Тема. Розв'язування рівнянь на знаходження невідомого множника. Побудова многокутників. Розв'язування задач.
Мета: ознайомити учнів з правилом знаходження невідомого множника; закріпити знання табличних випадків ділення на 4; навчати застосовувати їх під час розв'язання прикладів і задач; удосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, довільну увагу, пам'ять, мовлення; виховувати інтерес до математики.
Обладнання: короткі умови, індивідуальні картки, приклади, жетони.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.Привітання.
-Дзвенить дзвінок
Починається урок,
Будемо старанно працювати
Щоб мову рідну гарно знати!
2.Перевірка готовності до уроку.
- Приготуйте все необхідне для уроку та подивіться ,щоб у вас на партах не було нічого зайвого
II. Актуалізація опорних знань.
1. Усна лічба.
1) Гра «Не скажу!».
- За завданням учителя учні лічать, наприклад, від 1 до 40, а замість чисел, які діляться на 4, говорять «Не скажу!». Ці числа учитель записує на дошці. З'являється запис: 4; 8; 12; 16; 20 і так далі. Потім з кожним із записаних чисел учні називають приклади: 16 : 4 = 4; 20 : 4 = 5 і так далі.
2) Гра «Встав число».
[ ]:4 = 2 [ ]:4 = 5 [ ]:4 = 6 [ ]:4 = 9
2. Хвилинка каліграфії з логічним завданням.
- Яке число « зайве » і чому? 2; 6; 10; 17; 20.
- Від попередньої роботи відступаємо 4 клітинки, на 5 пишемо: число, класна робота. З нового рядку прописуємо каліграфічно число 17.
3. Математичний диктант.
- Знайдіть і запишіть частку чисел:
• 36 і 4; • 16 і 4; • 8 і 4; • 32 і 4; • 28 і 4;
Добуток чисел: • 4 і 6; • 4 і 9; • 4 і 3; • 4 і 7; • 4 і 2.
- Перевіряємо: 9, 4, 2, 8, 7, 24, 36, 12, 28, 8.
III.Повідомлення теми і мети уроку .
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як знайти невідомий множник, навчимося креслити многокутники, закріпимо таблицю ділення на 4.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовча робота.
- Подивіться на дошку:
4•3=3•4=12
- Діти, який ми можемо зробити висновок?
- Який закон притаманний даному виразу?
- Отже, висновок такий, від перестановки множників добуток не змінюється.
- Давайте разом перетворимо наступні вирази.
4•5=5•4=20
4•7=7•4=28
4•9=9•4=36
2. Колективне опрацювання нового матеріалу.
- Відкрийте підручники на сторінці 118-ій, №710. Розгляньте таблицю.
- Яким чином ми можемо обчислити перший вираз? Знаючи перший множник та другий множник ми можемо знайти добуток.
3•7=21
- Розгляньте наступний вираз: нам дано перший множник =4, а добуток = 12. Яким чином ми можемо знайти другий множник? Нам потрібно підібрати таке число, що коли ми4 на нього помножимо, то в результаті отримаємо 12. Яке це число?
4•3=12
- Розгляньте наступний вираз: нам дано другий множник = 3, добуток = 18. Яким чином ми можемо знайти перший множник? Нам потрібно підібрати таке число, що коли ми його помножимо на 3, то в результаті отримаємо 18. Яке це число? Не забувайте про переставний закон множення.
6•3=18
- Розгляньте наступний вираз: нам дано другий множник = 3, добуток = 24. Яким чином ми можемо знайти перший множник? Нам потрібно підібрати таке число, що коли ми його помножимо на 3, то в результаті отримаємо 24. Яке це число?
8•3=24
- Діти, таким чином знаходити невідомий добуток дуже складно. Тому щоб знайти невідомий множник, потрібно добуток поділити на відомий множник.
- Разом читаємо правило.
- Самостійно читаємо правило.
- Хто розповість?
3. Перевірка первинного усвідомлення. (№711)
- Розгляньте рівняння. Чи можемо ми значення х, використовую правило яке вивчили? Яким чином?
х•3=12
х=12:3
х=4
4•3=12
- Яка дія у рівнянні?
- Як називаються компоненти дії множення?
- Який компонент невідомий?
- Як знайти невідомий множник?
- Перевіряємо рівняння.
х•4=16
х=16:4
х=4
4•4=16
- Яка дія у рівнянні?
- Як називаються компоненти дії множення?
- Який компонент невідомий?
- Як знайти невідомий множник?
- Перевіряємо рівняння.
4•х=24
х=24:4
х=6
4•6=24
- Яка дія у рівнянні?
- Як називаються компоненти дії множення?
- Який компонент невідомий?
- Як знайти невідомий множник?
- Перевіряємо рівняння.
4•х=20
х=20:4
х=5
4•5=20
- Яка дія у рівнянні?
- Як називаються компоненти дії множення?
- Який компонент невідомий?
- Як знайти невідомий множник?
- Перевіряємо рівняння.
V. Закріплення набутих знань.
1. Робота над задачею.(№712)
- Про що задача?
- Скільки прапорців вирізала Софійка?
- Скільки прапорців вирізав Славко?
- Про що запитується в задачі?
- Знаючи, скільки прапорців вирізала Софійка, та те, що Славко вирізав у 4 рази менше, що ми можемо знайти? Якою дією?
- Дізнавшись скільки прапорців вирізав Славко, та знаючи скільки вирізала Софійка, чи можемо ми дати відповідь на питання задачі? Якою дією?
С. – 12 пр.
Сл. - ? пр, у 4 рази <
Розв'язок:
1)12:4=3(пр.)- вирізав Славко.
2) 3+12=15(пр.)
Відповідь: 15 прапорців вирізали діти.
- Який вираз можна скласти?
12:4+12=15(пр.)
Відповідь: 15 прапорців вирізали діти.
2. Фізкультхвлинка.
3. Робота з геометричним матеріалом.
- Розгляньте малюнок на сторінці 119, №713. Вам потрібно за зразком накреслити в зошиті трикутник. Яким чином це зробити?
- Берете в руки лінійку, вимірюєте довжину кожної сторони, та креслите в зошиті відповідний трикутник.
- Після того, як накреслили трикутник, подумайте, як його можна доповнити до чотирикутника?
4. Робота над геометричним матеріалом.( №715)
Накресліть чотирикутник. Поділіть його на 3 трикутники двома прямими, що проходять через одну з його вершин.
- Діти, що таке чотирикутник?
- Що таке вершина?
- Що таке пряма?
- Креслимо прямокутник, та проводимо дві прямі, що проходять через одну вершину.
5. Робота на індивідуальних картках
1) Розв’яжіть рівняння
х*4=20 2*х=16
2) Розв’яжіть приклади
17+4*8=
7*4+65=
51-7*4=
4*3+17=
17-2*8=
22:1+36:4=
14-14:2=
40-27:3=
38+8:2=
VI. Підсумок уроку.
1.Підсумкова бесіда.
-Що нового дізнались на уроці?
- Яким чином знайти невідомий множник?
- Як ми будуємо геометричні фігури? А саме многокутники?
- Які ви знаєте геометричні фігури?
2.Домашнє завдання.
- С. 119, № 717; 718.
3.Оцінювання.