Конспект уроку. Леся Українка « Contra spem spero !”. Образотворчий прийом контрасту, світоглядна декларація сильної вольової особистості у вірші

Про матеріал

Окреслити основні мотиви поетич­ної творчості Лесі Українки, ознайомити з віршем, що є кредом поетеси; розвивати вміння аналізувати поетичний твір, передавати засоба­ми виразного читання його ідею; виховувати силу волі, готовність переборювати труднощі; розкрити глибину громадянської лірики, її національну сутність; виховувати почуття патріотизму.

Перегляд файлу

 

 

 

Конспект уроку

 

 

 

 

 

ТЕМА.  Леся Українка « Contra spem spero !”.

Образотворчий прийом контрасту,

 світо­глядна декларація сильної вольової особи­стості у вірші

 

( 10 клас)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

 учитель української мови

та літератури

 Сокол Л.В.

 

Тема. Леся Українка. «Соntra spem spero!». Образотворчий прийом контрасту, світо­глядна декларація сильної вольової особи­стості у вірші.

Мета: окреслити основні мотиви поетич­ної творчості Лесі Українки, ознайомити з віршем, що є кредом поетеси; розвивати вміння аналізувати поетичний твір, передавати засоба­ми виразного читання його ідею; виховувати силу волі, готовність переборювати труднощі; розкрити глибину громадянської лірики, її національну сутність; виховувати почуття патріотизму.

Цілі

Учні знатимуть: ідейну спрямованість поетичних творів, напам'ять поезію «Соntra spem spero !»; види тропів, художні за­соби лірики.

Учні вмітимуть: виразно читати вірш, аналізувати в єдності форми і змісту; характеризувати композиційні особливості, образи;  виявля­ти особистість авторки в її поезії.

Девіз уроку: Наша користь, яку ми можемо видобути з життя – присвятити справі, яка переживе вас!

Обладнання: портрет поетеси, збірки поезій, проекти учнів, карти для оцінювання.

Методи, прийоми  і форми роботи:  презентація проектів, «Асоціативне гроно», «Незакінчене речення», «Мозковий штурм»,  «позначки» проблемні запитання, робота в групах, словникова робота

 

ХІД  УРОКУ

Я честь віддам титану Прометею,
Що не творив своїх людей рабами,
Що просвітив не словом, а вогнем,
Боровся не в покорі, а завзято.
Леся Українка

І. Мотиваційний етап

1.  Забезпечення емоційної готовності учнів  до уроку.

  Слово вчителя.

  •        Весна – прекрасна пора року. Оживає земля, зацвітають перші квіти, повіває теплий вітерець. Багато письменників описували цю пору року. Послухайте, як про весну говорить Леся Українка

Стояла я і слухала весну,

Вона мені багато говорила,

Співала пісню дзвінку, голосну

Та знов таємно – тихо шепотіла.

Вона мені співала про любов,

Про молодощі , радощі, надії,

Вона мені переспівала знов

Те, що давно співали мрії .

2. Прогнозування. «Асоціативне гроно»

- Які асоціації викликає у вас цей вірш?

 

ІІ .Цілевизначення і планування

  • Сьогодні на уроці ми говоритимемо про поетичну творчість  Лесі Українки. Визначимо цілі нашого уроку.

1) Визначення учнями цілей уроку.

2)Формування девізу уроку. Наша користь, яку ми можемо видобути з життя – присвятити справі, яка переживе вас!

- Як ви розумієте цей вислів?  (Відповіді учнів)

 

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

  • На попередньому уроці ми говорили про життєвий і творчий шлях Лесі Українки.

 І групи мала завдання -  підготувати  проект про основні віхи життя поетеси

1) Презентація проекту « Життєвий і творчий шлях Лесі Українки»

 

2) Складання «Асоціативного грона»

                                                              Леся Українка

                                             поетеса           драматург          прозаїк

                                                перекладач            публіцист

                                                           критик      мовознавець

Усний літературний диктант ( На слайдах)

1. Назва першого Лесиного вірша.

2.  Рік виходу першої збірки Лесі Українки.

3. 1899 р. вийшла збірка…

4. Свої вірші Леся Українка компонувала за… принципом.

5.  1902 р. виходить збірка…

6 Крім віршів, Леся Українка писала.

 

3) Слово вчителя.

- За життя поетеси вийшло три поетичні збірки, це «На крилах пісень»( 1892), «Думи і мрії» ( 1899), «Відгуки» ( 1902).

-  ІІ група опрацьовувала матеріали підручника і додаткову літературу. Що ви дізналися про збірку «На крилах пісень»?

 

 4) Переставлення виконаного завдання.

 

5) Хвилинка теорії літератури  Неоромантизм - ….

 

   6)Слово вчителя.

Сього на ми розглянемо одну з поезій цієї збірки - поезію «Соntra spem spero !»,  яка у перекладі з латинської означає «без надії сподіваюсь» Поштовхом до написання цієї поезія стало нестерпне загострення хвороби. 19 – річна Леся стояла перед вибором: скоритися перед важкою недугою чи стати на шлях боротьби за право на повноцінне життя.  Написана  поезія  2 травня 1890 року. У листі до брата вона зазначає: « Я воскресла! От і знов беруся здіймати «сізіфовий камінь» догори!»

  Перейдемо до аналізу поезії.

7) Робота в групах, парах.   Завдання групам

І гр. – Досліджує ідейно-тематичний зміст вірша

  ІІгр.-  Досліджує строфічну будову вірша і їх образи, символи.

ІІІгр.-. Досліджує художні засоби вірша.

ІУгр.  Віршова форма твору.

8) Представлення виконаного завдання.

9) Слово вчителя. ( «Доміно»)  ( Записуємо у зошитах і на дошці)

Як розкриваються почуття ліричного героя?

 

ІУ. Рефлексивно – оцінювальний етап.

1. Слово вчителя.  Отже,  проаналізувавши поезію, зробимо висновок. «Незакінчене речення»

    Поезія «Соntra spem spero !» -….(…..є своєрідною програмою дій; ….. це гімн життя і боротьби, ….. є її зіркою і надією у боротьбі з хворобою)

2. Інтерактивна  вправа.  “ Мікрофон”.

   Продовжити  речення.

  • З поезій мене найбільше вразила….
  • Для сучасних читачів….
  • Я отримала естетичне  задоволення від….
  • Якою у вашій уяві постала Л. Українка?

3. Скласти “психологічний портрет ” Лесі Українки. Свої думки обґрунтуйте, вибравши п’ять найважливіших (на ваш погляд) крилатих висловів, які є  промінчиками душі поетеси.

Учні переносять промінчики – думки схематично, утворюючи сонце.

Промені  душі

1 Освітити  світлом правди.

2. Любіть волю, честь  і  славу.

3.Я честь віддам титану Прометею.

4. Крилате слово – ото моя стріла.

5. Хай сяє над людьми правда і надія.

6. Веселкою моя надія грала.

7. Горда, ясна,  огнистая мова.

8. Мій дім – мій храм.

9. Буду  жити!  Геть думи сумні!

10.Слово, моя ти єдиная  зброя!

 

4. Хвилинка поезії( учитель зачитує поезію)

«Мій шлях»

На шлях я вийшла ранньою весною

І тихий спів несмілий заспівала,

А хто стрічався на шляху зо мною,

Того я щирим серденьком вітала:

«Самій недовго збитися з путі,

Та трудно з неї збитись у гурті».

Я йду шляхом, пісні свої співаю;

Та не шукайте в них пророчої науки, —

Ні, голосу я гучного не маю!

Коли ж хто сльози ллє з тяжкої муки, —

Скажу я: « Разом плачмо, брате мій!»

З його плачем я спів з’єднаю свій.

Чи тільки терни на шляху знайду,

Чи стріну, може, де і квіт барвистий?

Чи до мети я певної дійду,

Чи без пори скінчу свій шлях тернистий,

Бажаю так скінчити я свій шлях,

Як починала: з співом на устах!

 

 

 

У. Домашнє завдання.

Обов’язкове. Опрацювати матеріал підручника ст. 90-95

                        Вивчити напам’ять поезію.

Індивідуальне:   І гр. Побудова збірки  «Думи і мрії»

                             ІІ, ІІІ гр. «І все – таки до тебе думка лине..»

                             ІУ гр.  -  « І ти колись боролась, мов Ізраїль…»

 

 

Література:

   Камінчук О. Художній світогляд та особливості поетики Лесі Українки //Дивослово. – 2003.-№ 1.-С.54

Паращич В.В. Вивчення української літератури. 10 клас. Інтегровані уроки. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. – 192 с.

Рудницька Г. Аналіз поезії Лесі України “Contra spem spero!”//Дивослово. - 2000. - № 2. -  С.52-54.

Хропко Петро. Українська література: Підруч. Для 10 кл.загальноосвітніх начальних закладів. – 6-те вид. – К.: Школяр, 2005. - 526 с.

 

 

doc
Додано
15 квітня 2018
Переглядів
8938
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку