Конспект уроку "Лафонтен. Байка "Зачумлені звірі"

Про матеріал
Конспект уроку має мету ознайомити учнів із фактами біографії Жана де Лафонтена, його байкою «Зачумлені звірі»; удосконалювати навички аналізу байки та її виразного читання; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності.
Перегляд файлу

Жан де Лафонтен. Байка «Зачумлені звірі».

Мета:   повторити відомості з теорії літератури про байку, алегорію, езопову мову; ознайомити учнів із фактами біографії Жана де Лафонтена, його байкою «Зачумлені звірі»; удосконалювати навички аналізу байки та її виразного читання; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності; виховувати моральні якості, критичне ставлення до людських вад.

Обладнання: портрет Жана де Лафонтена, тексти байок, презентація, відеозапис повільної музики ( для проведення релаксаційної вправи ).

Тип: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

     1. Привітання з учнями .

- Добрий день, діти! Мене звати  Тетяна Олександрівна. Сьогодні я у вас проведу урок світової літератури. Сподіваюсь, що наша праця з вами буде співплідною.

    2. Релаксаційна вправа „Доторкнися до зірок” .

       Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлення   до уроку й очікування позитивних результатів .

     Учитель:

    „Сядьте зручніше і заплющіть очі . Уявіть собі , що перед вами нічне зоряне небо , на якому багато зірок . Виберіть собі найяскравішу зірку . Уявіть , що ця зірка – гарна оцінка , яку б ви хотіли отримати , вдала відповідь на уроці , це ваша найзаповітніша мрія . Тепер простягніть руки до неба , щоб доторкнутися до своєї зірки . Намагайтеся з усіх сил ! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку . І сьогодні на уроці я буду  дарувати зірочки за відповіді, а наприкінці уроку ви підрахуєте свої зірочки та отримаєте гарні оцінки. Тож зорепад починається!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Опитування учнів з використанням презентації «Байка у світовій літературі».

  • Коротке, віршоване алегоричне оповідання, в якому закладено повчальний зміст. (Байка)
  • Країна, що подарувала світові основоположника жанру байки. (Давня Греція)
  • Основоположник жанру байки. (Езоп)
  • Частина байки, в якій розповідається про події. (Оповідна або розповідь)
  • Частина байки, в якій міститься повчання. (Мораль)
  • Відображення одного предмета через інший. (Алегорія)
  • Мова, сповнена натяків, недомовок. (Езопова мова)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку

Слово учителя. -   Діти, скажіть, в якій країні ми з вами живемо?

 - А чи хотіли б ви побувати за кордоном, у чудовій країні, скажімо у Франції?

 - Сьогодні у вас така можливість є. Уявіть собі, що ви у літаку, зручно вмостились у своїх кріслах, прикріпили паски безпеки. Наш літак бере курс на Францію, але потрапимо ми не до сучасної країни, а в ХVІІстоліття, де країною правив  Людовик XIV – «король-сонце», за часів якого було створено Версаль – архітектурний ансамбль, резиденцію королів (знаходиться в 24-ох кілометрах выд Парижа). І саме тоді  жив та творив Жан де Лафонтен.

   -  Отже, ми з вами ознайомимось із життєвим і творчим шляхом цього письменника.

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу .

  1. Вивчення життєвого та творчого шляху Жана де Лафонтена.

Слайд Жан де Лафонтен  народився у 1621 р. у французькому містечку Шато-Тьєррі в сім'ї чиновника. Здобувши несистематичну освіту, він деякий час працював чиновником, успадкувавши посаду свого батька. Але служба мало цікавила поета.

Слайд  Лафонтен залишив службу і переїхав до Парижа, де швидко здобув славу талановитого поета і став вести світське життя. Писати  почав доволі пізно, коли йому вже виповнилося тридцять три роки. Життя поета, легке і безтурботне, нагадувало життя Цикади, героїні його байки «Цикада і Мурашка».

 Слайд     Героями байок Лафонтена є люди, тварини, птахи, комахи, явища природи. Особливо французький байкар любив описувати звірів, найголовнішим з – поміж яких вважав Лева. Цар звірів у творах постає могутнім, величним, сильним, жорстоким, славолюбним. В образі Лева сучасники поета вбачали французького короля, у Вовкові, Лисиці, Леопарді – його придворних.

  Слайд  Герої Лафонтена говорять  такою ж вишуканою літературною мовою, що і французькі дворяни. Персонажі байок дуже культурні, високоосвічені. Лисиця знає навіть античну літературу, а Вовк знає етикет і мистецтво.

Слайд У 1668 році з’явилися перші шість книг під назвою «Байки Езопа, перекладені на вірші добродієм де Лафонтеном». Байкарську спадщину Жана де Лафонтена складають 238 байок, вміщених у 12 збірках.

3. Робота над змістом байки «Зачумлені звірі».

  1. Ознайомлювальне  (самостійне) читання байки учнями.
  2. Лексична робота.

Чума – хвороба, гостре інфекційне захворювання людей і тварин.

Звірина, звірота – тварини.

Впень – геть усе; цілком, зовсім.

Покута – 1) Визнання своєї провини; каяття. 2) Покарання за вчинений злочин.

Картати – гостро дорікати кому-небудь, лаяти когось.

  1. Виразне читання  байки учнями.

 

  1. Фізкультхвилинка.

 

  1. Бесіда за змістом байки «Зачумлені звірі»
  • Назвіть героїв байки.
  • Яке лихо трапилося з лісовими звірами? Чума косила звірину»)
  • Навіщо Лев скликав раду? (Щоб обрати найбільшого грішника і принести його в жертву, щоб зупинити чуму.)
  • Чи справжнім грішником, на вашу думку, є Лев? (Так, він з'їв не тільки багато овець, але й пастухів.)
  • Як Лис виправдовує Лева? Процитуйте відповідь.

(«Сумлінність ваша може  Всім бути за взірець. Але хіба то гріх? Та, може, Ви, ївши тих дурних овець, Їм честь велику виявляли»)

  • Чому Лис виправдовує Лева? (Тому що Лев - цар звірів)
  • У чому полягає гріх Осла? (Він ущипнув зелененької травки)
  • Чи був Осел найбільшим грішником у лісі? (Ні, він навіть не був хижаком)
  • Чому ж саме його лісова громада вирішила принести у жертву? (Осел - найбеззахисніший від усіх звірів)
  • Яка мораль байки?

(«Отак і в нас: є гроші - маєш право, Немає - то під суд іди»)

 

 

  1. Фронтальна робота. Визначення теми та ідеї байки

- Що таке тема твору? Визначте тему байки «Зачумлені звірі».

Тема -  розповідь про те, як лісові звірі обирали під час чуми «найбільшого» грішника.

    - Що називається ідеєю? Визначте ідею байки.

Ідея осуд несправедливості суспільства, у якому одним можна все, а іншим - нічого.

  V.   Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота з інтерактивною дошкою. Робота з цитатами «Впізнай персонажа».

«Напевно, кару Бог послав

Нам за чиюсь тяжку провину».               Лев

«Сумлінність ваша може

Всім бути за взірець».                              Лис

«Я, грішний, жмутик і вкусив,

А, щиро кажучи, не мав же права».        Осел

«А    довів — учений писарчук! —

Що цей Осел — падлюка із падлюк».    Вовк

 

2. Робота в групах.

Леви. Доведіть, що вивчений твір є байкою.

Вовки. Які недоліки людей і суспільства викриває Лафонтен у байці «Зачумлені звірі»?

Осли. Чи актуальні проблеми, порушені у байці «Зачумлені звірі»? Висловіть власну думку з цього приводу.

Лиси.  Що нового вніс Лафонтен у розвиток жанру байки?

Тигри. Якою «чумою» вражені звірі?

 

VІ.   Підсумок уроку

Бесіда:

  • Що зацікавило вас на уроці ?
  • Про що нове дізналися ? 
  • Які висновки ви зробили для себе після цього уроку?

 

      -  Протягом  уроку ви знімали із неба зірки . Я намагалася подарувати  вам зорепад і зараз хочу побажати , щоб усі загадані вами бажання та  заповітні мрії обов’язково збулися .

VІ. Домашнє завдання: виразно читати, аналізувати  байку, намалювати ілюстрацію до твору.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Воєвода Вікторія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гамяніна Ірина Леонідівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Наталия Подкуйко Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
18 березня 2019
Переглядів
13621
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку