Літературне читання
Конспект уроку з елементами критичного мислення
Тема. Династія гончарів. Наталя Олійник «Гончарики з Опішного»
Цілепокладання:
Формувати ключові компетентності :
Формувати предметні компетентності:
Обладнання: ноутбук, демонстраційний екран, предметні картинки, фліпчарт, матеріал для виготовлення лепбука, мобільні телефони
Очікувані результати :
Після уроку учні зможуть:
Хід уроку
І. Актуалізація (виклик), підготовка до сприйняття нового матеріалу
1.1 Психологічний настрій
Ось дзвінок сигнал подав —
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
1. 2.Прочитайте фразу, керуючись цифровим вказівником:
13 3 10 5 2 11 15 1 6 4 7 12 8 9 12 14
від ло пле ко мес чей не. РЕ ро не мис не ло - не тяг
- Що ви прочитали? (прислів’я)
- Яке нове слово побачили? Знаєте, для чого воно використовувалося?
Демонстрація фото коромисла
- Як розумієте це прислів’я?
1.2 - Скажіть, будь ласка, як називається наша країна? (Україна)
- Коли мова йдеться про нашу країну, то що постає у нашій уяві? Давайте створимо хмару слів для слова Україна. Перед вами роздруковані слова, серед них є зайві. Ви оберіть, які з них символізують для вас нашу країну. (Хмара слів)
1.3 - Чи відоме вам таке слово, як династія? Де ви чули його? ( на уроці ЯДС)
Династія – кільки поколінь однієї родини, що передають від батьків до дітей свою майстерність.
- Про які династії ми говорили, коли вивчали таку тему на ЯДС? (про професійні)
- Які професійні династії є у нашому класі? (династія моряків,бухгалтерів, будівельників)
- А хто здогадався, яке перше слово закрито у нашій темі уроку? (слово «династія»)
1.4 Про династії яких майстрів ви дізнаєтесь, розгадавши загадку-добавлянку:
Глина в кого ожива?
Творить з нею хто дива?
В кого посуд – ніби жар?
Ну, звичайно, це ж….(гончар)
ІІ. Постановка навчальної проблеми
2.1 То про яку династію ми будемо говорити з вами? Перевірте (відкриваю друге слово в темі уроку)
2.2 ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ДЛЯ ОЧЕЙ
ІІІ. Засвоєння нових знань і способів дій.
3.1 А зараз візьміть в руки олівці і прочитайте цей твір, роблячи позначки:
+, - , !.
3.2 Заповніть таблицю:
+ |
|
! |
Це я знаю |
Я це не знаю |
Хочу дізнатися? |
|
|
|
|
|
|
3.3 Словникова робота.
- Які слова ви прочитали вперше? : макітра, куманець, свищик, гончарний круг, полива. Давайте з’ясуємо їхнє значення.
Макітра - конусоподібний посуд, виготовлений із випаленої глини, для сходження тіста або для перетирання маку макогоном чи подрібнення інших харчових продуктів. Слово «макітра» походить, очевидно, із сполучення слів «мак» і «терти».
Куманець:— керамічна фігурна посудина, що нині використовується здебільшого як прикраса[1].
Свищик – дитяча народна іграшка з глини
Полива - або глазу́р (нім. Glasur, від Glas — «скло»)[1] — скляниста маса, що складається з оксидів металів.
У вигляді порошку, змішаного з водою, наноситься на керамічний виріб і згодом обпалюється при значній температурі. Полива може бути прозорою (безбарвною і кольоровою) і непрозорою.
Гончарний круг краще показати його в роботі : https://www.youtube.com/watch?v=UVsvKD6IPLk
3.4 Робота з текстом:
- Про що оповідання?
- Зачитайте, як виникали династії гончарів?
- Що собою уявляє селище Опішне?
- Що в цьому селі вважали найдорожчим скарбом?
- Прочитайте виділене речення. Як його розумієте?
- Чим покривали глиняний виріб?
- Чиє у творі таке речення: Здавна Опішня здобула славу гончарного осередку?
- Як працювали гончарі?
- Яка тема твору?
- Яка мета?
3.5 Чи хочете опинитися у цьому музеї? Відео про музей https://www.youtube.com/watch?v=oyAWeiUiPU8
- Повернемося до нашої хмари слів. Без чого ще не можна уявити Україну?(без гончарства, без ремесел)
3.6 ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА рухлива
Час настав для відпочинку, розпочнем фізкультхвилинку:
Я у руки беру горщик,
Мама зварить в ньому борщик.
Накопаю я картоплю,
Вирву моркву й бурячка.
Це для мене ой як легко!
Ця робота ось така!
ІV. Закріплення нових знань і способів дій
Робота в групах:
1 група: науковці.
Відскануйте,будь ласка, QR –код, перейдіть за посиланням і знайдіть відповіді на запитання: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80_(%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F)
2 група : Медіацентр
Виготовляють лепбук
1.11 Презентація робіт
V. Підбиття підсумків.
Опішне
VІ. Рефлексія
- Оцініть зараз кожен свою роботу на уроці.
- Чи отримали ви задоволення від уроку , покажіть (жестом)
-А зараз напишіть на аркуші, що нового дізналися на уроці? Що понесете додому у рюкзачку?