писав Сковорода?
Учень 2: Читає поезію Г. Сковороди «De libertate».
Вчитель: Проводить із глядачами дискусію на тему «Хто така вільна людина? Що означають поняття «Свобода слова, думки, почуттів»
Учениця 1: Перше правило, яке сьогодні ми встановлюємо у своїй студії: ПІЗНАЙ СЕБЕ! (Зображення на презентації)
Вчитель: Пропоную присутнім відчути себе поетами і створити свій сенкан. Починаємо створювати СЕНКАН.
1 слово назва – Те, що вам перше приходить в голову
(Глядачі записують 1 слово-іменник)
Учень 3: Потік думок, фантазій і любові…
Чи зможеш ти творити без тривоги?
Учениця3: Я пробую, і це моє життя.
Така ось я, розрада й втіха ця.
Читає власну поезію.
Учень 3: І друге правило важливе теж від нас:
«Люди, будьте взаємно красивими!»
Настав вже час!
Вчитель: Поетизуємо далі. Придумайте 2 рядок – два прикметники (який?)про себе.
Учень 4: Краса і радість ходять поруч завжди.
У них свої пригоди, ігри, мандри.
Учениця 4 читає оду «До радості».
Учень 4: Третє правило – «Contra spem spero» -
Без надії таки сподіватися і крізь сльози сміятись.
Вчитель: Створюємо 3 рядок нашого сенкана – 3 дієслова: Що ви любите найбільше робити?
Учень 5: І що ж? у вічності свої закони:
Боротися крізь терни й заборони.
Учениця 5: читає вірш Тараса Шевченка.
Відео: діти за кордоном читають українські вірші.
Учениця 5: Наше четверте правило : Борітеся –Поборете!
Вчитель: 4 рядок сенкана – фраза із 4 слів – девіз вашого життя із 4 слів!
Учениця 1: Невже ця суть невинна і проста:
Що все вкладається у зброю і слова?
Для чого це писати, все творити?
Взяв зброю і на поле бою – жити.
Учень 1: Не говори усе, що знаєш.
Те, що говориш, добре знай.
Перш думай, як сказати маєш,
І кожне слово підбирай.
Бо рідне слово — не полова,
Словечко кожне має зміст.
Повинна бути гарна мова.
До неї треба мати хист
І мудрість також треба мати,
Бо слово — зброя! Добре знай!
То ж перш, як слово промовляти,
Свого сумління запитай.
Вчитель:Створюємо завершення поезії – слово- підсумок. 5 рядок – 1 синонім до першого слова.
Презентація своїх творінь глядачами.
Вчитель: Згадаймо слова величної Лесі Українки:
«Слово, моя ти єдиная зброє,
Ми не повинні загинуть обоє!
Може, в руках невідомих братів
Станеш ти кращим мечем на катів.»
Учениця 2: Ми вірим в те, що скоро перемога!
Учень 2: І кожен слово кине тут за те!
Учениця 3: І хоч чекає нас тяжка дорога,
Учень 3: Ми зробим діло зовсім непросте.
Учениця 4: Ми будемо творити і цим жити!
Учень 5: Наперекір усім тривогам і боям!
Учень 1: І якщо нам судилося залити фундамент цей
Учениця 1: То слава Україні, смерть всім ворогам!
Учень 1: І буде Україна – найміцніш держава!
Всі разом: Тож смерть всім ворогам! Героям слава!
Діти і вчителі читають власні поезії під музичний супровід.