Конспект уроку "Особливості сюжету та ідеї оповідання твору «Жага до життя». Анонімність головного героя оповідання та її зв'язок з ідеєю"

Про матеріал
Конспект уроку має на меті визначити сюжет та ідею твору та дати характеристику головному героєві.
Перегляд файлу

Тема: Особливості сюжету та ідеї оповідання твору «Жага до життя». Анонімність головного героя оповідання та її зв'язок з ідеєю.

Мета:

практична: вчитися визначати сюжет та ідею твору, давати характеристику головному героєві, вчитися висловлювати власні думки.

освітня: контролювати процес визначення сюжету та ідеї твору;

розвивальна: розвивати усне зв’язне мовлення, мовну здогадку, уяву, пам’ять, увагу;

виховна: виховувати в учнів уважність, формувати прагнення до високих моральних цінностей, виховувати вольові якості, оптимізм.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: опорний конспект.

 

Хід уроку

І. Організаційна частина

Привітання. Перевірка наявності учнів у класі.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

Сьогодні ми продовжуємо працювати над твором Джека Лондона «Любов до життя».

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя.

Минулого уроку ви ознайомилися з біографією Джека Лондона, а також прочитали оповідання «Жага до життя».

Перевірка домашнього завдання. Тести

1. Куди записався Дж. Лондон у 17 років:

а) матросом на шхуну;

б) солдатом до армії;

в) офіціантом у ресторан?

2. З якою метою Дж. Лондон вирушив на Аляску:

а) відвідати друзів;

б) дослідити життя Півночі;

в) знайти золото?

3. «Любов до життя» Дж. Лондона – це:

а) оповідання;

б) повість;

в) роман.

4. Скільки людей описується на початку твору, які поверталися на південь:

а)3

б)2

в)4

5. Безіменний був переконаний, що Білл його чекатиме:

а) за наступним пагорбом;

б) біля схованки;

в) на узбережжі.

6. Головний герой розвів вогонь з :

а) трави;

б) гілочок;

в) моху.

7. Скільки сірників мав товариш Білла:

а) 57;

б) 67;

в) 77?

8. Перший звір, який трапився на шляху головного героя, був:

а) олень;

б) вовк;

в) ведмідь.

9. «Він шукав у озерцях…, хоча й знав, що…не живуть так далеко на півночі». Про кого йдеться у цитаті:

а) про жаб;

б) про п’явок;

в) про вужів?

10. «…очі були тьмаві й налиті кров’ю, голова понурилась. Звір безперестану кліпав од яскравого сонця. Він чи не був хворий». Про якого звіра йдеться в уривку:

а) вовка;

б) оленя;

в) ведмедя

11. Як головний герой розправився з хворим вовком:

а) задушив його;

б) зарізав його;

в) загриз його

12. Який страх не полишав головного героя на кораблі:

а) що його висадять на берег;

б) що його засудять за смерть Білла;

в) що не вистачить харчів

 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

Отже, темою сьогоднішнього нашого уроку є «Особливості сюжету та ідеї оповідання твору. Анонімність головного героя оповідання та її зв'язок з ідеєю». Оповідання Джека Лондона "Любов до життя" ще раз утверджує справжні цінності людського життя: мужність, волю, честь, людяність на противагу жаги до збагачення. Сувора природа Півночі стає справедливим суддею для фізично здорового Білла, що втратив честь, і залишає перемогу за людиною. Його мужність, духовна сила і жага до життя перемагають навіть смерть.

 

V. Робота над темою уроку

Слово вчителя.

Сьогодні ми попрацюємо на сюжетом твору, і спробуємо визначити ідею.

Бесіда.

Отже, давайте пригадаємо, що таке сюжет твору?(Сюжет – перебіг дій та послідовність її розвитку. Розвиток подій, які відбуваються в житті змальованих у творі людей, називається сюжетом).

Які ви знаєте елементи сюжету твору?(Експозиція( пояснення), інформує читача про події, які визначатимуть конфлікт твору, знайомить з персонажами твору, вводить в ситуацію, в якій визріває конфлікт. Експозиція є не у кожному творі).

Яка експозиція в оповіданні «Жага до життя»? (Експозиція – опис Півночі та золотошукачів).

Який наступний елемент є після експозиції?(Зав’язка – етап, що служить початком розгортання основного конфлікту твору).

Якою є зав’язка в оповіданні «Жага до життя»?(Зав’язка – Білл кидає свого хворого товариша).

Яким є наступний елемент після зав’язки?(Розвиток дії – це увесь перебіг подій, починаючи від зав’язки і закінчуючи кульмінацією).

Отже, який ми можемо визначити розвиток дії в оповіданні «Жага до життя»?(Розвиток дії – боротьба героя за життя)

Момент найбільшого напруження дії, найвищої точки розвитку конфлікту, момент максимального загострення конфліктної ситуації у творі називається?(Кульмінація)

Яку ми можемо визначити кульмінацію в оповіданні «Жага до життя»?(Кульмінація – сутичка з вовком)

Який етап наступає після кульмінації?(Розв’язка – це та частина сюжету, яка завершує дію, доводить до логічного вирішення конфлікту)

Що слугує розв’язкою в оповіданні «Жага до життя»?(Розв’язка – порятунок героя)

Чи є в творі епілог і що таке епілог?(Ні, епілог – це етап, де розповідається про подальшу долю дійових осіб, у загальних рисах ідеться про їхнє майбутнє. Епілог є не у кожному творі).

Слово вчителя.

Отже, ми з вами визначили сюжет твору. Давайте зараз визначимо ідею.

Бесіда.

Що таке ідея?(Ідея – це та головна думка, що служить узагальненим вираженням змісту всього твору і містить у собі оцінку зображених у ньому явищ, тобто ідея може бути охарактеризована як головна думка твору, ядро задуму автора).

Визначте ідею оповідання!?(Ідея оповідання – людина кидає виклик смерті і перемагає її).

Які проблеми порушує автор у творі?(Проблеми людської гідності, життя і смерті, вірності у дружбі чи здатність зрадити її).

Отже, давайте пригадаємо хто є головними героями твору?(Білл та його супутник).

Чому автор не надає імені головному герою?(Автор не надає імені герою, бо на його місці міг опинитися будь-хто, а називає персонажа просто Людиною. І це символічно, тому що цей чоловік у всіх випробуваннях поводиться по-людськи, на відміну від іншого, чиї очі засліплені блиском золота. Цьому герою письменник дає ім’я Білл. Автор протиставляє двох чоловіків, щоб читач міг краще зрозуміти, хто обрав правильний шлях. Білл зраджує товариша, залишаючи його без підтримки,не може кинути золото, тому що жадібність переважила всі інші почуття, навіть інстинкт самозбереження. Інший герой, Людина, йде по слідах Білла і «читає» все, що відбувалося з товаришем. На гірких уроках Людина вчиться: бачить, що Білл не кинув золота, ому й загинув. І ось Людина залишає золото, розуміючи, що воно – зайвий тягар у дорозі. Відчуваючи страшенний голод, залишає кістки Білла, по-людськи ставлячись до загиблого, зібравши останні сили, бореться із хворим вовком і перемагає. Перемагає і крижаний холод Аляски. Не дає золотим блиском занапастити душу. Перемагає, бо у всіх випробуваннях герой залишається Людиною).

Тож який зв'язок ми можемо простежити між анонімністю головного героя та ідеєю твору?

VI. Підсумок уроку

Продовжіть речення:

Сьогодні на уроці я зрозумів(зрозуміла), що такі якості героя не дали йому загинути як….

Мені було цікаво дізнатися….

Я навчився(навчилася)…

 

VII. Домашнє завдання

Прочитати твір Дж. Лондона «Біле ікло».

docx
Додано
19 березня 2019
Переглядів
11784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку