Жан де Лафонтен. Байка «Зачумлені звірі».
Мета: повторити відомості з теорії літератури про байку, алегорію, езопову мову; ознайомити учнів із фактами біографії Жана де Лафонтена, його байкою «Зачумлені звірі»; удосконалювати навички аналізу байки та її виразного читання; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності; виховувати моральні якості, критичне ставлення до людських вад.
Обладнання: портрет Жана де Лафонтена, тексти байок, презентація, відеозапис повільної музики ( для проведення релаксаційної вправи ).
Тип: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання з учнями .
- Добрий день, діти! Мене звати Тетяна Олександрівна. Сьогодні я у вас проведу урок світової літератури. Сподіваюсь, що наша праця з вами буде співплідною.
2. Релаксаційна вправа „Доторкнися до зірок” .
Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлення до уроку й очікування позитивних результатів .
Учитель:
„Сядьте зручніше і заплющіть очі . Уявіть собі , що перед вами нічне зоряне небо , на якому багато зірок . Виберіть собі найяскравішу зірку . Уявіть , що ця зірка – гарна оцінка , яку б ви хотіли отримати , вдала відповідь на уроці , це ваша найзаповітніша мрія . Тепер простягніть руки до неба , щоб доторкнутися до своєї зірки . Намагайтеся з усіх сил ! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку . І сьогодні на уроці я буду дарувати зірочки за відповіді, а наприкінці уроку ви підрахуєте свої зірочки та отримаєте гарні оцінки. Тож зорепад починається!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Опитування учнів з використанням презентації «Байка у світовій літературі».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку
Слово учителя. - Діти, скажіть, в якій країні ми з вами живемо?
- А чи хотіли б ви побувати за кордоном, у чудовій країні, скажімо у Франції?
- Сьогодні у вас така можливість є. Уявіть собі, що ви у літаку, зручно вмостились у своїх кріслах, прикріпили паски безпеки. Наш літак бере курс на Францію, але потрапимо ми не до сучасної країни, а в ХVІІстоліття, де країною правив Людовик XIV – «король-сонце», за часів якого було створено Версаль – архітектурний ансамбль, резиденцію королів (знаходиться в 24-ох кілометрах выд Парижа). І саме тоді жив та творив Жан де Лафонтен.
- Отже, ми з вами ознайомимось із життєвим і творчим шляхом цього письменника.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу .
Слайд Жан де Лафонтен народився у 1621 р. у французькому містечку Шато-Тьєррі в сім'ї чиновника. Здобувши несистематичну освіту, він деякий час працював чиновником, успадкувавши посаду свого батька. Але служба мало цікавила поета.
Слайд Лафонтен залишив службу і переїхав до Парижа, де швидко здобув славу талановитого поета і став вести світське життя. Писати почав доволі пізно, коли йому вже виповнилося тридцять три роки. Життя поета, легке і безтурботне, нагадувало життя Цикади, героїні його байки «Цикада і Мурашка».
Слайд Героями байок Лафонтена є люди, тварини, птахи, комахи, явища природи. Особливо французький байкар любив описувати звірів, найголовнішим з – поміж яких вважав Лева. Цар звірів у творах постає могутнім, величним, сильним, жорстоким, славолюбним. В образі Лева сучасники поета вбачали французького короля, у Вовкові, Лисиці, Леопарді – його придворних.
Слайд Герої Лафонтена говорять такою ж вишуканою літературною мовою, що і французькі дворяни. Персонажі байок дуже культурні, високоосвічені. Лисиця знає навіть античну літературу, а Вовк знає етикет і мистецтво.
Слайд У 1668 році з’явилися перші шість книг під назвою «Байки Езопа, перекладені на вірші добродієм де Лафонтеном». Байкарську спадщину Жана де Лафонтена складають 238 байок, вміщених у 12 збірках.
3. Робота над змістом байки «Зачумлені звірі».
Чума – хвороба, гостре інфекційне захворювання людей і тварин.
Звірина, звірота – тварини.
Впень – геть усе; цілком, зовсім.
Покута – 1) Визнання своєї провини; каяття. 2) Покарання за вчинений злочин.
Картати – гостро дорікати кому-небудь, лаяти когось.
(«Сумлінність ваша може Всім бути за взірець. Але хіба то гріх? Та, може, Ви, ївши тих дурних овець, Їм честь велику виявляли»)
(«Отак і в нас: є гроші - маєш право, Немає - то під суд іди»)
- Що таке тема твору? Визначте тему байки «Зачумлені звірі».
Тема - розповідь про те, як лісові звірі обирали під час чуми «найбільшого» грішника.
- Що називається ідеєю? Визначте ідею байки.
Ідея – осуд несправедливості суспільства, у якому одним можна все, а іншим - нічого.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з інтерактивною дошкою. Робота з цитатами «Впізнай персонажа».
«Напевно, кару Бог послав
Нам за чиюсь тяжку провину». Лев
«Сумлінність ваша може
Всім бути за взірець». Лис
«Я, грішний, жмутик і вкусив,
А, щиро кажучи, не мав же права». Осел
«А … довів — учений писарчук! —
Що цей Осел — падлюка із падлюк». Вовк
2. Робота в групах.
Леви. Доведіть, що вивчений твір є байкою.
Вовки. Які недоліки людей і суспільства викриває Лафонтен у байці «Зачумлені звірі»?
Осли. Чи актуальні проблеми, порушені у байці «Зачумлені звірі»? Висловіть власну думку з цього приводу.
Лиси. Що нового вніс Лафонтен у розвиток жанру байки?
Тигри. Якою «чумою» вражені звірі?
VІ. Підсумок уроку
Бесіда:
- Протягом уроку ви знімали із неба зірки . Я намагалася подарувати вам зорепад і зараз хочу побажати , щоб усі загадані вами бажання та заповітні мрії обов’язково збулися .
VІ. Домашнє завдання: виразно читати, аналізувати байку, намалювати ілюстрацію до твору.