Конспект уроку "Мандрівка до Угорщини"

Про матеріал

Поряд із Чехією знаходиться Угорщина – країна, яку з усіх боків оточують гори. Якщо подивитися на цю країну з висоти, її територія здається схожою на велике, неправильної форми блюдце з пагорбкуватим дном. З музичною культурою цієї країни та з її найвизначнішими представниками професійної музики учні познайомляться на цьому уроці.


Перегляд файлу

4  КЛАС    I І СЕМЕСТР

ТЕМА: " Музика єднає світ "

19 – й  урок

Тема  уроку:   Мандрівка до Угорщини

Мета уроку:    розкрити особливості угорської танцювальної музики

Завдання:   

  • вчити  визначати  особливості музики  інших народів;
  • домогтися відчуття учнями виразності, витонченості та барвистості угорської танцювальної музики;
  • розвивати виконавські, вокально – хорові навички, музичні та творчі здібності учнів; уміння сприймати та інтерпретувати контрастні  за змістом і звучанням твори; 
  • виховувати  інтерес, повагу до  музичної  культури різних  народів, емоційну чутливість, художній смак, любов до мистецтва, краси

 

Музичний матеріал: "Угорський танець № 5", Й.Брамс;

                                   ″ Полька ″, чеська народна пісня;

                          Чардаш з опери ″ Хари Янош ″ З.Кодай

                                    " Дружать діти на землі",  Д.Львов – Компанієць

Обладнання:  музичний інструмент, музичний центр, диски,презентація

                        до уроку                            

Тип уроку:  урок поглиблення теми

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

I.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

      1. Вхід до класу: "Угорський танець № 5", Й.Брамс

        2. Музичне вітання.

IІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

  • Чи знайома вам музика, що вас зустрічала?

  IІІ. МОТИВАЦІЯ МУЗИЧНО – ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ     

        Ця музика кличе нас до нових музичних подорожей, до знайомства з новими музичними творами, до нових музичних вражень. Чи зрозуміємо ми її? Чи стане вона для нас близькою?

  IV. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА

      1. Розспівування.

        2. Проведення гри «Упізнай музику»

            Упізнати пісню за нотним записом:

 

-   Які риси характерні для  музики чеського та польського народів?

3. Виконання чеської народної пісні ″ Полька ″ з  танцювальними рухами та темброво-ритмічним супроводом.

V.  БЕСІДА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ. СЛУХАННЯ МУЗИКИ

Поряд  із Чехією знаходиться Угорщина – країна, яку з усіх боків оточують гори. Якщо подивитися на цю країну з висоти, її територія здається схожою на велике, неправильної форми блюдце з пагорбкуватим дном.

 Музична культура цієї країни дуже давня. Велику роль у її поширенні відіграли цигани, які мандрували країною і співали угорські народні пісні.

 Найвизначнішими представниками угорської професійної музики є  композитори: Ференц Ліст, Бела Барток, Золтан  Кодай та ін. Музична діяльність цих композиторів була пов’язана з історичною долею угорського народу, його боротьбою за розвиток національної культури. У їхніх творах помітні традиції угорського фольклору в поєднанні з сучасними засобами музичної виразності, власними композиторськими стилями.

Коріння творчості угорського композитора Золтана  Кодая сягає в угорську народну музику. Композитор безмежно вірив  у творчу силу свого народу та його майбутнє. Його твори – це сповідь душі. У своїх творах  Золтан Кодай зміг об’єднати старовинні наспіви та сучасні елементи музичної мови.

Одним із найвідоміших творів композитора є героїко-комічна опера «Хари Янош».

Хари Янош – герой угорського фольклору та літератури, бравий солдат, жартівник. Тому і мелодика опери побудована на угорському фольклорі. Розповідаючи про свої «подвиги-походеньки», герой висміює панів, утверджує перевагу народної кмітливості над панською тупістю. Показуючи народні сцени, Золтан Кодай вводить в оперу і народні танці.

Урочисто, з запалом звучить в опері чардаш – відомий веселий угорський народний танець. Цікаво, що цей танець виник не в селянському, а у міському середовищі, на початку XIX ст.  Він складається з двох частин: вельми повільного, патетичного лашшана й стрімкої, вогняної фрішки. Першу частину виконують чоловіки по колу, а другу танцюють у парах у швидкому темпі. Назва танцю у перекладі з угорської означає «трактир», «корчма», тому що саме  там збиралися місцеві мешканці, щоб повеселитися і потанцювати.

1. Завдання перед слуханням:  послухайте Чардаш з опери ″ Хари Янош ″ З.Кодая, схарактеризуйте характер цього танцю (урочистість звучання, пружний ритм, синкопи)

Слухання:  Чардаш з опери ″ Хари Янош ″ З.Кодай

         Порівняйте танцювальність  чеської ″ Польки ″ з  ″ Чардашем ″.  Зверніть увагу на характерні засоби виразності угорської танцювальної музики.

Повторне слухання:  Чардаш з опери ″Хари Янош″ З.Кодай                з виконанням ритмічного супроводу.

    Угорським фольклором цікавився німецький композитор і піаніст  Йоганес Брамс. Великий вплив на творче ставлення німецького музиканта мав угорський композитор і піаніст Ференц Ліст. Тож не дивно, що у власних композиціях Й. Брамса зазвучали інтонації народної музики Угорщини. Найпопулярніший із таких творів - ″ Угорські танці ″, де звучать ритми та інтонації угорських пісень і танців, зокрема знаменитого чардашу.

2. Завдання перед слуханням:  послухайте п’єсу композитора, інтонації музики якого народу відчуєте: чеського, польського, українського чи угорського?

Слухання: ″ Угорський танець № 5″, Й.Брамс

- Які елементи музичної мови  допомогли композитору надати творові національного колориту?(гострота ритмів, різка зміна динаміки, штрихів, темпів і фактури твору)

  - Риси музики якого народу ви відчули?

- Якими танцювальними рухами можна підкреслити характер танцю?

Повторне слухання: ″ Угорський танець № 5″, Й.Брамс  з виконанням імпровізованих танцювальних рухів.

3. Порівняйте музику ″ Угорського танцю ″ з ″Мазуркою″ Ф.Шопена.

Гра «Художник»( у яких кольорах ви бачите «Чардаш», а в яких – «Мазурку»? Намалювати кольорові хвилі до танців.)

VI.   Виконання  пісні : " Дружать діти на землі",  Д.Львов – Компанієць

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

 - Яка музика звучала на уроці?

 -  Чи стала вона зрозумілою, близькою для вас?

Пісенність і танцювальність притаманні музиці різних країн і народів, але в кожній є свої характерні інтонаційні риси.

 

VІІІ.ВИХІД:  "Угорський танець № 5", Й.Брамс

docx
Додано
2 січня 2019
Переглядів
3337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку