Поряд із Чехією знаходиться Угорщина – країна, яку з усіх боків оточують гори. Якщо подивитися на цю країну з висоти, її територія здається схожою на велике, неправильної форми блюдце з пагорбкуватим дном. З музичною культурою цієї країни та з її найвизначнішими представниками професійної музики учні познайомляться на цьому уроці.
4 КЛАС I І СЕМЕСТР
ТЕМА: " Музика єднає світ "
19 – й урок
Тема уроку: Мандрівка до Угорщини
Мета уроку: розкрити особливості угорської танцювальної музики
Завдання:
Музичний матеріал: "Угорський танець № 5", Й.Брамс;
″ Полька ″, чеська народна пісня;
Чардаш з опери ″ Хари Янош ″ З.Кодай
" Дружать діти на землі", Д.Львов – Компанієць
Обладнання: музичний інструмент, музичний центр, диски,презентація
до уроку
Тип уроку: урок поглиблення теми
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Вхід до класу: "Угорський танець № 5", Й.Брамс
2. Музичне вітання.
IІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
IІІ. МОТИВАЦІЯ МУЗИЧНО – ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ця музика кличе нас до нових музичних подорожей, до знайомства з новими музичними творами, до нових музичних вражень. Чи зрозуміємо ми її? Чи стане вона для нас близькою?
IV. ВОКАЛЬНО-ХОРОВА РОБОТА
1. Розспівування.
2. Проведення гри «Упізнай музику»
Упізнати пісню за нотним записом:
- Які риси характерні для музики чеського та польського народів?
3. Виконання чеської народної пісні ″ Полька ″ з танцювальними рухами та темброво-ритмічним супроводом.
V. БЕСІДА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ. СЛУХАННЯ МУЗИКИ
Поряд із Чехією знаходиться Угорщина – країна, яку з усіх боків оточують гори. Якщо подивитися на цю країну з висоти, її територія здається схожою на велике, неправильної форми блюдце з пагорбкуватим дном.
Музична культура цієї країни дуже давня. Велику роль у її поширенні відіграли цигани, які мандрували країною і співали угорські народні пісні.
Найвизначнішими представниками угорської професійної музики є композитори: Ференц Ліст, Бела Барток, Золтан Кодай та ін. Музична діяльність цих композиторів була пов’язана з історичною долею угорського народу, його боротьбою за розвиток національної культури. У їхніх творах помітні традиції угорського фольклору в поєднанні з сучасними засобами музичної виразності, власними композиторськими стилями.
Коріння творчості угорського композитора Золтана Кодая сягає в угорську народну музику. Композитор безмежно вірив у творчу силу свого народу та його майбутнє. Його твори – це сповідь душі. У своїх творах Золтан Кодай зміг об’єднати старовинні наспіви та сучасні елементи музичної мови.
Одним із найвідоміших творів композитора є героїко-комічна опера «Хари Янош».
Хари Янош – герой угорського фольклору та літератури, бравий солдат, жартівник. Тому і мелодика опери побудована на угорському фольклорі. Розповідаючи про свої «подвиги-походеньки», герой висміює панів, утверджує перевагу народної кмітливості над панською тупістю. Показуючи народні сцени, Золтан Кодай вводить в оперу і народні танці.
Урочисто, з запалом звучить в опері чардаш – відомий веселий угорський народний танець. Цікаво, що цей танець виник не в селянському, а у міському середовищі, на початку XIX ст. Він складається з двох частин: вельми повільного, патетичного лашшана й стрімкої, вогняної фрішки. Першу частину виконують чоловіки по колу, а другу танцюють у парах у швидкому темпі. Назва танцю у перекладі з угорської означає «трактир», «корчма», тому що саме там збиралися місцеві мешканці, щоб повеселитися і потанцювати.
1. Завдання перед слуханням: послухайте Чардаш з опери ″ Хари Янош ″ З.Кодая, схарактеризуйте характер цього танцю (урочистість звучання, пружний ритм, синкопи)
Слухання: Чардаш з опери ″ Хари Янош ″ З.Кодай
Порівняйте танцювальність чеської ″ Польки ″ з ″ Чардашем ″. Зверніть увагу на характерні засоби виразності угорської танцювальної музики.
Повторне слухання: Чардаш з опери ″Хари Янош″ З.Кодай з виконанням ритмічного супроводу.
Угорським фольклором цікавився німецький композитор і піаніст Йоганес Брамс. Великий вплив на творче ставлення німецького музиканта мав угорський композитор і піаніст Ференц Ліст. Тож не дивно, що у власних композиціях Й. Брамса зазвучали інтонації народної музики Угорщини. Найпопулярніший із таких творів - ″ Угорські танці ″, де звучать ритми та інтонації угорських пісень і танців, зокрема знаменитого чардашу.
2. Завдання перед слуханням: послухайте п’єсу композитора, інтонації музики якого народу відчуєте: чеського, польського, українського чи угорського?
Слухання: ″ Угорський танець № 5″, Й.Брамс
- Які елементи музичної мови допомогли композитору надати творові національного колориту?(гострота ритмів, різка зміна динаміки, штрихів, темпів і фактури твору)
- Риси музики якого народу ви відчули?
- Якими танцювальними рухами можна підкреслити характер танцю?
Повторне слухання: ″ Угорський танець № 5″, Й.Брамс з виконанням імпровізованих танцювальних рухів.
3. Порівняйте музику ″ Угорського танцю ″ з ″Мазуркою″ Ф.Шопена.
Гра «Художник»( у яких кольорах ви бачите «Чардаш», а в яких – «Мазурку»? Намалювати кольорові хвилі до танців.)
VI. Виконання пісні : " Дружать діти на землі", Д.Львов – Компанієць
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
- Яка музика звучала на уроці?
- Чи стала вона зрозумілою, близькою для вас?
Пісенність і танцювальність притаманні музиці різних країн і народів, але в кожній є свої характерні інтонаційні риси.
VІІІ.ВИХІД: "Угорський танець № 5", Й.Брамс