19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Конспект уроку літературного читання в 2 класі "Яке частування, таке й дякування"

Про матеріал
конспект уроку літературного читання з елементами театральної вистави, інтеграція з уроками музичного мистецтва, природознавтва, образотворчого мистецтва.
Перегляд файлу

  Тема.  Яке частування, таке й дякування. І.Франко „Лисичка і Журавель”.

Мета: вчити дітей виділяти в тексті дійових осіб; давати їм елементарну характеристику; спостерігати за структурою і сюжетом казки; закріплювати вміння відтворювати зміст казки, правильно оцінювати поведінку персонажів; формувати навички правильного й свідомого читання мовчки та вголос; розвивати читацьку (комунікативну та пізнавальну), міжпредметну та соціальну компетентності, розвивати пам’ять, мислення, увагу; творчі здібності; виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність, порядність.

Обладнання: афіша, декорації, виставка дитячих малюнків, костюми журавля і

лисички, картки зі словами,малюнки, відео замальовка,мультимедійний проектор.

Тип уроку. Урок закріплення знань, умінь і навичок.

Форма проведення. Урок – театральна вистава.

Хід уроку

І. Організація класу до роботи.

Станьте діти всі скоріше,

Посміхніться всім миліше.

Привітайтесь: „Добрий день!”

Продзвенів дзвінок: „Дзелень!”

Сьогодні у нас незвичайний урок.

У казку сьогодні ми зробимо крок.

Із казкою ми зустрічались не раз.

І знову вона завітає до нас.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Мотивація навчальної діяльності. Бесіда.

-  Дорогі діти, я пропоную провести цей урок в театральній студії „Дзвіночок”.

Чи звернули ви на оголошення на дверях студії? Яку інформацію ви отримали?

(У нашій студії відбудеться вистава „Лисичка і журавель”.)

-  Чи хочете ви взяти участь у виставі?

-  Добре. Це цікава, хоч і нелегка справа. Але мені приємно, що всі ви бажаєте працювати творчо.

-  Ваші правильні відповіді будуть оцінюватися калинками. А хто назбирає найбільшу кількість калинок, тому буде вручено ось цей диплом кращого артиста нашого театрального сезону.

2. Мовна розминка.

- Сьогодні ви спробуєте себе в ролі актора. А як повинен говорити актор?

(Він повинен чітко, виразно і зрозуміло. Мати хорошу дикцію.)

Для цього ми спочатку проведемо мовну розминку у вигляді змагань між рядами на краще читання скоромовки. (мультимедійний проектор).

Обережний хитрий лис

До нори вечерю ніс.

Біг додому хитрий лис,

Шелестів над лисом ліс.

  • Молодці, добре справилися із завданням.

3. .Повідомлення теми уроку.

А коли ви розплутаєте „плутанинку”, то прочитаєте прислів’я, яке і є темою   сьогоднішнього уроку. (Мультимедійний проектор).

 

 

 

       Яке                               й

 

  дякування.                 таке                          частування,

 

  (Яке частування, таке й дякування.)

  Молодці, швидко справилися із завданням. А чому саме це прислів’я є темою сьогоднішнього уроку ви зможете відповісти якщо будете активно і творчо працювати.

ІІІ. Усвідомлення і закріплення вивченого.

  • Сьогодні ми побуваємо в театрі на прем’єрі казки „Лисичка і Журавель” Івана Франка.

1. Словникова робота.

Весь цей час у нас працювало довідкове бюро.

З якими новими словами ви там познайомилися? (мультимедійний проектор).

(Спочатку з’являється слово. Потім їх значення і малюнок.)

 Театр – приміщення, в якому відбувається вистава.

 Прем’єра – це перша вистава казки у театрі.

 Сцена - це майданчик у театрі, де відбувається вистава.

 Сценарій – це твір, за яким створюється вистава.

 Антракт – це перерва між частинами вистави.

 Декорація – це художнє оформлення спектаклю.

 Суфлер – це людина, яка при необхідності, підказує слова акторам.

Добре, ви сьогодні дізналися значення багатьох нових слів, я думаю, це вам знадобиться в майбутньому. Що ж продовжимо готуватися до нашої прем’єри.

2. Робота з текстом. Вибіркове читання.

- Перед виставою нам потрібно провести репетицію, добре вивчити сценарій. 

 -   Прочитайте чим Лисичка пригощала журавля?

 -   Як їв цю кашу Журавель?

 -   А як її їла Лисичка?

 -   Яку страву приготував Журавель?

 -   Прочитайте, як їла її Лисичка?

 -   А Журавель що робив у той час?

 -   На що сподівалася Лисичка, коли йшла до Журавля?

 -   А тепер прочитаємо тільки слова Лисички. Але спочатку скажіть, з якою інтонацією їх потрібно читати? (Хитро, улесливо)

 -   Прочитайте тільки слова журавля. Які почуття потрібно передати, читаючи слова Журавля, коли він був у гостях у Лисички? (Образу) В себе вдома? (Насмішку).

 3. Вправа «Ажурна пилка». Робота в групах.

(На дошці малюнки журавля і лисички, діти добирають відповідні характеристики героїв казки, прикріплюють листочки і обґрунтовують відповідь.)

   -  Якою була Лисичка в казці? ( Хитрою, жадібною, невихованою.)

   -  А яким був Журавель? (Винахідливим, ввічливим, стриманим.)

Молодці! Ми вже дізналися, якими були головні герої казки, з якою інтонацією потрібно читати їх слова. А зараз у нас антракт.

 

Антракт. Фізкультхвилинка.

                                      У країні казочок жив веселий Колобок.

                                      Разом з ним усі звірятка

                                      Вишикувались на зарядку.

                                      Похитали головою,

                                      Раз, притупнули ногою,

                                      Руки вгору піднесли,

                                      Трішки ними потрясли.

                                      Нахилились вліво, вправо,

                                      Та цього іще замало.

                                      Руки вгору, руки вниз,

                                      Раз присіли, піднялись.

                                      Головою похитали.

                                      Й працювати знов почали.

4. Опрацювання додаткової інформації.

   -  А хто з вас бачив живих лисичку і журавля?

 а) Тексти – описи.

 Цікаві відомості про цих тварин нам підготували Андрій і Руслан. (Демонструються малюнки лисички і журавля).

                                               Журавель

   Журавель – це великий перелітний птах з довгими ногами. Довгою шиєю і прямим гострим дзьобом. Живе на лісових і степових болотах і ставках. Живиться журавель різними ягодами, насінням, зеленими паростками рослин, комахами, жабами. Занесений до Червоної книги України.

        - Де живе журавель?                         

        - Чим він живиться?

 

                                   Лисичка

   Лисичка – це хижий звір із цінним рудим хутром, низькими лапами і довгим  пухнастим хвостом. Полює на мишей, зайців і різних птахів: куріпок, качок, гусей.

Живе в лісах і степах України. Будинком для неї служить нора.

  • Якого кольору лисиця?
  • На кого вона полює?

А зараз перегляньте  уважно відео, поспостерігайте як себе ведуть тварини серед природи.

- Як рухається лисичка?

- Як ходить журавель?

б) Загадки.

-  Отримавши таку цікаву інформацію, тепер ми швиденько відгадаємо загадки, які підготували нам Діма і Настя.

       *  Довгі ноги, довгий ніс.                            * Я руда, низького зросту,

           Прилетів – обід приніс.                              Хитра я і довгохвоста.

           Смачних жабеняток                                    На курей я вельми ласа –

           Для своїх маляток.                                      В них таке смачненьке м’ясо.

                        (Журавель)                                      Вовку – брату я сестриця,

                                                                                  А зовуть мене ... (лисиця).

 

 в)   - А от прислів’я, приказки і прикмети про лисичку і журавля дібрали нам Артем, Маша, Рита.

      * І на хитру лисицю капкан знайдеться.

      * Лисиця спить, а курей бачить.

      * Кожний лис свою нору любить. 

      * З лисами і сам лисом станеш.

      * Внадився журавель до бабиних конопель.

      * Журавель ще в небі, а ти йому ціну встановлюєш.

      * Краще синиця в руках, ніж журавель в небі.

      * Журавлі летять низько – зима вже близько.

- Молодці! Ми багато нового дізналися про лисичку та журавля,їх поведінку природі. Думаю, ми вже достатньо підготувалися до вистави. Тож можемо починати.

   (Звучить музика).    

        Сьогодні актори нашого театру запрошують вас переглянути казку „Лисичка і Журавель”. Вистава є благодійною. Тому замість квитка ви подаруєте свою посмішку, і якщо ви з хорошим настроєм залишите наш театр, то ми будемо вважати, що своєї мети досягли.

        Дійові особи і виконавці:

                       Лисичка -        Глушакова Софія

                       Журавель -      Анащенко Артем

 Автори:     Босенко Артем, Бродовський Дмитро, Горьова Маргарита,

Короткий Андрій, Комліченко Анастасія, Шельомін Руслан

 Суфлер -          Котик Марія

 V .  Вистава.

 Лисичка співає пісню „Я лисичка, я сестричка...”

Я вважаю ви заслужено отримали ці оплески, відчули себе справжніми артистами.

  VІ. Закріплення вивченого.

1. Бесіда.

  -  Ми вже говорили, який Журавель в цій казці і яка Лисичка, але не може бути   людина зовсім поганою, або у всьому хорошою. Тому давайте спробуємо знайти  недоліки в журавля і хороше в Лисичці.

  • Хто знайшов хороші риси в Лисички?
  • А які недоліки були в Журавля?

            Приблизні відповіді учнів:

   Лисичка була теж винахідливою, бо придумала, як подати кашу щоб Журавель не зміг її з’їсти. Ще вона була хорошою господинею, тому що наварила смачної каші.

   Журавель був дуже довірливим, якщо повірив, що Лисичка його смачно нагодує.

Ще Журавель був мстивий, бо не зміг пробачити Лисичці, що вона його не нагодувала, а не можна відповідати невдячністю на невдячність.

 2. Творча вправа. Робота в групах.

- Зараз я попрошу тих, хто захищав Лисичку пересісти на другий ряд, а тих хто вважає Журавля правим – на перший.

   Вдома ви думали над можливими варіантами продовження казки, щоб Лисичка і Журавель знову потоваришували. Зараз ви спробуєте себе в ролі співавторів казки.

 В групах ви прочитаєте свої варіанти, потім виберете найкращий або складете спільний і зачитаєте нам. Група „Журавель”- від імені Журавля, а група „Лисичка” – від імені Лисички.

 Діти зачитують свої варіанти ( 3-4 речення)

  • Молодці! Ви стали справжніми співавторами. Думаю, сценарій наступної вистави, яку ми поставимо, буде написаний вами.

 VІІ. Підсумок уроку.

1. Зустріч з репортером. Вправа «Мікрофон»

 А зараз уявіть, що ви вийшли з театру і вас зустрів репортер. Він хоче дізнатися вашу думку про прочитане і побачене. Дайте відповіді на його запитання.

  -  Чи були Лисичка і Журавель справжніми друзями? Чому?

 -  Чи сподобався вам урок – театр? Наша вистава? Чим саме?

 -  Що потрібно вміти для того, щоб стати артистом?

( Треба вміти виразно читати, швидко орієнтуватися в тексті, знати значення багатьох слів, мати творчу уяву, мати витримку, бути чемним.)

-  Як ви розумієте прислів’я „Яке частування, таке й дякування”?

-  Чого нас учить казка І.Я.Франка  „Лисичка і Журавель”?

(Що не можна бути жадібним, невихованим, злопам’ятним,потрібно відноситися до людей так, як ти хочеш, щоб відносилися до тебе, на добро відповідати добром, а зло вміти прощати.)

Як  ви будете ставитись до людей, так і вони вам відплатять, бо  недарма народ помітив: яке частування, таке й дякування. Тому такий мудрий народний вислів і є темою нашого уроку.

2. Оцінювання.

Рахуються калинки Вручається диплом. Оголошуються оцінки.

 3-5 калинок – 4-6 балів.

 6-8 калинок – 7-9 балів.

 9 і більше – 10-12 балів.

  VІІІ. Домашнє завдання. (диференційовано)

  • Я пропоную тим, хто отримав 3-5 калинок  -

1. Підготувати усний стислий переказ казки.

 -   Тим, хто отримав 6-8 калинок -

2. Прочитати і коротко переказати одну з казок І.Франка на вибір.

 -   А тим, хто отримав 9 і більше калинок -

3.  Провести дослідження. Порівняти українську народну казку „Лисичка та Журавель” і казку Івана Франка „Лисичка і Журавель”.

 -  Але ви можете самостійно зробити вибір завдання.

 

 

doc
Додано
25 березня
Переглядів
200
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку