Логіка. Судження. Прості й складні судження

Про матеріал
Конспект заняття з логіки. Розкриває поняття простого і складного судження на основі практичних вправ
Перегляд файлу

                          Логіка (3 клас)

                          (Конспект заняття з логіки для 3 класу)

Тема: Поняття. Види понять. (повторення).Судження.Прості й складні судження, об’єднані словами « і,та,або,чи». Істинність  і хибність складних суджень.

         Мета: Повторити види понять; розкрити зміст поняття «прості та складні судження»;вчити будувати     складні судження із простих за допомогою слів: і, та, або,( чи); розвивати вміння визначати правильність чи хибність суджень за його частинами-простими судженнями; виховувати почуття відповідальності.

 

Матеріали та обладнання до уроку: презентація, роздатковий матеріал, книга О. Гісь «Планета міркувань»

 

                                             Хід   заняття:

 

 

1.Організаційний момент:  Щоби логіку вивчати-

                                                    Треба гарно працювати,

                                                    А щоб час летів не марно-

                                                    Сидіть всі рівненько, гарно.

-Що таке логіка?(вислови дітей)

 

                Вч.-Логіка-наука,друже,і цікава дуже-дуже,

 

                      Вона розум розвиває,мислить правильно навчає!

 

2. Актуалізація опорних  знань(повторення раніше вивченого):

     -Ми з вами на попередніх заняттях вивчали різні види понять. Давайте повторимо те, що вивчили:

 

         -Що таке «поняття»?(Думка,передана словом або словосполученням)

         -Приведіть приклади (помідор, книжка, олівець, геометрична фігура,математичний вираз);

         -Які види понять ви знаєте?(загальні (родові), конкретні (видові),одиничні, збірні, абстрактні);

 

        -Що таке загальні поняття?(назви певної групи);

        -А конкретні?(назва предмета з цієї групи);

         -Одиничні?(назва міста,річки, гори, імя і прізвище відомої людини);

 

          -Збірні? (в одній назві можна виділити або уявити кілька груп предметів, які об’єднані

                          певною спільною властивістю);

 

         -Абстрактні? (не позначають предметів, до  яких можна доторкнутися  або побачити їх);

 

       Слайд 1:-Подивіться  ще раз, пригадайте  і запам’ятайте.

 

       Слайд 2:--А зараз я читаю вам слова, а ви розміщуєте їх у відповідній колонці:

                         Туфлі,сад, Максим,солодощі, шорти,гриби, біда, Іван Франко,мир парк,Одеса,

                          підмет, плаття, ліс, щастя, комахи,дерева; (у кожного учня таблиця на парті);

      Слайд 3:-Перевірте себе.

   Слайд4:Пригадаймо: На які групи поділяються поняття за змістом і обсягом? (порівнянні і непорівнянні);

 

    Слайд 5:-А порівнянні  діляться на…..( сумісні і несумісні);

 

 

 

Слайд 6:--Зобразіть обсяг понять і їх співвідношення кругами Ейлера, якщо:

 

                а)   А-геометричні фігури, В-багатокутники;

 

 

 

            

 

 

 

 

 

 

  б)  А-рослинний світ, В-квіти,  С-дерева;

 

              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

в)  В-корисні копалини,  С-граніт і залізна руда,   А-памятник із граніту;

 

 

 

 

            

 

 

 

 

 

 

 г) А-жіночий одяг,  В-чоловічий  одяг.

 

 

3.   А.  Робота над новим матеріалом заняття-судження.(Продовження).

 

     -Яка різниця між поняттям і судженням?( Судження- думка, передана розповідним реченням, а поняття-думка, передана одним словом)

 

    -Які речення не можуть бути судженнями? (питальні і спонукальні);

 

  -   На які групи діляться судження? (загальні, часткові, одиничні);

 

Слайд 7:

                     (Робота з таблицею на дошці);

 

 

Слайд 8:  -Визначити вид судження і його  істинність чи хибність. (Таблиця)

 

                                 ПРАКТИЧНА РОБОТА:

 

      -Визначити  (сигналізувати) істинність  чи хибність суджень і перетворити їх на протилежні:

 

а ) Кожна пташка вміє літати. (х.);

б) Місяць лютий не завжди має 28 днів. (і.);

в) Всі люди носять окуляри. (х.);

г) Колесо- геометрична фігура. (х.);

д) Деякі геометричні фігури- чотирикутники. (і.) 

 

3.  Б. Робота над новим матеріалом:  --Сьогодні  ми з вами навчимося прості судження об’єднувати в складні за допомогою слів  «і, та, або, чи»(демонстрація матеріалу через кінопроектор)

а)Складне судження, де його частини об’єднані словами  « і, та» є істинним, коли обидві

   частини відповідають  істині. Наприклад: «Яблуко і груша-фрукти».

Хибним таке судження є тоді, коли хоча б одна його частина не відповідає істині. Наприклад:

«Огірок  та вишня-овочі».

 

б) Складне судження, частини якого об’єднані словами «або, чи» є істинним, коли хоча б одна його частина відповідає істині. Наприклад: «Сьогодні  ми підемо  в музей або театр».

(решта прикладів-практично, використовуючи шкільне приладдя)

 

4.Закріплення матеріалу про складні судження. ( Тести на дошці з диску «Логіка» )

                           ЦІКАВІ  ЛОГІЧНІ ВПРАВИ:

    а)Евристичне мислення: «Центр інтелектуальних тренінгів»;

              -Яку літеру- мандрівницю чекають у кожному будиночку?

E:\1.jpg

             -Прочитай слово по колу, вписуючи пропущені букви.

б ) «Фабрика мовних головоломок»:

         -У цих будиночках жителі планети Міркувань тренуються « надсилати»

     Й приймати думки (щось схоже на те, як ми пересилаємо СМС).Допоможи мешканцям правого будиночка «впіймати» думку.

E:\3.jpg

 

в) «Музей анаграм»:  -Анаграми- це слова,в яких літери стоять не на своїх місцях. Поставте їх куди слід і прочитайте слова. Скористайтеся підказками.

1.Підказка: дерева (сосна, верба, липа, смерека,яблуня, вишня,ялина, тополя,береза);

2.Підказка: квіти (троянда, тюльпан, гвоздика,ромашка, фіалка,гладіолус, нарцис);

3.Підказка: професії (лікар, учитель, шофер,пілот, продавець).

г ) Прочитай і запиши зашифровані назви різних видів спорту:

 

E:\5.jpg

 

 

5.Підсумок заняття:

  -Які судження називаються складними або складеними?

  -Якими словами можуть обєднуватись частини складного судження?

  -Коли є істинними складні судження, частини якого обєднані словами «і, та?»,

       «чи, або?»

 

http://forchel.ru/uploads/posts/2010-08/1281113090_logika3.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    

 

                                                 http://smallgames.ws/uploads/posts/2009-06/thumbs/1245500134_smallgames.ws_logika1.jpg                                                                          

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Боднар Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 серпня 2021
Переглядів
4957
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку