Конспект уроку Лeся Українка «Як дитиною бувало»

Про матеріал
Тема. Лeся Українка «Як дитиною бувало» Мета: ознайомити учнів з життєвою долею Лесі Українки ( дитинство, роль родини у її вихованні); проаналізувати художні особливості поезії «Як дитиною, бувало…»; розвивати культуру мовлення, увагу, уміння виразно читати поетичні твори, узагальнювати; виховувати почуття пошани до творчості Лесі Українки, стоїчні риси характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість), прищеплювати інтерес до власної праці. Формувати групи компетентностей: -Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів. - Ціннісно-смислову компетентність шляхом аналізу сюжету твору, засвоювати правила поведінки в суспільстві; -Здоровязбережувальну компетентність шляхом гармонійного існування в суспільстві. Тип уроку: засвоєння нових знань. Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, відео та аудіоматеріали,
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________    Українська література   6   клас

 

Тема. Лeся Українка «Як дитиною бувало»

Мета: ознайомити учнів з життєвою долею Лесі Українки ( дитинство, роль родини

у її вихованні); проаналізувати художні особливості поезії «Як дитиною, бувало…»; розвивати  культуру мовлення, увагу, уміння виразно читати поетичні твори, узагальнювати; виховувати почуття пошани до творчості Лесі Українки,  стоїчні риси характеру (мужність, цілеспрямованість, наполегливість), прищеплювати інтерес до власної праці.

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів.

- Ціннісно-смислову компетентність шляхом аналізу сюжету твору, засвоювати правила поведінки в суспільстві;

-Здоровязбережувальну компетентність шляхом гармонійного існування в суспільстві.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,

мультимедійна презентація, відео та аудіоматеріали,

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Перед початком уроку вчитель роздає учням кольорові картки. Діти сідають у відповідний кольоровий ряд.

Надворі осінь відступає,

Її пора уже минає.

Спішить вже зимонька до нас

Вітаю, любі друзі, вас.

Сьогоднішній урок я хочу розпочати з невеличкого відео. Уважно перегляньте його, які емоції у вас з’являться?

Психолого-емоційне налаштування.

https://www.youtube.com/watch?v=9XARaatDjuM

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка домашнього завдання

- Визначте рису характеру, про яку розповідають ці вислови?

- Чи знаєте ви людей, які характеризуються великою мужністю?

Бесіда

1. Які видатні українські письменники вам відомі?

2. Що ви вже знаєте про Лесю Українку?

Метод «Т-схема»

Що я знаю про Лесю Українку

Мої знання про Лесю Українку на кінець уроку

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні наш урок пройде під знаком веселки. Веселка має різні кольори і темні і світлі. Як і життя людини має різні кольори, то радість, то сум, то печаль.

Вивішую шаблон для веселки

 

Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні ми з вами поговоримо про людину, про жінку, яка з дитинства надіялась та мріяла про один єдиний подарунок. Як ви думаєте, якого подарунку бажала ця людина? Відповіді учнів

Вона бажала все своє життя лише одного подарунку, який не можна покласти під подушку чи під ялинку – це здоров’я. Тема нашого: уроку Леся Українка «Як дитиною, бувало». Ми з вами ознайомимося з біографією Лесі Українки та проаналізуємо вірш «Як дитиною, бувало». Сьогодні будемо працювати рядами. Ви перед початком уроку, як заходили до класу, витягували кольорові картки і сідали по парти з відповідним кольором. Тож протягом уроку за правильні відповіді та активну роботу кожен ряд буде отримувати кольорові картинки. Кольорові картинки - це порізана на частини листівка з побажаннями

 

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

                       Червоний колір веселки – це кров, життя.

Кажуть, що Бог бачить усе на світі, він любить усіх людей як своїх дітей. Бог наділив Лесю Українку великим талантом, як кажуть, запалив у ній Божу іскру, але натомість не дав здоров’я.

Інтеграція історії.

Колись у далекому минулому грецький мудрець-філософ Зенон проводив свої заняття в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо і стійко переносити життєві труднощі, негаразди. Так виник філософський напрям — стоїцизм, а його прибічники стали називатися стоїками.

Тепер про людину, яка виявляє стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, говорять, що вона має стоїчні риси характеру.

Словничок:

стоїцизм — риса характеру, що характеризується стійкістю, мужністю, вмінням долати труднощі за допомогою розуму. Саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка. справжнє її прізвище — Лариса Петрівна Косач

Робота з біографією. Метод «Я відома - особистість»

Учениці дають великий портрет поетеси, обрізаний по контуру.Ввона прикладає до своєї голови, щоб вийшло, ніби голова поетеси, а тіло дівчинки на задній стороні портрета. Приклеїти біографію, щоб дитина гарно прочитала від першої особи. Можна взяти кілька фото і викликати по черзі кілька дітей. Леся-Картинки по запросу відкриття європейців блог вчителя історії охорзіноїдитина, Леся підліток, доросла жінка

Я народилася на чарівній Волині, у дворянській сім’ї. Я була другою дитиною (усього дітей було шість).

Моя мати– відома українська письменниця  й громадська діячка Олена Пчілка, займалася нашим вихованням. Батько, юрист за освітою, - високоосвічена, культурна людина з давнього козацького роду, був людиною лагідною і правдивою.

У нашій сім’ї панувала атмосфера поваги до народних звичаїв і традицій, до української культури.

У дитинстві я була жвавою і допитливою дівчинкою. У чотири роки добре читала, а в п’ять написала досить змістовного листа своєму дядькові Михайлу Драгоманову. Мене  по – домашньому кликали Лося мені це не подобалося, тому в 5 років я попросила, щоб мене називали Лесею. Коли ще я не вміла читати, батько навчав мене проказувати за ним байки Л. Глібова, казки О. Пушкіна. А коли вже навчилась читати, то улюбленими творами стали вірші Т. Шевченка, українські народні казки, грецькі міфи, книжки про дивовижні подорожі мандрівників.

Найбільше я гралася зі старшим братом Михайлом, нас навіть називали спільним ім’ям Мишолося. Ми вигадували різні забави, фантастичні пригоди, умовно мандрували до далеких країн, до диких людей.

Зростала я серед чудової волинської природи з синіми плесами озер і предковічними сосновими борами. Таємнича природа і багаті фольклорні традиції волинського краю щедро напували мою багатющу уяву. Почувши від матері про лісову мавку, русалок, потерчат, одного разу посеред ночі я втекла в ліс і, перемагаючи страх, усюди шукала цих предивних істот. Звичайно, нікого не побачила, тільки налякалася.

Я любила співати і танцювати. У Колодяжному, де довгий час проживала наша родина Косачів, біля садиби в неділю ввечері часто збиралися дівчата поспівати. Я непомітно підсідала до гурту і тоненьким голосочком підтягувала й собі пісні.

                       Фіолетовий колір – найтемніший колір веселки. Хвороба, самотність, мало друзів.

Коли Лесі було десять років, вона тяжко захворіла на туберкульоз кісток. Через хворобу вона не могла вчитися в школі. Довелося їй розпрощатися з улюбленим інструментом – піаніно. Спочатку Леся вчилася в приватних вчителів, а далі здобувала знання самостійно. За короткий час майбутня письменниця досконало  вивчила десять мов. Вона добре знала музику, малярство, світову літературу.

                       Помаранчевий колір – колір стиглих фруктів, смаку, тих речей, які нам подобаються. Леся знайшла своє покликання, свою віддушину – літературу.

Літературну діяльність почала рано. У дев’ять років написала перший вірш «Надія», присвячений тітці «Елі», котра була заслана у Сибір за політичні погляди.

Ні долі, ні волі у мене нема,

Зосталася тільки надія одна.

Надія вернутись ще раз на Вкраїну,

Поглянуть іще раз на рідну країну,

Поглянути ще раз на синій Дніпро,

Там жити чи вмерти, мені все одно.

    Коли дівчині було тринадцять років, з’явився перший друкований вірш «Конвалія», у чотирнадцять років вона із братом Михайлом видала переклад «Вечорів на хуторі біля Диканьки» Миколи Гоголя українською мовою. А для своєї молодшої сестрички Леся написала підручник з історії стародавнього світу.

Перегляд відеоматеріалів.

https://www.youtube.com/watch?v=TWmAAXJa_8s

Любов до літературної творчості Леся Українка пронесла  через усе життя. Чим же полонила поетеса душу читача? Чому її твори читають дорослі і малі? Відповідь на це питання ви знайдете, коли ознайомитеся з її творами.

                       Жовтий колір – колір сонця, тепла і радості. Вірші про дитинство

А почнемо ми це знайомство з вірша «Як дитиною, бувало…».

Аналіз поезії Лесі Українки «Як дитиною, бувало…».

Виразне читання поезії вчителем.

Виразне читання поезії учнями.

Обмін враженнями від поезії.

Словникова робота.

Епіграма – злобний вірш, що висміює якусь особу.

Бесіда за питаннями для обговорення змісту поезії:

- На скільки частин можна поділити вірш?

- Внаслідок чого героїня твору страждає?

- Чому на запитання «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних                               стражданнях?

- А ви вмієте терпіти тоді, коли це важко?

- Які риси вдачі ліричної героїні виявляються у першій частині вірша?

- Які зміни відбуваються з ліричною героїнею у другій частині?

- Як ви вважаєте, яка тема цієї поезії?  (болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання  героїні боротися через силу з хворобою.)

- Яка основна думка поезії? (Тільки сильна духом людина здатна подолати будь – які труднощі.)

Для виразності поезії важливе значення мають художні засоби.

- Які ви знаєте художні засоби?

- Що таке епітет?

Звірте свої відповіді з визначенням, які подано у словнику. 

Аналіз художніх засобів твору

Завдання: визначте, до яких художніх засобів належать подані слова і впишіть до відповідної колонки.

Злий жарт; «біль доходив», епіграма гостра, злобна; «зірватись має…епіграма».

Епітети

Метафори

Злий жарт

«біль доходив»

Епіграма гостра, злобна

«зірватись має…епіграма»

    Ось ми і проаналізували поезію Лесі Українки «Як дитиною, бувало…».

  •    А які життєві уроки можна взяти з вірша Лесі Українки? (Тільки сильна духом людина здатна подолати будь – які труднощі.)

Вибіркове читання.

Прочитайте дві останні строфи і скажіть:

  •    Про кого в них розповідається? (Вже про дорослу людину)
  •    Як тепер говорить лірична героїня про себе? («…забувши давню гордість, плачу я, щоб не сміятись.)
  •    Що змінилося? Чому так говорить Леся Українка? (Життя дорослої людини, її проблеми відрізняються від дитячих. Тому треба вміти стримувати емоції, застерігати себе від необережного слова. Лірична героїня, стримуючи гордість, плаче, щоб не сміятися).

                        Зелений колір – це колір росту. Щоб гарно рости і розвиватися, потрібно раціональне харчування та багато рухливих вправ. Отож запрошую всіх на фізкультхвилинку.

Фізкультхвилинка з елементами кольоротерапії.

Перший раз вчитель показує колір і розказує, що потрібно робити. Потім тільки показує кольори

Жовтий - ти стрибай мерщій.

Синій – тихий, а тому

Я руками покручу.

Чорний колір - знак печалі,

Тож тікаймо якнайдалі.

Білий – чистий наче сніг,

Політаймо, хто як міг.

А зелений - колір росту,

Тягнемося до сонця просто

 

VІ. Закріплення.

                      Блакитний колір. Голубий – близький за духом синьому кольору, символізує благородство, ніжність і вірність, і легкий сум через розуміння конечності прекрасного і неповторного в людському житті та недосяжності вічного, як недосяжна небесна блакить…

Робота у групах. Метод «Віртуальний музей»

А тепер запрошуємо відвідати віртуальний музей Лесі Українки.

Завдання: створіть віртуальний музей Лесі Українки. Розкажіть, якою ви уявляєте цю кімнату. Які предмети в ній знаходяться?

1) Кімната спогадів.

2) Кімната смутку.

3) Робочий кабінет.

4) Кімната роздумів.

 

VІІ  Підсумки. Рефлексія.

 

На сьогоднішньому уроці ми багато говорили про видатну особистість – Лесю Українку. Дайте, будь ласка, відповіді на такі питання:

1. На сьогоднішньому уроці я відкрив (відкрила) для себе …

2. Чому твори Лесі Українки читають дорослі і малі?

Клоуз-тест

1.Справжнє ім’я Лесі - …   

2.Перший опублікований твір Лесі Українки називався …

3.Лесина "душа бажала" у дитинстві...

4.Поезія "Мрія" має таку назву, тому що ..

5.Поезія "Тиша морська" навіює ліричній героїні...

6.У своїх творах Леся Українка використовує такі автобіографічні моменти:...

Метод «Т-схема»

Що я знаю про Лесю Українку

Мої знання про Лесю Українку на кінець уроку

 

 

Рефлексія

Давайте поглянемо на ваші кольорові картинки. Ці картинки - частинки єдиного цілого, спробуйте скласти єдину картинку. Що у вас вийшло? Так, це листівка з побажаннями.  Я  хочу подарувати вам ці листівки – обереги. Нехай вони бережуть вас від усього поганого, злого, від хвороб та смутку.

 

VІІ.  Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять поезію «Як дитиною, бувало…».

 

 

Список використаних джерел

http://t-ukr.blogspot.com/2018/02/blog-post_22.html

http://rozrobki.at.ua/load/ukrajinska_literatura/lesja_ukrajinka_jak_ditinoju_buvalo_tisha_morska/35-1-0-5498

 

 

1

 

doc
Додано
26 березня 2019
Переглядів
9001
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку