Метою уроку є дати уявлення учням про культурні та етнічні особливості Лемківщини, що яскраво втілені в Антоничовій поезії, простежити співіснування язичницьких та християнських мотивів у ліриці поета; розвивати вміння аналізувати та порівнювати поетичні тексти, виховувати зацікавленість у дослідженні особливостей поетичного слова.
Урок 2
Тема: Лемківська конкретика як джерело образних асоціацій. Поєднання язичницьких мотивів з християнськими «Вишні», «Зелена Євангелія».
Мета: дати уявлення учням про культурні та етнічні особливості Лемківщини, що яскраво втілені в Антоничовій поезії, простежити співіснування язичницьких та християнських мотивів у ліриці поета; розвивати вміння аналізувати та порівнювати поетичні тексти, виховувати зацікавленість у дослідженні особливостей поетичного слова.
Очікувані результати: учні називають культурно-етнічні особливості лемківського краю, що лягли в основу лірики Антонича, виразно читають та аналізують поезії митця.
Тип уроку: урок розвитку знань, умінь, навичок.
Обладнання: опорний конспекти «Аналіз ліричного твору», тексти поезій, дидактичний матеріал.
Перебіг заняття
І. Організаційний момент
Римівка
Лемком поет народився,
Усім рідним він гордився,
Бо навколо-рідні гори,
Полонини, дебрі, звори –
Їх поезія ввібрала
Як основу і начало.
Оксана Молчанова
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Зачитування сенканів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Робота з акровіршем
Аполітичний юний геній,
Новаторських творець паремій
Тканину ночі вплів у слово,
Озолотив його стобарвно й веселково –
Незвично зазвучало й пречудово:
Инакший, новий дивосвіт:
Чарунки ночі й сонця цвіт.
Оксана Молчанова
ІV. Оголошення теми, мети й завдань уроку.
V. Актуалізація опорних знань.
Картка 1
Схарактеризуйте естетичні погляди Антонича.
Картка 2
Що спільного між Антоничем і Тичиною?
Картка 3
Означте міфосвіт Антоничевої поезії.
Картка 4
Яке місце посідає метафора у поезії Антонича?
VІ. Розвиток знань, умінь, навичок
1. Слово вчителя.
Мала Батьківщина Богдана-Ігоря Антонича - Ле́мківщина, також Лемкови́на (лем. Лемковина, польсь. Łemkowszczyzna) — українська етнічна територія, на якій здавна проживала етнографічна група українців — лемки. Розташована в Карпатах (по обох схилах Бескидів) між річками Сяном і Попрадом (у межах сучасної Польщі) та на північний захід від річки Уж (у Закарпатті) до річки Попрад у Словаччині. Загальна площа бл. 3,500 км².
Бесіда:
(Це такі деталі, як: «хрущ», «вишні, що їх оспівував Шевченко», епітет «квітчаста батьківщино вишні й соловейка», метафора вишні «як за Шевченка, знову поять пісню хмелем», які підкреслюють слідування поета світоглядним традиціям Кобзаря. Поезія Антонича споріднена і з творами Р. Тагора, В. Уїтмена, Р. М. Рільке та П. Тичини. Естетичні ж погляди поета близькі і суголосні з поглядами І. Франка про рівновеликість понять краси, трагічного та комічного в поетичному тексті та О. Потебні про множинність сутностей поетичного тексту).
- Відшукайте християнські мотиви в поезії. Поясніть їхню функцію.
(Епітет країна «біблійна», метафора «вечори з Євангелії» є виражальними засобами, що вказують на християнські мотиви в поезії та вживаються з метою підкреслити історичну давність українського народу, його обраність для великої і важливої місії, його побожність зафіксовану через призму сприйняття поетом картин природи та замилування нею).
Бесіда за питаннями:
(Піднесений, пробуджує жагу до життя, кидає у вир життєвороту, що починається з весни)
(Це запрошення у неповторну весну дитинства, в динамічну безперервність життя)
( Це три деталі: «Гірське село в садах морель», «стіл ясеновий», «слов’янський дзбан», які поступово звужують простір для читача від гірських краєвидів з селом у вишневих садках до дзбана на столі).
VІІ. Підсумок
Робота з асоціативними схемами.
VІІІ. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру «Моє розуміння поезії Антонича», «Поезія Антонича в моєму житті».
Література
Додаток 1
Опорний конспект аналізу ліричного твору
І. Дата написання.
II. Реально-біографічний і фактичний коментар.
III. Жанрова своєрідність.
IV. Ідейний зміст:
1. Провідна тема.
2. Основна думка.
3. Емоційне забарвлення відчуттів, виражених у вірші в їх динаміці або статиці.
4. Зовнішнє враження і внутрішня реакція на нього.
5. Переважання суспільних або особистих інтонацій.
V. Структура вірша:
1. Зіставлення і розвиток основних словесних образів:
а) за схожістю;
б) за контрастом;
в) за суміжністю;
г) за асоціацією;
д) за висновком.
2. Основні образні засоби інакомовлення, використані автором: метафора, метонімія, порівняння, алегорія, символ, гіпербола, літота, іронія (як троп), сарказм, перифраза.
3. Мовні особливості в плані інтонаційно-синтаксичних фігур: епітет, повтор, антитеза, інверсія, еліпс, паралелізм, риторичне питання, звертання і вигук.
4. Основні особливості ритміки:
а) тоніка, силабіка, силабо-тоніка, дольник, вільний вірш;
б) ямб, хорей, пірихій, спондей, дактиль, амфібрахій, анапест.
5. Рима (чоловіча, жіноча, дактилічна, точна, неточна, багата; проста, складена) і способи римування (парне, перехресне, кільцеве), гра рим.
6. Строфіка (дворядкова, трирядкова, п'ятирядкова, катрен, секстина, септима, октава, сонет, онєгінська строфа).
7. Евфонія (благозвуччя) і звукопис (алітерація, асонанс), інші види звукового інструментування.