Конспект уроку. "Контрольний письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису приміщення"

Про матеріал

Конспект уроку. 6 клас. Контрольний письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису приміщення

Перегляд файлу

 

Тема. Контрольний письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису приміщення.

Мета.

  • удосконалювати вміння учнів усвідомлювати тему й основну думку тексту, тип і стиль мовлення почутого;
  • розвивати вміння шестикласників уважно слухати, логічно та грамотно писати переказ, сприймати текст, розуміти його та докладно відтворювати;
  • виховувати почуття поваги, любові до творчої праці.

Тип уроку. Урок контрольного письмового переказу.

Обладнання. Текст переказу «У Катерини Білокур», тлумачний словник української мови.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
    1.           Перевірка готовності учнів до уроку.
    2.           Перевірка присутності/відсутності учнів.
  2. Повідомлення теми та мети уроку; мотивація навчальної діяльності.
    1.           Оголошення вчителем теми, каліграфічний запис її на дошці.

Двадцять сьоме вересня

Контрольний письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису приміщення

  1.           Мотивація навчальної діяльності.

2.2.1. Написання переказу покращить ваші мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз тексту.

2.2.2.  Правильний виклад думок, відтворення їхньої послідовності під час написання переказу – це ще один крок до вдосконалення мовної і мовленнєвої грамотності.

  1. Ознайомлення учнів зі змістом тексту переказу.

У Катерини Білокур

 Оселю Катерини Білокур я розшукував недовго. Запитав у босоногих дівчаток, які гралися на стежці. У відповідь на моє запитання вказівні пальчики ткнули повітря в напрямі, де білів причілок звичайної української хати.

 Я підійшов до хати, зупинився. Відчинила хвіртку, вийшла жінка в темній терновій хустці, заговорила м'яким голосом, гостинно запросила увійти.

 На покуті темніли образи старі, ледь помітно виблискували тьмяною позолотою. Недалечко від ікон висів портрет Шевченка. З простенької його рами розгорнуто звисав рушник, наче гаптовані крила якогось дивного білого

птаха або величезного метелика.

 У кутку була охайно підведена червоною глиною піч, що милувала око мальованим комином. Вона, наче огрядна молодиця в білій вишиваній сорочці, посідала в хаті чимале місце.

 Вздовж стола стояла лава. На довгому ослоні, на який падало світло з двох невеликих вікон, - тюбики фарб, саморобні пензлики. За палітру правив шматок скла, що лежав поруч.

 На стінах світлиці висіло кілька картин. Я замилувався квітами, що жили на полотнах такою яскравою красою. Картини, що висіли на стінах, були в неоковирних рамках, а деякі висіли без рам.

 У цій пропахлій фарбами і живими квітами кімнаті художниця творила. Тут не було навіть звичайнісінького мольберта.  

 Я мовчав. Був зачарований, але й здивований життям цієї скромної і разом з тим такої талановитої та наполегливої жінки.

205 слів.

(За М. Сарма-Соколовським)

  1. Бесіда за змістом почутого учнями.
  1. Визначити тему й основну думку тексту. (Тема – розповідь про художницю; основна думка – змалювання умов життя та результатів творчої праці талановитої художниці).
  2. Що виражає заголовок: тему чи основну думку?(Тему).
  3. Яким уявили ви описане приміщення?( Невеличка українська хатина, в якій живе жінка, що вміє віддавати належне українській культурі. Ніякої розкоші: піч із мальованим комином, ослінчик із різними причандаллями для роботи, а головне, що на стіні – портрет Шевченка та вишиті рушники ).
  4. Які типи мовлення використано у тексті? (Розповідь з елементами опису)
  5. На які частини можна поділити текст. Визначити мікротеми висловлювання. Складіть орієнтовний план тексту.

1.  Пошуки оселі художниці.
2.  Запрошення жінки.
3.  Старі образи на покуті.
4.  Портрет Шевченка під рушником.
5.  Велика піч у кутку хати.
6.  Лава вздовж стола.
7.  Картини художниці у світлиці.
8.  Скромна і талановита жінка.

 

  1. Словникова робота.
  1. Пояснити значення слів:

Причілок – бокова стіна будинку; бокова частина даху.

http://www.lemky.com/uploads/posts/1175379203_lemko_shitlo02.jpg

Покуть – в українській селянській хаті – куток, розміщений по діагоналі від

печі, та місце біля нього.

http://primetour.ua/%7Euploads/fck/pirogovo_7_thumb.jpg

 

Комин – 1) Передня (нижня) частина димоходу варистої печі.

2) Канал з вогнетривкого матеріалу для виходу диму з печі, груби в повітря; димохід.

http://yak-prosto.com/images/d/4/yak-zrobiti-z-pechi-kamin.jpg

Ослін – переносна кімнатна лава для сидіння. http://www.xn--p1ao8b.com.ua/wp-content/uploads/2012/02/ekomebel-iz-dereva-derevyannye-interery-11.jpg

Мольберт – підставка, на якій художник установлює підрамник із полотном, картон і т. ін. для малювання.

http://klubok.kg7.ru/7/59/570/images/items/570/4475_main-18e75188bee15f729ed4d29e6636d42b.jpg

Палітра – чотирикутна або овальна дощечка, пластинка, на якій живописець змішує і розтирає фарби.  

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTgosGrDmrsKumIppSMfr9Lq8dNfkrIEDlO_w60A0cmzmFzX4ZCrCcyjw

  1. Дібрати синоніми до слів: тернова (про хустку), образи, гаптований, огрядний, неоковирний, охайний.

Терновий – темно-синій;

образ – ікона, зображення;

гаптований – вишитий, вишиваний;

огрядний – товстий, повнотілий;

неоковирний - непоказний, непривабливий, незграбний;

охайний – чистий, прибраний.

  1. Записати на дошці слова: босоногих, в напрямі, тьмяною, вздовж, неоковирних.
  1. Повторне читання учителем тексту переказу.

У Катерини Білокур

 Оселю Катерини Білокур я розшукував недовго. Запитав у босоногих дівчаток, які гралися на стежці. У відповідь на моє запитання вказівні пальчики ткнули повітря в напрямі, де білів причілок звичайної української хати.

 Я підійшов до хати, зупинився. Відчинила хвіртку, вийшла жінка в темній терновій хустці, заговорила м'яким голосом, гостинно запросила увійти.

 На покуті темніли образи старі, ледь помітно виблискували тьмяною позолотою. Недалечко від ікон висів портрет Шевченка. З простенької його рами розгорнуто звисав рушник, наче гаптовані крила якогось дивного білого

птаха або величезного метелика.

 У кутку була охайно підведена червоною глиною піч, що милувала око мальованим килимом. Вона, наче огрядна молодиця в білій вишиваній сорочці, посідала в хаті чимале місце.

 Вздовж стола стояла лава. На довгому ослоні, на яке падало світло з двох невеликих вікон, - тюбики фарб, саморобні пензлики. За палітру правив шматок скла, що лежав поруч.

 На стінах світлиці висіло кілька картин. Я замилувався квітами, що жили на полотнах такою яскравою красою. Картини, що висіли на стінах, були в неоковирних рамках, а деякі висіли без рам.

 У цій пропахлій фарбами і живими квітами кімнаті художниця творила. Тут не було навіть звичайнісінького мольберта.  

 Я мовчав. Був зачарований, але й здивований життям цієї скромної і разом з тим такої талановитої та наполегливої жінки.

205 слів

(За М. Сарма-Соколовським)

  1. Підготовка чорнового варіанту переказу.
  2. Самостійне редагування тексту переказу, удосконалення його змісту.
  3. Оформлення чистового варіанту.
  4. Домашнє завдання, інструктаж до його виконання.

Написати твір-мініатюру (6 – 8) речень опису вашої кімнати в художньому стилі.

  1. Підсумок уроку.
    1.      Підсумкова бесіда.
  1. Назвіть типи мовлення. – Розповідь, опис, роздум.
  2. Що характерно для художнього опису? – образність, емоційність, акцент на тільки на яскравих деталях предмета.
  3. Яку роль виконує опис приміщення в художніх творах? – Інтер’єр допомагає збагнути характер персонажів, їхню поведінку.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Подольська Тамара Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лосик Світлана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Підлужна Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
19 березня 2022
Переглядів
24206
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку