24 вересня о 18:00Вебінар: Використання елементів проєктної діяльності в умовах змішаного навчання

Конспект уроку любові, доброти з української літератури" Малишко А. С., відомий український поет і його пісні, що стали народними: «Пісня про рушник», «Стежина». Образи-символи"

Про матеріал

Конспект уроку любові, доброти з української літератури" Малишко А. С., відомий український поет і його пісні, що стали народними: «Пісня про рушник», «Стежина». Образи-символи"

Перегляд файлу

Тема. Малишко А. С., відомий український поет і його пісні, що стали

           народними: «Пісня про рушник»,  «Стежина». Образи-символи

            рушника, стежини.

Мета: ознайомити учнів з цікавими фактами життя і творчості А. С.

            Малишка; проаналізувати поезії, що стали народними піснями;

             розкрити зміст народно - поетичних символів; розвивати навички       

             виразного читання ліричного твору, його аналізу, висловлення своєї      

             думки щодо прочитаного; формувати інтерес до сучасної класичної        

              української музики, виховувати любов до матері, до Батьківщини, до

             отчого дому, повагу до традицій свого народу.

Тип уроку:  урок любові і доброти.

  Обладнання.       Портрет А. С. Малишка, виставка творів письменника, виставка ук раїнських  вишиваних рушників, аудіозаписи, фотографії мам.

 

Найсвятіше слово наше – мати,

                                                                                               Рідна земле, правда і любов!

А.  Малишко

 

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя 

- Сьогодні ми проведемо урок любові і доброти. Я запалюю свічку любові, добра. Нехай цей вогник любові, добра вічно палахкотить у ваших серцях. Що ж ховає в собі це загадкове почуття Любов? Чому поети, музиканти, художники всіх часів і народів присвячували свою творчість цьому почуттю? Чому любов визначають як високе почуття, у чому її сила? На ці питання ми спробуємо відповісти впродовж уроку. На дошці виписані вислови видатних людей про це загадкове й сильне почуття, прочитайте їх і спробуйте зрозуміти.

Любов належить до моральних цінностей. Вона робить людину кращою, благороднішою. Завдяки здатності любити людина стає щасливішою. Але здатність переживати це почуття властива тільки людині, це показник духовного зростання. Бездушна, черства людина не може любити.

Любити — переживати почуття прихильності до кого-небудь, чого-небудь.

Справжнього поета можна порівняти з натягнутою струною на скрипці буття. Дотик — і заспіває, заплаче душа поета. А людям залишаються вірші… Особливо це стосується тих, у кого велике і палке серце, здатне відчувати прекрасне, та чиста співоча душа. Почнемо його з гарного ліричного настрою.

Звучить запис «Аве, Марія».

Учитель  зачитує епіграф уроку.

- То про що ми будемо говорити сьогодні на уроці? ( Про матір, про рідну землю, про любов, про добро).

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, чого хочете навчитися? (Ознайомитися з особою письменника, змістом поезій, поезіями, які покладені на музику, виразно читати та аналізувати поезії.

- А я чекаю від уроку, що ви будете знати цікаві факти з життя поета, зміст поезій, вмітимете коментувати зміст образів-символів, розповідати про свої враження від віршів А. Малишка, аналізувати виучувані твори, будете ще більше любити своїх батьків та рідну землю.

    - Ключове слово нашого уроку – мама. З якими словами асоціюється це слово у вашій уяві? У кожній групі є по два сердечка, вирізані з паперу. Подумайте у групі і визначте, які слова ви можете написати на сердечку (по 1 слову), щоб у нас вийшло асоціативне ґроно.

Підбиття підсумків у формі асоціативного ґрона.

 Школярі чіпляють на дошці різнокольорові сердечка

 

                  доброта                 краса             любов

 

 

              пісня                          мама                 мудрість

 

 

       вірність             правда               рідна земля         повага

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель

    - На дошці знаходяться фотографії ваших мам. Їх ласкаві очі будуть допомагати вам на уроці, а ви подумки побажайте їм добра і любові.

Повідомлення учнів, а також зачитування ними висловів видатних людей про поета.

Сценка « Розмова мами з сином»

Учениця- мати: Ой прийми, синочку,

Рушник від мене.

Від зла, від спокуси

Хай береже тебе.

Його вишивала

Різними нитками,

Стиха поливала

Дрібними сльозами.

У цій вишиванці

Всі мої старання,

На тебе, мій сину,

Усі сподівання

Ой іди, синочку,

Та скоро вертайся,

Дарунка від мами,

Сину, не цурайся.

Учень-син: Дивлюся мовчки

На рушник,

Що мати вишивала.

І чую: гуси зняли крик,

Зозуля закувала.

Знов чорнобривці зацвіли,

Запахла рута – м’ята.

Десь тихо бджоли загули,

Всміхнулась люба мати.

І біль із серця раптом зник,

Так тепло-тепло стало…

Цілую мовчки той рушник,

Що мати вишивала…

Дорогі діти! Бережіть своїх мам. Пам’ятайте, що в кожного вона єдина. Тож не шкодуйте для неї теплих лагідних слів, усміхайтесь, хоч зрідка даруйте квіти і не соромтесь цілувати їм руки. А ще доторкайтесь до слова А.Малишка, беріть його у свою душу. Насолоджуйтесь ним і любіть пісні, що стали народними.

Отже, у творі А. Малишка «Пісня про рушник» вдало поєдналися заду-шевність інтонації, загальнолюдська тема материнської любові, традиційний народнопоетичний мотив чекання сина, які автор майстерно втілив в образі рушника, цього неньчиного подарунка, своєрідного спогаду про рідну домівку, матір, отчий край із зеленими лугами та солов'їними гаями. Поет змушує кожного згадати своє дитинство, молоді літа, прощання з отчим порогом і матір'ю, відтворити і щем розлуки, і передчуття майбутніх незвіданих доріг, і материнську тривогу за долю дитини.

Звучить пісня про рушник.

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

    - Багато поезій А. Малишка покладені на музику. Найкращі свої пісні поет створив у співавторстві з композитором П. Майбородою («Пісня про рушник»). Він працював і з Георгієм Майбородою, Левком Ревуцьким, Пилипом Козицьким, Олександром Білашем. Найпопулярнішою від усіх Малишкових поезій-пісень, що стала справді народною, є «Пісня про рушник», мелодію до якої написав Платон Майборода.

Прослуховування «Пісні про рушник» П. Майбороди.

-Я думаю, що вишивані рушники кожному бентежать душу.

Повідомлення учнів, ознайомлення з виставкою вишиваних рушників.

Учитель.

    - Ось один із таких рушничків, напевно, дала в дорогу мати й А. Малишку, коли він вирушав після закінчення семирічки до Києва, щоб навчатися далі. Хлібину, сіль, цибулину −  що ще могла дати мати багатодітної родини своєму синові? У душі Андрія навіки залишилася ота стежина, якою провела мама за село сина, і вишиваний рушник.

    На дошці записано проблемне питання:

  •       Чи можна вишитий рушник із поезії А. Малишка вважати образом-символом?

    Бесіда за змістом поезії.

  •       Про що розповідається в поезії?  (Про материнську любов).
  •       Які художні образи є у вірші? (Мати, ліричний герой, рушник).
  •       Куди проводжає мати свого сина? (У далеку дорогу життя).
  •       Що помітно у її погляді? (Тривога, смуток, надія на щасливе майбутнє сина).
  •       Чого бажає мати синові? (Добра у невідомім краю).
  •       За допомогою яких слів автор розкриває красу материнської душі? («ночей не доспала», «рушник синові», «на щастя, на долю дала»).
  •       З образом чого в ліричного героя пов’язані найсвітліші спомини про рідну матір, про дитинство і рідний край? (З образом рушника).
  •       Яка ідея поезії? (Утвердження сили материнської та синівської любові).
  •       Які художні образи поезії?

Ця пісня отримала найвищий статус – стала народною, як і багато інших («Київський вальс», «Ми підем, де трави похилі», «Вчителька», «Стежина»). Вона ніби візитна картка України.

  •       А чому «Пісня про рушник стала народною»?

Повідомлення, читання та аналіз поезії, виконання пісні «Стежина» .

Що ви побачили, почули і відчули, слухаючи пісню?

  •       Що символізує образ стежини? (Стежина символізує стежину життя, по якій кожен має пройти гідно. І в кожного вона своя).

    «Моя стежина…» Вона у кожного своя. Ця пісня хвилює, роз’ятрює душу, повертає у спогади. І цю стежину треба пройти так, щоб, озирнувшись назад, не соромно було за пройдений шлях. Ця стежка веде кожного у широкий світ. До неї можна повернутися тільки у спогадах, бо дитинство та молодість не повертаються.

    Тож нехай ваша стежина буде світлою і рівною.

V. Підсумок уроку.

    - Про що ви дізналися на уроці?

    - Чи може щось вивчене на уроці знадобитися вам у житті, бути корисним?

  1.                Чого я навчився(лася) на уроці?
  2.                Що було найцікавішим і чому?
  3.                Які я виконував(ла) завдання і якими способами?
  4.                Які труднощі зустрічалися і як я долав(ла) їх?
  5.                Мій настрій на уроці?
  6.                Побажання (собі, учителям).

             Любити — значить навчитися керувати своїми почуттями, виховувати в собі здатність творити добро, бути ніжним, відповідальним, уважним, чесним, потрібно вміти прощати, довіряти людині, яку любиш. Хай упродовж усього життя серця ваші палають любов’ю, теплом, добром і красою. Не забувайте виявляти турботу про своїх мам! Любіть нашу Україну!

 

    VІ. Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять один із віршів (на вибір).

 

 

doc
Додано
27 липня 2018
Переглядів
671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку