Тема : Козацькі літописи. Літопис Самійла Величка
Мета:
навчальна: розповісти про найдавніші козацькі літописи; ознайомитися із творчістю видатних козацьких літописців; пояснити зміст поняття «козацький літопис».
розвиваюча: розвивати хронологічні вміння, формувати вміння визначати значення для людини пам`яті про власне минуле ; розвивати інтерес до минулого України.
виховна: виховувати шанобливе ставлення до книг, історичних джерел.
Тип уроку : комбінований.
Обладнання: підручник, робочі зошити.
І. Перевірка раніше набутих знань.
Хід уроку
Фронтальне опитування
. -- Що досліджують історики?
-- Що таке історичний факт?
-- Кого ми називаємо історичним діячем?
-- Як історики відтворюють картину минулого
Індивідуальне опитування
Охарактеризувати:
-«Повість минулих літ»;
-«Слово о полку Ігоревім»
-Галицько-Волинський літопис.
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
Висловіть судження про значення для людини пам’яті про власне минуле,минуле родини,народу.
ІII . Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу.
План
1.Самійло Величко-найвидатніший козацький літописець.
2. Видатні постаті козацької доби.
Словникова робота
Клейноди - відзнаки, які символізували козацьку владу. До клейнодів належали корогва (прапор), бунчук, булава та печатка з гербом. Булава була символом гетьманської влади.
1.Унікальними є козацькі літописи, які творилися в козацькому середовищі і були присвячені подіям козацької історії. До наших днів дійшли три козацькі літописи: Самовидця, Григорія Граб’янки та Самійла Величка. Автор літопису Самійла Величка працював канцеляристом Війська Запорозького. Літопис укладений між 1715 р. і початком 1720-х років. У літописі розповідається про Національно-визвольну війну під проводом Богдана Хмельницького,події від 1660 р. до 1700 р. Самійло Величко використав багато документів, в тому числі й іноземних, а також використав власні спостереження та свідчення очевидців.
Бесіда за запитаннями .
Робота з історичним джерелом.
1.Прочитайте історичне джерело на с.152-153.
2.Дайте відповіді на запитання:
-Про яку історичну подію йдеться в уривку?
-Коли вона відбулася?
-Які деталі в розповіді літописця видалися вам найцікавішими?
2. Таких людей, імена і вчинки яких засвідчені джерелами і діяння яких впливали на перебіг історичних подій, називають історичними постатями (або особами). Погортайте сторінки підручника й назвіть імена історичних постатей, про які йшлося на попередніх уроках.
Робота з історичним оповіданням
1.Прочитайте історичне оповідання на с.155-156.
2. Які деталі в оповіданні є справжнім історичним фактом, а які - вимислом автора?
IV.Узагальнення та систематизація знань
Накресліть лінію часу, позначте вказані дати та розв’яжіть хронологічну задачу
Пересопницьке євангеліє, що зберігалося в книгозбірні Мазепи, було передане 1701 р. в Переяславський Вознесенський собор, збудований коштом гетьмана. Скільки років було книзі, коли Мазепа передав її до Переяслава, якщо написано її в 1561 р.?
2. Виберіть речення, у яких ідеться про гетьмана Богдана Хмельницького, а в яких - про Івана Мазепу
1) У 1648 р. очолив Національно-визвольну війну.
2) Гетьманував наприкінці 17 - на початку 18 ст.
3) Для визволення України з-під влади московського царя уклав спілку зі шведським королем.
4) Зажив слави будівничого української культури, на розвиток якої давав кошти з державної скарбниці та свої власні.
5) Його діяльність протягом першого року Національно-визвольної війни сприяла утворенню української козацької держави.
6) Був першим керівником козацької держави Війська Запорізького - гетьманом, маючи найвищу владу в ній.
V. Підведення підсумків. Постановка д/з.
Прочитати п.22 с.151-158. Виконати завдання 1-2 на с. 158.