Тема урока. Властивості множення на число 1 і 0, 0 на число.
Розв,язання задач різних видів.
Завдання уроку. Ознайомити учнів з правилом множення на 1 і на 0;
встановити окремі випадки множення з 1 і 0 на основі
переставної властивості множення і забезпечити їх засвоєння.
- Закріпити знання таблиці множення, вміння вирішувати завдання, в
умові якої міститься змінна; вчити міркувати і робити
висновки.
- Формувати в учнів комунікативну та інформаційну
компетентності.
- Розвивати уміння і навички усних і письмових
обчислень; математичні здібності учнів, уваги і
інтересу до предмета.
Обладнання: комп'ютер, картки, листи А4, мікрофон, картки самоаналізу.
Тип уроку: нестандартний урок «Подорож в країну Математики».
Перебіг уроку
I.Організація класу.
- До якого уроку ви приготувалися?
Щоб робити потрібне діло,
Щоб в житті не знати невдач,
У подорож вирушимо сміливо
У світ прикладів і різних завдань.
- Сьогодні нас чекає подорож в країну, якої немає на карті. У цій країні ми повторимо рішення задач, виразів, проведемо дослідження однієї дуже важливої теми. Це країна - математика. І править цією країною мудра королева Математика. Вона запрошує в свою країну тих, хто наполегливий, хто часто говорить «чому?», Хто не боїться обчислень і цифр.
Нашим девізом будуть такі слова:
Думати - колективно!
Вирішувати - оперативно!
Відповідати- доказово!
Боротися-старанно!
І відкриття нас чекають обов'язково!
-Під час нашої подорожі по країні Математики нам будуть зустрічатися різні завдання, виконуючи їх, ми повинні будемо долати перешкоди на своєму шляху. Куди і як нам подорожувати по цій країні нам допоможе «Карта подорожі», яку нам передала королева Математика.
- Щоб гідно подолати перешкоди на своєму шляху нам допоможуть, увагу, кмітливість, логіка, знання і вміння, якими ви опанували, вивчаючи математику.
-Але спочатку відкриємо наші зошити, запишемо дату нашої подорожі і повторимо написання цифр, а будь ви дізнаєтеся відгадавши загадки:
З хитрим носиком сестриця
Рахунок відкриє ... (Одиниця)
Він схожий на колобок,
Він пузатий і круглобоких.
На нього схожа Кішка,
Якщо складеться в клубок (Нуль)
- Яке число можна скласти з цих цифр?
II. Повторення вивченого матеріалу.
1.Гра «Мікрофон» (3-4 чол.)
-Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- Ви готові до подорожі? В дорогу!
2.Устний рахунок.
-Подивимося на карту. Першою перешкодою на нашому шляху буде швидка «Гірська річка». Щоб її перейти потрібно побудувати міст. Вирішивши математичний диктант, ми його побудуємо.
Математичний диктант
1.Делене 24, дільник 3, знайти частку. (8)
2.На яке число треба помножити 3, щоб отримати 27? (9)
3.Число 54 зменш в 9 разів. (6)
4.Перший доданок 42, другий доданок 20, знайти суму. (62)
5.У скільки разів число 63 більше числа 9? (7)
6. Обчисли суму чисел 20 і 16. (36)
7. Збільш число 18 на 3. (21)
- Перевіримо правильність виконання.
- Поміняйтеся зошитами і перевірте правильність рішення.
- Хто з вас не зробив не однієї помилки?
-Хто зробив 2 і більше помилок?
- Продовжимо нашу подорож і подивимося на карту.
-Наступне завдання нам потрібно виконати на «Галявині казкових квітів» Вони зацвітуть тільки тоді, коли ви вирішите завдання на увагу.
Завдання на увагу.
1. Дівчинка купила 7 бубликів і з'їла їх усі, крім 3. Скільки бубликів у неї залишилося? (3)
2. Петрик та Катруся поїхали на машині в село. Кожне колесо машини проїхало 50 км. Яку відстань проїхала машина? (50км)
3. Півень, стоячи на одній нозі, важить 3 кг. Скільки важить півень, якщо постане на дві ноги? (3 кг)
4. У трьох братів по одній сестрі. Скільки дітей в сім'ї? (4)
5. Що легше: 3 кг заліза або 3 кг вати? (Вони рівні)
-Що вам знадобилося для вирішення завдань? (Увага, кмітливість, кмітливість).
-Ось якою стала «Галявина квітів» після того, як ви впоралися з завданнями.
-Будьте такими ж уважними на протязі всього уроку!
3. Робота в парах. (На аркушах завдання)
-Йдемо далі.
-Далі на нашому шляху ми бачимо «Озеро дружби», а це значить ми будемо працювати в парах.
А) -На слайді числові вирази.
-Вирішити ці приклади на листочках, які лежать у вас на партах.
8 + 1 = 0 + 67 =
93-1 = 18-0 =
65 + 1 = 34 + 0 =
100-1 = 82-0 =
-Перевірити рішення прикладів.
-Ви вже вирішували такі приклади?
Зробіть висновок. (При додаванні 1 отримуємо наступне число, при відніманні 1 попереднє. При додаванні і відніманні 0 отримуємо теж число.)
Б) Рухаємося далі по карті. На нашому шляху ми бачимо «Водоспад знань». Зверніть увагу на ці числові вирази.
64 ∙ 1 = 64 ∙ 0 =
1 ∙ 5 = 0 ∙ 5 =
4 ∙ 1 = 4 ∙ 0 =
1 ∙ 73 = 0 ∙ 73 =
80 ∙ 1 = 80 ∙ 0 =
- У чому особливість цих виразів?
- Чи зможете знайти значення виразів?
- Як ви думаєте, яка тема буде нашого уроку? (Множення на 1 і на 0)
III.Повідомлення теми і завдань уроку.
- Ми будемо вирішувати приклади на множення 1 і 0, вивчимо правила цього множення, будемо вирішувати завдання з буквеною змінної, логічні приклади, повторимо геометричні фігури.
IV. Вивчення нового матеріалу
-На нашому шляху по карті ми бачимо високу гору. Наступним завданням буде «Подолати гору». Давайте подивимося, побудемо дослідниками.
1.Найдіте значення виразів.
- Щоб зробити правильно висновки нам потрібно згадати як називаються компоненти дії множення?
А) 9 ∙ 1 = 1 ∙ 9 =
2 ∙ 1 = 1 ∙ 2 =
18 ∙ 1 = 1 ∙ 18 =
129 ∙ 1 = 1 ∙ 129 =
-Що сталося?
- Яким законом користувалися для виконання цього завдання? (Переставним))
- Таке може вийти тільки з цими числами? (Ні)
-Як в математиці позначають будь-яке число? (Буквою а)
- Запишіть цей висновок c буквеної змінної.
87 ∙ 0 =
0 ∙ 49 =
18 ∙ 0 =
0 ∙ 56 =
- Запишіть цей висновок з буквеною змінною.
2. Робота в групах.
-Складіть свої 2 приклади? (На аркушах маркерами)
(Кожна група вивішує результат на дошку.)
3. Розв,язання прикладів.
-Тепер повернемося до слайду і легко розв,яжемо приклади.
Приклади записуються в зошити.
- Перевіримо рішення прикладів.
- А тепер йдемо далі по карті. Ми бачимо «Лісову галявину» на якій ми відпочинемо і зробимо разом з казковим деревом физхвилинка.
Физхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу і систематизація опорних
знань учнів.
- Підемо по карті далі. Ми бачимо «Темний ліс».
Щоб його пройти і не заблукати, нам потрібно знайти стежку, а допоможуть нам в цьому вміння вирішувати задачі?
1. Робота над задачами.
А) (стор.50, № 352)
- Прочитайте задачу.
- Чим вона цікава? (Вона містить буквені дані)
- Скільки винограду в першому кошику? (А кг)
- Що відомо про другий кошик? (У 2 рази менше)
- Який вираз потрібно скласти, для знаходження винограду у другому кошику? (А: 2)
- Як дізнатися, скільки винограду в двох кошиках, потрібно ... (а + а: 2)
- У скільки ящиків розклали весь виноград?
- Як дізнатися скільки винограду в одному ящику? (А + а: 2): 4).
- Відповідь: (а + а: 2): 4)
Запис завдання: а кг -в 1 Кошику.
а: 2 кг - у 2 Кошику.
а + а: 2 кг-разом
(А + а: 2): 4 кг-в 1 ящ.
2. Самостійна робота.
-Порівняй нерівності за варіантами (стор.49, №351)
У країні «Математика» жили два лицарі в різних замках. Один лицар був благородний, а інший - підступний. Шляхетний лицар з ким тільки не схрещував шпаги, завжди програвав бій. Він же благородний. Він завжди поступається. А підступний лицар завжди виходить переможцем з будь-якого бою. (Слайд№32) .Як ви думаєте, діти, що це за лицарі? (1, 0)
5.Решеніе логічних прикладів.
-Один з лицарів вирішив допомогти нам вибратися з темного лісу і приготував для вас таке завдання.
-Хто зможе вирішити приклад за 1 хвилину? (Для кожної групи свій приклад)
(Слайд№ 35)
24х7х5х14х19х0х26х35х67 =
31х5х56х3х27х4х0х45х81 =
92х5х76х54х8х0х21х8х34 =
67х2х25х3х0х118х37х5х12 =
26х0х32х7х56х2х45хх9х58 =
-Чому вийшла однакова відповідь?
6.Рефлексія.
- Наша подорож продовжує «Острів геометричних фігур».
_ Ми потренуємо увагу і пам'ять, а також згадаємо різні геометричні фігури.
(Квадрат-сірий; шестікуг. - жовтий; трекуг. - рожевий; ромб - червоний; овал - синій )
- Наша подорож добігає кінця і ми вийшли до «Палацу королеви Математики».
-Які відкриття ви зробили сьогодні на уроці?
а ∙ 1 = а
1 ∙ а = а
а ∙ 0 = 0
0 ∙ а = 0
-Вам сподобалася робота на уроці?
-Візьміть картки самоаналізу, які лежать у вас на партах оцінить свою роботу на уроці.
1) Цікаво вам було на уроці?
2) Чи впоралися ви з рішенням завдання, яке ставили на початку уроку?
Привітайте один одного, потисніть руки. «Салют»
-Спасибі за урок!