Конспект уроку зарубіжної літератури для 5 класу на тему:"Позакласне читання. Порівняльна характеристика героїв (Том Сойєр і Гекльберрі Фінн, Том Сойєр і Поліанна)

Про матеріал

Конспект уроку спрямований на розвиток навичок учнів створення характеристики літературного героя (порівняльної характеристики), коментованого читання тексту, роботи з прочитаним текстом, розвитку логічного мислення та творчих здібностей, навичок колективної роботи.

Перегляд файлу

 

                                   ’’’’                   ’’’’            ’’           ’’’                                 ’’’          ’’

                                                   

 

 

 

 

 

 

 

                         ’’’’’’       ’’            ’’                              ’’’’           ’’’  н=нн

                                                                  

                                                ,             ,         ,    н=нн , , ,  

                                                                                       

 

Перегляд файлу

                                                                                                             Додаток 2

Поліанна

 

Гекльберрі Фінн

 

Том Сойєр

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

                                                                                                               Додаток 3

Ілюстрації для характеристики Тома Сойєра

 

 

 

 

 

 

Ілюстрації для характеристики Гекльберрі Фінна

Ілюстрації для характеристики Поліанни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури в 5 класі.

Урок № 46                                                                                      Дата:

Тема. Розвиток мовлення. Складання порівняльної характеристики героїв (Том Сойєр і Гекльберрі Фінн. Том Сойєр і Поліанна).

Мета. Навчальна. Вчити учнів усвідомлено читати текст, грамотно формулювати питання на задану тему, готувати повідомлення про героя твору, обстоювати власну точку зору.

Розвиваюча. Розвивати зв’язне мовлення, навички дослідницької роботи, творчі здібності, уміння працювати з текстом, уміння працювати в групах.

Виховна. Сприяти вихованню духовної культури школярів.

Тип уроку. Розвиток мовлення.

Обладнання. Ватмани, різнокольорові папірці, маркери, діаграми Венна, ілюстрації до творів, портрети героїв.

                                                              Хід уроку

Немає людей суто біленьких або зовсім чорненьких;

Всі люди пістряві.

М. Горький

І. Організаційний момент.

     Привітання вчителя. Доброго ранку, діти. Рада бачити вас сьогодні на уроці здоровими, веселими, сповненими сил. Маю надію, що наш урок пройде в атмосфері доброзичливості, співпраці та творчого натхнення. Пропоную вам такий девіз нашого уроку:

Вигадуй, пробуй і твори!

Розум і фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

(Девіз записаний на дошці. Діти промовляють його разом з учителем).

     Тож розпочнемо роботу.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Слово вчителя.

      Сьогодні у нас урок розвитку мовлення. Ми будемо створювати порівняльну характеристику героїв. А яких саме ви дізнаєтеся, коли розгадаєте ребуси. (Учні працюють в групах, розгадують ребуси і додають розгадані імена героїв до теми уроку). Додаток 1

      Молодці, добре справилися із завданням. Тож сьогодні ми будемо працювати одразу з двома прочитаними текстами: з повістю М. Твена «Пригоди Тома Сойєра» та романом Е. Портер «Поліанна». Тож вам необхідно бути максимально уважними. Не бійтеся помилитися, намагайтеся довести правильність вашого твердження.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

     Робота з епіграфом.

     Слово вчителя. Діти, як ви розумієте вислів Максима Горького, який є епіграфом до нашого уроку?

     Очікувані відповіді (Немає людей абсолютно хороших чи зовсім поганих. Всі люди різні, але всі особливі, індивідуальні, неповторні.)

Слово вчителя. Правильно. А чому саме ці слова стали епіграфом до нашого уроку?

     Очікувані відповіді (Герої творів, які ми будемо сьогодні розглядати, нібито різні, але кожен з них є носієм найкращих людських якостей).

     Слово вчителя. Правильно. А от яких саме, ми з'ясуємо сьогодні на уроці.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  1. Робота із літературознавчим словничком.

    Слово вчителя. Ви вже маєте певні знання про характеристику героїв художнього твору, але давайте запишемо до словничків визначення та план характеристики персонажа.

Характеристика (літературна) (гр. character – відмітка, ознака, риса) – сукупність і виділення специфічних ознак, властивостей дійових осіб (позитивних рис чи недоліків), явищ предмета.

План характеристики героя (персонажа).

1. Дані про героя (ім'я, з якого твору, головний чи другорядний)

  1. Портрет персонажа.

3. Характер, який розкривається через вчинки, стосунки з іншими героями, мову.

  1. Ставлення до героя інших персонажів твору.
  2. Ставлення автора до героя.
  3. Ваше враження.
  1. Слово вчителя.

     Щоб полегшити вам роботу, я запросила на урок гостей.

(Заходять діти, переодягнені в героїв Тома Сойєра, Гекльберрі Фінна, Поліанну).

      Зараз вони розкажуть про себе, а ви уважно слідкуйте, чи все правильно, чи нічого не забудуть наші гості розповісти.

Том Сойєр.

     Доброго ранку. Мене звати Том Сойєр. Я живу в містечку Ганнібал. Мені 12 років. Я живу з тіткою Поллі, яка мене інколи сварить, але дуже любить і піклується про мене. Я намагаюся її не турбувати. Залюбки ходжу до школи, дуже люблю навчатися. Ще в мене є брат, якого звати Сід. Він дуже боїться тітку Поллі, тому не піддається моїм авантюрам. Але в мене багато друзів, з якими я подорожую, граю в різні цікаві ігри та навчаюся у школі. Найкращий мій друг – Гекльберрі Фінн. Я йому трохи заздрю. Він може робити, що йому заманеться: лягати спати, коли захоче, ходити в брудному одязі, не навчатися в школі. Але й шкода Гека, бо про нього ніхто не турбується. Це я зрозумів, коли ми повернулися з острова. А взагалі я живу весело і безтурботно!

     Слово вчителя. Діти, чи не хочете ви нічого запитати у нашого гостя?

(Орієнтовні запитання дітей).

- Чи дійсно ти любиш навчатися у школі?

- Про що ви думали, коли пливли з хлопцями на острів?

- Чи не боялися ви з Геком йти на кладовище вночі?

Слово вчителя. А тепер давайте послухаємо наступного гостя.

Гекльберрі Фінн.

     Доброго ранку. Мене звати Гек, повне ім'я Гекльберрі Фінн. Я живу в містечку Ганнібал. Мені 12 років. У мене немає рідних, тому я живу сам. До школи я не ходив, аж доки мене не запросив мій товариш Том Сойєр. В школі не дуже весело. Там потрібно виконувати вказівки вчителя, а я люблю сам розпоряджатися власним життям. З Томом Сойєром ми потрапляли у різні пригоди. Одного разу навіть стали свідками вбивства. Але ми завжди підтримували один одного. Том Сойєр замінив мені родину, тому я йому дуже вдячний.

     Слово вчителя. Діти, про що ви хочете запитати у Гекльберрі Фінна?

(Орієнтовні запитання дітей).

- Тобі дуже страшно було зберігати таємницю вбивства, свідками якого ви з                             Томом Сойєром стали?

- Що б ти хотів змінити у своєму житті?

- Чи подобається тобі навчатися у школі?

Слово вчителя. Давайте послухаємо наступну гостю.

Поліанна.

     Доброго ранку. Мене звати Поліанна. Мені 11 років. Коли померла моя мама,  ми з татом вигадали «Гру у радість». Мені ця гра допомагає не падати духом у скрутних життєвих ситуаціях. Я не дуже люблю розповідати про своє життя. Мені більше подобається спілкуватися з людьми. У мене багато друзів. Я намагаюся всім допомагати і ніколи не ображаюся. Коли помер і тато, я переїхала жити до тітки Поллі. Вона спочатку не дуже була задоволена моєю присутністю, але потім полюбила мене. Я її теж дуже люблю.

     Слово вчителя. Діти, про що ви хочете запитати у Поліанни?

(Орієнтовні запитання дітей).

- Як тобі вдається ніколи ні на кого не ображатися?

- Чи складно тобі допомагати всім, хто потребує підтримки?

- Навчи мене грати у радість.

     Слово вчителя. Діти, скажіть, з яких джерел ми дізнаємося про характер героя?

     Очікувані відповіді:

- Автор може характеризувати героя.

- Інші герої можуть розповідати про персонажа.

- Через вчинки, мову героя.

- Сам герой може себе характеризувати.

     Слово вчителя. Тож давайте зараз попрацюємо з текстами творів і створимо колажі, в яких відобразимо риси характеру героїв. Об'єднайтеся в групи та розподіліть обов’язки.

     (На партах у дітей лежать ілюстрації до творів. Учні наклеюють ілюстрації на ватман навколо портрета героя, а під ними  пишуть риси характеру, які відповідають даному уривку з твору.) Додаток 2,3

V. Закріплення знань, умінь та навичок.

1) Створення колажів.

2) Презентації міні – проектів.

3) Слово вчителя.

     Давайте застосуємо здобуті знання та заповнимо діаграму, вказавши спільні риси, властиві героям. Члени 1-ї групи знаходять спільні риси між Томом Сойєром та Полліаною. Члени 2-ї групи знаходять спільні риси між Томом Сойєром та Гекльберрі Фінном. Члени 3-ї групи знаходять спільні риси між Поліанною та Гекльберрі Фінном.

4) Презентація міні - проектів.

     Очікувані результати. Том Сойєр та Поліанна (винахідливі, щиросерді, кмітливі, веселі, життєрадісні, гарні організатори, фантазери, оптимісти, благородні, співчутливі до чужого горя, витривалі); Том Сойєр та Гекльберрі Фінн (бешкетники, шукачі пригод, безтурботні, сміливі, наївні, романтики, самовпевнені, ризикують власним життям, не думають про наслідки); Гекльберрі Фінн та Поліанна (доброзичливі, відповідальні, благородні, чесні, справедливі, самовіддані).

       5) Слово вчителя. Бесіда з учнями.

    -Які  негативні риси ви помітили у героїв? Назвіть їх.

         Очікувані відповіді.

     Том Сойєр не завжди думав про наслідки своїх вчинків.

     Гекльберрі Фінн підтримував Тома Сойєра навіть у тих випадках, коли

     той чинив неправильно, а міг його зупинити.

     Поліанна зовсім не думала про себе, тому її часто ображали.

- Зверніть увагу, що у спільних рисах героїв, у кого в парі є Поліанна, майже немає негативних рис. Тож давайте зробимо висновок.

         Очікувані відповіді.

  1. Хоч герої прочитаних творів і мають деякі негативні риси, але вони усвідомили свої помилки, тому їх можна вважати позитивними героями.
  2. Також позитивних рис характеру у героїв більше, ніж негативних, тому їх можна вважати позитивними.
  3. Вони лише діти, а їм притаманні такі риси характеру, якими навіть дорослі не всі можуть похвалитися. Тому, я вважаю, що вони позитивні герої.
  4. Поліанна має найменше негативних рис характеру. Дівчатка своїм прикладом гарно впливають на хлопчиків.

VІ. Рефлексія.

Продовжити речення.

Сьогодні на уроці мені сподобалося…

Ми дізналися…

Ми навчилися…

На уроці мені було…

      VІІ. Підсумок уроку.

  1. Слово вчителя.

     Дякую вам, діти за роботу на уроці, за вашу активність, працелюбність, творчість, відповідальність. Дякуємо нашим гостям, які нам дуже допомогли.

      У кого хороший настрій в кінці уроку? Поділіться ним з товаришами, у яких поганий настрій. (учні умовно роздають та ловлять посмішки).

  2.  Оцінювання навчальних досягнень учнів.

   VІІІ. Домашнє завдання.

   Готуватися до контрольної роботи за темою «Світ дитинства».

 

zip
Додано
26 лютого 2018
Переглядів
7295
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку