Тема.: Образ Акакія Акакійовича в повісті Гоголя «Шинель». Образ столиці як чужого й ворожого для людини простору
Мета: аналізувати образ Акакія Акакійовича, визначити роль шинелі в його житті, розкрити вплив інших персонажів на долю головного героя; розвивати творче і асоціативне мислення учнів, вміння порівнювати образи персонажів, давати власну характеристику головному герою; виховувати почуття гуманізму, несприйняття культу речей.
Обладнання: текст повісті Гоголя «Шинель», портрет Гоголя, роздатковий матеріал, фото шинелі, що демонструвалося на Київському ГогольFestі - 2008, ілюстрація Ю.Ігнатьєва «Акакій Акакійович в новій шинелі», фрагмент з фільму Л.Парфьонова «Птица-Гоголь», ілюстрація роботи переможця Міжнародної виставки «Карлюка-2009» Омара Заваллоса.
Хід уроку
Усі ми вийшли з гоголівської «Шинелі».
Ф.Достоєвський
І. Актуалізація опорних знань.
Робота в парах. Один з учнів отримує питання ,інші відповіді. Одні мають знайти відповідь ,інші поставити питання, щоб відповіддю були саме ці слова.
1. Що спонукало М. Гоголя написати про Башмачніка?
2. Хто, на думку літературознавців, підказав Гоголю сюжет «Ревізора»?
3. Яку країну Гоголь називав «батьківщиною своєї душі»?
4. До якого циклу належить повість «Шинель»?
5. Якою була улюблена справа головного героя «Шинелі»?
6. Що стало символом злиденного життя Башмачкіна?
7. Щоб стати іншою людиною, Акакію Акакійовичу було потрібно ….
8. Що стало з обновкою Башмачкіна в перший же вечір?
9. Привид, що блукав Перербургом, зник після того, як знайшов «значну особу» і ….
10. Образ Акакія Акакійовича – це образ ….
Анекдот
Пушкін
Україна
«Петербурзькі повісті»
Переписувати документи
Стара шинель
Пошити нову шинель
Вкрали
Зідрав шинель
«маленька людина»
ІІ. Робота над темою уроку.
1.Оголошення теми, мети, епіграфа уроку
Сьогодні на уроці ми проаналізуємо Акакія Акакійовича; розкриємо роль шинелі в його житті, чим вона була для нього, а також спробуємо визначити вплив інших персонажів на долю головного героя. Епіграфом до уроку будуть відомі вже вам слова Ф. Достоєвського.
2.Проблемне питання
Прошу протягом уроку знайти відповідь на таке питання: чи справді ми вийшли з «шинелі», чи, може, й досі в ній переховуємось і яким є ставлення автора до свого персонажа?
До нього ми ще повернемось наприкінці уроку.
3.Бесіда.
4. Дослідницька робота в групах.
Отож ,щоб знайти відповіді на проблемні питання та більше дізнатись про головного героя ми попрацюємо в групах і з’ясуємо наступні питання.
І група.
Завдання для роботи:
ІІ група.
Завдання
ІІІ група.
Завдання
Зробіть висновки про свої спостереження.
IV група.
Завдання
Презентація роботи груп ,кожна група робить висновок. Колективне складання постеру «Знайомтесь:Башмачкін!»
Беззахисний терпить образи невиразна зовнішність
Головна мрія -нова шинель живе непомітно
Незрозуміла мова
Відповідальний працівник
Матеріальна скрута не прагне кар’єрного зросту
Немає особистого життя
самотній Любить свою роботу
5. «Займи позицію»
- Чи мав Башмачкін мету в житті, мрію?
- Чи є у вас мрія? На що ви здатні заради своєї мрії?
- Як історія перевернула життя бідного чиновника?
- Як він вирішив віднайти кошти на пошиття шинелі?
- Чи варто йти на такі жертви заради своєї мрії, на прикладі Башмачкіна? Чи може нова шинель взагалі бути мрією?
6.»Метаплан»
- Отже, ми бачимо, що перед нами постає образ «маленької» людини, нікому не потрібної, самотньої, забутої суспільством. М.В. Гоголь піднімає важливу проблему взаємовідносин людини і середовища, суспільства в якому перебуває. Давайте проаналізуємо на прикладі взаємовідносин Башмачкіна і його оточення.
Як є? Самотній Нікому не потрібний Немає друзів Почувається чужим у місті Колеги знущаються та насміхаються
|
Як має бути? Взаємоповага Взаєморозуміння Толерантне ставлення один до одного |
Причини Не живе повноцінним життям Робота заміна Башмачкіну все Не спілкується ні з ким Не прагне змін у житті |
Висновок Башмачкін почувається самотнім та зовсім беззахисним у ворожому йому оточенні
|
7.Гронування.
Демонстрація зображення 2-метрової шинелі з київського ГогольFestа – 2008.
- Чим для Акакія Акакійовича була шинель?
(Відповіді вчитель записує на дошці під зображенням шинелі; учні пишуть в зошиті: мрія, мета, предмет гордості, радість, світло серед темряви, дорогоцінність, прихисток, впевненість, єдина близька істота, друг, подруга, самоствердження, благополуччя, символ високого положення в суспільстві, ідол, приналежність світу ситих і забезпечених людей, «світлий гість», «частинка його єства», фатальна пристрасть).
Вчитель: Отже, для Башмачкіна шинель була річчю надзвичайно важливою. Можливо,навіть занадто важливою? Як часто в своєму житті ми великого значення надаємо нашим речам або тим, які хочемо придбати. Всі думки, всі вчинки підпорядковуються одному прагненню: отримати її, бажану річ. І тоді вона ніби виростає, збільшується, поглинає всі наші поривання...
- Чи не те саме трапилося й з Акакієм Акакійовичем? Чим в такому разі шинель є для нього?(Господарем, що позбавляє людину особистості; хижаком, що «поглинає» свою жертву).
8.Робота з епіграфом (відповідь на проблемне запитання).
- Враховуючи попередню бесіду, дайте відповідь на запитання: чи справді людство вийшло з гоголівської «Шинелі», чи й досі в ній перебуває? Відповідь обгрунтуйте.
( Повість Гоголя ніби застерігає: будь-яка людина може опинитися на місці Акакія Акакійовича, якщо всі свої інтереси і прагнення зосереджуватиме на отриманні якоїсь речі, не зможе жити без неї. Жертвою шинелі можемо назвати також і генерала, адже він сам помістив себе у певні рамки, за які не міг вийти, бо втратить свою «значущість», тобто теж ховався у «шинелі».
Певною мірою й сам Гоголь ховався у власну «шинель»: для Миколи Васильовича була дуже важливою суспільна думка про нього та про його твори. Часто позиція письменника у житті не збігалася із загальноприйнятою,тому він був трішки замкнутим, «схованим в шинель». Ось яким його зобразив карикатурист із Перу, володар Гран-прі Міжнародної виставки «Карлюка – 2009» Омар Заваллос Демонстрація карикатури.
ІІІ. Підбиття підсумків уроку,
Прийом «Мікрофон»: Дайте свою характеристику головному персонажу повісті одним словом чи фразою, починаючи зі слів «Акакій Акакійович – це...»
ІV.Домашнє завдання: підготуватись до написання тесту; повторити визначення понять «романтизм», «реалізм», знайти відповідні елементи у повісті; індивідуально – скласти сенкан «Башмачкін-привид».
Прийом має за мету навчити учнів характеризувати об’єкти, явища, процеси.
Кількості крапок, які є на кожній грані куба, відповідає питання певного спрямування. Це допомагає дисциплінувати мислення учнів, зменшує затрати часу на пояснення питань, якщо дана стратегія використовується систематично.
1. Опишіть це…
2. Проаналізуйте це…
3. Порівняйте це …
4. Застосуйте це…
5. Знайдіть аргументи «ЗА» і «ПРОТИ»…
6. Доберіть асоціації…