Окреслити основні мотиви поетичної творчості Лесі Українки, ознайомити з віршем, що є кредом поетеси; розвивати вміння аналізувати поетичний твір, передавати засобами виразного читання його ідею; виховувати силу волі, готовність переборювати труднощі; розкрити глибину громадянської лірики, її національну сутність; виховувати почуття патріотизму.
Конспект уроку
ТЕМА. Леся Українка « Contra spem spero !”.
Образотворчий прийом контрасту,
світоглядна декларація сильної вольової особистості у вірші
( 10 клас)
Підготувала
учитель української мови
та літератури
Сокол Л.В.
Тема. Леся Українка. «Соntra spem spero!». Образотворчий прийом контрасту, світоглядна декларація сильної вольової особистості у вірші.
Мета: окреслити основні мотиви поетичної творчості Лесі Українки, ознайомити з віршем, що є кредом поетеси; розвивати вміння аналізувати поетичний твір, передавати засобами виразного читання його ідею; виховувати силу волі, готовність переборювати труднощі; розкрити глибину громадянської лірики, її національну сутність; виховувати почуття патріотизму.
Цілі
Учні знатимуть: ідейну спрямованість поетичних творів, напам'ять поезію «Соntra spem spero !»; види тропів, художні засоби лірики.
Учні вмітимуть: виразно читати вірш, аналізувати в єдності форми і змісту; характеризувати композиційні особливості, образи; виявляти особистість авторки в її поезії.
Девіз уроку: Наша користь, яку ми можемо видобути з життя – присвятити справі, яка переживе вас!
Обладнання: портрет поетеси, збірки поезій, проекти учнів, карти для оцінювання.
Методи, прийоми і форми роботи: презентація проектів, «Асоціативне гроно», «Незакінчене речення», «Мозковий штурм», «позначки» проблемні запитання, робота в групах, словникова робота
ХІД УРОКУ
Я честь віддам титану Прометею,
Що не творив своїх людей рабами,
Що просвітив не словом, а вогнем,
Боровся не в покорі, а завзято.
Леся Українка
І. Мотиваційний етап
1. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
Слово вчителя.
Стояла я і слухала весну,
Вона мені багато говорила,
Співала пісню дзвінку, голосну
Та знов таємно – тихо шепотіла.
Вона мені співала про любов,
Про молодощі , радощі, надії,
Вона мені переспівала знов
Те, що давно співали мрії .
2. Прогнозування. «Асоціативне гроно»
- Які асоціації викликає у вас цей вірш?
ІІ .Цілевизначення і планування
1) Визначення учнями цілей уроку.
2)Формування девізу уроку. Наша користь, яку ми можемо видобути з життя – присвятити справі, яка переживе вас!
- Як ви розумієте цей вислів? (Відповіді учнів)
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
І групи мала завдання - підготувати проект про основні віхи життя поетеси
1) Презентація проекту « Життєвий і творчий шлях Лесі Українки»
2) Складання «Асоціативного грона»
Леся Українка
поетеса драматург прозаїк
перекладач публіцист
критик мовознавець
Усний літературний диктант ( На слайдах)
1. Назва першого Лесиного вірша.
2. Рік виходу першої збірки Лесі Українки.
3. 1899 р. вийшла збірка…
4. Свої вірші Леся Українка компонувала за… принципом.
5. 1902 р. виходить збірка…
6 Крім віршів, Леся Українка писала.
3) Слово вчителя.
- За життя поетеси вийшло три поетичні збірки, це «На крилах пісень»( 1892), «Думи і мрії» ( 1899), «Відгуки» ( 1902).
- ІІ група опрацьовувала матеріали підручника і додаткову літературу. Що ви дізналися про збірку «На крилах пісень»?
4) Переставлення виконаного завдання.
5) Хвилинка теорії літератури Неоромантизм - ….
6)Слово вчителя.
Сього на ми розглянемо одну з поезій цієї збірки - поезію «Соntra spem spero !», яка у перекладі з латинської означає «без надії сподіваюсь» Поштовхом до написання цієї поезія стало нестерпне загострення хвороби. 19 – річна Леся стояла перед вибором: скоритися перед важкою недугою чи стати на шлях боротьби за право на повноцінне життя. Написана поезія 2 травня 1890 року. У листі до брата вона зазначає: « Я воскресла! От і знов беруся здіймати «сізіфовий камінь» догори!»
Перейдемо до аналізу поезії.
7) Робота в групах, парах. Завдання групам
І гр. – Досліджує ідейно-тематичний зміст вірша
ІІгр.- Досліджує строфічну будову вірша і їх образи, символи.
ІІІгр.-. Досліджує художні засоби вірша.
ІУгр. Віршова форма твору.
8) Представлення виконаного завдання.
9) Слово вчителя. ( «Доміно») ( Записуємо у зошитах і на дошці)
Як розкриваються почуття ліричного героя?
ІУ. Рефлексивно – оцінювальний етап.
1. Слово вчителя. Отже, проаналізувавши поезію, зробимо висновок. «Незакінчене речення»
Поезія «Соntra spem spero !» -….(…..є своєрідною програмою дій; ….. це гімн життя і боротьби, ….. є її зіркою і надією у боротьбі з хворобою)
2. Інтерактивна вправа. “ Мікрофон”.
Продовжити речення.
3. Скласти “психологічний портрет ” Лесі Українки. Свої думки обґрунтуйте, вибравши п’ять найважливіших (на ваш погляд) крилатих висловів, які є промінчиками душі поетеси.
Учні переносять промінчики – думки схематично, утворюючи сонце.
Промені душі
1 Освітити світлом правди.
2. Любіть волю, честь і славу.
3.Я честь віддам титану Прометею.
4. Крилате слово – ото моя стріла.
5. Хай сяє над людьми правда і надія.
6. Веселкою моя надія грала.
7. Горда, ясна, огнистая мова.
8. Мій дім – мій храм.
9. Буду жити! Геть думи сумні!
10.Слово, моя ти єдиная зброя!
4. Хвилинка поезії( учитель зачитує поезію)
«Мій шлях»
На шлях я вийшла ранньою весною
І тихий спів несмілий заспівала,
А хто стрічався на шляху зо мною,
Того я щирим серденьком вітала:
«Самій недовго збитися з путі,
Та трудно з неї збитись у гурті».
Я йду шляхом, пісні свої співаю;
Та не шукайте в них пророчої науки, —
Ні, голосу я гучного не маю!
Коли ж хто сльози ллє з тяжкої муки, —
Скажу я: « Разом плачмо, брате мій!»
З його плачем я спів з’єднаю свій.
Чи тільки терни на шляху знайду,
Чи стріну, може, де і квіт барвистий?
Чи до мети я певної дійду,
Чи без пори скінчу свій шлях тернистий,
Бажаю так скінчити я свій шлях,
Як починала: з співом на устах!
У. Домашнє завдання.
Обов’язкове. Опрацювати матеріал підручника ст. 90-95
Вивчити напам’ять поезію.
Індивідуальне: І гр. Побудова збірки «Думи і мрії»
ІІ, ІІІ гр. «І все – таки до тебе думка лине..»
ІУ гр. - « І ти колись боролась, мов Ізраїль…»
Література:
Камінчук О. Художній світогляд та особливості поетики Лесі Українки //Дивослово. – 2003.-№ 1.-С.54
Паращич В.В. Вивчення української літератури. 10 клас. Інтегровані уроки. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 192 с.
Рудницька Г. Аналіз поезії Лесі України “Contra spem spero!”//Дивослово. - 2000. - № 2. - С.52-54.
Хропко Петро. Українська література: Підруч. Для 10 кл.загальноосвітніх начальних закладів. – 6-те вид. – К.: Школяр, 2005. - 526 с.