Відповідно до програми з математики і тематичного планування було проведено відкритий урок: "Ділення виду 80 : 20; 600 : 30; 600 : 300. Розв'язування простих і складених задач" .
Зміст, прийняті зобов'язання, правила сприяють розвитку пізнавальної діяльності, підвищують увагу й працездатність.
Під час проведення уроку повторюються й узагальнюються знання учнів, які вони отримали раніше, а також використовується комп'ютерна презентація. Вона застосовується на всіх етапах проведення уроку та відповідає загальнодидактичним принципам наочності, систематичності і послідовності засвоєння знань. Доцільність й ефективність використання ІКТ полягає в тому, що діяльність у рамках презентації допомагає учням інтерпретувати, оцінити, систематизувати навчальний матеріал; елементи мультимедіа підсилюють змістовну частину, допомагають сприйняттю найбільш складних питань, розвивають в учнів гносеологічну активність, спрямовану на “відкриття" нових знань.
На уроці використано методи навчання: робота в парах, робота в малих групах, особлива цінність яких в тому, що учні навчаються працювати в колективі.
Інтерактивні методи навчання є частиною особистісно-зорієнтованого навчання, оскільки сприяють соціалізації особистості, усвідомленню себе як частини колективу, своєї ролі і потенціалу.
Основна мета уроку : допомогти учням засвоїти різні способи ділення розрядного числа на розрядне; вдосконалювати вміння розв'язувати задачі; сприяти розвиткові мислення, математичного мовлення, пам'яті; сприяти вихованню інтересу до математики.
Тема. Ділення виду 80 : 20; 600 : 30; 600 : 300. Розв’язування простих і складених задач
Мета: пояснити учням різні способи ділення розрядного числа на розрядне; вдосконалювати вміння розв’язувати задачі; розвивати мислення, математичне мовлення, пам’ять; виховувати інтерес до математики.
Обладнання: мультимедійна презентація, ППЗ, підручник «Математика»
Хід уроку
I. Організаційний момент
Учитель.
Пролунав уже дзвінок –
Нас покликав на урок.
Час його вже розпочати
І старанно працювати.
Щоб сміялось сонечко, успіхам раділо,
До роботи на уроці ми приступим сміло.
Діти.
Тож не будем час втрачати –
Починаймо працювати.
Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Гасло нашого уроку: « Міцні знання - на все життя».
- Як ви розумієте ці слова? ( Знання, які людина отримує, знадобляться їй протягом усього життя).
- Здобути знання нам допоможуть наші друзі.
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання.
Діти, для початку перевіримо домашнє завдання.
«Знайди помилку» Завдання № 786
Звірте вирази та їх значення. За потреби виправте помилки.
360 : ( 10 * 6 ) = 6 240 : ( 3 * 4) = 20
640 : ( 8 * 10) = 8 60 : ( 3 * 10) = 2
72 : ( 9 * 2) = 4 80 : (4 * 5) = 2
- Прочитайте приклади з однаковими відповідями. ( 72 : ( 9 * 2) = 4 80 : (4 * 5) = 4)
«Вірю – не вірю». Завдання № 787.
Чи вірите ви, що третє число 6 ?
2. Усний рахунок
1) Каліграфічна хвилинка.
Наступне завдання .
2) «Бліц – опитування по ланцюжку»
- Працюємо далі. Розв’яжіть приклади з коментуванням «ланцюжком».
9 * 10 24 * 10 7 * 100
10 * 5 10 * 32 100 * 9
3 * 10 55 * 10 2 * 100
60 : 6 400 : 10 200 : 100
90 : 10 800 : 10 420 : 10
24 : ( 3 * 2)
24 : ( 3 * 2) = 24 : 6 = 4
( щоб поділити число на добуток, можна спочатку обчислити добуток і після того виконати ділення)
(24 : 3) : 2 = 8 : 2 = 4
( Поділити число на добуток можна послідовно: спочатку поділити число на один з множників, а потім результат поділити на інший множник)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми застосуємо цей спосіб для обчислень виду: 80 : 20; 600 : 30 та 600 : 300.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення зі способами обчислень (с. 124, завдання 788)
- Пропоную розглянути обчислення виду 80 : 20 та 600 : 30. Таке обчислення можна виконувати двома шляхами ( способами). Це спосіб послідовного ділення та спосіб випробовування. Далі ми їх розглянемо.
— Уважно розгляньте запис. Поясніть, як знайшли частку.
— Знайдемо частку чисел 80 і 20 способом послідовного ділення.
Дільник 20 замінимо добутком чисел 10 і 2
Щоб поділити число 80 на добуток чисел 10 і 2, поділимо 80 на 10 та одержаний результат 8 поділимо на 2, буде 4.
80 : (10 ∙ 2) = (80 : 10) : 2 = 8 : 2 = 4
80 : 10 = 8, 8 : 2 = 4, отже, 80 : 20 = 4.
— Але існує ще один спосіб обчислення таких часток.
Він називається способом випробовування (базується на табличних випадках множення і ділення).
Розглянемо його.
80 : 20
Випробовуємо числа, при множенні яких на число 20 одержимо 80.
20 · 2 = 40 (число 2 не підходить);
20 · 3 = 60 (число 3 не підходить);
20 · 4 = 80 (число 4 підходить).
Отже, 80 : 20 = 4.
Таким чином, знайти частки чисел виду 80 : 20; 600 : 30; 800 : 200 можна двома способами:
1) способом послідовного ділення (застосувавши правило ділення числа на добуток);
2) способом випробовування (застосувавши знання табличних випадків множення і ділення).
2. Первинне закріплення (с. 124, завдання 789)
- А тепер оберіть зручний для себе спосіб обчислення та знайдіть частку чисел 600: 30, 800 : 40, 1000 : 200.
Учні записують на дошці.
600 : 30 = 600 : (10 ∙ 3) = (600 : 10) : 3 = 60 : 3 = 20
800 : 40 = 800 : (10 ∙ 4) = (800 : 10) : 4 = 80 : 4 = 20
1000 : 200 = 1000 : (100 ∙ 2) = (1000 : 100) : 2 = 10 : 2 = 5
V. Розвиток математичних знань
1. Самостійне розв’язування прикладів із взаємоперевіркою (с. 124, завдання 790)
— Працюємо далі. Обчисліть вирази зручним для вас способом самостійно. Потім звіримо отримані результати.
60 : 30 = 2 100 : 20 = 5 60 : 20 = 3 800 : 400 = 2
90 : 30 = 3 80 : 40 = 2 100 : 50 = 2 800 : 40 = 20
(Взаємоперевірка)
- Ділення виду 80 : 20, 600 : 30, 600 : 300 можна виконати двома способами: способом послідовного ділення та способом випробовування.
2. Усна робота над задачею (с. 124, завдання 791)
- Пропоную розглянути задачу. Прослухайте уважно її умову.
— Що відомо у задачі? (900 яєць розклали в лотки, по 30 у кожний.)
— Про що запитується у задачі? (Скільки потрібно було лотків?)
— Чи можна відразу відповісти на запитання задачі? (Так.)
— Якою дією це дізнаємося? (900 : 30 = 30 лотків)
- Дуже добре.
3. Колективна робота над задачею (с. 124, завдання 792)
- А зараз пропоную розглянути овочеву задачу.
— Що відомо в задачі? (Для приготування розсолу для соління помідорів взяли 60 кг води.)
— Для приготування розсолу потрібна ще сіль. Чи відомо, скільки взяли солі? (Ні, невідомо.)
— А що сказано в задачі про сіль? (Її взяли у 20 разів менше.)
— Про що запитується у задачі? (На скільки кілограмів менше взяли солі, ніж води?)
— Чи можна відразу відповісти на питання задачі? (Ні, не можна.)
— Чому? (Не знаємо, скільки кілограмів солі взяли.)
— Чи можна про це дізнатися? Якою дією?
— Про що дізнаємося в другій дії? (На скільки кілограмів менше взяли солі, ніж води.)
— Яку дію треба виконати?
— Розв’яжіть задачу, склавши вираз, та знайдіть його значення.
Розв’язання
1) 60 : 20 = 3 (кг) — взяли солі;
2) 60 – 3 = 57 (кг)
Відповідь: на 57 кілограмів менше взяли солі, ніж води.
4. Пояснення розв’язання задачі з буквеними даними (с. 124, завдання 793)
- Овочеву задачу ми розв’язали, отож на черзі слідуюча задача з буквеними даними.
Учні читають розв’язання і пояснюють, про що дізналися кожною дією.
- Скажіть, що відомо в задачі?
- Про що запитують в задачі?
- Чи можемо відразу відповісти на запитання задачі?
- Чому?
- Чи можемо про це дізнатися?
- Тепер ми можемо відповісти на запитання задачі?
- Як саме?
- Усе правильно.
5. Робота з геометричним матеріалом.
- Далі ми попрацюємо з геометричним матеріалом. Побудувати прямокутник зі сторонами 6 см і 9 см.
* Що таке прямокутник?
* Чому дорівнює його довжина?
* Чому дорівнює його ширина?
- Побудуйте цей прямокутник.
* Що таке периметр?
* Як знайти периметр прямокутника?
- Запишіть самостійно в зошитах вираз для знаходження периметра цього прямокутника і виразіть його в дециметрах.
- Обчислення виконано правильно.
6. Розв’язування логічних завдань
1) Назвіть двоцифрове число, одним із «сусідів» якого є найменше трицифрове число. (99)
2) З однієї берези зірвали 14 яблук, а з другої — 10. Скільки всього яблук зірвали? (На березі яблука не ростуть.)
3) Троє коней пробігли 15 км. Скільки кілометрів пробіг кожен кінь? (15 км)
VІ. Підсумок уроку
- Ділення якого виду ми розглядали сьогодні?
- Яким способом при розв’язанні прикладів на ділення ми користувалися сьогодні на уроці? (Способом послідовного ділення і способом підбору.)
Вправа «Незакінчене речення»
- Мені на уроці сподобалося….
- На уроці мені найкраще вдалося …
- В мене виникали труднощі при виконанні…
VІІ . Домашнє завдання
С. 125, завдання 795 – скласти та обчислити вирази; 796 – розв’язати задачу.
С. 124, завдання 794 ( індивідуально)
VІІІ. Оцінювання