18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Конспект уроку . "Літературна казка. Поєднання фольклорних і літературних елементів у вступі до поеми О.С.Пушкіна «Руслан і Людмила» («Край лукомор'я дуб зелений»)".

Про матеріал

УРОК СТВОРЕНО ЗА НОВОЮ ПРОГРАМОЮ: СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА. 5-9 КЛАСИ. 2013 р. зі змінами.

використано технологію особистісно-зорієнтованого навчання.

Перегляд файлу

Тема: Літературна казка. Поєднання фольклорних і літературних елементів у вступі до поеми О.С.Пушкіна «Руслан і Людмила» («Край лукомор'я дуб зелений»).

 

 Мета: сформувати в учнів уявлення про особливості літературної казки та її відмінності від казки народної; ознайомити з  постаттю  О. Пушкіна та змістом вступу до поеми «Руслан іЛюдмила»; виробляти в  учнів навички виразного читання художнього твору, визначення в ньому особливостей фольклорної та літературної казки; висловлювати свої враження від прочитанного; виховувати любов до художнього слова, естетичний смак

 

Обладнання: портрети О.С. Пушкіна, виставка книг «Казки Пушкіна», ілюстрації до казок письменника, таблиця «Відмінність народної казки від літературної, відеодиктант, мультфільм «У лукоморья дуб зелёный»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Хід уроку

 

Ми всі б хотіли опинитися в дивовижній країні Лукомор’я і стати красунею або лицарем із пушкінської казки... Ця мрія живе у кожному з нас - дорослому чи малому.

М. Цвітаєва

I.Організаційний момент.

 

  Учитель. Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. У нас присутні вчителі району. Привітайтесь. Я думаю, що наш урок буде цікавим і принесе вам радість спілкування та  наповнить наші душі гарними почуттями.

 

ІІ.Мотивація навчальної діяльності. 

1. Виразне читання учителем вірша Л.Костенко.

 

Затишно дітям в пазусі казок.

Отак би й слухав про царя Салтана

або про те, як весело козак

обманює турецького султана.

Про карих коней з полуменем грив,

про чаклуна, що все на світі може.

І хто б там що кому не говорив,

а згине зло, і правда переможе!

Той у Яги царівну одбере,

той кам 'янисте поле переоре,

Кощей Безсмертний непремінно вмре

і всі безглуздя раптом переборе.

Лише борись, а щастя не втече —

не схаменешся - півжиття позаду.

І день, і ніч, і тисяча ночей...

Спасибі вам за цю Шехерезаду.

 

2. Бесіда.

Про яких казкових героїв  розповідається у вірші?

  Пригадайте, які казки ми вичали на попередніх уроках? А які казки ви читали на уроках української літератури?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда.

Який твір називається народною казкою?

 

ІV. Повідомлення теми, мети  уроку.

  Сьогодні ми продовжимо вивчати   казки.  І наша подорож пролягає до  цікавої, захоплюючої країни Літературної казки. Це надзвичайно красива країна, де ми зустрінемося з новими героями, станемо свідками незвичайних подій і неймовірних розв'язок. Будемо вчитися мужності, чесності, справедливості, поваги до інших.

     (вчитель оголошує тему, діти записують в зошити)

V. Підготовка до сприйняття навчальної теми

  1. Бесіда

Чим , на вашу думку, відрізняється народна казка від літературної?

 

VІ.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

      1. Словникова робота (довідник)

  Автор –творець художнього твору

 Літературна казка- це казка,що є результатом творчості певного письменника

  1. Робота з таблицею підручника (с. 74)

Літературна казка

Народна казка

 

1. Вказаний конкретний автор.

 

2.Ускладнена система подій.

 

3.Наявні побутові подробиці, часто вказано час і місце, де відбуваються події, розлогі описи природи, зовнішнішності персонажів

 

4.     Персонажі зображені індивідуально з своїм внутрішнім світом, почуттями, зміною характеру

 

5.   Може існувати в прозі, у віршах, у драматичній формі 

 

1.Колективний автор

 

2.Проста система подій

 

3. Відсутність описів природи , побуту, зовнішності персонажів.

 

 

 

4.Персонажі зображені в загальних рисах

 

 

5.Прозова форма

 

3.Слово вчителя .

Отже , ми повторили з вами відомості про народну казку і розглянули особливості літературної казки. Тож давайте пригадаємо які літературні казки ми знаємо. А допоможуть нам у цьому загадки та ілюстрації до них.

 

           4.Загадки до літературних казок.

Казка про героя, який страждав від насмішок родичів, бо був не подібним доних(«Гидке качення» Г.К.Андерсена).

Казка продівчину, яка загубила кришталевий черевичок( «Попелюшка» Ш.Перро).

Казка про свійську тварину, що заради свого господаря перемогла велетня(«Кіт у чобоитях»Ш.Перро).

 

6.Літературний відеодиктант (з яких казок ці епізоди ;записати назву казки)

  • Чи відомі вам ці казки?
  • Могла  такі казки написати проста неосвічена людина?
  • Яка особливість вказує на те, що це літературні казки?
  • Хто може назвати  автора ?

       7. Фізкультхвилинка ( повторюють рухи).

«….И царица хохотать,

 И плечами пожимать,

 И подмигивать глазами,

 И прищелкивать перстами,

 И вертеться подбочась,

 Гордо в зеркальце глядясь.

 Но царица молодая,

 Тихомолком расцветая,

 Между тем росла, росла,

 Поднялась и расцвела…»( на дошці)

 

         8.Слово вчителя про О.Пушкіна( використання презентації)

   На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з одним із найвидатніших поетів Росії  - Олександром Сергійовичем Пушкіним, який подарував нам чудові казки, на яких виросло багато поколінь: ваші бабусі, ваші батьки, і, звичайно, ви – найвидатніші шанувальники казок   О.С. Пушкіна. Ми відкриємо сьогодні лише одну сторінку життя Олександра Пушкіна- його дитинство  й сторінку його творчості – казки.  Великий російський поет

О. С. Пушкін прожив недовге , повне тривог і гонінь , але дивно плідне життя. За двадцять з невеликим років з'явилися нескінченно дорогі кожному читачеві пушкінські вірші , повісті та казки. Минуло 224 роки з дня народження Пушкіна , а його твори продовжують жити , стають з роками все більш чіткими і улюбленими в нашій країні і за кордоном.З самого раннього дитинства А. С. Пушкін перейнявся глибокою повагою і любов'ю до творів усної народної творчості: казки , пісні , прислів'я, приказки . Із захопленням і радістю слухав він казки , які розповідали бабуся і Аріна Родіонівна - няня поета.

 

 9. Бесіда.

-  Де народився О.С.Пушкін?

- Ким були його батьки?

- Скільки дітей було в сім'ї Пушкіних?

- А хто прививав любов хлопчика до народної творчості?

 

10. створення портфоліо О.Пушкіна( запис у зошити)

1. О.Пушкін (1799-1837) - російський поет, письменник, драматург, казкар

2. "Сонце російської поезії"

3. Народився у Москві у дворянській родині

4.  Навчався у Царськосільському ліцеї

5. Любив слухати народні казки, які розповідала няня Орина Родіонівна

6. За волелюбні твори був засланий на Південь (побував в Києві, Одесі, Катеринославі, Кам`янці); у родове помістя Михайлівське.

7. Сім'я. Дружина Наталія Гончарова. Мав 4 дітей.

8. Смерть. Захищаючи честь дружини, був смертельно поранений на дуелі з Жоржем Дантесом.

9. Основні твори. Оповідання: "Заметіль", "Панна-селянка"; повісті: "Дубровський", "Капітанська донька"; поеми: "Руслан і Людмила", драми: "Маленькі трагедії", "Борис Годунов"; роман у віршах "Євгеній Онєгін"; казки: "Казка про мертву царівну та сімох богатирів", "Казка про рибака і рибку", "Казка про царя Салтана"

 

   Слово вчителя.Захоплення О. Пушкіна фольклором вплинуло не тільки на створення літературних казок,а й на інші твори , наприклад , на поему «Руслан і Людмила»

 

    11.   Художнє читання вступу до поеми «Руслан і Людмила»(відео)

     12.  Робота з ілюстрацією до вступу.( на дошці колаж)

    13. Бесіда .

- Які у вас враження від побаченого?

- Які народні казки ви згадуєте,  коли слухаєте цей уривок і спостерігаєте за ілюстрацією?

( «Царівна-жаба», «Марія-Царівна»,»Казка про Бабу-Ягу»,»Казки про Івана- царевича, жар-птицю і сірого вовка», «Кощей Безсмертний»)

 

 14.   Словничок незнайомих слів  тексту оригіналу(довідник)

   Лукоморье-морська затока у вигляді лука;

 Неведомый - невідомий, незнаний;

 • дол (застаріле) - долина;

 • видения - дива, видіння, фантастичні картини;

 • брег - берег;

 • витязь - воїн, лицар;

 • чредой - по черзі, один за одним;

 • дядька (застаріле) - вихователь;

 • пленяет - бере у полон;

 • чахнет - худне, хворіє.

 

15.Словникова робота (довідник)

Оригінал- текст створений тією мовою, якою володіє автор

Переклад –це переклад творів художньої літератури іншою мовою

16.Виразне читання учнями вступу українською мовою.

 

17.Дослідницька робота.(Скільки речень у вступі. Поділити  вступ на частини. Що нагадує кожна з частин?)

 

18. Бесіда.

-Яких героїв ми з вами бачимо? (казкових)

- Який твір за жанром нагадує вам цей уривок? (казку)

- А яку побудову  має казка?( зачин , основна частина, кінцівка).

 

19. Робота в парах (учням даються запитання до кожної частини)

1 група.

  • Прочитати уривок.
  • Про що вньому розповідається?
  • З  якими героями знайомимося ?
  • Якими ви уявляєте дуб і кота?
  • Висновок : це є…

2 група:

  • Прочитати уривок.
  • Якими  героями представлений  казковий світ?
  • Чому в творі часто повторюється слово «там»?
  • Чому автор використовує застарілі слова?
  • Які слова вказують на країну, де відбуваються події?
  • Висновок : це є …

3 група:

  • Хто побачив усі чудеса?
  • Для чого атор уводить свій образ у вірш?
  • Як потрібно читати ці рядки?
  • Висновок: це є…

 

 

VІІ.   Узагальнення і систематизація знань

1.Диференційовані завдання

1.Знайти логічну пару.

Дуб 

Берег

Кіт  

Русалка

Страхіття

Витязі

Дозорець

Королевич

Цар Кащей

Вовк

Цар

бурий

грізний

бліда

         чудові

зелений

          нечувані

морський

учений

пісковий

         полонить

         чахне

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. - Які ознаки літературної казки присутні у творі О.С.Пушкіна?(Можливі відповіді учнів: один автор твору; форма твору писемна; у творі визначено час і місце подій; автор висловлює своє ставлення до подій і героїв твору; в основу твору покладено фольклорні твори , але присутні авторські образи)

3. –Розподіліть героїв на три групи. Які з них  уособлюють зло , а які добро? Яких героїв більше ?

4.Особливості казок О.Пушкіна

віршована форма

Казки О.Пушкіна

літературна обробка фольклорних казок

емоційні картини природи

глибоке проникнення в людські почуття

події розвиваються бурхливо, стрімко

яскраві та самобутні персонажі

 

 

2. Підсумкове слово вчителя. Лихі і злі сили присутні не тільки на сторінках казок…Памятайте, що тільки Добро людське і велика Любов допоможуть вам бути вище і сильніше Зла. Думаю, що в майбутньому ви станете порядними людьми.

 

VІІІ.  Рефлексія .

1.Робота з епіграфом

Ми всі б хотіли опинитися в дивовижній країні Лукомор’я і стати красунею або лицарем із пушкінської казки... Ця мрія живе у кожному з нас - дорослому чи малому.

М. Цвітаєва

Інтерактивна вправа «Продовж речення». Учні записують до зошитів:

«Чим захоплюють казки  О. Пушкіна …» і закінчують речення:

  • його твори переносять нас в незвичайний світ чудес і пригод;
  • вони навчають нас бути добрішими , не боятися життєвих труднощів.

 

2.Оцінювання.

Учитель.   Хтось скаже , що Лукомор'я - це вигадка . Ні! Лукомор'я існує! На Кримському півострові є мис Фіолент , там знаходиться монастир , заснований на честь явища Святого Георгія Побідоносця морякам під час бурі . Цей монастир відвідав А.С. Пушкін . Вражений красою морської затоки у формі лука і , побачивши столітній дуб на березі , поет склав вірш , яке стало початком поеми « Руслан і Людмила».

На крутому березі мису стоїть пам'ятник , на якому написано , що тут був О.С.Пушкін .

  Діти, в звичайних подорожах люди відпочивають, а наша подорож хоч і казкова, але вам довелось попрацювати. Ви потрудились гарно, тому одержуєте гарні оцінки.

IX.   Домашнє завдання.

 

1.    Підготувати виразне читання(за бажанням напам'ять) вступу до поеми О.С. Пушкіна «Руслан і Людмила» ( в оригіналі чи в перекладі).

2.     Намалювати малюнки до вступу (за бажанням).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до уроку

 

Додаток 1

  Автор –творець художнього твору

 

 Літературна казка-

це казка,що є результатом творчості певного письменника

 

 Пролог – вступ

 

 Лукомор'є-старовинна назва морської затоки

 

  Казка(народна)-

один із основних жанрів усної народної творчості,

в якому розповідається про вигадані події,

які сприймаються й розповідаються як реальні

 

Додаток  2. Презентація

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3. Колаж « Край лукомор’я дуб зелений» створений за допомогою програми Power Point (630*891)

 

 

 

 

 

 

 

 

Довідник для учнів 5 класу

( з теми «О.С. Пушкін «Край лукомор’я дуб зелений»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Словник літературознавчих термінів

Казка(народна)- один  із основних жанрів усної народної творчості, в якому розповідається про вигадані події, які сприймаються й розповіда-ються як реальні

Автор творець художнього твору

Літературна казка-це казка,що є результатом творчості певного письменника

Оригінал- текст створений тією мовою, якою володіє автор

Переклад-  передача змісту усного висловлювання чи писемного тексту засобами іншої мови

 

Словничок до тексту оригіналу

  Лукоморье-лукоморє, морська затока, старовинна назва морської затоки

 Неведомый - невідомий, незнаний;

 • дол (застаріле) - долина;

 • видения - дива, видіння, фантастичні картини;

 • брег - берег;

 • витязь - воїн, лицар;

 • чредой - по черзі, один за одним;

 • дядька (застаріле) - вихователь;

 • пленяет - бере у полон;

 • чахнет - худне, хворіє.

 

 

 

doc
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
6133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку