УРОК — МАНДРІВКА
« ПЛАНЕТАМИ СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ »
( Урок математики в 1 класі
Валентина Лохвицька — вчитель початкових класів)
Тема. Додаємо і віднімаємо числа частинами. Порівнюємо величини
Мета: закріпити вміння учнів додавання та віднімання числа 2, 3, 4, 5 частинами; учити порівнювати іменовані числа шляхом перенесення вміння порівнювати числа натурального ряду; удосконалювати обчислювальні навички; ознайомити із задачами, що містять числові дані у запитанні; формувати вміння аналізувати та розв’язувати задачі; розвивати увагу, логічне мислення учнів, графічні навички; виховувати старанність, товариськість, інтерес до астрономії. Обладнання: відео « Планети сонячної системи », малюнок зорельота, елементи одягу космонавта для кожного учня класу, емблеми, космічна музика, костюми інопланетян, пам’ятки додавання та віднімання.
Хід уроку
І. Вступна частина
- Сьогодні усі математичні завдання ми будемо виконувати не просто у класі, а на різних планетах Сонячної системи. Кожен із вас стане космонавтом. Ми сядемо у цей зореліт і будемо мандрувати від планети до планети.
- Які планети Сонячної системи ви знаєте?
- Скільки є планет Сонячної системи?
1. - Вирушаємо у подорож на першу планету — Меркурій (показ планети відео).
(Нас зустрічає учень у костюмі і розповідає про свою планету )
Учень — Моя планета найближча до Сонця. На Меркурії рік триває всього 88 днів — за цей час планета встигає обернутись навколо Сонця. На цій планеті непрості умови для вас. Бо на денній стороні температура сягає 400 градусів тепла, а на нічній — 200 градусів морозу. Тому не раджу вам знімати скафандри.
- На Меркурії ми з вами виконаємо перше завдання.
2. - Наш зореліт вирушає на Венеру (показ планети).
(Нас зустрічає учень у костюмі і розповідає про свою планету ) Учень- Венера — сусідка Землі. Вона завжди огорнута хмарами, бо її атмосфера дуже густа. Тому ваш зореліт з космосу не міг побачити поверхню планети. Венера за розмірами майже така, як і ваша Земля. Венеріанський рік триває 224 дні. А що ви ще знаєте про Венеру?
( Учні доповнюють розповідь.)
- На цій планеті ми напишемо математичний диктант.
* Запишіть наступне число до числа 7. (8)
* Запишіть попереднє число до числа 10. (9)
* Запишіть числа , що більші за 5, але менші, ніж 8. (6, 7)
* Запишіть числа, що більші за 7. 8, 9, 10)
*Обчисліть значення суми 4 і 2 .(4+2=6)
*Обчисліть значення різниці чисел 8 і 3. (8-3=5)
* Перший доданок 7, другий доданок 2, обчисліть значення суми. (7+2=9)
* Зменшуване 10, від’ємник 3, обчисліть значення різниці. (10-3=7)
* Число 8 зменшіть на 3. (8-3=5)
* Число 4 збільшіть на 3. (4+3=7)
3. - А зараз нам пора вже вирушати на нашу планету Земля (показ планети). Фізкультхвилинка
4. - Відпочивши на рідній планеті вирушаємо на четверту планету Сонячної системи — Марс (показ планети).
(Нас зустрічає учень у костюмі і розповідає про свою планету )
Учень — Привіт вам, чужинці! Вас вітає Марс, якого ви називаєте богом війни. Насправді Марс — планета мирна. Для землян Марс має найбільш підходящий клімат з усіх планет. Тут найвища температура +20, а взимку -70.
ІІ. Основна частина
- На цій планеті ми будемо додавати і віднімати числа частинами.
Колективна робота
1) Повторення вивченого раніше. Ознайомлення з пам’ятками додавання / віднімання чисел 2, 3, 4, 5 частинами.
- Скількома способами можна додати число 2 (3,4,5).
4+2= 6+3= 5+4= 4+5=
4+1+1=6 6+1+1+1=9 5+2+2=9 4+2+3=9 6+2+1=9 5+3+1=9 4+4+1=9
- При додаванні чисел 2, 3, 4, 5 доцільно користуватися пам’яткою.
ПАМ’ЯТКА (додавання)
1. Замінюю другий доданок сумою двох чисел.
2. Додаю перше число.
3. До отриманого результату додаю друге число.
4. Називаю результат.
- Як потрібно міркувати, щоб відняти числа 2, 3, 4, 5 частинами?
ПАМ’ЯТКА ( віднімання)
1. Замінюю від’ємник сумою двох чисел.
2. Віднімаю перше число.
3. Від отриманого результату віднімаю друге число.
4. Називаю результат.
2) Розв’язування прикладів з коментуванням, використовуючи пам’ятки с. 91, завдання 2.
( Марсіанин дарує космонавтам цукерки Марс і прощається з ними.)
5. - Зореліт прямує до найбільшої планети Сонячної системи — Юпітера (показ планети).
Учень — Моя планета знаходиться від Сонця у 5 разів далі, ніж Земля. А її діаметр в 11 раз більший, ніж земний. Багато цікавого про Юпітер ви зможете прочитати із книжки, яку я дарую у вашу класну бібліотечку. -На Юпітері ми виконаємо різні завдання.
Ознайомлення з порівнянням іменованих чисел 1) Робота в парах Порівняй числа.
6...9 7...6 8...10
5...3 8...8 6...4
10...9 5...9 7...5
2) Вимірювання довжин відрізків і порівняння отриманих чисел с. 91 , завдання 3.
6. - Наш зореліт вирушив на шосту планету Сонячної системи — Сатурн (показ планети).
Учень — Сатурн єдина планета Сонячної системи, яка має кільця. Сатурн - холодна планета, бо вона далеко віддалена від Сонця.
1) Проблемна ситуація
- Що спільного в міркуваннях при порівнянні чисел 3 і 5 та іменованих чисел 3см і 5см?
( Щоб порівняти іменовані числа, потрібно їх порівнювати, як звичайні числа).
2) Порівняння чисел та величин з коментуванням
с. 91, завдання 4
3) Самостійна робота
1-й варіант 2-й варіант
4см....2см 4см....7см
3см....9см 2см....2см
7см...7см 4см....1см
7. - Наша зоряна мандрівка триває, наступна зупинка — на планеті Уран ( показ планети).
Учень — Уран має 5 супутників. Рік на Урані триває 84 років. Уран дістає мало сонячного тепла, температура на ньому - -200 градусів. - На цій планеті ми будемо рахувати кораблики.
Робота над задачею с. 91, завдання 6
-Прочитайте уважно задачу. Де розташовані числові дані?
- Перетворіть задачу так, щоб спочатку була умова, а за нею — запитання. - Розв’яжіть задачу, використовуючи пам’ятку « Працюю над задачею».
8. - Остання наша зупинка на найдальшій планеті Сонячної системи — Нептун (показ планети).
Учень — Земні вчені відкрили планету Нептун « на кінчику пера» - спочатку обчислили її місцезнаходження, а потім побачили планету на цьому місці у телескоп. Нептун має два супутники, температура на його поверхні - -200 градусів.
- Виконаємо останнє завдання с. 91, завдання 5. - На цій планеті ми підіб’ємо підсумок.
ІІІ. Заключна частина. Рефлексія Вправа « Мікрофон»
- Чого навчилися на уроці?
- На основі чого відбувається порівняння іменованих чисел?
- Що вас найбільше зацікавило?
- Які труднощі виникали на уроці?
- Які планети Сонячної системи ми відвідали на уроці?
- Що вам найбільше сподобалося на уроці?