Розкрити особливості будови кореня у зв'язку із його основними функціями, які він виконує у рослини; дати поняття "кореневі волоски".Розвивати уміння визначати функції кореня за основними ознаками, розвивати спостережливість та уважність Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; виховувати зацікавленість до природи, інтерес до науки біології.
Тема: Корінь: будова, основні функції .
Мета:
Освітня. Розкрити особливості будови кореня у зв’язку із його основними функціями, які він виконує у рослини; дати поняття "кореневі волоски".
Розвиваюча. Розвивати уміння визначати функції кореня за основними ознаками, розвивати спостережливість та уважність.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; виховувати зацікавленість до природи, інтерес до науки біології.
Основні поняття і терміни: головний корінь, додаткові та бічні корені; мичкувата та стрижнева кореневі системи
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит, презентація, ілюстрації .
Базові поняття і терміни: корінь, кореневий чохлик, зона поділу, зона розтягування, провідна зона, зона всмоктування, центральний циліндр, кора кореня.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Доброго дня, учні. Сьогодні у нас незвичайний урок. До нас завітали гості – ваші вчителі.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Кросворд.
1. Сукупність клітин, спільних за походженням, особливості будови яких пов’язані виконанням певної функції організму (тканина)
2. Тканина, яка створює внутрішній простір організму рослини, виконує запасальну функцію (основна)
3. Тканина, яка забезпечує транспорт речовин в організмі рослини (провідна)
4. Тканина, яка забезпечує міцність рослинного організму, є опорою. (механічна)
5. Тканина, яка забезпечує ріст рослини, складається з живих клітин, які активно діляться. (твірна)
6. Тип тканини, яка розташована на верхівці органів, які ростуть. (апікальна)
III. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Прослухайте вірш і поставте до нього запитання.
Зірвали маків ми букет червоних
й блакитних незабудок цілу жмуть,
Та жаль нам стало квітів цих яскравих,
їх посадили в землю хай ростуть.
Тільки от нічого не виходить;
Від вітру наші квіти похилило,
Чомусь вони осипались і в'януть,
Бо без коріння жить вони не стануть!
Хоч тонкий і непримітний
Корінь цей в землі росте
Та без нього на планеті
Жодна квітка не цвіте.
Учні пропонують варіанти запитань. У ході обговорення вибирають те запитання, яке найкраще розкриє головну думку вірша.
Чому рослина не може жити без кореня ?
IV. Засвоєння нових знань.
Рослина — відкрита біосистема, яка складається з органів, що взаємопов’язані між собою. (Пояснення вчителя з використанням відеоматеріалів та складанням схем).
Корінь – це вегетативний осьовий підземний орган з необмеженим ростом, що виник у рослин як пристосування до життя на суші.
Як ви гадаєте, чому рослина не може жити без кореня? Коли дме сильний вітер, спробуйте втримати парасольку за ручку. Важко! Яка ж сила потрібна, щоб дуб чи липа з товстими стовбурами і гілками втримались на місці під час бурі. Сила могутнього велетня! Цією силою володіють корені. Мов сталеві канати, вони натягнуті в різні боки й утримують рослину.
Запитання до учнів:
Які функції, на вашу думку, ще виконує корінь? (Учні вказують на основні функції – закріплення рослин у субстраті, поглинання і транспорт води та розчинених у ній мінеральних речовин, а також продуктів життєдіяльності ґрунтових мікроорганізмів і коренів інших рослин, первинний синтез органічних речовин, виділення в ґрунт продуктів обміну речовин і вегетативне розмноження.
Корінь є надзвичайно важливим органом. Зародок кореня закладається одночасно з брунькою в зародку насінини і називається зародковим коренем. Під час проростання насінини цей корінь перетворюється на головний.
1 — головний корінь; 2 — додаткові корені; 3 — бічні корені
Перегляд відеофрагменту.«Ріст рослини за 2 хв.»
Паралельно з ростом на ньому з’являються бічні корені першого порядку, які, у свою чергу, дають корені другого порядку, на них виникають корені третього порядку і т. д. Крім головного і бічних коренів, у рослин утворюються й додаткові корені, які формуються на стеблах, листках, але не на корені.
1Складання опорної схеми
2.Будова кореня(робота дітей з підручниуом)
Зони кореня
1 група – Кореневий чохлик
2 група – Зона поділу та зона розтягування
3 група – Всисна зона (зона кореневих волосків) та провідна зона (зона бічних коренів)
Особливості будови |
Функції |
|
Кореневий чохлик |
Клітини невеликі, щільно прилягають одна до одної. |
Захищає верхівку кореня під час росту та просування між частинками грунту |
Зона поділу |
Клітини дуже дрібні і постійно діляться.
|
Утворює усі частини кореня |
Зона розтягу |
Клітини швидко ростуть і перетворюються на клітини постійних тканин. |
Відбувається ріст кореня в довжину. |
Зона всмоктування |
Складена клітинами постійних тканин. Клітини покривних тканин шкірочки кореня у цій зоні утворюють кореневі волоски. |
Клітини шкірочки та короку забезпечують захист, кореневі волоски – поглинання води та мінеральних речовин |
Провідна зона |
Складається з живих та мертвих клітин. |
Транспортує речовини, закріплює рослину у грунті, може запасати поживні речовини |
Якщо ми розглянемо корінь, то побачимо, що він неоднорідний. На самій його верхівці знаходиться ділянка – кореневий чохлик. Він захищає живі клітини кореня, що розміщуються під ним. Ці клітини постійно діляться і ростуть – це зона росту. Вона дуже маленька і становить 2 – 4 мм. Далі – всисна зона, довжина якої не перевищує декількох міліметрів. У цій зоні рослини кореневими волосками всмоктують із ґрунту воду з розчиненими в ній мінеральними речовинами. Кореневі волоски – це вирости клітин покривної тканини кореня на рівні покривної зони, їх довжина – декілька міліметрів, але їх дуже багато. Живуть вони 10 – 12 днів, відмирають, замість них з’являються нові. Далі йде провідна зона – зона бічних коренів – галуження кореня. Провідна зона становить більшу частину кореня, її довжина вимірюється десятками сантиметрів і навіть метрами
Скласти зображення кореня та підписати його зони:
Фізкультхвилинка
Встаньте діти посміхніться
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться
В різні боки нахиліться
Веретеном покрутіться
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте
3.Внутрішня будова кореня. (Розгляд поперечного зрізу коренів моркви)
Покривна тканина кореня складається з одного шару клітин шкірки з тоненькими стінками. Саме ці клітини й утворюють кореневі волоски.
Глибше, під шкіркою, розміщена кора кореня. Вона складається з багатьох шарів клітин основної тканини. По цій тканині розчини поживних речовин рухаються від кореневих волосків до провідних тканин, розташованих у центральній частині кореня.
Центральну частину кореня утворює центральний циліндр. У багаторічних рослин він може бути оточений шаром клітин бічної твірної тканини. Завдяки поділу цих клітин корінь потовщується.
У центральному циліндрі формується провідна система рослини, до складу якої входять судини і ситоподібні трубки. По судинах відбувається висхідний рух води з розчиненими мінеральними речовинами, тобто від кореня до надземної частини рослин. А по ситоподібних трубках органічні речовини транспортуються від зелених надземних частин до кореня - це низхідний рух. У центральному циліндрі також розташовані механічна та основна запасаюча тканини.
Складання опорної схеми
Сукупність усіх коренів утворює кореневу систему (Учні розглядають гербарні зразки типів кореневих систем і записують схему).
|
|
Стрижнева коренева система – це система коренів, яка має добре розвинений головний корінь, від якого відходять бічні (у дводольних рослин). Утворюється ця система із зародкового корінця і галузиться за рахунок бічних коренів.
Мичкувата коренева система – це система додаткових коренів, які пучком ростуть від основи стебла (в однодольних рослин, а з дводольних – у жовтецевих та подорожникових). Формує мичкувату систему вузол кущіння, із якого розвиваються додаткові пагони і корені. Галуження системи відбувається також за рахунок бічних коренів.
Прийом « Так чи ні?»
6. Корінь виконує такі функції:
а) здійснює випаровування води (ні)
б) закріплює рослину в ґрунті (так)
в) є органом вегетативного розмноження (так)
Це цікаво!
Розміри кореневої системи в різних рослин різні. Коріння яблуні проникає в ґрунт на глибину 3–4 м, а в сторони від стовбура — до 15 м, у конюшини та пшениці — на глибину до 2 м, у рослин водойм вони розташовуються близько до поверхні ґрунту.
Застосування знань про кореневу систему у житті людини. Пікірування рослин.
Корінь росте верхівкою. Якщо відірвати або відрізати кінчик кореня - його верхівку, ріст кореня в довжину припиниться. У кореня з відірваним кінчиком утворюється багато бічних і додаткових коренів. Коренева система стає потужнішою. Цю властивість кореня використовують під час пересаджування розсади капусти, помідорів, айстр та інших культурних рослин, що мають стрижневу кореневу систему. Прищипують корінь у процесі пікірування.
Послідовність дій під час пікірування
Пікірування - це прищипування кінчика кореня при розсаджуванні молодих рослин за допомогою загостреного кілочка що нагадує піку.
V.Закріплення знань учнів
1. Зазначте правильні відповіді.
1. Вегетативний орган рослин:
A) квітка;
Б) корінь;
B) плід;
Г) насіння.
2. Вкажіть функцію, не властиву кореням:
A) закріплює рослину;
Б) запасає поживні речовини;
B) поглинає воду;
Г) здійснює фотосинтез.
3. Корінь, який буває один:
A) головний;
Б) додатковий;
B) бічний;
Г) мичкуватий.
4. Захищає зону росту:
A) зона розтягування;
Б) провідна зона;
B) кореневий чохлик;
Г) всисна зона.
5) Найдовша зона кореня — це:
А поділу В всисна
Б розтягування Г провідна
6) Зона кореня, яка містить твірну тканину:
А поділу В всисна
Б розтягування Г провідна
7) Всисна зона щільно вкрита:
А кореневими волосками В кореневим чохликом
Б покривними клітинами Г бічними коренями
8) Зона, у якій відбувається галуження кореня:
А всисна В розтягування
Б провідна Г поділу
Дайте відповіді на питання:
— Які основні функції коренів?
— Які види коренів ви знаєте?
— Які бувають типи кореневих систем?
— Чим відрізняється стрижнева коренева система від мичкуватої?
5. Підбиття підсумків уроку
Складання Т-схеми до уроку
Я знав |
Я дізнався |
|
|
VI. Вивчити § підручника
Закласти досліди для майбутніх спостережень. Поставити у воду пагони різноманітних дерев та кущів (верби, смородини, клена, берези, черемхи, липи, калини...).